Pozitivní psychologie: cenná inspirace pro práci s ohroženou mládeží

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Advertisements

Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Tři roky etické výchovy ve Veselí nad Moravou
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Současný vývoj a možnosti pozitivní psychologie v ČR Alena Slezáčková Sympózium o pozitivní psychologii Praha,
Vymezení a funkce volného času
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
a jeho využití u klientů po CMP
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Zavedení systému opatření na podporu slučitelnosti rodiny a zaměstnání na Magistrátu města Brna 9. Národní konference kvality ve veřejné správě
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Pomáháme dětem vkročit do života PROJEKT KÁMOŠ. Nejpřirozenější prostředí pro dítě je rodina.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Průřezová témata.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Teorie vzdělávání dospělých
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
1 SOZE Sdružení občanů zabývajících se emigranty Libor Studený
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
OBLASTNÍ CHARITA MOST NÍZKOPRAHOVÉ ZAŘÍZENÍ PRO DĚTI A MLÁDEŽ ZASTÁVKA DUCHCOV.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Šablony OP VVV a podpora nadání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Teorie vzdělávání dospělých
Tisková konference
Vymezení a funkce volného času
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Násilná osoba aneb co s ní
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Cyklus kvality z pohledu kariérového poradenství
Kariérové poradenství a podnikavost
Rodičovství biologické a pěstounské
Pedagog.
Test silných stránek (Scio)
Transkript prezentace:

Pozitivní psychologie: cenná inspirace pro práci s ohroženou mládeží konference Alternativní způsoby podpory rodiny jako prevence institucionalizace Most, 30.6.2010 Alena Slezáčková Psychologický ústav FF MU, Brno

Co je pozitivní psychologie? Aktuální proud v současné psychologii zabývající se kladnými stránkami osobnosti člověka a společnosti. Studuje: pozitivní individuální vlastnosti a rysy: optimismus, nezdolnost, svědomitost, smysl pro humor, charakter… pozitivní prožívání: radost, štěstí, naděje, vděčnost, plynutí „flow“,... pozitivně fungující společenství a instituce: rodina, škola, organizace,…

Pozitivní psychologie není: způsob „pozitivního myšlení“, vyzývající k nasazení „růžových brýlí“ výzva k ignorování negativních aspektů lidské existence, vyhýbání se náročným zkušenostem poskytovatelem zjednodušujících návodů, nabídek přímočarých cest ke štěstí a slibů o okamžitém úspěchu v praxi pozitivní psychologie nic nepředepisuje ani nevnucuje, formuluje pouze doporučení (na základě poznatků založených na empirických vědeckých studií) Pozitivní psychologie není:

Program pozitivní psychologie doplnění celkového obrazu psychiky o donedávna zanedbávaná pozitivní témata (nikoli falešný optimismus či „lakování skutečnosti na růžovo“) rozpracování dvou doplňujících se směrů v teorii i praxi (prevence negativních jevů a prožitků, podpora pozitivních fenoménů) ve vzdělávání, poradenství, psychoterapii a koučingu identifikovat a rozvíjet kladné vlastnosti a silné stránky člověka

K čemu nám mohou být poznatky pozitivní psychologie užitečné? uvědomění si svých silných stránek povzbuzení aktivity a tvořivosti využití svých schopností a dovedností podpora pozitivního způsobu prožívání zlepšení mezilidských vztahů kladný postoj k sobě a svému okolí zvýšení míry osobní pohody a štěstí

Inspirace PP pro práci s ohroženou mládeží Pozitivní vzdělávání (positive education) – Seligman (2009) Jaké poznatky, schopnosti a dovednost by měla škola poskytovat a rozvíjet? Je na školách reálná i “výchova ke štěstí“? 3 úrovně podpory osobní pohody a štěstí žáků a studentů: - prevence proti depresi - nástroj pro zvýšení životní spokojenosti - činitel kladně působící na proces učení a podporující kreativní myšlení

Co je štěstí ? . (Seligman, 2003) Štěstí jako: - pozitivní emoce, přispívající k příjemnému a pohodlnému životu (pleasant life) - životní angažovanost (engaged life), tj. míra aktivního zapojení do práce, intimních vztahů či volnočasových aktivit - smysl, vedoucí ke smysluplnému životu (meaningful life), v němž člověk využívá svých silných stránek a předností ve službě něčemu přesahujícímu

Programy pozitivní psychologie na podporu psychické pohody a úspěšnosti mládeže 1. Penn Resiliency Program (PRP, Pennsylvánský program podpory psychické odolnosti) Cíl: zvýšení schopnosti dětí a mládeže řešit každodenní problémy a čelit běžným stresorům typických pro období dospívání Obsah: - podpora realistického, flexibilního způsobu myšlení - podpora kreativního myšlení a správného rozhodování - podpora optimistického přístupu - osvojení asertivního způsobu chování - efektivní zvládání náročných situací, relaxační postupy - v USA jeden z nejrozšířenějších preventivních programů proti depresi u mládeže

Vliv PRP na výskyt depresivních symptomů u mládeže (Gillham, Reivich, Jaycox, & Seligman, 1995)

Programy pozitivní psychologie na podporu psychické pohody a úspěšnosti mládeže 2. Strath Haven Positive Psychology Curriculum (Předmět pozitivní psychologie na škole Strath Haven) Cíl: pomoci dětem a mládeži identifikovat a prakticky uskutečňovat jejich silné stránky a charakterové přednosti Obsah: - celkem 20-25 setkání o délce 80 minut - společné diskuze o silných stránkách osobnosti a dalších tématech pozitivní psychologie - praktické domácí úkoly - podpora schopnosti využití získaných poznatků a dovedností v běžném životě - podpora psychické odolnosti, pozitivního prožívání a pocitu smysluplnosti

Příklady praktických cvičení . Seligman a kol. (2009) a) Tři dobré věci b) Využívání svých předností novým způsobem Zjištěný efekt programu: - zvýšení míry prožívané radosti a angažovanosti ve škole - posílení těch silných stránek, které přímo souvisejí s učením a školní aktivitou (zvídavost, tvořivost, láska k učení, ...) - zlepšení úrovně sociálních dovedností (empatie, ochota ke spolupráci, asertivní chování, sebekontrola,..)

Projekt “Pozitivní škola“ The Geelong Grammar School Project (projekt na SŠ v Geelongu, Austrálie 2008) Realizace ve třech fázích: 1. výuka pozitivního psychologie a pozitivního vzdělávání (poznatky o psychické odolnosti, významu vděčnosti, silných stránkách, smysluplnosti, o významu pozitivních emocí, konceptu optimálního prožívání „flow“, jak získávat a udržovat kladné mezilidské vztahy). 2. implementace pozitivního vzdělávání do různých předmětů 3. využití pozitivního vzdělávání v běžném životě (diskuze na téma „Co se vám včera povedlo?”) Předběžné výsledky: pozitivní výchova a vzdělávání ve škole má kladný vliv na chování a prožívání žáků a studentů ve škole i mimo školu (Seligman a kol., 2009).

Nalezne pozitivní výchova a vzdělávání své uplatnění i v Čechách a na Moravě? Z výpovědí absolventů předmětu Pozitivní psychologie na PsÚ FF MU (2008-2010): “Mám pocit, že jsme se učili věci, které fakt každý využije a má šanci změnit svůj pohled na život i svoje chování.“ “Díky pozitivní psychologii za možnost introspektivně se zamyslet nad vlastními morálními kvalitami.“ “Absolvování i průběh konání kurzu pro mě byl výjimečným zážitkem. Téma silných stránek osobnosti ve mně podnítilo motivaci pro jejich pěstování a důvěru v to, že každý člověk je nositelem těchto silných stránek - lišíme se pouze v tom, do jaké míry je máme rozvinuty a jak jsme motivováni pro jejich pěstování.“

Centrum pozitivní psychologie v ČR www.pozitivni-psychologie.cz Pracovní skupina pozitivní psychologie při ČMPS (od dubna 2010) Cíl: rozšiřovat povědomí o směru pozitivní psychologie v ČR, pořádat semináře a workshopy pozitivní psychologie a poskytovat konzultace pro diplomové a jiné práce tématicky související s danou oblastí. Všichni zájemci o spolupráci jsou vítáni!

Kontakt: alena.slezackova@phil.muni.cz Děkuji za pozornost. www.pozitivni-psychologie.cz Kontakt: alena.slezackova@phil.muni.cz