Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý
Program seznámení s cíli pretest základní pojmy: kurikulum a kompetence klíčové kompetence shrnutí metodou volného psaní
Cíl přednášky 1. Studenti porozumí základním kurikulárním pojmům a jejich vzájemným vztahům. 2. Studenti budou schopni zaujmout stanovisko a vyjádřit svůj názor na úvodní otázku.
Základní otázky učitele 1. CO budu učit? (silně ovlivňuje vzdělávací politika) 1. JAK to budu učit? (určuje převážně učitel)
Kdo určuje vzdělávací obsah? Stát – Národní vzdělávací program rozpracován do rámcových vzdělávacích programů Škola – Školní vzdělávací program Učitel – Učební plán
Základní pojmy (podle Walterová, E a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti, Brno : Paido, 2004 ) KURIKULUM 1. vzdělávací program tj. plán, projekt – psaný dokument 2. veškerá zkušenost žáků (zamýšlené, prezentované, skryté, osvojené kurikulum)
Pojetí kurikula (podle Walterová, E a kol. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti, Brno : Paido, 2004 ) 1. založené na vědeckých přístupech (pozitivistických). Účel k. je formulován jako zamýšlené učební výsledky – vědomosti, dovednosti a postoje žáka. 2. založené na postpozitivistických a postmoderních přístupech. Účelem je samotný proces učení. Obsahem se stávají zkušenosti žáka a význam kurikula pro žáka.
Čtyři pilíře učení (vzdělávání) UČIT SE POZNÁVAT UČIT SE JEDNAT UČIT SE ŽÍT MEZI LIDMI UČIT SE BÝT J.Delors: Učení je skryté bohatství (UNESCO 1996)
Terminologie - KOMPETENCE NE: rozsah působnosti n. činnosti, souhrn oprávnění a povinností svěřených právní normou urč. orgánu n. organizaci, příslušnost po odborné n. věcné stránce, funkční n. služební pravomoc (Akademický slovník cizích slov) NE: rozsah působnosti n. činnosti, souhrn oprávnění a povinností svěřených právní normou urč. orgánu n. organizaci, příslušnost po odborné n. věcné stránce, funkční n. služební pravomoc (Akademický slovník cizích slov)x ANO: ve významu schopnost aktivně jednat na rozdíl od pouhé demonstrace vědomostí
Základní pojmy KOMPETENCE schopnost aktivně jednat na rozdíl od pouhé demonstrace vědomostí KLÍČOVÉ KOMPETENCE součást strategických cílů tzv.Lisabonského procesu pro Evropu (základ vzdělávacích programů všech evropských zemí)
Klíčové kompetence dle RVP ZV 1. k. k učení 2. k. k řešení problémů 3. k. komunikativní 4. k. sociální a personální 5. k. občanské 6. k. pracovní
učitel jako zdroj učitel = vzdělávací obsah učitel jako zdroj učitel = vzdělávací obsah učitel jako facilitátor učitel ≠ vzdělávací obsah učitel ≠ vzdělávací obsah
Shrnutí Metoda „volné psaní“ (převzato z RWCT – Čtením a psaním ke kritickému myšlení) 1. piš 4 minuty bez přerušení, 2. piš vše co tě napadne k danému tématu 3. neohlížej se na pravopis, úpravu, nevracej se 4. piš pro sebe; bez tvého souhlasu to nikdo nebude číst. Co se mají žáci ve škole naučit?