Modely dělby moci a jejich fungování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná správa ZS 2010 Němečková, Strnadová, Zedníková
Advertisements

Moc výkonná I Prezident VY_32_INOVACE_ 07 - Moc výkonná I.
Veřejná moc a veřejná správa
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
VY_32_INOVACE_51_11 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
15. Moc soudní a výklad práva
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Legislativní proces J.Kožiak.
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Moc soudní Pavel Šuranský.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Dělba moci.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
ÚSTAVNÍ PRÁVO Moc zákonodárná
ČLOVĚK JAKO OBČAN V DEMOKRATICKÉM STÁTĚ PREZIDENT ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec.
Kontrola veřejné správy I.
VY_32_INOVACE_02_SVP_076_Zrn
VY_32_INOVACE_51_12 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Dělba moci Moc soudní.
Nejvyšší kontrolní úřad
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ III.14 Vláda a jiné orgány výkonné moci
Exekutiva a justice VkO 9.
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Správní soudnictví J.Kožiak. Soudní řád správní (150/2002) Soudní řád správní (150/2002) Organizace Organizace –Nejvyšší správní soud – senáty a rozšířené.
Organizace veřejné správy
Územní samospráva Obce
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Právní ochrana, soudnictví, soustava soudů v ČR. Soudnictví  činnost nezávislých soudů jako státních orgánů  řeší konkrétní případy na základě stanovených.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
JÁ JAKO OBČAN ČESKÉ REPUBLIKY ZS1BP_PIV4, jaro 2015 Mgr. Kateřina Mrázková, Ph.D.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Právní základy státu.
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Politický systém České republiky
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Veterinární a potravinářská legislativa
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VEŘEJNÁ SPRÁVA (základní vymezení)
Veřejný ochránce práv.
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Modely dělby moci a jejich fungování Dělba moci v ČR

Historie vzniku princip dělby moci vzešel ze zápasů stavovských zastupitelských orgánů s panovníky Teoretické podchycení: John Locke - Dvě pojednání o vládě Charles de Montesquieu - O duchu zákonů

Princip dělby moci snaha zabránit, aby veškerá moc byla koncentrována v rukou jednoho státního orgánu soustředěná moc je těžko kontrolovatelná princip brzd a rovnováh

Varianty uplatnění dělby moci prezidentská - dělba moci je striktní, hlava státu je hlavou výkonné moci, je volen v oddělených volbách, neslučitelnost funkcí parlamentní - dělba moci je pružná, méně důsledná - princip odpovědnosti vlády vůči parlamentu, občany je volen pouze zákonodárný sbor, parlament kontroluje vládu, vláda může někdy iniciovat rozpuštění parlamentu, možná slučitelnost funkcí, důsledné oddělení soudní moci, prezident ne mnoho samostatných výkonných pravomocí (volen přímo i nepřímo) poloprezidentský model dělby moci – mezi prezidentským a parlamentním systémem, různé varianty (viz. Politologie 1. ročník)

Faktory působící na dělbu moci povaha systému počet relevantních politických stran stupeň disciplinovanosti, organizovanosti a centralizace politických stran

Složky dělby moci zákonodárná výkonná soudní

Dělba moci v ČR II - IV hlava Ústavy ČR zákonodárná moc - Parlament ČR výkonná moc - prezident, vláda, státní zastupitelství soudní - soustava soudů

Parlament volený sbor zástupců lidu, vykonává zákonodárnou moc moderní parlament je prostorem pro soupeření stranických programů parlament má působnost: ústavodárnou, zákonodárnou, organizační a kreační (ustavování státních funkcionářů), iniciativně politickou (vydávání směrnic vládě), kontrolní (kontrola výkonné složky), soudní (např. impeachment), vnitřní (vnitřní organizace parlamentu)

Parlament v ČR dvoukomorový dvoukomorovost znamená rozdělení moci v rámci parlamentu a zajištění kontroly mezi komorami druhá komora zmírňuje dopad náhlých změn politických preferencí ve volbách

Parlament ČR - Poslanecká sněmovna poslanecká sněmovna (200 poslanců) má silnější postavení jsou zde projednávány a přijímány návrhy zákonů kromě zákonodárné činnosti i tzv. parlamentní kontrola – projednávání státního závěrečného účtu, schvalování státního rozpočtu, vyšetřovací komise, interpelace je volena na dobu čtyř let

Organizace Poslanecké sněmovny v čele stojí předseda - za určitých okolností navrhuje předsedu vlády, svolává, zahajuje, řídí a ukončuje schůzi PS - je volen sněmovnou, může být odvolán (písemný návrh 2/5 poslanců) místopředsedové - zastupují předsedu v dohodnutém pořadí, popř. jej střídají v řízení schůze

mandátový a imunitní výbor - ověřuje mandáty poslanců - zkoumá, zda mandát nezanikl pro ztrátu volitelnosti, neslučitelnosti funkce, vede disciplinární řízení proti poslancům, podává návrh PS na zbavení imunity petiční výbor, organizační výbor - předsedou je předseda sněmovny - organizuje práci PS, připravuje schůze PS, navrhuje termín konání a pořad rozpočtový výbor - projednává návrh státního rozpočtu PS dále může zřídit další výbory - např. ústavně právní, pro obranu a bezpečnost, zemědělský, regionální rozvoj, ...

poslanecké kluby - sdružení poslanců podle stranické příslušnosti - jménem poslaneckého klubu jedná předseda

Parlament ČR - Senát Senát (81 senátorů) funguje jako brzda PS - suspenzívní veto (v některých případech je závazné - volební zákon, zákon o jednacím řádu Senátu, zákon o zásadách jednání a styku obou komor parlamentu) může přijímat zákonná opatření (při rozpuštění sněmovny) - pozbývají platnosti, pokud je nově zvolená sněmovna na první schůzi neschválí Senát není rozpustitelný - každé dva roky se obměňuje

Problémy nevyvážený bikameralismus: slabé pravomoci senátu obtížná rozpustitelnost poslanecké sněmovny: PS nevyslovila důvěru vládě, jejíž předseda byl jmenován na návrh předsedy PS PS se neusnesla do 3 měsíců o vládním návrhu zákona, s nímž vláda spojila otázku důvěry zasedání PS bylo přerušeno na delší dobu, než je přípustné (více než 120 dní v roce) PS nebyla po dobu delší než 3 měsíce způsobilá se usnášet (o čemkoliv) usnesení PS (tří pětinová většina)

Zákony (+ zákonná opatření Senátu) velký vliv na VS, která je z větší části činností podzákonnou, tj. naplňuje zákony a řídí se jimi. pouze zákonem lze zřídit ministerstva a jiné správní úřady a stanovit jejich působnost pouze zákon stanoví možnosti a způsoby zásahu do činnosti územních samospráv jen zákon stanoví působnost územních samospráv, jen na základě zákona jim lze svěřit výkon státní správy zákony je alespoň v základních rysech upraven výkon státní správy

mezinárodní smlouvy, které byly ratifikovány parlamentem, jsou součástí právního řádu ČR právní řád EU: smlouvy – vstupují v platnost ratifikací v členských státech nařízení – platná po vstupu v platnost na celém území EU směrnice – platné až po převedení do právního řádu členského státu přednost před zákony s výjimkou ústavních

Vláda předsedu vlády jmenuje prezident, na jeho návrh jmenuje (odvolává) ostatní ministry vláda je odpovědná Poslanecké sněmovně po svém jmenování musí získat do třiceti dnů důvěru nedůvěru vládě může PS vyslovit kdykoliv ve volebním období vláda má právo vyjádřit se ke každému návrhu zákona

Nařízení vlády, vyhlášky a nařízení správních úřadů, nařízení obcí a krajů tyto tzv. podzákonné předpisy vždy stojí pod úrovní zákona a z něho vycházejí všechny mají stejnou právní sílu, rozdíly jsou v rozsahu územní působnosti těchto předpisů a způsobu napojení na příslušný zákon vláda: větší volnost – může vydat nařízení „k provedení zákona a jeho mezích“, zatímco správní úřad vydá nařízení nebo vyhlášku „na základě zákona a v jeho mezích, je-li k tomu zákonem zmocněn“ - tj. vláda v zásadě nepotřebuje delegaci.

Obecně závazné vyhlášky obcí a krajů oprávnění založeno v Ústavě ČR, dále rozpracováno v zákoně o obcích, o krajích a o hl.m.Praze. nesmějí být v rozporu s předpisy ústavního pořádku a zákony povinnosti mohou být ukládány pouze na základě zákona a jeho mezích a jen při zachování základních práv a svobod.

Vnitřní předpisy a usnesení vlády nejedná se o právní předpisy vnitřní předpisy: závaznost dána jen v linii nadřízenosti a podřízenosti, nejsou obecně závazné (směrnice a instrukce správních úřadů, interní předpisy: školní řády, jednací řády zastupitelstev apod.) usnesení vlády: zavazuje pouze ministry a představitele správních úřadů: jim ukládá úkoly, jmenuje apod.

Prezident je volen parlamentem není odpovědný parlamentu (může být pouze obžalován senátem za velezradu) suverénní pravomoci - např. jmenování předsedy a členů vlády, jmenování členů bankovní rady ČNB, přijímá demisi vlády, svolává zasedání PS, za určitých podmínek rozpouští PS, suspenzívní veto pravomoci s kontrasignační odpovědností vlády - zastupuje stát navenek, sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy, vyhlašuje volby

Nejvyšší kontrolní úřad dle článku 97. Ústavy ČR je NKÚ nezávislý orgán, který vykonává kontrolu hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. prezidenta a viceprezidenta NKÚ jmenuje prezident na návrh PS, která poté na návrh prezidenta NKÚ volí 15 členů úřadu. nemá výkonnou pravomoc, nemůže vynutit nápravu zjištěných nedostatků, kontrolní závěry poskytuje parlamentu a ústředním správním orgánům.

Veřejný ochránce práv tzv.ombudsman. odpovědný pouze PS, volen PS (spolu se svým zástupcem) nemá výkonnou pravomoc, své nálezy zveřejňuje.

Soustava soudů čtyřstupňová soustava soudů soudy jsou nezávislé soudci jsou jmenováni prezidentem bez časového omezení Ústavní soud - 15 soudců, jmenováni na 10 let (prezidentem po souhlasu Senátu PČR) - dohlížejí na dodržování právního řádu, rozhodují o rozpuštění politických stran, ...

Soudní moc Ústavní soud (Brno): zvláštní soud Nejvyšší správní soud (Brno) Nejvyšší soud (Brno) vrchní soudy (Praha, Olomouc) krajské soudy (plní i roli správních soudů) okresní soudy

soudci jmenováni doživotně prezidentem (se souhlasem vlády, resp soudci jmenováni doživotně prezidentem (se souhlasem vlády, resp. ministra), soudci ústavního soudu prezidentem se souhlasem senátu na 10 let. (členy soudních senátů mohou být i tzv. přísedící, voleni obecními zastupitelstvy v obvodu příslušného soudu) správu a organizaci soudů vykonávají předsedové jednotlivých soudů a ministerstvo spravedlnosti

Civilní a trestní soudnictví civilní řízení regulováno občanským soudním řádem, orgány veřejné správy se účastní řízení v rámci řešení běžných záležitostí (opatrovnictví apod.) trestní řízení regulováno trestním řádem, vyšetřování vedou vyšetřovatelé Policie ČR, obžalobu podávají státní zástupci (jmenováni ministrem spravedlnosti)

Správní soudnictví dáno soudním řádem správním (č.150/2002 Sb.) řeší spory o zákonnost správních rozhodnutí, soudní kontrola exekutivy zřízen Nejvyšší správní soud: rozhoduje o tzv. kasačních stížnostech (opravný prostředek proti pravomocnému rozhodnutí krajského soudu ve správním soudnictví), přijímá tzv. zásadní usnesení ve věci sporných právní názorů. Rozhoduje o kompetenčních sporech mezi správními úřady a orgány územní samosprávy, orgány územní samosprávy navzájem, ústředními správními orgány navzájem.

Pravomoc správních soudů rozhodování o žalobách proti rozhodnutí orgánů VS o právech a povinnostech fyz. a práv. osob rozhodování ve věcech nečinnosti správního orgánu rozhodování o ochraně před nezákonným zásahem správního orgánu rozhodování o kompetenčních žalobách rozhodování o věcech volebních rozhodování ve věcech politických stran a hnutí

Ústavní soud orgán ochrany ústavnosti. Kromě finálních rozhodnutí také veřejně prezentuje své právní názory, které jsou de facto závaznými interpretačními a aplikačními pravidly pro orgány, které budou napříště o věci stejného druhu rozhodovat. jeho rozhodnutí mají formu nálezů a usnesení.

Z pravomocí ústavního soudu rozhodování o zrušení právních předpisů, jsou-li v rozporu s ústavním zákonem, mezinárodní smlouvou nebo zákonem rozhodování o ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu. rozhodování o ústavní žalobě proti prezidentu republiky rozhodování o poslancích a senátorech ve věcech ověřování volby apod.