Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou Lenka Hloušková Bohumíra Lazarová hlouskov@phil.muni.cz lazarova@phil.muni.cz Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Aktuální otázky pedagogiky, psychologie a výchovného poradenství VI. Pardubice 21.-22.10. 2010
Pedagogická a psychologická diagnostika v pedagogické praxi Zaměříme se pouze na diagnostiku ve školním prostředí (tj. v práci učitele) Pedagogická diagnostika splývá s každodenní až rutinní činností učitele Využití psychologické diagnostiky v práci učitele evokuje řadu diskusí a pochybností Diskuse o hranicích mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou přispěje k řešení projektu Inovace předmětu Pedagogická diagnostika (F5/a850/2010)
Pedagogická versus psychologická diagnostika v pedagogické praxi Cílem pedagogické diagnostiky je posouzení aktuálního výkonu žáka, který je výsledkem procesů výchovy a vzdělávání (úroveň vědomostí, dovedností, návyků, postojů, vzdělávacích potřeb, chování) (srov. PEN, 2009, Vališová, Kasíková a kol., 2007) Cílem psychologické diagnostiky je poznání psychického stavu jedince, osobnosti … Cílem pedagogické i psychologické diagnostiky v pedagogické praxi: realizace adekvátní pedagogické intervence
Oblasti pedagogické dg. Za oblasti pedagogické diagnostiky se považují: Úroveň vědomostí a dovedností (čtení, písemný projev, vybrané znalosti, úroveň početních dovedností,…) Psychosomatické charakteristiky žáka za účelem poznání souvislostí (vlivů) na aktuální výkon (pohybový vývoj, lateralita, percepce, komunikace-řeč, orientace v časoprostoru, školní zralost, …) Sociální prostředí za účelem poznání souvislostí (vlivů) na aktuální výkon (diagnostika rodiny, diagnostika malých sociálních skupin) (PEN) Diagnostika procesu vyučování, výuky Prolínání pedagogické a psychologické diagnostiky v teorii je zřejmé; v pedagogické praxi vyvolává celou řadu otázek.
Otázky k diskusi (I.) Které odborné činnosti učitele lze považovat za diagnostické? prověřování znalostí a dovedností žáka poznávání žáka v rámci výuky (např. vývoj řeči, úroveň pozornosti, manuální zručnost, styl učení) poznávání charakteristik třídy vlastní výuka a vyučování (výběr výukových metod, způsob komunikace ve výuce,..) rozhovor s rodiči o aktuálním výkonu žáka, o faktorech ovlivňujících výkon žáka
Otázky k diskusi (II.) Kde je možné hledat hranice pedagogické a psychologické diagnostiky? V cíli diagnostického procesu (poznání aktuálního výkonu, poznávání specifik aktuálního stavu, intervence realizovatelná ve školním prostředí, intervence do vývoje osobnosti žáka, ….) V činnostech učitele X psychologa V diagnostických metodách a nástrojích (standardizované a nestandardizované, klinické a testové,….) V podmínkách diagnostické činnosti (obsah vzdělání, zkušenosti s diagnostikou, možnosti dodržet etické zásady ….)
Jakou chceme mít budoucnost? Cíl inovovaného předmětu Návrh sylabu
Děkujeme za diskusi a podněty k inovaci předmětu Pedagogická diagnostika