JAN AMOS KOMENSKÝ
Místo:jihovýchodní Morava Narození Datum:28. březen 1592 Místo:jihovýchodní Morava Úmrtí Datum:15. listopad 1670 Místo:Amsterdam
-vyrůstal bez rodičů -i v dospělosti ztratil své nejbližší
velkou část svého života prožil ve vyhnanství - napsal mnoho knih (pedagogika, filozofie)
Dům v Uherském Brodě na Moravě – jeho rodiště.
Toto je titulní strana prvního vydání jeho knihy Labyrint světa.
Rukopis J.A.Komenského
Děti dělil podle nadání: 1. bystré, dělají radost 2. bystré, líné 3 Děti dělil podle nadání: 1.bystré, dělají radost 2.bystré, líné 3.bystré, vzpurné 4.s nedostatkem bystré mysli 5.s nedostatkem bystré mysli,líné 6.s nedostatkem bystré mysli, vzpurné
JAK ŠKOLA VYPADALA Školní budova stála obvykle na hřbitově u kostela JAK ŠKOLA VYPADALA Školní budova stála obvykle na hřbitově u kostela. Byl to pozůstatek z dob, kdy školy byly pouze církevní. Až do 16. stol bývaly převážně dřevěné. Budovy škol byly na dnešní poměry velmi malé. Hlavní a ústřední místností byla tzv. „auditoř“ nebo také „lektoř“. To byla největší místnost ve škole a zde probíhalo vyučování. K topení sloužila většinou velká kamna, na kterých stával velký hrnec „kakabus“ na ohřívání vody nebo vaření polévky. V 16. století už všude ve školách měli v oknech skla, ta byla tak cenná, že měšťané uvádějící do školy učitele, vždy mu zvlášť skla odevzdali. Záchodek čili „zadní pokoj“ ve škole samé byl velikou vzácností, žáci obyčejně běhávali za hřbitov na hnůj k žumpě.
ŠKOLNÍ TRESTY: Provinění žáci museli přijmout signum ŠKOLNÍ TRESTY: Provinění žáci museli přijmout signum. To bylo znamení hanby. Byl to třeba slaměný věnec, nebo museli sedět pod nakresleným oslem. To samo o sobě trest nebyl. Žák se ale musel ze signa vyplatit. Dále se používaly tresty neslučitelné s dnešními morálními normami. A to je například zavření do karceru neboli do školního vězení. Kupodivu trest vyloučení ze školy se v dřívějších dobách používal možná méně než dnes. Nejoblíbenější ze všech trestů však byl pardus neboli bití. Hůl je známý výchovný prostředek už od antiky. I Komenský schvaloval tento trest, ale ne za nevědomost, nýbrž za nekázeň.opisování, nebo učení se textů nazpaměť.
Do školy se většinou chodilo od pondělí do soboty Do školy se většinou chodilo od pondělí do soboty. Každý den se učilo dopoledne a potom ještě 3 hodiny po obědě. Stravování- nejchudší žáci museli každý den žebrat. Měšťanským dětem poskytovali jídlo měšťanské rodiny, které se střídaly. Buď šlo o jednoduché jídlo již uvařené, nebo poskytovaly suroviny. Hlavním a nejdůležitějším předmětem na všech školách 15. stol. byla latina – jazyk tehdejší vzdělanosti. V první třídě se děti učily to co dnes – čtení, psaní a jednoduché počty (sčítání a odčítání). Sotva se však žák naučil číst, nastoupila latina. Dívky do škol neměly přístup a jejich vzdělání odpovídalo rozsahu elementární školy. Učily je ženy, které je také učily šít a vyšívat, což bylo jediné vzdělání tehdejších dívek.
Středověká universita.
Informace o středověké škole na www. dejiny.estranky.cz
Prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.08/01.0025 Podpora realizace počítačového zaměření ŠVP ZŠ Valašská Bystřice. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I N V E S T I C E D O R O Z V OJ E V Z D Ě L Á V Á N Í