Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh! Zformulujme, co od vzdělávání očekávat a kde ho získávat, protože hranice vzdělávání se rozšiřují paralelní vzdělávání. Měřme vzdělávání zodpovědně a profesionálně. Je důležité vědět, proč něco měříme, čeho tím chceme dosáhnout a jaké důsledky to může mít.
České základní školství v letech Vybraná zjištění z analýzy statistických dat projektu Stonožka společnosti Scio
Co a jak jsme zjišťovali Testování žáků 2. stupně ZŠ Výsledky testů 6. a 9. tříd. Obecné studijní předpoklady (OSP), ČJ, MAT, cizí jazyky. Srovnávací testování – porovnává žáky mezi sebou. Nelze vyčíslit absolutní zlepšení nebo zhoršení úrovně žáků (jako např. v případě PISA nebo TIMMS).
Co a jak jsme zjišťovali Co porovnáváme a proč Vliv různých faktorů, pohlaví, typ školy, velikost školy, velikost obce, kraj. Využití studijního potenciálu, vztah mezi výsledky obecných studijních předpokladů (OSP) a výsledky v předmětových testech. Přidaná hodnota školy, posun žáka ve výsledcích mezi 6. a 9. ročníkem. Přidaná hodnota školy a vliv různých faktorů. Rozdíly ve známkování oproti výsledkům testu.
Zdrojová data Počty žáků a škol rok žáciškoly 6. r.9. r.6. r.9. r celkem
Zdrojová data Počty žáků a škol s opakovanou účastí žáciškoly GV ZŠ celkem
Vybraná zjištění Rozdíly podle pohlaví
Holkám jde lépe čeština, klukům matematika. S postupujícím věkem se rozdíly zvyšují. Výsledek v testu
V nižších ročnících je studijní potenciál dětí využíván lépe. Rozdíly se s věkem zvyšují. Studijní potenciál
Známkování v porovnání s výsledky testů V matematice po 5. r. jsou holky hodnoceny srovnatelně s kluky. Známky pro žáky VG a ZŠ se při stejném výkonu liší o stupeň.
V matematice po 8. r./tercii se známky holek a kluků při stejném výsledku v testu liší až o stupeň, potvrzeno i na SŠ (projekt Vektor). Známkování v porovnání s výsledky testů
Jak žáci hodnotí výuku Učitele matematiky považují dívky za spravedlivějšího než kluci. V 9. ročníku je pocit spravedlivosti slabší než v 6. ročníku. V češtině je situace stejná jako v matematice.
V 6. ročníku baví výuka více dětí než v 9. ročníku. Čeština baví holky víc než kluky, matematika holky i kluky stejně. 40 % žáků výuka v 9. ročníku nebaví, u chlapců v Čj dokonce 50 %. Jak žáci hodnotí výuku
Vybraná zjištění Rozdíly podle typu školy
Žáci na VG dosahují výrazně lepších výsledků ve všech sledovaných oblastech. Výsledek v testu
VG žáky posouvají významně rychleji než ZŠ. Žáci se stejnou startovní pozicí v 6. ročníku mají v 9. ročníku na VG lepší výsledky než na ZŠ. Významné rozdíly jsou mezi kluky a holkami v češtině. Relativní posun (přidaná hodnota)
Ale … Podíl počtu žáků, kteří odešli na VG, nemá vliv na výsledky ostatních. V matematice je to stejné.
V 9. ročníku ZŠ platí, že třídy s větší rozptýleností výsledku v matematice mají lepší průměrné skóre. Rozptýlenost výsledku Možné vysvětlení: Lepší žáci táhnou horší žáky.
Vybraná zjištění Rozdíly podle velikosti školy
Žáci ve větších školách dosahují lepších výsledků. Malé školy jsou v tomto ohledu ve všech sledovaných testech horší. Výsledek v testu
Ale … využití studijního potenciálu se liší nevýznamně ve vztahu k velikosti školy. Studijní potenciál
Školy s různou velikostí se mezi sebou v hodnocení žáky příliš neliší. Nepatrné rozdíly v atmosféře hodin Ma jsou největší zjištěný rozdíl. Jak žáci hodnotí výuku
Vybraná zjištění Rozdíly podle kraje
Nejhorší výsledky jsou v Ústeckém kraji. Praha je v 6. ročnících nadprůměrná, v 9. ročnících už jen průměrná. Nejlepší výsledky jsou ve Zlínském kraji a na Vysočině. Výsledek v testu
Ve využití studijního potenciálu pokulhávají zejména školy v Ústeckém kraji, nejvýrazněji nadprůměrné jsou školy na Vysočině a ve Zlínském kraji. Studijní potenciál
Novinky v roce 2012/13 Pravidelné meziroční srovnání žáků ve stejném ročníku Co to znamená? V testech přibudou tzv. kotevní úlohy, které umožní sledovat vývoj v jednotlivých ročnících, tedy jestli se například žáci 6. tříd zhoršili či zlepšili oproti svým předchůdcům.
Závěr Celou analýzu najdete na webu Scio. Děkujeme za pozornost!