Vizuální média v DV AR 2013/2014. Vizuální média(VM) Co jsou vizuální média? Objekty soudobé umělecké produkce ( obrazy, kresby, grafika) Publicistický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Audovizuální a auditivní média v dějepisném vyučování AR 2013/2014.
Výuka dějin 20. století.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Obsah dějepisného vyučování, výběr dějepisného učiva, obtížnost dějepisného učiva Přednáška č. 5 AR 2013/2014.
Didaktická média v dějepisném vyučování
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Textová média v DV AR 2013/2014.
Úvod do učiva dějepisu.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Výstupy z GIS Pojmy a typy výstupů, aneb pro koho, co a jak Ing. Jiří Fejfar, Ph.D.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Možnosti vizualizace výuky
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Vybrané techniky a metody sociální práce
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Výuka soudobých dějin problémy a perspektivy Ústav pro studium totalitních režimů Praha.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Motivační témata a životní příběhy
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Obrazotvornost či představivost
Motivační témata a životní příběhy
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Průřezová témata.
Skupinové interview (Focus group)
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Základní principy geografického výzkumu
Zátiší odráží lidské bytí, vztah člověka k vnějšímu světu, zrcadlí se v něm výběrem věcí a způsobem jejich podání.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
S krtkem do vesmíru Průvodce světem techniky CZ.1.07/1.3.00/ S Krtkem do vesmíru.
Projekt do Výchovy ke zdraví
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Život v rodině Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Mgr. Vladimíra Brčáková. Návrh na didaktickou interpretaci Kainarovy básně Vlak s vězni ze sbírky Nové mýty  při práci s textem je nutné zohlednit věk.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
Masová média jako mediální instituce
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
DENÍK Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
„Naslouchat hlasům paměti“
Počítačová grafika.
Transkript prezentace:

Vizuální média v DV AR 2013/2014

Vizuální média(VM) Co jsou vizuální média? Objekty soudobé umělecké produkce ( obrazy, kresby, grafika) Publicistický obrazový materiál (letáky, plakáty, pohlednice, karikatury) Relikty veřejné správy ( plány, mapy) fotografie ( lidí, staveb, předmětů, krajiny, kulturních a politických událostí) Industriální kresby a nákresy Obrazy, grafiky a modely zhotovené pro didaktické účely Využití VM ve výuce dějepisu: 1.Ilustrativní funkce – motivace, zájem, není podstatné pro porozumění verbálnímu textu 2.Reprezentační funkce – obraz znázorňuje osoby, události a objekty z v. textu → posiluje vštípení vědomostí 3.Organizační funkce - obraz znázorňuje časové a prostorové souvislosti textu ( např. mapa) 4.Interpretační funkce - obraz napomáhá pochopení obtížného obsahu 5.Transformační funkce - obraz funguje jako mnemotechnická pomůcka

Vizuální média – zdroj nových poznatků ! Interpretační analýza obrazů: → rozvíjení kompetencí Ž pozorovat, vnímat, analyzovat a interpretovat obraz + Analýza a interpretace obrazu: Panofsky A)předikonografické pozorování – pozorování a popis všeho, co vidíme B)Ikonografická obrazová analýza – obsah, téma, identifikace osob, krajiny Gautschi a)pocity, b) pozorování) c) domněnky, d) otázky Sauer a)popis b) analýza c) interpretace

Počátky fotografie Vynález fotografie: princip „camera obscura“ chemické objevy 1816 – 1826 pokusy J. N. Niepce technika daguerrotypie technika calotypie mokrý kolodiový proces – 1851 suché bromostříbrné desky s želatinovou emulzí film

Druhy fotografie reprodukce obrazů portrétní fotografie – od 40. let 19. století dokumentární fotografie - nejdříve přírodní zajímavosti, od konce 19. století život, sociální problémy fotografie v tisku – po 1. světové válce ideologické a propagandistické fotografie – typické pro totalitní režimy 20. století amatérské fotografie – od 20. let 20.století

Využití fotografie v dějepisném vyučování zachycuje realitu Fotografie je produktem lidské činnosti Zobrazená skutečnost je ovlivněna: pohledem autora použitou technikou úpravou hotových snímků interpretací – slovní komentář historie→cenzurní zásahy ve fotografii

Zařazení práce s historickou fotografií do DV Zásadní důležitost – výběr fotografie ↓ a) vzbudit otázky b)prezentace určitých rozporů a mnohoznačnosti c)spojení s jiným informačním materiálem D)zpochybnění tradičního očekávání Ž, stereotypů

Práce s fotografiemi dokumentujícími „malou historii “ (dle V. Kratochvíla) Přineste do vyučovací hodiny fotografie příbuzných. Složte fotografie dle jejich stáří od nejstarších po nejnovější. Čím se od sebe liší? Podle čeho je možné poznat, že jde o staré fotografie? Kterou fotografii považujete za nejzajímavější? Sestavte z fotografií rodinné album. Napište k němu krátký příběh ze života vaší rodiny. Zaznamenejte vyprávění rodičů, prarodičů, příbuzných, které může přiblížit příběh fotografie.

Doporučení k výběru fotografických souborů: sledování architektonických proměn obce využívání reklamních fotografií pro studium společenských trendů dítě na fotografii zkoumání sad fotografií z určitého období (oblékání, bydlení, doprava, obchody, srovnání popisek, komentářů k jednomu snímku v různém tisku Vždy je důležitá volba snímku ( reprezentativnost fotografie) a spojení snímku s jinými primárními a sekundárními informacemi.

Karikatura v DV obtížná dešifrovatelnost použité symboliky vtip, smích, vážnost, zpochybňování → emoce provokuje kladení otázek, zpochybňování ↓ Karikatura má motivační náboj, Ž nabývají znalosti z oblasti ikonografické symboliky: národní symboly, personifikace,věcné symboly, zvířecí symboly, vizualizace lidské mluvy, nonverbální komunikace Možný postup práce s karikaturou v DV: sdělení prvního dojmu, brainstorming( symboly, komu je určena, názory karikaturisty), přesný popis všech prvků karikatury, objasnění významu, uspořádání a vyhodnocení

Plakát v DV Plakáty: reklamní, sportovní, kulturní, turistické, politické Politický plakát: 1.propaganda – hesla, slogany, manipulace s příjemci mediálního sdělení, zastrašování, pěstování kultu osobnosti, umělé zobrazení „obyčejného člověka“ 2.volební plakáty

Další možné využití vizuálních médií v DV: 1.výstava 2.sbírka 3.vyprávění příběhu k obrazu 4.doplnění přímé řeči 5.vytváření scenérií 6.doplnění obrazu 7.fotomontáž a koláž Prožitkové učení: zhotovení vlastního souboru fotografií a jeho editace pomocí běžného software →vědomá manipulace s obrazovou informací Aktivizující metoda: Sepisování komentářů k historickým fotografiím a porovnávání odlišných pohledů → skupinová práce