Www.zlinskedumy.cz ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Advertisements

VY_32_INOVACE_51_11 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová Datum vytvoření:
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_16 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zelená revoluce Název školy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
VY_32_INOVACE_PSYPS10560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Pracovní list VY_32_INOVACE_41_03
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_51_18 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Déjà - vu Tematická oblast
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhPsychologie TémaPsychologie Tematická oblastPsychologie NázevDéjá vu AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkŘíjen 2012,STR, STA, ELE, LYE, LYT 3.ročník AnotaceObjasnění tohoto pojmu v rámci současného vědeckého výkladu Přínos/cílové kompetenceSeznámení se diskutovaným pojmem Déjá vu VY_32_INOVACE_54_12

Záhadné slovo - Déjá vu Záhadné slovo - Déjá vu Jmenují se tak stovky tanečních klubů po celém světě, song zpěvačky Jmenují se tak stovky tanečních klubů po celém světě, song zpěvačky Beyoncé, film s Denzelem Washingtonem, počítačová hra, Beyoncé, film s Denzelem Washingtonem, počítačová hra, příběh Monty Pythonů atd. příběh Monty Pythonů atd. Pro vědce jde stále o oříšek, který není snadné vyřešit!

Pojem Déjá vu Pojem Déjá vu: v souvislosti se stavem Pojem Déjá vu: v souvislosti se stavem mysli použil poprvé francouzský mysli použil poprvé francouzský psycholog Emile Boirac v roce psycholog Emile Boirac v roce Odkazy na zkušenost podobnou Déjá vu Odkazy na zkušenost podobnou Déjá vu lze najít už v mnohem starší lze najít už v mnohem starší literatuře, takže nešlo o nový fenomén. literatuře, takže nešlo o nový fenomén.

PhDr. Émile Boirac (26. srpna 1851, Guelma, Alžír – 20. září 1917, Dijon) byl rektor univerzity v Grenoblu

Objektem seriózních psychologických výzkumů se ale stal pojem Déjà vu až koncem dvacátého století. Objektem seriózních psychologických výzkumů se ale stal pojem Déjà vu až koncem dvacátého století. Déjà vu znamená francouzsky „ již viděno“, vyslovováno [de ʒ a vy] a označuje také v psychologii jev uváděný v pojmu paramnésie. Déjà vu znamená francouzsky „ již viděno“, vyslovováno [de ʒ a vy] a označuje také v psychologii jev uváděný v pojmu paramnésie. Člověk má z ničeho nic intenzivní pocit něčeho už dříve prožitého, viděného nebo slyšeného. Člověk má z ničeho nic intenzivní pocit něčeho už dříve prožitého, viděného nebo slyšeného. V běžné řeči nebo např. v divadelní kritice může ale znamenat něco, co „jsme už viděli“, co není originální a původní. Současnost:

Ve vysvětlení tohoto prožitku se ovšem vědci rozcházejí Zatímco někteří jej považují za průvodní jev Zatímco někteří jej považují za průvodní jev psychických nemocí (jako je schizofrenie, stavy psychických nemocí (jako je schizofrenie, stavy úzkosti - fóbie, atd.), úzkosti - fóbie, atd.), další mluví o vedlejším účinku léčiv (déjá vu podle další mluví o vedlejším účinku léčiv (déjá vu podle nich může vzniknout třeba při kombinaci léků tlumících nich může vzniknout třeba při kombinaci léků tlumících příznaky chřipky amantadinu a fenylpropanolaminu). příznaky chřipky amantadinu a fenylpropanolaminu). Vysvětlením může být také určitá podobnost právě Vysvětlením může být také určitá podobnost právě prožívaného s tím, co jsme již v minulosti zažili, prožívaného s tím, co jsme již v minulosti zažili, ale nevěnovali jsme tomu příliš pozornosti. ale nevěnovali jsme tomu příliš pozornosti.

Věštecké sny Déjá vu dnes není nikterak výjimečným jevem. Déjá vu dnes není nikterak výjimečným jevem. S intenzivním pocitem něčeho už dříve zažitého, viděného nebo slyšeného se setkalo podle průzkumů určitě více než 70% lidí. S intenzivním pocitem něčeho už dříve zažitého, viděného nebo slyšeného se setkalo podle průzkumů určitě více než 70% lidí. // Člověk má většinou pocit, že to co vidí či slyší, prožil již jednou ve snu! ????? Někteří jedinci ale cítí, že to již v minulosti přímo i zažili, byť v mnohých případech to nebylo prakticky možné !!! //

Zatím, co druhý případ vysvětlují psychologové ! Tím: že jsme jednoduše zapomněli to, co už jsme jednou prožili Tím: že jsme jednoduše zapomněli to, co už jsme jednou prožili (nebo jsme tehdy měli krátkodobý výpadek pozornosti). (nebo jsme tehdy měli krátkodobý výpadek pozornosti). Prožitků jako ze snu se chytili věštci a psychotronici: 1) Pro ně je déjá vu jasným příkladem věšteckých snů. 2) Spojují je s vypjatými životními situacemi, během kterých je člověk schopen určitých průniků do nevědomých psychických člověk schopen určitých průniků do nevědomých psychických stavů. stavů. 3) Může jít například o vzpomínku z minulého života. // Mohli jste právě prožívané už jednou prožít v meditaci, vidět při bezduchém civění do prostoru nebo o tom opravdu snít. // // Mohli jste právě prožívané už jednou prožít v meditaci, vidět při bezduchém civění do prostoru nebo o tom opravdu snít. //

Alternativa vědeckého vysvětlení: Zpoždění přenosu informací Pro vznik pocitu již viděného existuje mnoho teorií. Můžete přijmout za své vysvětlení obyčejným zpožděním Můžete přijmout za své vysvětlení obyčejným zpožděním komunikace mezi pravou a levou hemisférou mozku. komunikace mezi pravou a levou hemisférou mozku. Každá z nich totiž zpracovává jednotlivé vjemy samostatně a jejich Každá z nich totiž zpracovává jednotlivé vjemy samostatně a jejich nepřetržitá vzájemná spolupráce vyvolává dojem, že fungují nepřetržitá vzájemná spolupráce vyvolává dojem, že fungují dohromady. dohromady. Podle některých vědců, ale mezi nimi může dojít ke krátkému Podle některých vědců, ale mezi nimi může dojít ke krátkému zpoždění přenosu informací, což má za následek to, že dominantní zpoždění přenosu informací, což má za následek to, že dominantní hemisféra později obdrží nějakou informaci dvakrát. hemisféra později obdrží nějakou informaci dvakrát. Vzhledem k tomu, že mozek nedokáže rozlišit, zda první informace Vzhledem k tomu, že mozek nedokáže rozlišit, zda první informace přišla před vteřinou, nebo před rokem, přišla před vteřinou, nebo před rokem, můžeme mít v určitý okamžik pocit, že jsme tu můžeme mít v určitý okamžik pocit, že jsme tu stejnou situaci už jednou prožili ! stejnou situaci už jednou prožili !

Déjá vu neboli paramnézie, může do značné míry zkomplikovat práci například : policejním vyšetřovatelům, protože si policejním vyšetřovatelům, protože si svědci trpící poruchou přesnosti a spolehlivosti svědci trpící poruchou přesnosti a spolehlivosti uložených vzpomínek mohou vybavovat falešné uložených vzpomínek mohou vybavovat falešné vzpomínky s pocitem absolutní jistoty, vzpomínky s pocitem absolutní jistoty, že se vše doopravdy odehrálo. že se vše doopravdy odehrálo.

Pokus se odpovědět 1. Déjá vu 1. Kdo se jako první z psychologů zabýval pojmem Déjá vu? Může tento typ paramnésie komplikovat nějaký výkon povolání? Pokus se nastínit vědecké vysvětlení tohoto pojmu v současné době Použil se pojem Déjá vu i někde jinde mimo odbornou psychologii?

Zdroje a prameny Gillernová,I - Malotínová, M.: Psychologie pro střední školy, Praha, SPN 1992 Hyhlík, F. – Nakonečný, M.: Malá encyklopedie současné psychologie, Praha, SPN 1973 Klapáč, M.: Psychologie v praxi, Praha, 1992 Novák, L.: Základy psychologie, S & M, Praha, 1992 Gillernová, I., Buriánek, J.: Základy psychologie, sociologie. Praha, Fortuna 1995 Hartl, P.: Psychologický slovník. Praha, Budka 1993 Janoušek, J., Hoskovec, J., Štikar, J.: Psychologický výkladový atlas. Praha, Karolinum – Academia 1993 Nakonečný, M.: Základy psychologie osobnosti. Prahy. Management press