Léčivý čaj z východní moudrosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Nacítání ˇ Pro více navštivte Filip-Boril.wz.cz
Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Život a působení apoštola Pavla „Nevíte, že při běhu na závodišti všichni závodníci sice běží, ale cenu že získá jenom jeden? Běžte tak, abyste jí dosáhli!“
Jak na to, aniž bychom se zničili
Hodnotová orientace svobodné generace
Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Lao-c' Eliška Lindnerová, C4B.
Integrita bezúhonnost
O Ježíši Kristu a Božím království
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Ježíš – jméno, nad každé jméno!
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Úvahy v ranní mlze….
Dej a bude Ti dáno !!!. Dej a bude Ti dáno !!!
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Dosáhni cíle!.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Homeopatie a TAO Co spojuje homeopatii se staročínskou naukou MUDr. Zuzana Čajková 14. dubna 2012.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Čím lze charakterizovat Boha – Hospodina?. Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ… Láska, pravda, milost, moudrost, … POKOJ…
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Úkoly nejen pro holky.
...přijď království Tvé... Ef : Odložte dřívější způsob života, staré lidství, které hyne klamnými vášněmi, obnovte se duchovním smýšlením, oblecte.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Východoasijská náboženství
PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ PŘEHLED REAKCÍ. ŠKÁLY PRO POSUZOVÁNÍ ZPŮSOB: 0 = NENÍ TO MŮJ ZPŮSOB REAGOVÁNÍ 1 = OBČAS TAK REAGUJI 2 = ČASTO REAGUJI TÍMTO ZPŮSOBEM 3.
Posun : Auto nebo S láskou je to jako s máslem: občasná trocha chladu ji udržuje svěží.
6. Taoismus PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
náboženství staré Číny a Japonska
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Taoismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Léčivý čaj z východní moudrosti a malá škola interkulturního dialogu

Jak vidíme svět? Je zcela běžné, že člověk kriticky vyhodnocuje jevy, se kterými se setkává. Vodítkem je ovšem vesměs zákonitost, uložená přímo systémově v naší mysli. Působí spolehlivě…. Jak vidíme nám neznámou kulturu?

Co je to za nesmysl?

Aha, to je něco za nějakým filtrem!

Opravdu, odstraníme li svůj filtr, má to najednou smysl!

Problém setkání s odlišnou kulturou Člověk vidí pouze to, co zná a dovede pojmenovat Proto ze všeho „cizího“ vnímá pouze fragmenty a dochází k závěru, že každá kultura, odlišná od té „jeho“ je defektní, česky řečeno vadná.

Následky tohoto „přirozeného“ vidění Věčný motor etnocentrismu, xenofobie a zdroj konfliktů Defekt v sebepoznání Ochuzení o to, co mají jiní, a co chybí nám

Cesta k nápravě Uvědomit si kulturní podmíněnost vlastního pohledu Snažit se odlišnou kulturu pochopit v jejích souvislostech Jedni druhé mějte za sebe důstojnější…

Učení, která formovala kulturu Číny Taoismus – sepětí člověka s přírodou a univerzálním řádem Konfuciánství – obřad jako cesta k harmonické společnosti Legisté – důraz na zákony a tresty Mohisté – proti obřadům a násilí ve jménu lásky Buddhismus – 1. stol. z Indie

Zde neroste individualismus….

…a je a musí to být za Zdí

Poslání čínských učení Učení (náboženství a filosofie) nevznikala z dlouhé chvíle, nýbrž z nutnosti. Nezbytnost organizovat propojení lidského života s civilizací – nepřehledným nad-rodovým celkem, státem. Definice cílů: štěstí, harmonie a mír

Velký Mistr 551 př. n. l. Z chudé rodiny, po otcově smrti vychován matkou Rozhodnutí stát se učencem Policejním náčelníkem při ministerstvu spravedlnosti ve státě Lu, zastával nedlouho a resignoval Většina života věnována učení Od 2. stol. do 1911 oficiální ideologie čínského státu

… a jeho učení Pět ctností: poslušnost, lidskost, čestnost, vědění, upřímnost Pět vztahů: vladař a poddaný, otec a syn, muž a žena, starší a mladší bratr, přátelé Obřad jako osnova, odpovídající kosmickému řádu a zajišťující harmonii ve společnosti

Ctnost Ctnost je hodnotou sama o sobě, neopírá se o boží přikázání – buď dobrý sám kvůli sobě, ne proto, že „musíš“ Dokonalosti může dosáhnout každý člověk, bez rozdílu stavu

Pět základních směrnic Lidskost a laskavost – ren – ideál lidství Správnost a spravedlnost – yi – odložení egoismu Etiketa a rituál – li – vzorec konstruktivního jednání Moudrost a zralost – zhi – osvobození od vnitřního zmatku Důvěryhodnost a opravdovost – xin – soulad slov a činů

Urozený člověk, „žen“- řídí se „li“ Ušlechtilý muž se vyzná v tom (zajímá se o to), co je správné, malý člověk se stará a zajímá o to, co je výhodné, co se vyplatí. Li není pevnou normou – mění se podle situace, je založeno i v intuici vzdělaného člověka To, po čem toužíš, získáš pouze tak, že k tomu budeš pomáhat druhým.

Role lásky Prvotním významem „žen“ je láska k lidem, případně: laskavý vztah k lidem Co z toho vyplývá? Např. teze, že den vítězství je dnem smutku, protože ve válce byly zmařeny lidské životy a není tedy mnoho co slavit. Germán i Viking by se takovému postoji od srdce zasmáli. Ostatně asi každý dnešní Evropan a Američan též…

…ostatně také… … na půdě Konfuciova učení nikdy nevyrostla myšlenka, že zabíjení jinověrců je bohulibá činnost… …. což o jiných světových náboženstvích naprosto nelze říci. „Z dobrého železa se nedělají hřebíky, z dobrých lidí se nedělají vojáci“

Náprava jmen Vládce má vládnout pouze tím, že poskytuje příklad Pokud lidé tento vzor ignorují, doporučuje „nápravu jmen“. Každý má být věren té roli, která je mu přidělena. Vláda, která nevládne, je možná pouze na základě spolehlivé mravní výchovy Seberealizace člověka je krokem k světové harmonii

A řekl Mistr: Chytré řeči a povýšené chování mají málo společného s ušlechtilým člověkem. Je mi lhostejno, že o mně lidé neví. Povážlivé však je, že já nevím o nich Pokud jsou lidé ovládáni zákony, budou páchat podlosti bez špetky studu. Budou-li lidé ovládáni Cestou, pocit hanby je povede k nápravě

A řekl Mistr: Své rodiče zarmuť nanejvýše tím, že onemocníš. Člověka poznáš podle toho, co mu působí potěšení, jaké prostředky používá a jaké má motivy. To člověk nemůže skrýt. Ušlechtilý člověk je nestranný, malý je stranický.

A řekl Mistr: Studium bez myšlení přináší zotročení, myšlení bez studia přináší zmatek. Je nebezpečné podlehnout vlivu nových a cizích doktrín Vědění znamená být si vědom toho, co vím, i toho, co nevím. Čína bez uznávaného vůdce bude soustem pro cizí kmeny.

A řekl Mistr: Ušlechtilý člověk v ničem nesoutěží s ostatními. Budete-li jen z půli srdce připoutáni k Dokonalosti, nebudete nenávidět nikoho. Ušlechtilý člověk si hledí pravidel a zákonů, malý člověk svých práv a privilegií.

Učenci a císař Konfuciánský učenec byl v čínské říši nadán vysokou vážností a důstojností Z konfuciánských učenců pocházeli „cenzoři“, kontrolující činnost úředníků, ba i císaře. Cenzor a měl právo i povinnost se k nim vyjadřovat. V případě nedbání jeho hlasu mohl použít krajní prostředek - sebevraždu

Lao-c´ - nar. v 6. stol. př.n.l. Archivářem ve státě Čchu V Lao-c´vzklíčila nespokojenost se společností, rozhodl se odebrat „do západních hor“ Pohraničníkem poznán a vyzván, aby před odchodem sepsal svoje učení Během tří let sepsal útlý svazek o 81 krátkých kapitolách

….a jeho odchod Poté nasedl na buvola a zmizel na západě… Další pokračování jeho života má několik legendárních verzí

Hlavní myšlenky Všechno ve vesmíru se děje podle vzoru, který se vymyká přesné definici (tao – cesta) Všechny protiklady jsou součástí jednoty, jsou neoddělitelné, navzájem se doplňují Nejlepší řešení jsou „měkká“ – jin Normativní systémy příkazů a zákazů problémy spíše vyvolávají než řeší

Taoismus Vše v pohybu, neměnné pouze Tao Člověk se má zařadit do panujícího pořádku, kterým je Tao Děje se to „nejednáním“ – wu-wej

Wu-wej Tao s láskou pečuje o všechno tvorstvo, nežádá však být nikomu pánem! Moudrý nikdy neusiluje o velikost, a proto může svou velikost dovršovat

Te - „ctnost“ Te je přirozený potenciál člověka a věcí, mohoucí se rozvinout pouze tehdy, kdy se to bude dít spontánně a bez úsilí a násilí, neboť to vyvolává účinek přesně opačný.

tao

Jin a Jang Jin Stinný svah hory Vše temné, kryté, měkké, ženské, nízké, stahující, dostředivé, krátké, duté, prázdné, slabé Jang Světlý, ozářený svah Vše světlé, dominantní, tvrdé, mužské, rozpínavé, odstředivé, dlouhé, plné, pevné, silné.

Důležitá připomínka: V jin a jang jsou obsaženy všechny polarity, není zde však obsaženo rozdělení „dobré – špatné“. Nepatřičné je pouze to, když je někde přítomno pouze jin nebo pouze jang. Je-li tedy někdy doporučováno jin, znamená to, že daná situace jang již má!

Vztah mezi nimi Všechny věci jsou z obou polarit v rozličných proporcích. Dosáhne-li jin či jang svého maxima, změní se ve svůj opak. Vztah není statický, nýbrž odehrává se v procesu neustálé proměny. Žel, svět tíhne k jangu, a proto je moudrostí vnášet a uplatňovat jin

Lao-c´ 1 Slabé a poddajné směřuje k životu, a naopak Ten, kdo spoléhá jen na své oči, nemůže zřít jasně, a ten, kdo považuje vždy svůj názor za pravdivý, nedokáže odlišit dobré od špatného. Učte se od nefritu!

Lao-c´ 2 Strom se může zlomit, vyroste-li příliš vysoko. Vlastnění a hromadění není tak dobré, jako dávání Velká cesta je přímá, ale lidé i tak hledají zkratky. Největší mistrovství působí jako nešikovnost

Lao-c´ 3 Toliko tomu, kdo cení svět více než sebe, je možno svěřit vládu nad světem Není na světě větší katastrofa než nespokojenost Po neštěstí dochází k zvratu ve štěstí a ve štěstí dříme základ neštěstí Ten kdo bude brát, musí začít jako ten, kdo dává

Lao-c´ 4 Spokoj se s dosaženým úspěchem, neusiluj o ovládnutí celého Podnebesí silou. Dobrý člověk se nepře, kdo se pře, není dobrý člověk. Kdo na sebe bere ponížení celého státu, může být vládcem celé země. Obtížné musí být vyřešeno, dokud je snadné

Lao-c´ 5 Nic v podnebesí není slabší a měkčí než voda, v přemáhání tvrdého a silného se jí však nic nevyrovná a nic ji nemůže nahradit. Cesta mudrce spočívá v nesoutěžení v čemkoliv, co provádí. Místo útoku upřednostňuj obranu, místo postoupení o píď ustup o stopu.

Lao-c´ 6 Jen znalostí věčného je možno vše obsáhnout, jen obsáhnutím všeho je možno být nestranný, nestranností je možno dosáhnout královského důstojenství… Ten, kdo zná mužský princip, ale drží se ženského, je připraven stát se roklí pod nebesy

Lao-c´ 7 Ten, kdo se dovede spokojit, je bohatý Kdo se považuje za nadřazeného, není dobrý pro vůdcovství

47

Znaky pro wu-wej

Taoistická slavnost

Učení ve stravitelné podobě Moudrost, mudrosloví, je nejstarší formou existence náboženství Je bezprostředně spojeno se životem, a předávaná moudrost je verifikována svým nositelem Mudroslovná tradice je obecně humanistická – existuje korpus přísloví, známých všem národům

Podoba čínské moudrosti Klasičtí čínští myslitelé nevytvořili ucelené soustavy – jejich dílo má podobu výroků, gnóm, aforismů, přísloví a maxim. Lze nosit kdykoliv a kdekoliv. Každé může být látkou k uvažování Dotvoření je ponecháno na člověku samotném

A Bible? „Biblistika je největší nepřítel systematické teologie“ – v Bibli spíše než filosoficky dokonale propracovaný systém nalezneme jednotlivé výroky, přísloví a rady pro život Sapienciální literatura jde přes hranice – mnohá přísloví v Bibli pocházejí z Egypta Moudrost je branou i klíčem k pochopení a přijetí zákona Moudrost je schopností rozeznat co, kdy a kde

Čínská přísloví Dveře, které si lidé podávají, nežere červotoč. Fénix se nerve o zrní se slepicemi. Co lidé nesnášejí, je nutné prověřit, co mají lidé rádi, je nutno prověřit. Nahlížej na smrt jako na návrat. Je velký risk vršit horu vajec. Kdo chodí po provaze nad jezerem, potká spíše neštěstí než štěstí. Kudlanka číhá na cikádu, ale neví, že na ni číhá žluva. Žába ve studni tvrdí, že nebe je velké jen jako miska na rýži. Kočka naříká nad myším osudem.

I takto by vlastně mohlo vypadat naše vyznání víry! Blahoslavenější je dáti než bráti Vy jste sůl země… Nemáme zde místa zůstávajícího, ale toho budoucího hledáme Berte si místa poslední… Radujte se, opět pravím, radujte se… Nestarejte se o den příští…

Na to dbejte, ono nezapomínejte… Mírnost vaše známa buď všem lidem… Střádejte si poklad v nebi… Neseš-li oběť do chrámu, smiř se nejprve se svým bratrem Jedni druhé mějte za sebe důstojnější… Radujte se s radujícími, plačte s plačícími Milujte své nepřátele…

Duchovní aristokratismus Snášej protivenství jako ctný rytíř Ježíše Krista. Svobodné srdce Hrabě Evžen Oderský .

Specifika křesťanství Křesťanství se rovněž šířilo jako moudrost (Ježíšovy výroky) ovšem posléze z různých příčin nabylo vrchu systemizované učení a dogma. Dogma sice zajišťuje věroučnou čistotu, není však obvykle propojeno se životem natolik, aby bylo bezprostředně aplikovatelné – žádá si pouze intelektuální přitakání.

Kdo je zahanben? Kde poskytujeme příklad něčeho lepšího a radostnějšího, než „běžné“ myšlení? Kde ukazujeme svým bytím nadějnou a radostnou alternativu k stranictví, nenávisti, nenasytnosti? ?

Co je společné? Nalezení takového pohledu na svět, ve kterém člověk nechápe nezbytná civilizační omezení prostoru své životní aktivity úkorně a přitom dokáže své hřivny rozvíjet a využívat. Nalezení a smysl pro všelidské MY, překračující přirozené hranice rodiny, kmene, klanu - AGAPÉ

„Jenom“ pareneze…. Pareneze, parenese (z řeckého παραινεσις [parainesis] - "povzbuzení", "napomínání", "poučení", "výstraha Tragické rozkolejení víry a životní praxe (v protestantismu neslo někdy usilování o křesťanský životní styl pejorativní označení „skutkaření“) Evropské zoufalé schéma „buď – nebo“ Víra nebo skutky?

Přirozenost, krása, soulad

Co sám rád nemáš, jinému nečiň

Kde jsou tři, tam je nejméně jeden, od koho bych se mohl učit Konfucius

Velká čínská zeď

Čínská poesie Když čekala jsem Nezdárné děti

Čínská poesie Na lukách u řeky

…. a na závěr: Není ani žádoucí, ani možné, abychom se stali Číňany Setkání s jejich kulturou nám však může být zrcadlem i poučením Čínským příslovím Moudrý člověk činí svoje vlastní rozhodnutí, nemoudrý se řídí veřejným míněním se s Vámi loučí ThMgr.Milan Klapetek