Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Advertisements

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
1.Význam kosmetického účinku šamponu
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
13. Rezistor a elektrická vodivost
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_09.
Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_493_OŠETŘENÍ A REGENERACE VLASŮ NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_499_POŠKOZENÍ VLASŮ NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_490_Amoniak. NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední odborná.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUVYS_32_INOVACE_487_Testové otázky NÁZEV ŠKOLYVyšší odborná škola, Střední průmyslová škola a Střední.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Chemické vlastnosti vlasu III.
Výskyt vody v přírodě II.
Negativní vliv mycích prostředků I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Regenerační přípravky II.
Natáčení vlasů na natáčky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Okyselení a přitučnění kůže I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Diagnóza vlasu - metody
Mytí, smáčivost, emulgace I.
Chemické vlastnosti vlasu IV.
Poškození vlasového stonku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Mytí, smáčivost, emulgace II.
VYS_32_INOVACE_485_Chemické a fyzikální vlastnosti vlasů NÁZEV ŠKOLY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Chemické vlastnosti vlasu II.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0619 OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá střední škola a jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Č. Budějovice, s.r.o., Jeronýmova 28/22, České Budějovice Kód materiálu Klíčová aktivita V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol Název materiálu 16 - Vlasová preparace Autor Mgr. Vladimíra Bagová Tematická oblast Materiály Anotace Vzdělávací materiál je určen pro výklad učiva v rámci odborného výcviku pro obory Kadeřník – kadeřnice. Preparace – charakteristika, vlas – kortex a keratin, vazby ve vlasu, průběh preparace, prostředky vlasové preparace – preparační roztok, ustalovací roztok, neutralizační roztok, druhy přípravků na chemickou preparaci. Ročník 1. , 3. Datum tvorby Listopad 2013 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

PREPARACE

Charakteristika umělé zvlnění nebo narovnání vlasů je to proces, při kterém se působením mechanických a chemických prostředků (často za spolupůsobení tepla) dosáhne přebudování keratinových struktur vlasu mechanický prostředek = natáčka, na kterou vlas natočíme a připevníme chemický prostředek = ovlivní spojení vazeb ve vlasu – dají se rozpojit, potom vazby orientujeme a nakonec fixujeme v nové vnucené podobě

Průběh preparace ovlivňují dva prvky – vodík a síra Je nutné dodržovat přesný technologický postup (správné namíchání roztoků, dodržení koncentrací a alkality roztoků) Důležitá je kvalita vlasů Nasákavost – jak snadno pronikají látky kutikulou do vlasového kortexu Zhoršená kvalita (odbarvováním, barvením) způsobí rychlejší průběh preparace

Vlas – KORTEX A KERATIN tvar vlasu a jeho fyzikální a chemické vlastnosti jsou dány hlavně střední částí vlasu – kortexem kortex je vybudován z keratinu = vláknitá, pevná, pružná a odolná bílkovinná hmota vlastnosti keratinu udávají dlouhé řetězce aminokyselin, které se vzájemně poutají a zpevňují vazbami (můstky), které lze ovlivnit činidly vhodná činidla vazby ve vlasovém keratinu rozpojí, pevný a pružný keratin se přemění na tvárnou hmotu a následně můžeme vlasům vnutit nový žádaný tvar

Vodíkové – působí na ně voda, vlas lze ve vodě natáhnout Vazby ve vlasu Vodíkové – působí na ně voda, vlas lze ve vodě natáhnout Iontové – působí na ně alkalické látky (amoniak) Disulfidové – působí na ně silně alkalické látky, oxidační i redukční látky Chemické procesy urychluje teplo a složení preparačních roztoků

Průběh preparace Suché rovné vlasy Keratinová vlákna jsou stejně dlouhá Vazby jsou pevně spojené Vlhké vlasy natočené na natáčky Vnější obvod (vlákno) je delší, více protažený než vnitřní Dochází k „pnutí“ vazeb mezi vlákny

Působení chemických činidel Zpevňující vazby se jejich účinkem rozpojí Vlas se stává tvárným Jeho celá struktura je uvolněna Změna vlasové struktury Vznikají nové vazby Fixují se nové vlasové struktury na požadovaný tvar Proces ondulace je u konce

Obr. 1 Schématické znázornění průběhu preparace

Prostředky vlasové preparace preparační roztok Voda Působením vody vlas bobtná a dá se lépe zpracovávat Natahování mokrého vlasu se mění keratin a zároveň se uvolňují vodíkové můstky, které zajišťují pevnost a pružnost Po odpaření vody se vlasové struktury vrátí zpět

2. Alkálie (zásadité látky) Působí na všechny části vlasu i na keratin Narušují všechny vazby (vodíkové, iontové i disulfidové) Vlas v zásaditém prostředí hydratuje (přijímá hodně vody) Umožňuje průnik preparačním látek do kortexu Šupinky kutikuly odstávají od vlasového stonku Čím vyšší alkálie, tím lépe se vlas zpracovává, ale také ničí

Druhy alkálií: a) Dříve - hydroxid sodný, h Druhy alkálií: a) Dříve - hydroxid sodný, h. draselný, uhličitan sodný - látky se po horké ondulaci „spékaly“ a došlo k poškození vlasů b) Roztoky amoniaku - nezůstává na vlasech, postupně vytěká - může ovlivnit barvu preparovaného vlasu - rychle se odpařuje – negativně ovlivňuje průběh preparace

3. Redukční látky Kyselina siřičitá, kyselina thioglykolová nebo kyselina thiomléčná Rozpojují disulfidové vazby Alkalické přísady tyto reakce usnadňují pH by nemělo přesáhnout pH 9,5 – 10 Při pH vyšším může dojít k rozleptání vlasu a pokožky – ztrátě vlasu Látky jsou jedovaté – vyžadují odborné zacházení

Ustalovací roztok Používá se k zastavení preparace, ustálení nového tvaru Zruší alkalitu a redukční účinek preparační lázně Nutné navlhčit všechny natáčky Vytvoří nové vazby ve vlase a vlas zůstane v novém tvaru Čím více vazeb vznikne, tím je trvanlivost preparace lepší

Obr. 2 výsledné zvlnění u vlasů s různým průměrem

Oxidační látky Nejpoužívanější je 1,5 – 2% peroxid vodíku Uvolňuje aktivní kyslík, který zastaví účinek preparační lázně Obnoví disulfidové můstky ve vlasovém keratinu

b) Organické kyseliny Ruší alkalitu látek Kys. Citrónová, k. vinná, k. jablečná, k. mléčná Kyselé pH obnoví další vazby – vlasové struktury se vrátí do normálního stavu Šupinky kutikuly přilnou k vlasovému stonku

c) Další látky Tenzidy – umožňují rychlé proniknutí přípravku do vlasů Zahušťovadla – brání stékání Pěnicí prostředky – brání stékání a vytváří pěnu Destilovaná voda – rozpouští a ředí látky

Neutralizační a regenerační roztok Používají se kondicionéry nebo speciální přípravky Mají vrátit vlasy do přirozeného stavu Odstraňují zbytky chemikálií z preparace a ustalovače Podporují keratin, vlasy získávají pružnost, ošetřují je

Regenerační roztoky obsahují: Organické kyseliny – neutralizují zbytky alkálií Antioxidanty (vitamín E) – brání oxidaci způsobené peroxidem vodíku Vytvrzovače keratinu – podporují elasticitu keratinu D-panthenol – zlepšuje rozčesávání Tuky a vosky – dodávají tuk, zlepšují lesk

Obr. 3 Otevřené a uzavřené šupinky kutikuly

Druhy přípravků na chemickou preparaci Přípravky pro určitou strukturu vlasů Přípravky se liší v těchto vlastnostech: Koncentraci redukčních látek Alkalitě preparačních látek Podílu ochranných látek

1. Mírně alkalické preparace Alkalita a podíl redukčních látek jsou upraveny podle struktury vlasů Dobré tvarování při malém poškození vlasů Patří sem i pěnové preparace Jedná se o základní vlnu

Obr. 4 mírně alkalické prostředky na zvlnění

2. Termicky řízené preparace Pro změnu tvaru vlasů je zapotřebí zvýšená teplota: Chemickými reakcemi – míchání preparačního roztoku – asi o 20°C) Sušící přilbou nebo lampou Zahřátím preparačního roztoku Dodržovat informace o výrobku Vysoká teplota může vlasy poškodit Teplota vyvolá zrychlení chem. Procesů ve vlasech

3. Dvoufázové preparace U kořínků se zvlní normálně nebo těžko Konečky jsou nejvíce poškozené, jsou citlivé Vlasy jsou po celé délce porézní (prepar. roztok rychle pronikne) Fáze: Kapalná – na konečky a celou délku vlasu, nanáší se první Gelová – nanáší se u kořínků – vysoká koncentrace preparačních látek

Obr. 5 princip dvoufázové chemické preparace

4. Dvousložková preparace Přípravky se skládají ze dvou složek Složky se smíchají těsně před použitím Obsahují látky, které podporují ch. proces a chrání vlasy Složky: Alkálie – obsahuje preparační látky Regulátory pH – reguluje hodnotu pH

Použité zdroje HÜLSKEN, Margot. A SPOL. Příručka pro kadeřnice. Vyd. 1. Praha: Europa- Sobotáles, 2005, 356 s. ISBN 80-867-0612-5. PETERKA, Emanuel, František KOCOUREK a Miloslav PODZIMEK. Materiály pro učební obor Kadeřník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, 140 s. ISBN 80-733-3020-2. Obr. 1 PETERKA, Emanuel, František KOCOUREK a Miloslav PODZIMEK. Materiály pro učební obor Kadeřník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, str. 53 Obr. 2 HÜLSKEN, Margot. A SPOL. Příručka pro kadeřnice. Vyd. 1. Praha: Europa-Sobotáles, 2005, str. 149 Obr. 3 REVLON PROFESSIONAL: Kutikula. Primavera Andorrana CZ [online]. n.d. [cit. 2013-11-17]. Dostupné z: http://www.primavera-and.cz/cz/menu/233/e-shop/profesionalni-kadernictvi/revlon-professional/clanek-8750- extreme-makeover-kit-emk-/ Obr. 4 HÜLSKEN, Margot. A SPOL. Příručka pro kadeřnice. Vyd. 1. Praha: Europa-Sobotáles, 2005, str. 153 Obr. 5 HÜLSKEN, Margot. A SPOL. Příručka pro kadeřnice. Vyd. 1. Praha: Europa-Sobotáles, 2005, str. 154