 Komunikační aktivity, jež iniciují nebo na nichž se podílejí masová média, mají svébytnou podobu danou povahou těchto médií a představují svérázný typ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Mediální produkt.
Předmět a prameny pracovního práva
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Média: nástroj vládnoucí třídy
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Teorie masové komunikace
Sociální konstruktivismus
Název školy: STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA a STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ,
funkce médií ve společnosti moc médií
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Média a masová kultura Trojí pojetí kultury: antropologické, sémiotické, každodenní Zdroj masové kultury: masová společnost nebo masová média? Masová společnost:
Sociální konstrukce životního prostředí a kulturní krajiny Katedra geografie Fakulty pedagogické Technické univerzity v Liberci Tomáš HENDRYCH.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Masová komunikace, masová média
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Marketingové prostředí
MARKETING.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
1.1. Projevy komunikačního působení na veřejné mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Role médií a vůdců mínění při formování názorových struktur
Masmédia.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Od moderní k nové společnosti
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Oblíbený předmět Public Relations Koudelová Lenka, 1.A.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Základy mediální výchovy
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-12
Ekonomika – základní pojmy.
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Masová média a jejich vliv
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-11
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kultura Vladimír Velešík.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
MÉDIA A POLITIKA PŘÁTELSTVÍ BEZ ZÁRUKY?
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Sociální psychologie.
Mediální gramotnost: chiméra, nebo nutnost?
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

 Komunikační aktivity, jež iniciují nebo na nichž se podílejí masová média, mají svébytnou podobu danou povahou těchto médií a představují svérázný typ komunikace – mediální komunikaci.

 Každé médium v sobě zahrnuje užití určitých technologií a současně je jejich užitím utvářeno (tedy výrobní technologie, prostředky, s jejichž pomocí komunikace probíhá).  Média mají současně postavení společenské instituce – ovlivňují formování sociální vztahů.  Média se podílejí na utváření kulturního prostředí. (Jirák, Köpplová, 2007, s. 41)

 Podstatou jednání média je zkrátka zprostředkování – jako v jakémkoli jiném typu mezilidské komunikace, jiným pojmem se jedná o proces mediace.

 Dle funkcionalistického přístupu k chování médií ve společnosti se existence a „poslání“ médií jako společenských institucí vykládá jako z hlediska „potřeb“, které má společnost i jednotlivec.

 Médiím se z funkcionalistických hlediska přisuzují při potřebě kontinuity a řádu tyto společenské funkce:  Informování.  Socializace.  Kontinuita.  Zábava.  Získávání.

 Posláním komunikace a médií z hlediska funkcionalismu se začal ve 40. letech 20. stol. zabývat Harold Lasswell, na jeho práci navázal např. C. R. Wright – ten formuloval jako podstatu fungování médií zábavu, neboť nejenom zajišťuje kontinuitu uspořádání společnosti přenášením kultury, ale také přináší uvolnění.  (Jirák, Köpplová, 2007, s. 44)

 Mediační procesy se neustále vyvíjejí, díky mediální komunikaci máme kdekoliv na světě a prakticky bez časové prodlevy dnes přístup k obrovskému množství informací – některé prostředky jsou u všech typů médií společné – např. snaha potlačovat anonymitu a jednosměrnost mediální komunikace.

Mediace je současně zvýznamňování, který dokáže vytvářet sociální skutečnosti nového druhu, odlišné společenským postavením od skutečností, jež se staly inspirací či materiálem pro mediaci (např. celebrity).

 Z neustávajícího toku informací vybírat zprávy.  Rozeznat, co je důležité a co ne.  Důležité zprávy vřadit do kontextu, z čeho lze vysoudit, jaký má informace dosah a jaké má důsledky pro život jedince ve společnosti.

 Vyložit informaci a její kontext jasně, zřetelně a pochopitelně.  Odolat vnějším tlakům a považovat předešlé body za imperativ svého jednání.

 Etapa – prežurnalistická – do roku  Etapa – dopisovatelská žurnalistika – 16. století až 18. století.  Etapa – spisovatelská žurnalistika – polovina 18. století až polovina 19. století.  Autoři Heinz Pürer a Johannes Raabe rozšiřují jeho interpretaci o další etapu:  Redakčně-technickou žurnalistiku – období elektronického zpracování textů nastupuje zhruba v 70. letech 20. století.

 Dle autorů Kunczika a Zipfela lze v dnešní době hovořit již o další etapě související s nástupem internetu - on-line žurnalistika. (Jirák, Köpplová, 2007, s ).

 S rozvojem masových médií a mediální komunikace vzrostl i význam těch, kteří pro média pracují.  Profese spojené s mediální komunikací mají v dnešní společnosti klíčové postavení.  Postoje lidí pracujících v těchto profesích mají vliv na podobě mediálního produktu.

 Velké množství variant jednoho povolání (např. řada podkategorií novinářů dle média, tematického zaměření apod.).  Vysoká míra fragmentizace (např. novináři jsou přesvědčeni, že nemají mnoho společného s lidmi z reklamy, natož s nějakým „dýdžejem“ z hudební stanice.

 Velké sociální napětí (na jedné straně úzká elita „hvězd“, na druhé straně velké množství těch, kteří se mezi ně nikdy nedostanou).  Slabá standardizace (mizivá shoda na tom, co je a co není kvalitní výstup dané profese či její podkategorie).

 Mediální produkce - kdo všechno má podíl na konečné verzi mediálního produktu, kdo má na výrobní proces vliv a jak výroba probíhá:

 Lidé, kteří se na mediální produkci podílejí, tzn. novinář podepsaný pod článkem je chápán jako autor, režisér je chápán jako autor filmu.  Organizace, pro které tito lidé pracují.  Zaměstnavatel či vlastník (vydavatel, majitel licence na vysílání).  Tyto skupiny musejí zároveň brát v potaz role dalších institucí, ale také celkové společenské a kulturní klima společnosti.

 Rozdíly mezi médii v jednotlivých společnostech a kulturách jsou patrné. Obsah, způsob zpracování obsahu, dokonce i předpokládaný vztah mezi médiem a publikem se liší – i když současný trend směřuje k ustejňování mediálních produktů (homogenizaci) – a to na nadnárodní úrovni.

 Vzniká představa, že tentýž produkt - byť mírně modifikovaný (domestikovaný), se bude nabízet na různých trzích – např. jde o produkty na klíč.

 Vznikají nadnárodní tiskové agentury, tím se do jisté míry unifikuje také zpravodajství, a to zdrojově. Právě v souvislosti s užíváním nadnárodních zdrojů se hovoří o globální žurnalistice.

 Média se podílejí na vytváření masové kultury, a to tím, že dokážou nabízet totéž sdělení (velmi podobná sdělení) velkému počtu příjemců – a tím jim zajišťovat sdílené zprostředkované zážitky, a podle všeho také tímto způsobem dokážou ovlivňovat intelektuální, estetické, zábavné a volnočasové projevy příjemců.

 Podle jedné z představ žurnalistika zajišťuje, aby se členové dané společnosti dovídali poznatky o světě, který leží mimo jejich bezprostřední zkušenost. Zprostředkované poznatky jsou považovány za „pravdivé“ – podporuje demokratické uspořádání společnosti. Do této představy spadá také pojetí médií coby „hlídacího psa demokracie“.

 Nastolování agendy – agenda setting.  Žurnalistika slouží především sociální reprodukci stávajících mocenských poměrů – zpravodajství spíše směřuje k tomu, že si příjemce osvojí názor většiny, než alternativní názor.  Podporuje stávající rozložení sil – prezentuje rozložení sil jako přirozené, tím vede své příjemce k tomu, aby ho považovali za dané.

 (vycházející z teorie sociální konstrukce reality) – žurnalistika pro příjemce svět „konstruuje“ a naznačuje mu, co je „normální“ a co je „úchylka“, co je „extrémní“ a co „přijatelné“ –Stuart Hall konstatoval, že zpravodajství nereferuje o událostech, nýbrž je aktivním činitelem v konstruování sociopolitického prostředí.  (srov. Jirák, Köpplová, 2007, s ).

Chce to …..pouze jedinou věc.  A jestli se teď cítíte takto:  Tak abyste se cítili opět aktivní:

Dejte si výbornou kávu…a budete se cítit HAPPY

JIRÁK, J., KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007.