Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Starověká Čína 1.A.
Základní pojmy a souvislosti
Lao-c' Eliška Lindnerová, C4B.
Poslání, principy a metoda skautingu
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Homeopatie a TAO Co spojuje homeopatii se staročínskou naukou MUDr. Zuzana Čajková 14. dubna 2012.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání Oblast podpory: 1.4 − Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VILFREDO PARETO.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Krajina a životní prostředí
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Taoismus Lao-c‘ (Laozi) jap. Róši 老子
Cesta a význam dó, tao Staří válečníci se vydávali dokonale připraveni na krvavou cestu života Ani dnes to není jiné, stačí např.nasednout do automobilu…
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Východoasijská náboženství
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Úvod do učiva občanské výchovy
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Čínská kultura.
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
O ZAKLADATELÍCH AMERICKÉ SOCIOLOGIE Lester F.WARD ( ) patřil k nejstarší generaci zakladatelů americké sociologie. Jeho dílo bylo polemikou s názory.
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Uvedení do etiky Zuzana Svobodová.
Přednáška K čemu je právní filosofie
Postavení pedagogiky mezi vědami
Pythagoras př. n. l.
OBLÍBENÝ PŘEDMĚT. Krátce o předmětu Tento předmět sdružuje široké spektrum oborů, které se týkají soužití lidí ve společnosti i mimo ni. Filosofie Ekonomie.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Náboženství v Asii Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
6. Taoismus PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Klepněte pro vložení textu ASIE. Eurasie Jedna velká pevnina = Eurasie Proč se dělí na Evropu a Asii? Hranice mezi Evropou a Asií: Ural – Kaspické moře.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Rodina a její funkce Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výukového materiálu:
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Buddhismus Albert Procházka, Samuel Mann, Tadeáš Petrů, Slávek Rydval.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
INDICKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
INDICKÁ FILOSOFIE I. CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_mix2_zsv01
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
náboženství staré Číny a Japonska
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Filosoficko-náboženské systémy Číny
Taoismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
TAOISMUS Emma Bruniková.
Mgr. Rostislav Navláčil 18. Filozofie, základní pojmy Občanská nauka
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Sociální psychologie.
Pedagogika a psychologie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Pythagorejská škola.
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang Klímová Kateřina, VII.B, 2006

Čínská filosofie Lze rozlišit na tři období: 1. období- 6. – 2. století př. n. l.- konfuciánství, taoismus, nauka o Jing a Jang 2. období- 2. století- 1000 n. l. – buddhismus z Indie do Číny 3.období- 1000 n. l.- současnost - neokonfucianismus

Konfucianismus Přetrvává do současnosti, ale v modernější podobě. Dnes se k němu hlásí miliony lidí - hlavně v Asii: Čína, Japonsko, Korea, Hongkong, Vietnam, Singapur, Tchaj-wan Vznik 500 př. n. l. v Číně Zakladatel - Konfucius (původně Kchung fu-c´): 551-479 př. n. l.

Hlavní myšlenky Konfuciánství Učení je založeno na etice, humanitě a lásce Základní idea - lidé mají vždy žít v harmonii jeden s druhým a s přírodou. Věří, že mravnost není vrozená, že musí být vypěstována výchovou. Věří, že mravní dokonalost je prospěšná okolí a celé společnosti. Rodina je hlavním pilířem společnosti. Chápána jako základní ekonomická, sociální a společenská jednotka. Učí, že si člověk v rodině plně uvědomuje svoji humanitní podstatu. Zdůrazňuje povinnosti a práva každého člena rodiny, tzn. láska, úcta a poslušnost k rodičům. Tyto povinnosti pak v dalším životě zajišťují kázeň a poslušnost k vedení aj. Člověk má pevné postavení ve společnosti a jeho povinností je co nejlépe vykonávat svěřené úkoly.

Taoismus Vznikal společně s konfuciánstvím, ale Taoismus se více zaměřuje na přírodu než na společnost Vznik 500 let př. n. l. v Číně Zakladatel: mistr Lao-c´ (není jasné zdali není jen mýtickou postavou)

Podstata Taoismu Tao = abstraktní pojem, který lze obrazně přeložit jako „cesta“ Základem je rovnováha a harmonie, zdůrazňuje vztah člověka k přírodě. Dosažení Tao znamená zbavení se umělých hodnot vytvořených lidskou společností, tzn. pojmy Krásné, Ošklivé, Dobré, Zlé… V souladu s Tao je princip nečinění = „wu-wej“ znamená to nekonat, ale nechat dít Tao spojují hlavně s přírodou, v jejích neustálých proměnách spatřují nejzřetelnější projevy tvořivé síly Tao Tvrdí, že moudrost není to samé jako vědění a chytrost - moudrost spočívá v prázdné mysli.

Nauka o Jing a Jang Jiné názvy - Tai-gi, Yan-Yang Je mnoho způsobů jak si tento obrazec lidé vykládají Každý kdo se zadívá na tento obrazec v něm může spatřit svůj vlastní pohled na svět a výklad tohoto symbolu

Způsoby výkladu symbolu Jing- Jang Jang = pozitivní, světlý, silný, mužný Jin = negativní, tmavý, slabý, ženský Jin a Jang neznamená konflikt, ale vzájemnou interakci v systémovém celku, při níž se oba principy navzájem prolínají a v sebe dynamicky přecházejí Jin a Jang - 2 protiklady, které de navzájem doplňují a tvoří dokonalý tvar- kruh Jin a Jang - 2 síly: odstředivá Jin a dostředivá Jang - tvoří rovnováhu a rovnovážně se prolínají Jin a Jang - kapka zla v dobru a naopak (bílá tečka v černé poli a naopak)

Děkuji za pozornost.