Pohled na různé typy „map“ v guláši české terminologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_ 2.5 Tematická oblast: Aplikační software pro práci s informacemi I. Textový editor – odkazy (obsah, rejstřík) Typ:
Advertisements

Formátování diplomové práce
Vysvětlení pojmů PROJEKT (ve vztahu s «mentálními gesty » - viz dokument o mentálních gestech) Vědomé projekty a.
Příklady citací v textu
Absolutistická monarchie ve Francii
Účetní závěrka ÚČETNÍ ZÁVĚRKA OBSAHUJE: Rozvahu Výkaz ziků a ztrát
Styly, záhlaví a zápatí, oddíly
VY_32_INOVACE_4.3.IV1.02/Ku Html dokument a jeho struktura Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Kubínková CZ.1.07/1.5.00/
Projektový den s prvky OSV
Nové formy vzdělávání ve veřejné správě Závěrečná obhajoba mé práce Laňková Gabriela LAN0020.
Výpočetní technika Akademický rok 2006/2007 Letní semestr Mgr. Petr Novák Katedra informatiky a geoinformatiky FŽP UJEP
Branislav Šturmankin GPJP
sociální psychologie Škola:
POJMOVÁ MAPA JAKO NÁSTROJ AKTIVNÍHO UČENÍ V MATEMATICE
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Myšlenkové mapy Nina Čevorová
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_258 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Matematické metody v ekonomice a řízení II
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Referát č.13 Textový editor (struktura textu – přiřazení stylu, formátování (vzhled) textu, změna stylu, typografická a estetická pravidla)
Myšlenkové mapy Michal Černý
Proměnná typu "pole" Mezi proměnné typu "pole" patří všechny superglobální proměnné. Mezi proměnné typu "pole" patří všechny superglobální proměnné. To.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_12_INOVACE_21_6TR_INF Autor: Mgr. David Ryška.
3D modelář – užitý design VY_32_INOVACE_Design1r0120Mgr. Jiří Mlnařík.
Práce se šablonami v MS Word 2007
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P4_1.17 Tematická oblast: Hardware, software a informační sítě OS WIN 7, 1. část Typ: DUM - kombinovaný Předmět: ICT.
Vytvoříte si nějakou nádhernou tabulku. (lepší než mojí nebudete mít, tak se nikdy moc nesnažte) Celou si ji označíte... Next A kliknete na obrázek grafu.
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Vlastnosti stránky a tisk
MODERAČNÍ TECHNIKY brainstorming brainwriting free-wheeling
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
INTERNETOVÁ DOMÉNA V této prezentaci se dozvíte něco málo o internetových doménách…
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_21-18 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Počítačové sítě Katharina Kočí.
PIXLR − ONLINE GRAFICKÝ EDITOR (2) ANEB NEJLEPŠÍ VĚCI JSOU ZADARMO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslav Zavadil. Dostupné.
ZVUKOVÁ KUCHAŘKA MENTÁLNÍHO MAPOVÁNÍ
Myšlenkové mapy Myšlenkové mapy ("Mind maps") jsou jedním z mnoha způsobů strukturovaného záznamu informací. K vynálezu "moderních" myšlenkových map se.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY MYŠLENOVÉ MAPY a jejich využití při.
J AK PSÁT SEMINÁRNÍ PRÁCI. V ÝBĚR TÉMATU, VYHLEDÁNÍ ZDROJŮ Výběr tématu zvolit téma, které mne zajímá zvolit raději užší, specifické téma (příliš široká.
Algoritmizace a programování Algoritmy 5 – Myšlenkové mapy.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Pojmy internetu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastInternetové technologie, programování Datum vytvoření2012.
Inf Normy pro citování knih a dalších zdrojů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
SEM VLOŽTE RAZÍTKO. Poznámka: Tato brožura je určená k tisku. Pokud chcete mít jistotu, že je umístění pro tisk správně nastavené, zkuste si ji nejdřív.
Název společnosti Produkty a služby
Vyhledávání v Internetu
PRACUJEME S TEXTY TEXTOVÉ EDITORY
Množina bodů dané vlastnosti
Dělitelnost přirozených čísel
Hudební výrazové prostředky
Management Tvorba prezentací ppt.
Dělitelnost přirozených čísel
2. Jak si snadno vytvořit nový vzor pomocí bloků.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
Práva dítěte Výchova k občanství
Etiketa - Představování
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary
DESIGNOVÉ MYŠLENÍ Tento projekt byl financován za podpory Evropské komise. Podpora Evropské komise při vypracování této publikace neznamená, že se Komise.
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Tvorba webových stránek na google – Sites (4.)
NORTHWIND TRADERS Kdo jsme [Podtitulek brožury nebo motto společnosti]
Rozvoj IT kompetencí Pavla Kovářová.
SIPVZ – úvodní modul P ICT a změny ve výuce (2 h) metodické poznámky.
Transkript prezentace:

Pohled na různé typy „map“ v guláši české terminologie. Není mapa jako MAPA Pohled na různé typy „map“ v guláši české terminologie. Lukáš Bajer

Už slyším ty zuřivé výkřiky: Ne, už zase termíny. Copak to nestačí Už slyším ty zuřivé výkřiky: Ne, už zase termíny? Copak to nestačí? Proč pořád dávat něčemu přesná jména! Do jisté míry s vámi souhlasím. Ale uvědomte si prosím, že žijeme v době, kdy nápady vydělávají peníze. A pokud vám má nápad přinést zisk, měli byste si jej patentovat. Jinak se stane, že za pár minut už nebudete vlastníkem svého nápadu, ale jen bohapustým uživatelem se všemi příslušícími restrikcemi a povinnostmi. A vzhledem k tomu, že jak idea-mapping, mind-mapping, tak konečně i concept mapping jsou obchodními artikly, bylo by načase udělat si v této oblasti jasno. Obsah: Myšlenkové mapy ………………………………………………………………………………… 3 Mapy nápadů …….………………………………………………………………………………… 5 Konceptové mapy .……………………………………………………………………………… 6 Tematické mapy …….…………………………………………………………………………… 8 Shrnující mapy …….…..………………………………………………………………………… 9 Jak mapy zdokonalit?…………………………………………………………………………… 11

Myšlenková mapa (mind-map) I když Portálem vydaná kniha Mentální mapování 1) redefinuje termín mind-map, používám raději termín myšlenková mapa. V anglické terminologii se totiž pojem mentální mapa používá jako synonymum k pojmu kognitivní mapa. Autorem techniky myšlenkových map je Tony Buzan 2) . Místo běžných řádků se píší samostatná slova-pojmy, představují nápady, úkoly, klíčová slova, věci a další, které jsou uspořádány kolem centrálního pojmu. Pojmy stejně jako v předchozím modelu propojují linky, na nichž se "slova" píší. Obrázky stojí většinou mimo hlavního "pavouka". Z principu tvoření myšlenkových map Tony Buzan neustále opakuje několik zásad: pojmy se kreslí na linky, na jednu linku patří vždy jeden pojem (nikdy víc), linky se liší barvami. Převzato z knihy Gelb, M. (2006) Myslet jako Leonardo da Vinci. Praha, Ikar. ISBN 80-249-0620-1 Buzan, T. (2007) Mentální mapování. Praha:Portál. ISBN-978-80-7367-200-3 www.buzanworld.com

Ukázka myšlenkové mapy T.Buzana v programu iMindMap.

Mapa nápadů (idea-map) Ať jsem hledal, jak jsem hledal, nikde jsem nenašel výraznější rozdíly mezi technikou idea-mappingu a mind-mappingu (omlouvám se za anglické termíny). Jedním zmíněným rozdílem byla krátká větička v jednom telesemináři, kdy autorka metody, Jamie Nast, zmínila, že první myšlenkové mapy nepoužívaly barvy a obrázky. Další drobnější odlišnost vidím v tom, že na rozdíl od Buzanovy zásady „jedna čára-jedno slovo“ Nastová nekategorizuje. Ať si každý píše, kolik slov chce. Prohlédněte si ukázku idea-map/mind-map a posuďte sami. Philippe Boukobza – Fluir_conciencia

Konceptová mapa (concept-map) Při myšlenkovém mapování se uzlům (node) mapy říká "pojmy", u konceptového překvapivě "koncepty". Stejně jako u myšlenkových map se vztahy mezi jednotlivými koncepty znázorňují pomocí čar. Zatímco však u myšlenkové mapy platí "co čára, to pojem", konceptové mapy pracují na jiném principu. Uzly pojmenovávají koncepty, čáry naznačují (a často pojmenovávají) vztahy mezi nimi. Jak koncepty, tak i čáry mohou být označené a mohou mířit do různých směrů (tzn. mohou se vztahovat k různým kategoriím, mohou to být pouhé asociace, mohou naznačovat různé jiné specifické vztahy, jako třeba časové nebo kauzální události.) K čemu můžete konceptové mapy použít? Základní myšlenka konceptové mapy je pracovat se vztahy v rámci konceptu. Proto se mapy hodí především k: znázornění vztahů ve složité a komplexní struktuře informací (např. dlouhé texty, hypertexty, rozsáhlé webové servery apod.), snazšímu vysvětlení složitějších (rozuměj: obsáhlejších) myšlenek, zjištění úrovně porozumění tématu, zlepšení výsledku učení se: postupným přidáváním nových informací ke starým konceptům (nebo k přetvoření informace), Ke generování nápadů mi ale přijdou vhodnější tématické nebo myšlenkové mapy.

Vytvořeno v programu IHMCmapTools podle této mapy.

Tematická mapa (TopicMapping) "Tematické mapě" se na rozdíl od předchozích dostalo zvláštní výsady: jako jediná mapa v přehledu patří mezi ISO standardizované nástroje pro znázornění vztahů ve struktuře informací. Tematické mapy u nás najdete ve víceméně všech publikacích, které se zmiňují o myšlenkových mapách (kromě knihy od Portálu, samozřejmě). Bohužel, tyto topic-mapy autoři knih mistrně maskují za mapy myšlenkové. Takže až budete zase jednou vepisovat do koleček a bublin jednoslovné pojmy, zkuste si tyto pojmy propojit nejen s centrálním pojmem, ale také s pojmy okolními. Uvidíte, že vám vznikne velmi pěkná pavučina, v němž víceméně všechno souvisí se vším. A vězte, že před vámi leží tematická mapa, nikoli mapa myšlenková, jak někteří autoři rádi tvrdí.

Shrnující mapa (sumMapping) Poslední položka seznamu různých typů map v sobě shrnuje všechny předchozí způsoby. Liší se pouze ve způsobu, jímž se informace v mapě strukturují. Kromě klasického centra mapy stojí některá témata jakoby mimo strukturu mapy, tzn. nejsou připojena linkami, protože s pojmy v mapě přímo nesouvisí. Jedná se spíše o příbuzná témata k danému problému, přímo s ním nesouvisí, ale jsou nutná k celkovému pochopení problému. Cílem celé mapy je prostě shrnout všechny podstatné informace z tématu do jediného místa, aniž by se třeba násilně připojovaly k centrálnímu pojmu.

Poznámky z „webináře“ ve formě shrnující mapy. Lukáš Bajer

Jak mapy zdokonalit? Sterilní myšlenkové mapy, nabízené na trhu dostupnými publikacemi, mají jen velmi málo společného s mapami, které vytvořil Tony Buzan. Následující seznam uvádí několika tipů, které vám pomohou odstranit fádnost „bublinových“ map. • Vždy začínejte mapovat od středu stránky. Zezačátku budete mít problém psát větve táhnoucí se zprava do leva. S trochou tréninku ale zjistíte, že se před vámi otevírá úplně nový prostor. Nebojte se papír otočit. • Prostřední uzel musí okamžitě přitáhnout pozornost. Shrňte do něj základní myšlenku celé mapy. • Pište jen klíčová slova. Odstraňte nadbytečný okolní text. Kde je to možné, snažte se nahrazovat slova obrázkem nebo jednoduchým symbolem. • Vytvořte „vlnící se text". Snažte se každé klíčové slovo napsat na „samostatnou" linku tím, že jej umístíte výš/níž, než leží ve větvi předcházející. Mapa je potom mnohem přehlednější, snadněji se pamatuje a je koneckonců i originální. Navíc budete muset častěji papírem otáčet, čímž se do učení zapojí další oblasti mozku.

Tvoření mapy musí být zábava. • Naučte se mapu psát VERZÁLKAMI. Text je přehlednější a díky tomu, že většina z nás verzálkami nepíše, se snadněji zapamatuje. • Větve mapy barevně rozlišujte. Pomocí barev naznačte spojnice mezi jednotlivými tématy. Barvy vám pomohou text zdůraznit. Barvy pomáhají mozku, aby si tvořil patřičné kategorie. • Klíčové části mapy propojujte pomocí šipek, symbolů nebo jiných názorných pomůcek. Někdy pomůže si šipky popsat a přímo vztah pojmenovat. • Nepřestávejte psát. Pokud vám během brainstormingu dojdou nápady k jedné části, ihned začněte rozšiřovat další větev. Právě zde leží obrovská cena mapování: i později vytvořené informace se nachází u patřičných nadřazených pojmů. (Čehož třeba pomocí klasického „odrážkového“ seznamu nikdy nedocílíte). • Nebraňte se „ztřeštěným" kreativním myšlenkám. Kreativita pomáhá aktivizovat paměť. A navíc: Tvoření mapy musí být zábava.