1 Tvoření písemné práce Odkud začít a kudy jít….
Cíl písemné práce Prokázat schopnost práce s informacemi (shledávání, kritické vyhodnocení, aplikace, vyvození závěrů atd.) Schopnost formulovat problém, stanovit hypotézu a provést její ověření Formulace závěru. 2
Téma a název Téma zadané a zvolené Název a podtitul 3
4 Základní členění Úvod – captatio benevolentiae, nastavení „komunikační vlny“ – polemické (konfrontační) či konciliantní? Stručný obsah. Psát až nakonec! Stať – vlastní látka, argumentace. Závěr – nejsilnější argument, stručné shrnutí výsledku.
Úvod a jeho význam Úvod nastavuje „komunikační vlnu“ Nastavení konfrontační a konciliantní Expozice problému Motivy bádání V mluvené verzi „ochutnání“ Výchozí hypotéza 5
Konfrontační a konciliantní nastavení 6
7 Základní kroky 1. Analýza komunikační situace 2. Shromažďování materiálu 3. Třídění materiálu 4. Stylizace 5. Osvojení 6. Realizace 7. Vyhodnocení
1. Analýza situace Ke komu budu mluvit? Komu je práce určena? Jaké jsou adresátovy zájmy, priority, oblíbená témata? Kdo bude v komisi? 8
9 2. Shromažďování materiálu Extenzivní fáze Přehled terénu Shromáždění všeho dostupného Slovníky, monografie, články, „nekorektní“ prameny Rozdíl mezi soukromým názorem a názorem, určeným k prezentaci Suchbild - hypotéza
Zdroje informací Základní rozdělení – primární a sekundární Ethos a pravidla citací a uvedení zdrojů Kritika zdrojů 10
11 3. Třídění materiálu Výběr z hlediska úžeji vymezeného tématu či záměru Nikoliv jako apologie výchozí představy Spravedlivé souzení pro a proti Nepoužitý materiál není bezcenný materiál
12 4. Stylizace Vytříděný materiál je seřazen dle zákonů logiky a pedagogiky Logika – základní osnova Pedagogika – od známého k neznámému, od jednoduchého ke složitému Struktura – členění Diskuse jako inspirace i ověření
Argumentace Korektní argumentace dbá na to, aby -skutečnosti, na kterých je argumentace postavena byly korespondenčně pravdivé (neověřené zprávy, pochybné prameny apod.) - byly věcně relevantní, vztahovaly se k problému a teze z nich tedy vyplývala Přání je otcem myšlenky 13
Interpretace faktů 14
Optické a myšlenkové klamy 15
Klamy vědomé a mimoděčné 16
Jaké to je? 17
Bolestné kroky Při stylizaci musí člověk vědomě a cíleně čelit tendencím a pokušením „odboček“. Lze pronásledovat pouze jednoho zajíce. Výhoda přestávky v práci. 18
Formální úprava Čitelné písmo Nepoužívat více než tři druhy písma Kurzíva a tučný řez (ne oboje v jednom!) 19
Obhajoba Přednesení stručného shrnutí předpokladů, cílů a výsledku své práce. Ze způsobu přednesu je možno mnohé vyvodit. Vystupovat s přiměřenou jistotou a sebevědomím Etika vědecké práce – upozornit na úskalí a nejasnosti 20
Jak se připravit Před vlastní obhajobou má autor čas na přípravu (kterou má obvykle již v hrubých rysech hotovu) Může mít poznámky, dobrý dojem budí schopnost mluvit „z hlavy“ Je možnost obhajoby před širším fórem 21
22 5. Osvojení a realizace Doslovné čtení Zpaměti Volně s poznámkami Myšlenková mapa S patra, bez přípravy 2 verze
6. Veřejné přednesení Obhajoba práce může mít formu veřejné prezentace. V zásadě platí to, mco je třeba k obhajobě Obvykle větší rozsah – více času Kultivovanější rétorický projev (obhajoba může být „rozhovorem“) 23
24 7. Vyhodnocení Diskuse a poznámky posluchačů – zpětná vazba Vlastní pocit Podstatné zaznamenat pro příště
A na závěr: Smyslem písemného zpracování je osvětlení některého temného, šedého, nezřetelného místa Bytí. Vedlejší prémií je radost, kterou autor sám ze své práce má. Pobídka k zodpovědnému a opodstatněnému myšlení. Mnoho zdaru Vám přeje Milan Klapetek 25