Základy pedagogiky Studijní opora pro studenty předmětu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Pedagogika volného času (VČ)
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AV stručná prezentace.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Postavení pedagogiky mezi vědami
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Výchova jako proces zpracovala: Kateryna Foinetská.
Základy speciální pedagogiky
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
UPVK_0009 Úvod do pedagogiky Eva Trnová. Uměním všech umění je vzdělávat člověka, tvora ze všech nejvšestrannějšího a nejzáhadnějšího. (J. A. Komenský)
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
9. Tvorba individuálního plánu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
Evaluace v mateřských školách
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
4. Pedagogika sportu v systému věd
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Pedagogika jako vědecká disciplína
Edukátor Profese učitele
Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr
9. Tvorba individuálního plánu
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Lucie Škarková Základy pedagogiky Mgr. Lucie Škarková
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Evaluace v mateřských školách
Kurikulum: obsah školní edukace
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Transkript prezentace:

Základy pedagogiky Studijní opora pro studenty předmětu Rozvíjení pedagogicko-psychologických kompetencí učitelů praktického vyučování a mistrů odborného výcviku Studijní opora pro studenty předmětu Základy pedagogiky zpracovala: Mgr. Pavla Soukupová - garantka předmětu 2011 www.fpe.zcu.cz

CO JE PEDAGOGIKA? Pojďme se zamyslet nad smyslem a obsahem pojmu pedagogika: Co je pedagogika? Je vědou? Čím se zabývá? Co obsahuje? Kdo byl jejím zakladatelem? Jak se vyvíjí? Co přináší a s jakými problémy se potýká? Na tyto otázky budeme hledat odpovědi během našeho kurzu. Vítejte.

CO JE PEDAGOGIKA? Pedagogika je společenská věda, která zkoumá podstatu, strukturu a zákonitosti výchovy a vzdělávání jako záměrné, cílevědomé a soustavné činnosti formující osobnost člověka v nejrůznějších sférách života společnosti. Studuje a kriticky hodnotí myšlenkové dědictví minulosti, sleduje vývoj školství, výchovy a vzdělávání v zahraničí a ve spolupráci s dalšími vědními disciplínami formuluje nové vývojové trendy pro různé oblasti výchovy a vzdělávání. (in kol. autorů: Pedagogický slovník, str. 234)

CO JE PEDAGOGIKA? Např. Průcha ve spise Moderní pedagogika (Portál 2005) definuje pedagogiku jako vědu, která „se zabývá vším tím, co vytváří a determinuje nějaké edukační prostředí, procesy, jež se v těchto prostředích realizují,výsledky a efekty těchto procesů.“ str. 481 Zároveň je pedagogika Obor vzdělávání na pedagogických fakultách a jiných fakultách připravujících učitele, respektive předmět v rámci tohoto studia Zde je patrné, jak široké je vymezení tohoto pojmu

Pedagogika je věda o výchově a vzdělávání. CO JE PEDAGOGIKA? Věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života a společnosti. Není tedy vázána pouze na vzdělávání ve školských institucích a na populaci dětí a mládeže. V zahraničí se ve významu „pedagogika“ často užívá termín „pedagogická věda. Pro naše potřeby shrneme tato pojetí do jednodušší definice: Pedagogika je věda o výchově a vzdělávání.

Pedagogika jako samostatná věda Až do poloviny 19. století byla pedagogika součástí filozofie. Jako samostatnou vědu vyčlenil pedagogiku z filozofie až Johan Friedrich Herbart (1776-1841) poprvé ve spise Pedagogika z cíle výchovy odvozená (1806) Za významné pedagogy ale můžeme pokládat spoustu jeho předchůdců, kde nejvýznamnější místo patří Janu Amosu Komenskému.

Význam pojmu pedagogika v zahraniční literatuře Pedagogy v angličtině neznamená pedagogika, ale spíše odpovídá českému pojmu obecná didaktika, zatímco českému pedagogika odpovídá svým obsahem anglický termín educational sciences, v překladu edukační vědy. Edukační vědy potom označují velkou skupinu souvisejících disciplín, což je mnohem bližší modernímu pojetí pedagogiky, proto například Jan Průcha (Moderní pedagogika, Portál 2005) preferuje ve svých pracích termín edukační vědy. V nových publikacích se proto také setkáváme s pojmy edukace, edukant, edukátor, edukační realita…. .

Jaký je základní charakter PEDAGOGIKY? Pedagogika je věda o výchově a vzdělávání, tedy o edukaci, Jako věda zahrnuje teorii i praxi. - pedagogika stanovuje určité normy, vzory, doporučení, cíle, jak realizovat edukaci - normativní charakter - pedagogika zkoumá , je založena na poznatcích získaných z výzkumu - explorativní charakter - pedagogika zjišťuje, popisuje, vysvětluje různé jevy edukační reality - explanativní charakter

Úkoly PEDAGOGIKY? Pedagogika plní tři úkoly: Analytické úkoly - zkoumá aktuální výchovnou realitu Verifikační úkoly - ověřuje, zda dosud platí určité poznatky Prognostické úkoly - formuluje perspektivní výchovné cíle

Struktura PEDAGOGIKY rozlišujeme základní dělení pedagogických disciplín dle pěti kritérií : Podle obsahu zkoumání Podle věku Podle fází společenského vývoje: Podle oblastí aplikace Podle specifičnosti obsahu

PEDAGOGICKé disciplíny Podle obsahu zkoumání: obecná pedagogika, srovnávací pedagogika, dějiny pedagogiky a školství, teorie výchovy, obecná didaktika a oborové didaktiky, pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace, pedagogická prognostika, teorie řízení škol a školství, technologie vzdělávání.

PEDAGOGICKé disciplíny Podle věku: předškolní pedagogika, školní, vysokoškolská, andragogika (výchova a vzdělávání dospělých v ekonomicky produktivním věku), gerontagogika (výchova a vzdělávání seniorů // dospělých v ekonomicky neproduktivním věku)

PEDAGOGICKé disciplíny Podle fází společenského vývoje: antická, křesťanská, renesanční, reformní, pragmatická, moderní postmoderní pedagogika

PEDAGOGICKÉ disciplíny Podle oblastí aplikace: rodinná, sociální, profesní, inženýrská, vojenská pedagogika, pedagogika volného času, výchova v nápravných zařízeních, výchova v organizacích dětí a mládeže, alternativní pedagogika

PEDAGOGICKÉ disciplíny Speciální pedagogika je považována za samostatnou pedagogickou disciplínu, neboť se zabývá pouze osobami se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich původem. Speciálně pedagogické disciplíny jsou: psychopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie, oftalmopedie // tyflopedie, etopedie

Metody pedagogického výzkumu Pozorování – cílevědomé a plánovité sledování jevu nebo osoby v jeho přirozených podmínkách Experiment (pokus) – zkoumají se záměrně navozené pedagogické jevy v předem připravených a kontrolovaných podmínkách Rozhovor – verbální komunikace mezi výzkumným pracovníkem a dotazovanou osobou Dotazník – písemná forma dotazování, umožňující získat v poměrně krátkém čase velké množství údajů; zaměřuje se jak na vychovávané, tak na vychovatele Studium pedagogických dokumentů – předmětem zkoumání jsou konkrétní materiály které dokumentují práci žáků i pedagogických pracovníků Měření výsledků žákovských úkolů i jejich dílčích parametrů – uplatňují se zejména testy v různých oblastech

Profesní kompetence učitele Kompetence předmětová Kompetence pedagogická Kompetence didaktická Kompetence diagnostická Kompetence komunikační a sociální Kompetence manažerská Kompetence organizační a k plánování Kompetence osobnostně kultivující

CO JE VÝCHOVA? VÝCHOVA

CO JE VÝCHOVA? … a další složky VÝCHOVA Pravidla, normy socializace zodpovědnost … a další složky

Položme si nyní otázky? Co je výchova dnes? Kam sahá její zrod? Na co je zaměřena? Jak se měnil názor na obsah výchovy během staletí? Jak vnímáme výchovu dnes? Kdo jsou jejími aktéry? Jak výchovu ovlivňuje společnost, ve které žijeme?

Současné pojetí výchovy „ Výchova je cílevědomým a záměrným vytvářením a ovlivňováním podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi s stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností.“ Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995, s- 36

Procesuální pojetí výchovy Hlubší poznání obecných zákonitostí formování osobnosti člověka, (tj. na jakých principech probíhá proces výchovy, jak se učíme, jak myslíme a jak se rozhodujeme, podle jakých principů jednáme), vychází z pochopení vývoje procesu reakce na jednotlivé situace v těchto fázích: Podmíněné reflexy – nejjednodušší forma adapt. chování Zvyky – stereotipizované reakce na opakující se stimuly Rysy – dispozice, postoje, hodnoty, zájmy Jásví – pojetí sama sebe, jedinečnost Osobnost Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995, str. 44-64

Základní fáze výchovného procesu Fáze situační – reflexivní reakce na situaci, prožívání a řešení situací Fixační - zvyky a vzorce chování vyplívající z řešení opakovaných situací Generalizační – zobecnění řešení, základ rysů a hodnot Osobnostně kultivující - integrace a vyhodnocení dosavadních zkušeností, odrážejících se ve vnitřně integrované, autentické osobnosti, základ charakterových vlastností Proces formování osobnosti není nikdy uzavřený. Prostudujte pečlivě: in Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995, str. 74-77

Doporučená literatura Jůva V. Základy pedagogiky, Brno: Paido 2001 Pelikán, J.: Výchova jako teoretický problém, Ostrava 1995 Průcha, J.: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání, Portál 2001 (nebo Singule, F. Současné pedagogické směry, SPN 1992) Štverák, V.: Stručný průvodce dějinami pedagogiky, Karolinum 2001 (nebo starší SPN 1983) Švarcová, I.: Základy pedagogiky, Praha: VŠCHT 2005 (web) Tonucci,F. Vyučovat nebo naučit? Praha, SVI PedF UK 1991. Vališová,A.: Pedagogika pro učitele, Praha: Grada 2007 Kol. autorů. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha, VÚP 2005. Nebo z www.rvp.cz

Knihu lze stáhnout na : http://vydavatelstvi.vscht.cz/