 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CYRIL A METODĚJ VÝROČÍ.
Advertisements

Cyril a Metoděj 1150 let.
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Téma: Středověká literatura
 Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“  Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/  Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_16.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
Po stopách slovanských jazyků
STAROSLOVĚNSKÁ LITERATURA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštůlka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Cyril a Metoděj r Cyril a Metoděj r
Příchod křesťanských věrozvěstů na naše území
VELKÁ MORAVA 7. ročník.
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE Lenka Venclová 7.ročník.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Velkomoravská říše 7. ročník.
Počátky písemnictví u nás (9. století)
Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová
VELKÁ MORAVA A POČÁTKY KŘESŤANSTVÍ (CYRIL A METODĚJ)
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Cyril a Metoděj – apoštolové Slovanů
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
VY_32_INOVACE_154.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_12.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCyril a Metoděj Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní informace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Velká Morava.
Velká Morava.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Středověk – první státní útvary na našem území
Cyril a Metoděj biografie.
Počátky písemnictví na našem území
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_ Panovníci Velké Moravy
zpracovaný v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Velká Morava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Velkomoravská říše Vlastivěda 4. ročník
VY_32_INOVACE_Lul_I_01 Velká Morava
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Cyril a Metoděj.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Staroslověnská literatura
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Česká literatura středověku
Vlastivěda – obrazy ze starších dějin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Křesťanství a středověká Evropa
Transkript prezentace:

 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluNejstarší památky staroslověnské literatury Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_33/17 Jméno autoraMgr. Simona Tomášková Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

Název Aktivita III/2. Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT – Český jazyk a literatura Popis Aktivita –Nejstarší literární památky ze světové literatury – určeno pro žáky 1. ročníků tříletých učebních oborů Přispěvatelé Mgr. Simona Tomášková Jazyk český Typ interakce Výkladové učení Druh výukového zdroje prezentace Jazyk cílové skupiny český jazyk Typická délka použití 0 h 45 minut Speciální vzdělávací potřeby žádné Licence a práva užití ethodius.jpg Technické a softwarové požadavky Interaktivní tabule, projektor Celková délka 0 h 45 minut Zařazení do struktury RVP všeobecné vzdělávání Podniková klíčová slova Staroslověnské písemnictví, příchod věrozvěstů Konstantina a Metoděje, hlaholice, křesťanská víra, Zákon sudnyj ljudem

VYPRACOVALA : Mgr. SIMONA TOMÁŠKOVÁ

 Vznik písemnictví souvisel především s potřebami duchovních (církve), kteří měli výlučné postavení v kultuře. Nejstarší literaturu u nás můžeme dělit do 3 období:  1. období: 9. stol. - staroslověnština  2. období: st - přechod od staroslověnštiny k latině  3. období: pol. 13. st. - latina

 Souvisí s příchodem Konstantina a Metoděje na Velkou Moravu r Tito bratři přišli na pozvání knížete Rostislava. Ten požádal byzantského císaře Michala III. o vyslání učitelů křesťanství, kteří budou schopni učit a šířit víru ve slovanském jazyce. Po příchodu na Moravu vytvořili první spisovný slovanský jazyk – staroslověnštinu - a první slovanské písmo – hlaholici - z níž se později vyvinula cyrilice, která je základem dnešní azbuky. Metoděj byl výborný organizátor, stal se zakladatelem moravské církve. Staroslověnština se v té době na čas stala pátým bohoslužebným jazykem (vedle řečtiny, hebrejštiny, latiny a aramejštiny).

1. Proglas - veršovaná předmluva k evangeliu, autorem pravděpodobně Konstantin. Zdůrazňuje právo člověka naslouchat bohoslužbě v mateřském jazyce. Opěvuje překlad bible do staroslověnštiny; národy, které nemají vlastní knihy, považuje za chudé.  2. Zakon sudnyj ljudem - text právní povahy.  3. Paterik (Knihy otců) - vyprávění o mniších - poustevnících.  4. Život Konstantinův, Život Metodějův - bývají označovány jako moravskopanonské legendy, byly napsány po smrti obou bratrů jejich žáky.  Život Konstantinův je psán květnatě, zdůrazňuje filozofickou stránku Konstantinova díla.  Život Metodějův je psán prostším jazykem, vypráví události ze života Metoděje.

 Svatí bratři Konstantin a Metoděj se narodili v Soluni, druhém největším městě byzantské říše. Jejich otec Lev byl vysokým vojenským hodnostářem, příbuzným významných řeckých osobností.  Událost, která měla rozhodujícím způsobem změnit další běh života bratří, byla prosba císaře Rastislava z Velké Moravy k císaři Michalu III., aby jeho národům poslal učitele, který by byl schopen vyložit jim pravou křesťanskou víru v jejich vlastní řeči. Pro tento účel byli určeni Konstantin a Metoděj, kteří si vybrali několik spolupracovníků.

 Kolem r. 863 odešli bratři se svými pomocníky, z nichž známe jménem KLIMENTA,ANGELÁRA, NAUMA A SÁVU, na Velkou Moravu.  Konstantin přišel na Moravu jako kněz, Metoděj jako diakon. Pro Rastislava, který žádal biskupa, to bylo asi zklamání. Konstantin si však dokázal Rastislava brzy získat. To, že slovanští věrozvěsti přišli na Moravu jako prostí misionáři, mělo i dobrou stránku. Misie nevzbudila žádnou zvláštní pozornost latinských kněží a biskupů a Konstantin s Metodějem mohli klidně pracovat.

 Aby odstranil obtíže právního řádu, přeložil Konstantin pro Moravu civilní zákoník, známý pod jménem „ Zakon sudnyj ljudem “. Ještě větší význam měl Konstantinův a Metodějův překlad Písma svatého do jazyka slovanského. Překládat je začali ještě ve své vlasti a pokračovali v tom na Moravě. Nejdříve pracovali společně, později sám Metoděj, pak jeho žáci.

 sv. Cyril a Metoděj stali nepřímo apoštoly a učiteli všech Slovanů. Papež Jan Pavel II. je vyhlásil za spolupatrony Evropy  5.červenec byl v Česku vyhlášen státním svátkem jako Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje ( Konstantin později přijal klášterní jméno Cyril)

 %C4%9Bj  :Cyril_and_Methodius.jpg