Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

VY_32_INOVACE_TMM24860BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1
BOLESTI NERVŮ NEURALGIE.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Andrea Havlíková Název materiálu: Reflexní masáže – zásady a provedení.
VY_32_INOVACE_TMM BOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Obvodová NS.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Obvodová nervová soustava
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Poranění míchy Olga Bürgerová.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Renáta Kupsová Název materiálu: Politika Označení materiálu: VY_32_INOVACE_OBV.P2.207.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
- definice, charakteristika, průběh
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_636_NERVOVÁ SOUSTAVA Téma: ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Centrální nervový systém
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
- význam nádorových onemocnění
Nervová a neuropsychická oslabení
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Velké míče 2. část Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Romana Hlinecká Název materiálu: Vyšetření tělesné hmotnosti Označení materiálu:
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Poruchy spánku Jakub Kužílek X33BMI.
Ošetřovatelská péče při kompletní míšní lézi
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Petra Hejlová ČísloVY_32_Inovace_3367 NázevNervová soustava člověka Téma hodinyČlověk – Nervová soustava.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
DMO dětská mozková obrna
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
ANTROPOMOTORIKA.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA2_P1-2
DMO (dětská mozková obrna)
Poranění páteře a míchy
Poranění páteře a míchy
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – odborná terminologie Označení materiálu: VY_32_INOVACE_MP.M4.1113 Datum vytvoření: 30.8.2013 Vzdělávací oblast: Aplikovaná masáž Ročník: čtvrtý – Sportovní a rekondiční masér Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Úvod do problematiky, využití jazyků v terminologii, rozdělení terminologie.

Metodické pokyny Jedná se o teoretickou výuku, které musí předcházet znalost anatomie nervového systému člověka. K využití materiálu je nutný počítač s MS PowerPoint a projektor. Zrakově postiženým přenést prezentaci do ozvučených čtecích zařízení.

Zdroje PFEIFFER, Jan. Neurologie v rehabilitaci. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, 351 s. ISBN 978-80-247-1135-5. BERLIT, Peter. Memorix neurologie. Vyd. 4. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007, 447 s. ISBN 978-80-247-1915-3.

Odborná terminologie v neurologii

Terminologie Neurologie má jako každý obor svou speciální terminologii a v ní některé zvláštnosti. Pro označení jednoho jevu se používají pojmy jak řecké, tak latinské nebo i české, např. encephalon, cerebrum, mozek. Dosud se používají i francouzské názvy, jako grand mal – velký epileptický záchvat, petit mal – malý epileptický záchvat. Do terminologie vstupují v současné době velmi často i anglické termíny.

Stanovení diagnózy v neurologii Při stanovení diagnózy se postupuje mnohem více hierarchicky než v jiných medicínských oborech. Nervový sytém prostupuje celý organismus a podle stupně nadřazenosti a podřazenosti – příznaků a souboru symptomů zvaných syndrom je vzájemně tak provázán, že mnohé příznaky se projevují místně, ale svědčí o vzdáleném původu, nebo jsou rozptýlené (roztroušené, difuzní). Mají však společného jmenovatele v etiologii (původ onemocnění, nauka o příčinách nemoci), jako např. roztroušená mozkomíšní skleróza (sclerosis multiplex). Popis onemocnění tedy většinou vychází ze sémiologie – nauky o příznacích (symptomech).

Základní terminologie poruch motoriky Motorika představuje souhrn lidských pohybových předpokladů a projevů zahrnující průběh a výsledek pohybové činnosti. Motorická činnost je cílevědomý a systematický proces řízený CNS. Mobilita (také hybnost) znamená všechny pohybové funkce vykonávané kosterním a hladkým svalstvem. Motilita – je souhrn pohybů vegetativních systémů prováděné pouze hladkým svalstvem. Myotom – skupina svalů, které jsou inervovány jedním spinálním nervem

Základní terminologie poruch motoriky Akinéza – dochází ke snížení až ztrátě pohybu Dyskinéza – dochází naopak k abnormálním mimovolním pohybům Ataxie – projevuje se poruchou koordinace pohybů Dysmetrie – je chybné cílení, např. prst – nos Hypermetrie - je přestřelování zamýšleného cíle (chybí brzda, je špatný odhad) Adiadochokinéza – je neschopnost koordinace při rychlém provádění střídavých pohybů, např. supinace a pronace Tremor – třes je neúmyslný, rytmický svalový pohyb

Základní terminologie poruch motoriky Laesio – poranění, poškození Paréza – částečná ztráta hybnosti, neúplná obrna Plegie – ochrnutí, úplná ztráta hybnosti Mono postižení (monoparéza či monoplegie) postižení jedné končetiny Hemipostižení (hemiparéza, hemiplegie) ochrnutí jedné poloviny těla Paraparéza – nekompletní poranění míchy pod segmentem C8, postižení trupu a dolních končetin Paraplegie – znamená transversální kompletní míšní léze (motorické i senzitivní ochrnutí) pod míšním segmentem C8.

Základní terminologie poruch motoriky Tetraplegie (kvadruplegie) všechny čtyři končetiny postižené, úplné přerušení krční míchy nad segmentem Th1. Tetraparéza (kvadruparéza) všechny čtyři končetiny postižené, inkompletní poškození krční míchy. Pentaplegie vysoké porušení krční míchy nad segmentem C4. Ochrnuté jsou čtyři končetiny a brániční nerv (n. phrenicus). Dýchání je vyřazeno z činnosti.

Terminologie poruch senzitivního systému Čití – citlivost, vnímání podnětu, doteku, tlaku, tahu, polohy, bolesti, tepla nebo chladu Parestézie – jsou spontánní abnormální pocity (brnění, mravenčení) vznikající bez vnějšího podnětu. Nejsou pro nemocného vysloveně nepříjemné. Dysestézie – jsou spontánní i provokované abnormální pocity. Hypestézie – je snížené vnímání citlivosti Hyperestézie – je zvýšené vnímání citlivosti Anestézie – je úplná necitlivost Hypalgézie – je snížené vnímání bolesti

Terminologie poruch senzitivního systému Hyperalgézie – je zvýšené vnímání bolesti Analgézie – je komplexní necitlivost pro bolest Allodynie – je bolestivé vnímání nebolestivých podnětů (např. dotyku, tepla) Hyperpatie – je širší pojem, který zahrnuje často hyperestézii, hyperalgézii i allodynii.

Opakování Jaký je rozdíl mezi symptomem a syndromem? Symptom je jeden příznak onemocnění, syndrom je více příznaků. Které jazyky se využívají v neurologii? Řecký, latinský, český, francouzský a anglický jazyk Jak se nazývá nauka o příznacích? sémiologie Charakterizuj pojmy mobilita a motilita

Opakování Jaký je rozdíl mezi pojmy mobilita a motilita? Mobilita – pohyblivost, účastní se kosterní i hladké svalstvo motilita – pohyby vegetativního systému prováděné pouze hladkým svalstvem Vysvětli pojem pentaplegie – ochrnutí čtyř končetin a dýchacího svalstva