LES AMISH Jeden z nejlepších a nejmírumilovnějších národů na zemi jsou Amish (čti amiš), bydlí v hrabství Lancaster v Pensylvánii, několik.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Náš je svět Každý jsme jiný a všichni jsme stejní
Advertisements

Praha.  KAPKA MEDU PRO VERUNKU Nový původní český muzikál pro všechny generace Příběh o lásce, přátelství, o modré planetě a o tom, jak.
Lidé pro manželství nevhodní
VY_32_INOVACE_18 Asie - Japonsko
Soutěžní úkol. Naším společným úkolem je dostat cyklistu ve spodní části obrazovky na konec cesty. Musí ujet celých 10 kilometrů. Musíme mu pomoci správně.
Život za První republiky
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 1 Autor: Lenka Poláková
Každé ráno začíná život....
Všem lidem na celém světě přeji…
V Bibli je napsán příběh, kdy Ježíš šel na horu se svými učedníky, aby jim vysvětlil některé velmi důležité věci. Toto je velmi volná parafráze toho,
Soutěž v ZOO Autor: Vojta Rod. Pár slov na začátek… Jako už poněkolikáté já a parta dalších lidí z naší školy jsme jeli na soutěž do ZOO Ostrava. Po tom.
Srdce z lásky darované.
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
MEZINÁRODNÍ ORGANIZACE
Materiál je v souladu s RVP ZV a ŠVP.
Nikdy nesuď nikoho, podle toho, jak vypadá
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
Pásková jednotka Páskové jednotky pracují na magnetickém principu podobně jako diskety nebo pevné disky. Rozdíl je pouze v tom, že se záznam provádí na.
Šetření energie Martin, Houska, Michal, Dann. Voda je stále vzácnější a dražší vodovodní baterie-umožňují jednoduché a rychlé nastavení potřebného průtoku.
Čísla kolem nás Andrýsková Bruknerová. Využití čísel Matematika, fyzika (kalkulačky…) Rychlost aut, kol, běžících lidí Sociální stránky Žebříčky Atd!
Anglický plnokrevník Martina Kotíková.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
zpracovaný v rámci projektu
Klíčová otázka č. 5 Jakou roli by měli hrát různí aktéři (zejm. veřejná správa na všech úrovních, poskytovatelé služeb, volení představitelé, sdělovací.
KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Peru Doba vzniku: starověk Původní využití: společník Využití dnes: společník Průměrná délka života: 11 – 12 let Další jména:
KLÍČOVÉ ÚDAJE Země původu: Peru Doba vzniku: starověk Původní využití: společník Využití dnes: společník Průměrná délka života: 11 – 12 let Další jména:
VY_12_INOVACE_85 Pro žáky 7. ročníku Člověk a společnost – Dějepis – Křesťanství a středověká Evropa Prosinec 2011 Mgr. Regina Kokešová.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vše co nebylo dosud známo o mužích! Vytvořila: Marcela Holečková.
Rodinné potřeby a ekonomika
Naše škola se nachází v obci jménem Ludgeřovice.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Elektřina a magnety 1. Pokusy s magnetem.
ZVUKY A TÓNY VLASTNOSTI TÓNŮ.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_121_Předmět chemie AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 8., 5.
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
STÁŽ SLOVINSKO 2015 Stáže se zúčastnily: P. učitelky: Hana Kunzfeldová, Bc. Olga Širanová z MŠ Okružní 23, Bruntál Navštívené školy: MŠ Škofije Pedagogická.
Bukovina Pyžamový den.
Americké osady © Jan Kocián 7A/8.
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Důchodová reforma od autor: Zdeněk Minář.
OBYVATELSTVO AMERIKY.
Americké osady v 18. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3615_ Americké_osady_v_18_století Autor: Mgr.
MÝMA OČIMA ADÉLA ŠÍPKOVÁ STUDENTKA PRVNÍHO ROČNÍKU ANGLIE- 2002/ ŠKOLNÍ ZÁJEZD.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Vikingové. Kdo byli vikingové  patřili mezi germánské kmeny  slovo Viking je pravděpodobně odvozeno od vík=záliv, říkali si tak obyvatelé dnešního Dánska,
ŽIVOT V SEVEROAMERICKÝCH KOLONICÍCH  Cesta osadníků za oceán – až tři měsíce  Nutnost založit pole, vybudovat obydlí  Nebezpeční Indiáni – bránili se.
ADÉLKA KUTILOVÁ studentka sekundy
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMY - lidské sídlo, město, vesnice
Šikanován/Obtěžován vedoucím
VY_32_INOVACE_
1. Současný legislativní stav
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_12_Televize
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Ekonomická dimenze sociálního vyloučení
Život na vesnici VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_10_ŽIVOT NA VESNICI
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
spor o vedoucí roli ve výchově Gražyna Mendecka
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Mgr.Lenka Janatová Ing. Tomáš Hrbek Ústí nad Labem 2003
Mezinárodní Den Žen.
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Transkript prezentace:

LES AMISH

Jeden z nejlepších a nejmírumilovnějších národů na zemi jsou Amish (čti amiš), bydlí v hrabství Lancaster v Pensylvánii, několik hodin od New Yorku. V Severní Americe žije asi tis. Amish a žijí tak, jako jejich předci v 17.století.

Amish jsou původem Evropané. Jejich předci přijeli povětšinou z Německa a Švýcarska odkud byli vyhoštěni z důvodu jejich náboženství a víry. V té době odpověděli tím, že přijali šlechetné pozvání Wiliama Penna, zakladatele státu Pensylvánie a patriarchy protestantů Quakers. Švýcarský biskup Jacob Amann, jim dal jméno Amish, když se rozhodl reformovat a očistit přikázání protestantismu, zavedením nových a velmi přísných pravidel, s vyloučením všech, kteří se nepřizpůsobí řeholní disciplíně a etice komunity.

William Penn

Dodnes se v jejich životě nezměnilo téměř nic. Všichni členové komunity mají biblické jméno. Muži nosí dlouhé vousy. Oblékají se hojně do hrubé, vlněné černé tkaniny a širokého klobouku stejně černého. Ženy nemají právo být oblečeny do šatů s knoflíky, protože jsou podobny šperkům, které jsou zakázány. Používají namísto toho - háčky, aby uzavřely své velmi jednoduché šaty, přes které potom převáží rovněž velmi jednoduchou zástěru.

Vedou sice těžký, ale zato zdravý život. Hodně pracují na polích, jedí zdravou potravu, bez alkoholu a tabáku a proto se Amish těší výbornému zdraví. Nejvíce překvapující je jejich chování, jsou přímí, poctiví, hrdí, štíhlí a to že se chovají hrdě je značně v protikladu s nedbalostí a otylostí, kterou je postižena většina Američanů.

Mluví zvláštním jazykem vytvořeným z bernštiny, alsasštiny, holandštiny, faltštiny a horní němčiny, který se dnes nazývá Pennsylvania Dutch. Americkým mocipánům se nepodařilo do dnešního dne, zakázat vyučování tohoto originálního jazyka na jejich školách a nahradit ho povinnou angličtinou.

Amish bydlí ve strohých a útulných domech, bez moderního komfortu, kde není tekoucí voda, ani elektřina, protože jejich náboženství to zakazuje.Přesto jsou ale jejich obydlí velmi útulná. Když se rodina, nebo skupina shromáždí aby nabrala duševního klidu a sílu, tak laskavost a mír panuje všude kolem v kruhu olejových lamp. Toto je také celková atmosféra obrazu od Vermeera (holandský malíř) a života, který stále beze změn, žijí jako jejich předešlé generace.

Interiéry domů jsou velmi barevné a často pokryty kůží z ovcí nebo z ručně utkaných látek a koberců. Zdi jsou vymalovány živými barvami. Vše je ze dřeva, jednoduché, venkovské a účelné. Umělá hmota je předmětem zakázaným. Jedině přírodní a netovární materiály jsou dovoleny. Matrace na postelích jsou vyplněny slámou, která se mění dvakrát do roka.

Amish jsou shromážděni v malých komunitách. Komunita spojuje asi 35 až 40 rodin o 250 až 300 osobách a všichni uznávají autoritu jednoho patriarchy. Zeměpisný prostor malé velikosti zvýhodňuje soudržnost skupiny. V každém hospodářství žije společně 4 až 5 generací. Vnoučata s prarodiči. Každá dvojice má průměrně 10 dětí.

Systém je téměř soběstačný. Například Amish odmítají sociální zabezpečení, považují ho za nežádoucí, aby nebyli omezováni, ani zastoupeni státem. Naproti tomu, jsou částečně osvobozeni od poplatků a daní. První starostí jedince nebo skupiny je přemýšlet, zda taková, nebo onaká věc je nezbytná pro dobrý průběh života. Co dává naše stávající konzumní civilizace, výrobek nebo službu, to jednoznačně odmítají a vylučují, jsou soběstační a jejich odpověď zní jasně-NE! Amish nejsou doslova sekta, ale spíše komunita. U nich není přesvědčování. Ostatně, dávají pozor na slova, protože jsou nenásilní a mírumilovní, váží si slov. Pokládají slovo jako první nosič možné agresivity. Toto jejich samotné hlásání je příkladem. Tato příkladná ctnost je podstatou výchovy, kterou předkládají svým dětem. Ty jsou vždy čisté, slušné, zdvořilé a vybrané výchovy.

Jejich zaměstnání je hlavně řemeslo a zemědělství. Své nástroje mají zděděné po předcích, ale jsou pevné, udělané s přesností, dovedností a trpělivostí. Dosahují znamenitých výsledků. Odmítají elektřinu, neboť jejich dveře domu by tímto byly otevřeny pro svět falešných obrazů, zvuků a jednoduchosti.

U Amish je kůň společníkem uctívaným a naprosto nepostradatelným. Ovšem, že bývají k pousmání, když je vidíte cestovat s jejich kárami a koněm, tak nevhodné v proudu moderních amerických vozů. Ale v místních dopravních zácpách, jezdí téměř stejně rychle jako lidé ve svých autech. A znečišťují méně. Zápach a trus je sice viditelnější než kysličník uhelnatý, ale je určitě méně škodlivý životnímu prostředí a zdraví.

Používají se malé cesty, které procházejí hrabstvím Lancaster. Všechny jsou tam pečlivě upravené. Země je udržována s láskou a úctou. Lidé zaneprázdněni svou prací, prokazují sílu, houževnatost, pozoruhodnou stálost a vytrvalost. Když jsou sehnuti nad svou prací, nenechají se rozptýlit téměř ničím. Okopávají, orají, vysévají, ryjí s nejúžasnější houževnatostí.

Amish nikoho neobrací na náboženskou víru, nehledají vůbec někoho k obrácení. Jestli náhodou někdo chce pochopit jejich náboženství, dají mu vidle a požádají ho, aby rozhodil hnůj na čerstvě zorané pole. Ach! Kdyby alespoň všechna náboženství měla tuto moudrost a ohled na mínění lidí.