Jak přežít crowdfunding? (IndieGoGo není pro každého)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI MULTIMEDIÁLNÍ TVORBY „UMĚNÍ A MULTIMÉDIA“ INOVACE UMĚLECKY ZAMĚŘENÝCH STUDIJNÍCH PROGRAMŮ V OBLASTI.
Advertisements

Abyste si mohli vydělat již za měsíc hodně peněz - musíte tyto informace odeslat dál a naučit je odesílat ještě dál…
Černoch Michal Školoudová Lenka
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Enterprise Europe Network ČR a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR Úspěšná spolupráce.
Teď do Česka přišel crowdfunding. Princip crowdfundingu (skupinového financování) 1. Máte skvělý nápad, chybí vám ale peníze. Zaregistrujte.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Nauka o podniku Seminář 6..
Využití ICT technologií pro posílení ekonomické a finanční gramotnosti
Miroslava Nebuželská, BVM Audit
1 Soutěž NÁŠ KRAJ UMĚLECKÁ SOUTĚŽ PRO ŽÁKY A STUDENTY pod záštitou hejtmana Středočeského kraje MUDr. Davida Ratha Téma soutěže: Život v našem kraji.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Rozhodovací matice.
Jak vzniká mobilní stránka Seznamu
Sociální sítě.
Best Online Media Mediální zastoupení 21 webů zejména z oblasti informačních technologií připravuje internetové reklamní kampaně na míru a nyní uvádí ve.
VII. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Rozbor a výsledky integrovaných mobilních kampaní Aktuálně.cz Ondřej Švihálek, Centrum Holdings 13. října 2010.
ZOOT – finální řešení Prezentace týmu D Předmět: Optimalizace podnikových procesů.
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
JEDI KNIGHT ™ JEDI ACADEMY ™ FAST & EASY ™ Licencováno na LucasArts 2003.FAST & EASY je obchodní známka uživatele Rodian.
Kreativa & přímá komunikace. Katalogy Letáky Kupóny Dopisy DRTV Direct maily SMS MMS y On-line display ads Sociální sítě Weby Call centra...
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
O co se jedná? Státu trvá 3 – 6 měsíce než DPH vrátí Často vrácení předchází finanční kontroly atd. Exportérům a firmám nárokujícím si velké odpočty DPH.
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Bezpečnost silničního provozu v roce 2009 Tisková konference, 15. ledna 2010 ministr dopravy Gustav Slamečka.
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Ostrava | Projekt Energeticky nezávislý kraj analýza silných a slabých stránek.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
HAMÉ NABÍDKA CO-PROMOTION Česká republika Slovensko
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
Jsme  Webový portál+ herní servery  Návštěvnost i přes 4900/den (statistiky toplist)  Na našich serverech se hraje jedna z nejoblíbenější internetových.
Strategie značky a komunikace
Rádio 4You PREZENTACE NOVÉ ROZHLASOVÉ STANICE SEMESTRÁLNÍ PRÁCE Z PŘEDMĚTU – TELEKOMUNIKACE – 14TC MICHAL DVOŘÁK 3-70.
Moderní vzdělávací portál Tomáš Tuček a Ondřej Martinek
Program podpory regionů Společenská odpovědnost v ČSOB a Poštovní spořitelně.
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Aktivní a věcná komunikace je základem kvality každodenně poskytovaných služeb. V Sodexo ji rozdělujeme na několik stupňů, které umožní věnovat se různé.
Finanční plánování Základy ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace.
Co nového ve SKIP ČR?. Bulletin SKIP Od čísla 4/2010 bude každý člen dostávat tištěný výtisk na svou adresu. Odpadnou tím zcela nedorozumění s případným.
ZÁKLADY FINANČNÍ MATEMATIKY
MYCZECHREPUBLIC.EU Statistika návštěvnosti Říjen
Facebook je rozsáhlý společenský webový systém sloužící hlavně k tvorbě sociálních sítí, komunikaci mezi uživateli, sdílení multimediálních dat, udržování.
 Podle řady nezávislých zdrojů se sociální sítě staly nejčastější aktivitou na internetu, čímž sesadily pornografii. A to je pravděpodobně jen začátek.
Vzdělávání uchazečů o zaměstnání v oblasti socioekonomických kompetencí CZ.1.04/2.1.00/ Fond dalšího vzdělávání, Na Maninách 20, Praha.
Network Marketing NINJA by Daniel Sikora V předchozích prezentacích jsme si řekli, jak zdarma vytvářet síť prostřednictvím Open-Pre-Launch a jak vytvářet.
Marketing inovací Inovace 2 1. CO JE MARKETING Obecně o marketingu a jeho podstatě Rozbor případové studie - příloha Základní úkol marketingu vyplývá.
CZ / /0395 EuroChamber Praha Žadatel:Hospodářská komora hlavního města Prahy Partner: ČBL Komora Kontaktní osoba: Jan Hauser, tel:
Petr Mikšovič CEO, SOVA NET, s.r.o. Význam on-line strategie v B2B.
Multigate a.s. Projekt: Casino - Podolí u Brna. Kdo jsme? Společnost multigate, a.s. byla založena v roce 2002 a je výlučně tuzemskou společností, její.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Možnosti a překážky digitálního fundraisingu Pavla Gomba, UNICEF ČR.
Good Morning Campaign wk 40 Zpracovala Jana Plesnerova Příloha č. 3: Marketingová kampaň “Good morning”
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_02 Název materiáluRozpočet.
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
Elektronická a písemná komunikace
Cesta k uplatnění na trhu práce Fond dalšího vzdělávání, 2017
Odpisy a výrobní kapacita
Mgr. Josef Smékal Střední zdravotnická škola, Brno, Jaselská 7/9
MARKETING V NEZISKOVÉM SEKTORU
Společně pro Telč – Piráti a Zelení
Transkript prezentace:

Jak přežít crowdfunding? (IndieGoGo není pro každého) JAN KAVAN CBE Software s.r.o. @CBEsoftware

Ph.D. na JAMU v Brně (oblast interaktivních hudebních systémů) Pár slov o mně Ph.D. na JAMU v Brně (oblast interaktivních hudebních systémů) V herním průmyslu seriózně od roku 2001 Debut freeware Lovci Pokladů (2001) Spolupráce na: Dark Fall 2 (XXv productions) Barrow Hill (Shadow Tor Studios) Tale of a Hero (Future Games) Série Carol Reed: The Colour of Murder, Black Circle, Blue Madonna (MDNA Games) Bracken Tor (Shadow Tor Studios) Vlastní vydané hry (CBE software s.r.o.) Ghost in the Sheet (PC) (2007 / 2008) J.U.L.I.A. (PC) (2012) J.U.L.I.A. Untold (2012) (iOS) Vampires! / Crazy Vampires (PC, Mac, iOS, Android) (2012 / 2013) Boredom of Agustín Cordes (PC, Freeware 2013) J.U.L.I.A.: Among the Stars (PC, Mac, Linux) (2014)

Obsah Proč crowdfunding? Realistický cíl Odměny a cenové hladiny Příprava a plánování kampaně Průběh kampaně Záludné IndieGoGo Co s tzv. „stretch goals“? Kampaň skončila, co dál?

Proč crowdfunding? Komunita Propagace Finanční zdroje

Realistický cíl Očekávaný příjem Adekvátní náplň Započtení odměn výroba časová zátěž poštovné! Odvody

Kognitivní test Jane Jensen Tim Schafer Brian Fargo Chris Roberts

Depresivní statistika IGG IndieGoGo při stejném úsilí vynese cca. pouhých 10% oproti KickStarteru Úspěšné herní projekty se v průměru pohybují mezi $10 000 - $30 000 Nejvíce peněz vybráno na hru bylo $828 768 Pouze 4 hry přesáhly hranici $100 000 Pouze 21 her se dostalo nad $30 000 Drtivá většina her nezíská potřebný rozpočet

Ještě depresivnější odvody IndieGoGo + PayPal – 9.1% DPH – 21% DPH počítáme z celé částky, čili před stržením IGG a PayPal (*) Výsledek = (Získané peníze * 0,826) – (Získané peníze * 0,091) Pokud bychom například vybrali $10 000, zbyde nám 10 000 * 0,826 – 10 000 * 0,091 = 8 260 - 910 = $7 350 A odměny Ani přes úsporná opatření se nám cenu odměn nepodařilo srazit pod cca. 15% z vybraných peněz. Ve výše uvedeném případě tedy $1 500 Celkem tedy zbývá $5 850, což je 58,5% vybrané částky. (*) i kdybyste nebyli plátci DPH, první příspěvek z EU z vás plátce DPH udělá - viz novela 489/2009 zákona o DPH účinná od 1. ledna 2010

Ještě depresivnější odvody

Myšlenkový experiment Z $10 000 zbyde $5 850 tj. cca 117 000 Kč Programátor - 25 000 měsíčně (ŽL) Grafik - 25 000 měsíčně (ŽL) Zaplatíme práci dvou (pod)průměrně placených lidí po dobu cca. dvou měsíců. V uvedeném případě nemáme na hudbu, zvuk, scénář, náklady na provoz společnosti, propagaci a marketing. Navíc za dva měsíce se toho moc nestihne. Je třeba uvažovat v intencích malých projektů (pokud se jedná o jediný zdroj příjmu).

Kalkulujeme Koeficient pro DPH 21% (D) je 100 * (21 / (100 + 21)) = 100 * 21 / 121 = 100 * 0,1735 = 17,35% IGG (I) = 9,1% Odměny (O) = 15% Potřebné zdroje pro projekt (P) Cíl = P / ((100 – D – I – O) / 100) Předpokládejme, že potřebujeme 10 000 čistého, pak Cíl = 10 000 / ((100 – 17,35 – 9,1 – 15) / 100) = 10 000 / 0,5855 = $17 080

Odměny Poštovné Odměny musí dávat ekonomický smysl Cenové úrovně odměn musí odpovídat náplni Nabízené odměny musí být jasně srozumitelné U všech odměn musíme počítat s časovými náklady týmu na realizaci U fyzických odměn musíme počítat kromě výrobní ceny i s poštovným  Poštovné Zjištění: V naší kampani majorita fyzických odměn odchází do USA Dva typy zásilek: DVD v jewel case můžeme poslat jako dopis Velká krabice (plakáty, trička apod.) - je nutno poslat jako balík

Česká Pošta nechává pozdravovat

Ekonomická varianta U dopisu počítáme cca $3,2 U balíku počítáme cca $16,1 Předpokládejme, že všechny zásilky půjdou do USA, protože pak se nám to jakž takž vykompenzuje (jsou i dražší destinace) 15% kalkulovaných pro odměny by mělo započítávat i poštovné pro fyzické odměny.

Typy odměn Základní digitální odměny Děkovný email Tapety na plochu Stahovatelná verze hry (DRM free) (nebo i jiných našich her) Soundtrack PDF hint book PDF art book Přístup do soukromého diskuzního fóra Přístup do beta verze hry nebo přednostní přístup Základní fyzické odměny Hra na DVD v krabici Pohlednice Soundtrack na CD Tištěný hint book / art book Plakát Tričko Různé tematizované předměty (USB klíčenky, hrnečky apod.)

Typy odměn Sběratelské verze fyzických odměn Vše z fyzických odměn podepsáno Personalizované odměny Donátor v titulkách (různé úrovně) Donátor jakou součást hry (různé úrovně) Možnost participovat na vývoji (vlastní mini-příběh, vlastní předmět ve hře apod.) Odměny v reálném světě Večeře / obědy / schůzky ve studiu apod.

Vizualizace odměn

Obsah kampaně Představení se – kdo jsem, stručné zázemí atd. Čeho chci dosáhnout Jak toho dosáhnu a proč zrovna crowdfunding Kolik potřebuju Co za to dostane donátor Důležité odkazy (viz. Cross promotion) Video! Ideálně hratelné demo nebo alespoň teaser, něco, co si mohou lidé zkusit

Pár slov k videu Buďte na něm osobně Stříhejte, stříhejte, stříhejte – nechte jen to nejnutnější Maximální délka 6 minut Titulky! Ukázka ze hry

Cross promotion Steam Greenlight kampaň Blog Sociální sítě Nalezení podobných projektů, které dobíhají (a jsou ideálně úspěšné) Aktivita v různých komunitách

Plán kampaně Známe svou cílovou skupinu? Známe svůj tisk? Známe příslušné komunity? Víme komu napsat a máme jistotu, že se naše kampaň nepotká s kampaní, která vše převálcuje nebo s launchem hry, na kterou všichni čekají? Máme naplánované takové eventy, aby o nás média nenapsala jen jednou? Jsou naše webové stránky aktualizovány? Jsou naše sociální profily aktivní, máme aktivní followery atd. atd.? Jsme schopni se naplno věnovat kampani (celé dny a noci)? Nekoliduje naše kampaň s naším osobním či profesním životem?

Předtím než to spustíme Získat nezávislou oponenturu celého projektu, nespoléhat na svou neomylnost Pravidlo jedné návštěvy Lépe počkat na vhodnou příležitost, než to uspěchat Nemít nekonečnou kampaň (30 – 40 dní se dá přežít) Nastavit fixed funding Fixed funding – musíme dosáhnout určité hranice, jinak nic nedostaneme (model Kickstarter) Flexible funding – vše jde rovnou k nám – nedůvěryhodné Přichystat svou komunitu – psychologie vítěze Nachystat všechna oznámení pro tisk Znát zkrácenou zapamatovatelnou variantu (http://igg.me/at/julia-enhanced) Nádech a … Jedeme!

Nejčastější průběh kampaně F I N A C E Čas

Vliv „eventů“ na kampaň

Udržujeme kampaň při životě Vysoká aktivita na sociálních sítích Okamžitá odpověď na veřejné i soukromé komentáře IGG Promptní emailová komunikace Tvorba nových úrovní dle směru, kterým jde zájem (klíčové pro navyšování příspěvků) Pravidelné aktualizace kampaně Aktualizace profilů Uvolňování nových materiálů (nevystřílet všechen prach na začátku) Eventy Získávání pomoci od stávajících úspěšných kampaní (tzv. shout out) Aktivní hledání komunit, kde o nás dosud neslyšeli

Naše plánované eventy Indie Support (Saymed Salazar, Agustín Cordes, César Bittar, Steven Alexander) Live Let’s play – Ghost in the Sheet + Giveaway Jednoduchá videa vytvořená ze soundtracku IAmA na Redditu Živý koncert IndieLude spojený s krátkým povídáním o kampani Live countdown (poslední hodina)

Sociální sítě Klíčový faktor pro získání jednotlivců Lze pomocí bannerů rozšiřovat povědomí o projektu Pokud pomohou přátelé, šíří se informace rychleji

Sociální sítě

Záludnosti IndieGoGo Teprve nyní přidána inteligentní možnost reakce na komentáře Nemožnost upgradovat příspěvek!!! musí se znovu přispět a sumace je na nás. Nejjednodušší je párování v Excelu dle emailové adresy Nemožnost rozeslat „backers-only“ email Jen velmi povrchní statistiky, neexistuje (pravděpodobně) obdobný projekt jako například www.kicktraq.com Poměrně často si donátoři stěžovali, že proces přispění neprošel. Hodně jich to odradí. Po dobu kampaně byl server IGG několikrát dole. Jednou těsně po ukončení eventu.  IGG je vnímáno spíše pro charitu (flexible funding tomu nepomáhá). KS je orientován na produkt. Pro zajímavost: po dobu 10 dní „featured project“ se neprojevilo na příspěvcích.

Stretch goals

Kampaň skončila Okamžitá reakce a elementární slušnost Privátní fórum Pravidelné update Účast komunity Snaha o co největší transparentnost

Diskuze

Děkuji za pozornost! www.cbe-software.com www.juliathegame.com JAN KAVAN CBE Software s.r.o. www.cbe-software.com www.juliathegame.com http://igg.me/at/julia-enhanced