FyzWeb a jeho Odpovědna − studnice poznání pro veřejnost i pedagogické odborníky Jana Burešová Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jiří Dolejší, CSc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

FYZIKA NA NAŠÍ ŠKOLE ANEB FYZIKA POD LUPOU
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Grafické programy Zoner: využití na ZŠ
VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Environmentální výchova pro základní školu
Čítárny.cz – Web o dětských knížkách a čtenářství Veronika Peslerová Olomouc, červen 2007.
Modernizace studijních opor Představení LMS Moodle
Problémy fyzikálního vzděláváníJ.Burešová HST Problémy fyzikálního vzdělávání HST at CERN Ženeva 2.− Jana Burešová.
Matematická analýza 1 Základy matematiky
Na internetu: Karel Šimek říjen 2006.
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření: Číslo DUM: VY_32_INOVACE_03_FY_C Ročník: I. Fyzika Vzdělávací oblast: Přírodovědné vzdělávání.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Co nabízí KDF MFF UK (např. vedoucím klubů malých Debrujárů a malým Debrujárům) Zdeněk Drozd.
Centrum pro studium vysokého školství
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_11.
ICT ve výuce fyziky pro posluchače Studia k výkonu specializovaných činností (ICV) Mgr. Martin Dojiva.
Ing. Lubomír Mokráš Jaderná elektrárna Dukovany
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
WWW – hypertextový informační systém
ANOTACEPrezentace obsahuje informace o práci s vyhledávačem Google. Druh učebního materiáluDUM Očekávané výstupy Žáci umí použít vyhledávač Google k vyhledávání.
Jak se vyvíjely naše školní webové stránky V roce 1999.
Denní tisk ve fyzice Dotek každodennosti ve vyučovací hodině.
Elektromagnetické záření
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_680.
Badatelské mimoškolní aktivity jako příležitost k identifikaci a rozvoji nadání i obohacení výuky Vojtěch Tutr.
Digitální učební materiál
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jak (ne)zprotivit fyziku (ne)nadaným studentům
Centrum pro prezentaci kulturního dědictví Národní muzeum Informační portál eMuzeum.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
1 „Studenti“ Jiří Dolejší, ÚČJF MFF UK Úkoly: popularizovat a organizovat exkurze studentů a učitelů Některé body popularizační činnosti JD se překrývají.
Domácí hrátky s plazmatem
Interaktivní centrum poznání - cesta ke konkrétní expozici v NTM Víme, co chceme Víme, jak to udělat Máme kolegy, kteří jsou ochotni přispět Máme studenty,
Základy matematiky Matematická analýza 2 kurz distančního vzdělávání na MFF UK Prof. RNDr. Miroslav Hušek, DrSc. Doc. RNDr. Pavel Pyrih, CSc. KMA.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Webové stránky AVL Webové stránky AVL www. avlcr.ic.cz www. avlcr.ic.cz.
10. krajské setkání metodiků Podpora přírodovědného a technického vzdělávání na středních školách v Jihomoravském kraji č. CZ.1.07/1.1.00/
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. SCICOM – BASIC RNDr. Anna Matoušková, Ph. D.
Ekonomika veřejného sektoru
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
PaedDr. Eva Schneiderová NIDV. * Články * Aktuality aktuálních zpráv Aktuality * O nadání a nadaných – 12 článků O nadání a nadaných * Představujeme.
Prezentace byla vytvořena v rámci projektu EU OPVK CZ.1.07/1.3.45/ s názvem Rozvoj profesních kompetencí učitelů fyziky ZŠ a SŠ v Olomouckém kraji.
Trocha historie na úvod začalo to v 90. letech zálibou několika nadšenců pro hlavolamy, kvízy a matematické hádanky 2004 vznik Muzea zábavného poznávání.
Výstava CERN Mgr. Jiří Gruntorád Vedoucí oddělení marketingu a cestovního ruchu Jihočeského kraje. 10 let praxe v médiích – rozhlas (Hitrádio Faktor),
Zkvalitnění výuky německého jazyka na Vyšší odborné škole Zahradnické v Mělníku CZ.1.07/2.1.00/
Galerie - prostor pro zábavu i vzdělávání nabídka programů pro střední školy a možnosti spolupráce.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Světelné jevy Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_07_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_08_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
Informační prameny I. část
Astrofyzika – dálkové studium
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
VY_32_INOVACE_
Teplo Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_32.
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Krajský metodický kabinet ELEKTROTECHNIKY
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních, středních školách CZ.1.07/1.1.07/ CZ.1.07/1.1.07/
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Transkript prezentace:

FyzWeb a jeho Odpovědna − studnice poznání pro veřejnost i pedagogické odborníky Jana Burešová Vedoucí diplomové práce: RNDr. Jiří Dolejší, CSc. ÚČJF MFF UK Praha Úvodní stránka

Několik informací o FyzWebu úvodem Co je FyzWeb? fyzikální web na KDF MFF UK http://fyzweb.cuni.cz Cíle FyzWebu informace o fyzice a její výuce popularizace fyziky pro studenty, učitele i všechny zájemce o fyziku shromažďování původních textů i odkazů nabídnout možnost diskutovat, ptát se a prezentovat

Předchůdce FyzWebu z roku 2000 Podoba FyzWebu od jara 2001

Rozdělení FyzWebu Index − přehled o dění, upoutávky, pozvánky Zajímavosti − aktuální informace, fyzikální novinky FyzInfo − tabulky, konstanty, převody, základní vztahy Knihovna − původní texty a seznam odkazů Dílna – návody na fyzikální pokusy, sbírky úloh a seznam internetových apletů Odpovědna − odpovědi na různorodé fyzikální otázky WWW − odkazy na stránky týkající se fyziky FyzForum − místo pro diskuze čtenářů

Vstupní stránka FyzWebu − Index Co je nového − chronologický přehled dění na FyzWebu Upoutávky − upozornění na nové články a příspěvky Pozvánky − výstavy, přednášky, dny otevřených dveří Čas: cca 2−3 hodiny týdně

Vyhledání tématu, překlad, Zajímavosti Novinky − zajímavé články o aktuálním dění ve fyzice Vyhledání tématu, překlad, doplnění informací, sepsání článku, konzultace, povolení pro zveřejnění ilustrací... Čas: jeden článek cca 1-2 odpoledne

Čas: 2-3 odpoledne měsíčně Kalendář Přehled o fyzikálně zajímavých akcích (výstavy, přednášky, dny otevřených dveří, semináře, soutěže, tábory, přírodní úkazy atd.). Rok 2003 2004 2005 (1. čtvrtletí) Akcí 120 133 108 Čas: 2-3 odpoledne měsíčně Tab. 1: Počet událostí v Kalendáři FyzWebu Hravá fyzika Komentované fotografie zachycující zajímavé jevy kolem nás. Čas: sepsání článku 1-2 odpoledne, vytvoře- ní fotografie záleží na šikovnosti a štěstí 

Výstavy a dny otevřených dveří Semináře a konference Zajímavé knihy Diskuzní fóra Výstavy a dny otevřených dveří Různé Čas: podle potřeby a možností

FyzInfo Zatím pouze odkazy na tabulky vlastností prvků, převodníky jednotek, základní konstanty a vztahy apod. Připraveny interaktivní tabulky a výkladový slovník pro ZŠ, SŠ i VŠ. Na plnění obsahu se můžete podílet také!

Knihovna Články Čas: napsání 1 článku − několik odpolední Podrobnější články o jednotlivých oblastech fyziky. Čas: napsání 1 článku − několik odpolední

Dělení odborných odkazů Odkazy Dělení odborných odkazů Astronomie Atomová, jaderná a částicová fyzika Elektronika Elektřina a magnetismus Mechanika Meteorologie Teorie relativity Kvantová fyzika Vlnění Optika Komentované odkazy na české i zahraniční stránky o fyzice Rubriky Časopisy Encyklopedie Historie Odborné odkazy Čas: podle možností redaktora

Dílna Návody na pokusy − jednotlivé pokusy i sady návodů řazené podle pomůcek nebo oborů fyziky Experimentování s mlžnou komorou a suchým ledem

Úlohy a příklady − náměty na úlohy (některé s řešením, nápovědou, ilustrací...) Počítačové programy Čas: 1-2 hodiny týdně aktualizace, nové příspěvky dle možností Vyrobte si sami Fyzikální soutěže

Čas: kontrola odkazů několik hodin měsíčně, nové aplety podle možností Desítky apletů rozdělených podle oborů Mechanika Molekulová fyzika Vlnění Elektřina a magnetismus Optika Jaderná a částicová fyzika Relativita Kvantová mechanika Čas: kontrola odkazů několik hodin měsíčně, nové aplety podle možností

Čas: 1-2 hodiny měsíčně aktualizace, podle možností nové odkazy Školy a instituce zabývající se výukou fyziky Katedry vzdělávající učitele fyziky Stránky učitelů fyziky Výrobci fyzikálních pomůcek Hvězdárny a planetária Technická muzea Instituce zabývající se fyzikou Webkamery Čas: 1-2 hodiny měsíčně aktualizace, podle možností nové odkazy

Čas: nutná pravidelná kontrola příspěvků (aspoň jedenkrát týdně) FyzForum Diskuzní forum pro čtenáře rozdělené na oblasti: FyzForum, Pokusy, Učitelé učitelům, Odkazy Čas: nutná pravidelná kontrola příspěvků (aspoň jedenkrát týdně)

Odpovědna interaktivní část FyzWebu více než 700 odpovědí rozdělených podle témat fulltextové vyhledávání v archivu

Administrační prostředí Odpovědny Seznam „odpovídačů“ Prof. RNDr. Jan Bednář, CSc.; doc. RNDr. Josef Brechler, DrSc.; Jana Burešová; doc. RNDr.Pavel Cejnar,Dr.; RNDr. Jiří Dolejší, CSc.; doc. RNDr. Miroslav Doložílek, CSc.; Mgr. Josef Ďurech; RNDr. Petr Harmanec, DrSc.; Jan Houštěk; doc. RNDr. Antonín Havránek, CSc.; doc. RNDr. Vladimír Karas, Mgr. Jaromír Kekule; DrSc.; doc. RNDr. Jaroslav Kopáček, CSc.; Mgr. Pavel Krtouš, Ph.D.; prof. RNDr. Jan Kvasil, DrSc.; Mgr. Jiří Kvita; Ing. Petr Lapačka; Mgr. Alexandr Malijevský; doc. RNDr. Petr Malý, DrSc.; doc. RNDr. Pavel Moravec, CSc.; RNDr. Petr Němec, Ph.D.; doc. RNDr. Oldřich Novotný, CSc.; doc. RNDr. Jan Obdržálek, CSc.; Mgr. Jana Olejníčková; doc. RNDr. Jiří Podolský, Csc.; Mgr. Petr Pudivítr; doc. RNDr. Milan Rojko, CSc.; doc. RNDr. Miloš Rotter, CSc.; RNDr. Ondřej Santolík, Dr.; prof. RNDr. Milan Tichý, DrSc.; doc. RNDr. Jiří Toušek, CSc.; RNDr. František Trojánek, Ph.D.; MUDr. Oldřich Truska, D.Av.Med.; Mgr. Michaela Urbanová; doc. RNDr. David Vokrouhlický, DrSc., a RNDr. Peter Žilavý, Ph.D.

Jaké dotazy do Odpovědny přicházejí? 1. Otázky studentů hledajících zdroje k referátům nebo domácím úkolům. Eliášův oheň Potreboval by som na fyzikálny projekt do školy akékolvek spracovatelné informácie na tému: CORONA − ELIAŠOV OHEN. Mohli by ste mi, prosím, poradit dostupnú literatúru (som z Banskej Bystrice), prípadně, čo by som asi radšej uvítal, webovú stránku − prehladnu a, co je najpodstatnejšie, detailnú. (Luke)

2. Žádosti učitelů o pomoc s určitým tématem. Umělé družice 3 Dobrý den, chtěl bych pro své studenty na střední škole udělat jednu hodinu o družicích. Již jsem našel pár informací, ale chtěl jsem požádat, zda nemáte nějaký typ na zajímavé stránky o této problematice, které bych mohl využít pro větší zajímavost. Mnohokrát děkuji (Josef Horalek) 3. Otázky týkající se standardních fyzikálních jevů. Piezoelektrický jev Co je to piezoelektrický jev? (Matěj Sprinzel)

4. Dotazy na nezvyklé jednotky nebo měřící přístroje Látro Rada by som vediela čo znamená v češtine výraz "starozemská látra". Má to mať súvislosť s fyzikou. Ďakujem (Lenka) 5. Populární témata moderní fyziky (teorie superstrun, černé díry, Velký třesk, relativistické paradoxy a další). Co je to hyperprostor? Co je to hyperprostor? (Petr Jedlička)

6. Pavědecké teorie, dotazy na sestrojení fungujícího perpeta mobile, souvislost astrologie s fyzikou nebo fyzikální principy různých zařízení čerpajících energii z vakua apod. Síťová frekvence a telepatie Je možné, aby elektřina, která je všude okolo nás, způsobovala telepatii? Slyšel jsem názor, že střídavé napětí, které je synchronní ve všech místech ČR (Evropy?) působí na lidi a „slaďuje jejich mozky na stejné frekvence“ a vyvolává telepatii? Prý stačí například světlo z žárovky, které v rytmu střídavého napětí kolísá, vibrace z motorů a transformátorů nebo jen elektrické pole. Mě se to nějak nezdá, ale je to zajímavá myšlenka. Co si o tom myslíte vy? (Dan)

7. Žádosti o vysvětlení jevů z běžného života. Proč se zdá letadlo na obloze černé? Potřebovala bych vysvětlit pro úroveň 8. třídy ZŠ, proč letadlo, když ho na obloze vidíme daleko, se zdá černé a čím blíže, tím lépe jsou vidět barvy. Předem děkuji za odpověď. (Lucka Vaňková) Poslední typ dotazu vede někdy k malým experimentům, které mají ověřit nebo vyvrátit platnost našich teorií. Stejně jako následující dotaz. Řešíme doma v rodině jeden problém. Hádáme se o to, zda je úspornější ohřívat vodu v hrnci (např. na polévku) s pokličkou nebo bez pokličky. Proto Vás prosíme, zda byste nás mohli rozsoudit. (Milan Soukup)

Proměření závislosti hmotnosti odpařené vody na teplotě. Vaření bez pokličky? − Experimentální odpověď Proměření závislosti hmotnosti odpařené vody na teplotě.

Návštěvnost FyzWebu (1. čtvrtletí 2005) Měsíc IP Návštěv Stránek Leden 11085 24896 130078 Únor 9677 22130 112201 Březen 10877 26894 129419 Měsíční průměr 10546 24640 123899 Denní průměr 352 821 4130

Další aktivity kolem FyzWebu Propagace FyzWebu Technické zabezpečení FyzWebu Spolupráce (redaktoři, učitelé, studenti, organizátoři...) Další rozvoj (softwarový projekt, další rozšiřování obsahové i tematické) atd....

Fermilab

Fermilab Fermiho národní laboratoř je centrem částicové fyziky v USA (urychlovač Tevatron dosahuje nejvyšších energií na světě). Na výzkumu se podílejí fyzikové z celého světa, od roku 1996 i z České republiky.

vzdělávací centrum, které je iniciátorem mnoha aktivit. Lederman Science Center Součástí Fermilabu je vzdělávací centrum, které je iniciátorem mnoha aktivit.

Co nabízí Ledermanovo centrum? interaktivní expozice pro veřejnost výukové materiály pro přírodovědné předměty (učebnice, populární knihy, software, videokazety) semináře o inovaci výuky předmětu Science několikadenní dílny pro učitele zaměřené na jedno téma prázdninové programy pro mladé „vědce“ ze základních škol projekt Quarknet, Eisenhower Clearing House bohatá webová prezentace na adrese http://www-ed.fnal.gov

Učitelská verze všech materiálů! Sady učebnic fyziky pro střední školy Vlastní učebnice s výukovými texty Cvičebnice Pracovní sešit CD-ROM Internetová podpora... Učitelská verze všech materiálů!

Překlady Text o historii i současnosti výzkumu ve Fermilabu „Hledání základních stavebních kamenů hmoty“ Doprovodný text a ilustrace k výstavě uspořádané ve Fermilabu po objevu nejtěžšího kvarku − t kvarku. Výukový materiál o elementárních částicích Náměty a úkoly pro studenty ze středních škol. Jedná se převážně o rozšiřující materiál pro zájemce o částicovou fyziku. Přílohou jsou studentské pracovní listy ke 4 úkolům.

Webová prezentace Hledání nejmenších stavebních kamenů hmoty

Výukový materiál − Standardní model

Jeden z úkolů pro studenty: objevit základní útvary, z nichž se skládají předložené obrazce, a pak také pravidla, podle nichž se skládají základní útvary k sobě. Přípustné tvary respektující pravidla Tvary vzniklé nepřípustným spojováním základních tvarů

Řešení Základní útvary jsou trojúhelníky a čtverce. 2 pravidla pro spojování základních útvarů: trojúhelníky se mohou dotýkat dalších útvarů právě jednou stranou čtverce se mohou dotýkat sousedních útvarů právě dvěma stranami

Více najdete v mé diplomové práci... ...a hlavně na adrese http://fyzweb.cuni.cz

Děkuji za pozornost!