Monitorování výuky odborných předmětů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČISTÍRNY ODPADNÍCH VOD
Advertisements

Kompostování Vyrobila g2.
Termické odstraňování odpadů
Hasiva klasická a moderní Název opory –Úvod do studia
Monitorování a analýzy Laboratorní cvičení
Monitorování výuky odborných předmětů
Monitorování výuky odborných předmětů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Znečišťování a ochrana vody Praha – město našeho života Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/36097, podpořený Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu.
Přeprava nebezpečného zboží
Čistička odpadních vod
Chemické prvky-nekovy č.1
ZPRACOVÁNÍ ROPY A JEJÍ PRODUKTY
Recyklace odpadu v ČR.
Oddělování složek směsí 1
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Hlavní složky životního prostředí
OZP-komplet.pptGEOtest Brno a.s.1 Vlivy na životní prostředí Znečištění ovzduší Znečištění povrchových a podzemních vod Znečištění půdy Vliv nebezpečných.
Nebezpečné odpady a ADR
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
RNDr. Daniela Pačesná, PhD.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Dioxiny SŠZePř Rožnov p. R PaedDr.Lenka Těžká Modernizace výuky odborných předmětů CZ.1.07/1.1.08/
Třídění a způsoby nakládání s komunálním odpadem
technologie využití biomasy
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Biodegradovatelné polymery
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Alkany.
Odpady.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Uhlí Výroba paliv a energie.
Likvidace nebezpečných odpadů, speciálně léčivých přípravků
Bezpečnost práce v chemii
Registrační číslo projektu:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Významné areny 1.
01.5 Produkce hnoje, močůvky, výroba kompostu Ing. Magda Pavezová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
LÁTKY A TĚLESA.
Fosilní paliva – Ropa.
Mikroorganismy v životním prostředí
Nebezpečný odpad. Mezi nebezpečný odpad patří: Syntetické barvy, laky Syntetická ředidla Mořidla Elektrické baterie Autobaterie Oleje, tuky minerální.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Gymnázium pro 21. století Autor: Mgr. Radek Malý Název materiálu: Kompostování Označení materiálu:
Odpady Vypracoval Mgr. Pavel Daněk Projekt: Inovace oboru Mechatronik pro Zlínský kraj Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.08/
Chemizace Ch_066_Chemický průmysl_Chemizace Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Anotace Prezentace slouží k přehledu tématu problémy životního prostředí a jejich řešení - voda Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního.
HANTÁLY a.s. řeší otázku třídění a likvidace biologicky rozložitelného komunálního odpadu ( BRKO) již od roku Společně s Dobrovolným svazkem obcí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
VODA vodárna a čistírna odpadních vod Jaké existují druhy vod dle obsahu nečistot? pitná - musí být zdravotně nezávadná - získává se z podzemí či úpravou.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceDruhy.
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o uhlíku a jeho oxidech. Klíčová slova:
Kompostování Vyrobila g2.
Areny.
Odpady.
Průmyslové kompostování: dostupné technologie a jejich vlastnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
VELKOOBJEMOVÝ A NEBEZBEČNÝ ODPAD
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Odpady a odpadové hospodářství VI
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Areny.
Jak zlepšit – jak změnit – lze vytvořit půdu „novou“?
Transkript prezentace:

Monitorování výuky odborných předmětů Reg. č. CZ.1.07/1.1.08/03.0032 Nebezpečné odpady

Nebezpečný odpad = odpad, který má jednu nebo více nebezpečných vlastností a je uveden v seznamu nebezpečných odpadů.

Nebezpečné vlastnosti: H1 = výbušnost (odpady které mohou explodovat třením, nárazem…) H2 = oxidační schopnost (látky které nadměrně uvolňují kyslík a mohou zapálit své prostředí) H3 = hořlavost H4 = dráždivost H5 = škodlivost zdraví H6 = toxicita (jedovatost způsobující smrt, poškození zdraví) H7 = karcinogenita (látky způsobující rakovinu) H8 = žíravost (kyseliny, hydroxidy) H9 = infekčnost H10= teratogenita ( poškozují plod zvířat a lidí ) H11= mutagenita (látky způsobují mutace) H12= schopnost uvolňovat vysoce toxické plyny ve styku s vodou, vzduchem nebo kyselinami H13 = schopnost uvolňovat nebezpečné látky do prostředí po jejich odstranění H14 = ekotoxicita ( takové odpady mohou byt nebezpečné pro ŽP, př. DDT)

Nebezpečné odpady z domácnosti a možnosti jejich zbavení se: baterie (těžké kovy) - zpětný odběr, sběrný dvůr, boxy v supermarketech, ve škole chladničky (freony v chladícím médiu a izolaci) - zpětný odběr, sběrný dvůr elektrické přístroje, počítače, monitory (těžké kovy) - sběrný dvůr zářivky a výbojky (těžké kovy) – sběrný dvůr, zpětný odběr oleje (hořlavost) - sběrný dvůr, zpětný odběr zbytky barev, laků a ředidel (hořlavost) - sběrný dvůr, zpětný odběr léky (toxicita, ekotoxicita, infekčnost…) – odběr v lékárnách pneumatiky - sběrný dvůr, zpětný odběr

2. Průmyslové odpady Charakteristika: - velké množství (85% odpadů v ČR = cca 20 mil. tun ročně) - obvykle jednodruhové – snadno využitelné - různé skupenství - často nebezpečné

3. Odpady ze zemědělství Charakteristika: jsou organického původu, přírodě blízké a rozložitelné jsou dobře využitelné jako: - krmivo (řepný chrást) - stelivo (sláma) - hnojivo (chlévský hnůj, kompost) - palivo (sláma, bioplyn) - nebývají nebezpečné

4. Odpady z lesnictví Charakteristika: - jsou organického původu, přírodě blízké a rozložitelné - jsou dobře využitelné jako: - palivo (odřezky) - stelivo (piliny) - hnojivo (kompost) - výroba látek (papír, líh, silice…) - nebývají nebezpečné

5. Odpady ze stavebnictví Charakteristika: - jsou využitelné, na skládce se neukládají do skládkového tělesa, ale slouží ke stavbě skládky a příjezdových cest nebo se recyklují na štěrk - skrývka zeminy - využívá se pro terénní pozemkové úpravy a rekultivace - stavební suť - směs betonu, železa, cihel, dřeva, skla (využití cihel, dřeva, betonu po vytřízení), - silniční materiál - směs asfaltu, dlažebních kostek, kamenní, šťěrku a betonu (využití pro nové silnice, terénní úpravy…)

Úpravy nebezpečných odpadů = změna fyzikálních, chemických či biologických vlastností odpadů, které vedou ke zmenšení jejich množství nebo nebezpečnosti.

1. Chemické úpravy: a) neutralizace - reakce kyseliny s hydroxidem, žíravost mizí ( NaOH + HCl → NaCl + H2O ) b) oxidace a redukce – změna oxidačního čísla ( toxický CrVI → CrIII netoxický ) oxidační činidla: O2, O3, H2O2, KMnO4 redukční činidla: SO2, Zn,, H2 c) srážecí reakce látky – látka rozpuštěná ve vodě se vysráží pomocí srážedla (Fe2O3). Sraženina pak sedimentuje (čištění odpadní vody) d) destilace - oddělení látek na základě rozdílného bodu varu ( oddělení formaldehydu od vody ) e) fotolýza - rozklad světlem (likvidace pesticidů) f) hydrolýza - rozklad vodou g) elektrolýza – vyloučení kovů z roztoku pomocí elektrod h) absorbce - navázání nebezpečné sloučeniny z roztoku na absorbent (aktivní uhlí)

2. Fyzikální úpravy: a) filtrace - umožňuje odstranění pevných látek z vody nebo vzduchu zachycením na filtr (sraženiny, kovové piliny, písek…) ultrafiltry (celofán, duté vlákno) - zachycují i látky rozpuštěné ve vodě, např. soli b) odpařování - odstraněním vody se zmenší množství odpadů c) vymražování - sníží se objem –množství nebezpečné látky (kyseliny) d) sedimentace(usazování) – oddělení látek na základě rozdílné hustoty (kalové nádrže)

3. Termické úpravy: - vysoká teplota vede k rozpadu chemických vazeb a tím ke změně skupenství a druhu látek, vede obvykle k jejich degradaci (spálení)   4. Mechanické úpravy a) solidifikace odpadů (zpevňování) – látky, které se teplem roztaví – zesklovatí a v tomto stavu nejsou nebezpečné) b) fixace – jedná se o připoutání nebezpečné látky na povrch absorbentu (aktivní uhlí) c) enkapsulace - uzavření nebezpečné látky do kapslí z plastu nebo skla, čímž zabráníme úniku nebezpečné látky do okolí

5. Biologické úpravy Pro úpravy odpadů nebo jejich degradaci se využívají organismy, které umožňují přirozený rozklad látek v přírodě (bakterie, kvasinky, houby…). Tento způsob se uplatňuje pro degradaci látek organického původu, ale i pro odpady nebezpečné např. pesticidy, ale také TNT(trinitrotoluen), který je možno ji odbourat pomoci hub (Phanerochaetechrysosporicum). Houby rozkládají také DDT, dioxiny, a) zapracování odpadů do půdy - je to tradiční způsob využitelný pro malé množství odpadů- půdní bakterie jsou schopny rozkládat odpady především organického původu (ropa, radioaktivní látky, hořlaviny) b) biodegradace : 1. Anaerobní ( kvašení ) - rozklad organických látek bez přítomnosti kyslíku 2. Aerobní rozklad - rozklad organických látek za přístupu vzduchu c) enzymatické systémy - rozklad organických látek působením enzymů, které vytvářejí organismy ke štěpení složitých organických látek, kterými se živí (amyláza rozkládá škroby, sacharáza cukry, proteáza bílkoviny, lignináza lignin = dřevní hmota)

Odstraňování nebezpečných odpadů : 1. Spalování – vhodné pro odpady hořlavé, infekční, nemocniční odpady 2. Uložení na skládku nebezpečných odpadů – jedná se o speciálně vybudovanou skládku zajištěnou proti úniku látek podle potřeby (izolace, nadstřešení… ) - jednodruhová - vícedruhová