Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Vzdělávání a jeho kategorie
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Gramotnost: definice pojmu
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
(komentovaný přehled)
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Kritické myšlení - základní vymezení, ukázková lekce
K URIKULUM - OBSAH VZDĚLÁNÍ Školní pedagogika Jaro 2009 H. Filová, kat. pedagogiky PdF MU.
Průřezová témata.
Kritické myšlení Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2010.
Mgr. Kateřina Lojdová Pedagogika II. Mgr. Kateřina Lojdová
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Pedagogická komunikace
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Trendy ve fyzikálním vzdělávání na základních školách a na gymnáziu Josef Janás Katedra fyziky PdF MU [ Současné trendy našeho základního a středního školství.
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Obecná didaktika ÚVOD.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM I Proměny a trendy v kurikulární realitě
Kurikulum: obsah školní edukace
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý

Program  seznámení s cíli  pretest  základní pojmy: kurikulum a kompetence  klíčové kompetence  shrnutí metodou volného psaní

Cíl přednášky 1. Studenti porozumí základním kurikulárním pojmům a jejich vzájemným vztahům. 2. Studenti budou schopni zaujmout stanovisko a vyjádřit svůj názor na úvodní otázku.

Základní otázky učitele 1. CO budu učit? (silně ovlivňuje vzdělávací politika) 1. JAK to budu učit? (určuje převážně učitel)

Kdo určuje vzdělávací obsah?  Stát – Národní vzdělávací program rozpracován do rámcových vzdělávacích programů  Škola – Školní vzdělávací program  Učitel – Učební plán

Základní pojmy (podle Walterová, E a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti, Brno : Paido, 2004 )  KURIKULUM 1. vzdělávací program tj. plán, projekt – psaný dokument 2. veškerá zkušenost žáků (zamýšlené, prezentované, skryté, osvojené kurikulum)

Pojetí kurikula (podle Walterová, E a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti, Brno : Paido, 2004 ) 1. založené na vědeckých přístupech (pozitivistických). Účel k. je formulován jako zamýšlené učební výsledky – vědomosti, dovednosti a postoje žáka. 2. založené na postpozitivistických a postmoderních přístupech. Účelem je samotný proces učení. Obsahem se stávají zkušenosti žáka a význam kurikula pro žáka.

Čtyři pilíře učení (vzdělávání)  UČIT SE POZNÁVAT  UČIT SE JEDNAT  UČIT SE ŽÍT MEZI LIDMI  UČIT SE BÝT J.Delors: Učení je skryté bohatství (UNESCO 1996)

Terminologie - KOMPETENCE NE: rozsah působnosti n. činnosti, souhrn oprávnění a povinností svěřených právní normou urč. orgánu n. organizaci, příslušnost po odborné n. věcné stránce, funkční n. služební pravomoc (Akademický slovník cizích slov) NE: rozsah působnosti n. činnosti, souhrn oprávnění a povinností svěřených právní normou urč. orgánu n. organizaci, příslušnost po odborné n. věcné stránce, funkční n. služební pravomoc (Akademický slovník cizích slov)x ANO: ve významu schopnost aktivně jednat na rozdíl od pouhé demonstrace vědomostí

Základní pojmy  KOMPETENCE schopnost aktivně jednat na rozdíl od pouhé demonstrace vědomostí  KLÍČOVÉ KOMPETENCE součást strategických cílů tzv.Lisabonského procesu pro Evropu (základ vzdělávacích programů všech evropských zemí)

Klíčové kompetence dle RVP ZV 1. k. k učení 2. k. k řešení problémů 3. k. komunikativní 4. k. sociální a personální 5. k. občanské 6. k. pracovní

učitel jako zdroj učitel = vzdělávací obsah  učitel jako zdroj učitel = vzdělávací obsah    učitel jako facilitátor učitel ≠ vzdělávací obsah učitel ≠ vzdělávací obsah

Shrnutí Metoda „volné psaní“ (převzato z RWCT – Čtením a psaním ke kritickému myšlení) 1. piš 4 minuty bez přerušení, 2. piš vše co tě napadne k danému tématu 3. neohlížej se na pravopis, úpravu, nevracej se 4. piš pro sebe; bez tvého souhlasu to nikdo nebude číst.  Co se mají žáci ve škole naučit?