Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proč se tělesa zahřívají při tření?
Advertisements

Projekt teplo Na fyziku.
Změny teploty těles tepelnou výměnou
Teplo jako fyzikální veličina
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tepelná výměna prouděním
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZMAJA_VYTAPENI_08
Zahřívání vodiče při průchodu
Šíření tepla.
Barva těles (Učebnice strana 178 – 181)
Infračervené záření.
Elektromagnetické záření látek
Název příjemce Základní škola, Bojanov, okres Chrudim Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu Škola nás baví Výukový materiál.
Odraz světla. Zákon odrazu světla
Název školy: Základní škola Lanškroun, nám. A. Jiráska 140 Autor: Mgr. Jiří Vávra Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_F8 Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Přímočaré šíření světla
Digitální učební materiál
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Teplo.
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
S VĚTELNÉ JEVY. S VĚTELNÉ ZDROJE Vidíme jen ty předměty, ze kterých přichází do našeho oka světlo. Světelné zdroje – světlo vyzařují (Slunce, žárovka)
V ý u k o v ý m a t e r i á l zpracovaný v rámci projektu Šablona: Sada: Ověření ve výuce: Třída:Datum: Pořadové číslo projektu: VIII.A CZ.1.07/
Šíření tepla Pavlína Králová, Jana Neuhauserová, Vladislav Orna, Jan Láska, Zdeněk Vrňák.
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla Milena Gruberová Jan Hofmeister Lukáš Baťha Tomáš Brdek
Šíření tepla TEPLO Q.
Prezentace tepla Skupina A.
Šíření tepla prouděním a zářením
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Radomír Tomášů Název šablonyIII/2.
Vodiče elektrického proudu.
Didaktický učební materiál pro ZŠ INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT Autor:Bc. Michaela Minaříková Vytvořeno:únor 2012 Určeno:7. ročník ZŠ.
Na této prezentaci spolupracovali:
Šíření tepla Dominik Pech Olina Křivánková Sabina Mrázková
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Vnitřní energie, teplo (8. ročník) Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
VY_32_INOVACE_05-46 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Šíření tepla prouděním Jméno.
FYZIKÁLNÍ POKUS NA OHŘEV VZDUCHU POMOCÍ SLUNCE (tepelné záření) Základní škola Dr. E. Beneše, Mladá Boleslav.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_06 Název materiáluPřenos vnitřní.
Změny vnitřní energie. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Leden  proces rozptylování částic v prostoru (čaj)  v kuchyni, chemii  vznik: smíchání dvou látek, kde se jedna v druhé rozpustí(např. hypermangan.
Z MĚNA VNITŘNÍ ENERGIE TEPELNOU VÝMĚNOU Mgr. Kamil Kučera.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.
? Kde se šíří teplo zářením? Kde se využívá tepelného záření ? Vysvětlíš princip termosky ?
Barva těles. Barva neprůhledného tělesa je určena tím, jakou složku bílého světla těleso odráží a jakou pohlcuje. Žlutý citrón odráží žluté světlo, ostatní.
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změna teploty těles tepelnou výměnou TÉMATICKÝ.
Energie ohně.
Světlo jako elektromagnetické vlnění
TEPELNÉ VODIČE A IZOLANTY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Světelné zdroje. Šíření světla TÉMATICKÝ.
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
-14- Vnitřní energie, práce a teplo, 1. td. Zákon Jan Klíma
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Vytápění Teplo.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_04 Vnitřní.
Třída 3.B 3. hodina.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Tepelné záření TÉMATICKÝ CELEK: Energie.
Transkript prezentace:

Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69) Rozžhavené těleso vysílá do okolí světlo, které vnímáme zrakem. Zároveň se světlem vysílá i tepelné záření, které vnímáme tepelnými čidly v pokožce našeho těla. Podobně jako světlo i tepelné záření prostupuje některými tělesy a některými je pohlcováno. Těleso, které vysílá tepelné záření (např. svítící žárovka, Slunce) je zdrojem energie záření. Energie se přenáší z jednoho tělesa na druhé, přitom nejsou v přímém dotyku. Jsou od sebe oddělena prostředím, které tepelné záření nepohlcuje nebo pohlcuje jen málo. Tepelné záření dokonale prostupuje vakuem. Ve vakuu se šíří tepelné záření stejně rychle jako světlo – asi 3 · 106 m/s. V každém prostupném prostředí je rychlost šíření tepelného záření menší.

Přiblížíme-li k svítící žárovce dlaň, pociťujeme, že se dlaň zahřívá tím více, čím je blíže k žárovce. Použijeme-li žárovku o větším příkonu, vlákno má nyní vyšší teplotu, vyzařuje více tepelného záření, ve stejné vzdálenosti od této žárovky se dlaň zahřívá více. Tři stejné teploměry přikryjeme tenkými listy papíru z různých materiálů – jeden lesklou hliníkovou folií, druhý listem bílého papíru, třetí listem černého matného papíru. Na všechny listy necháme dopadat stejným způsobem tepelné záření z elektrické lampy. Po krátké době zjistíme, že nejvyšší teplotu má teploměr přikrytý listem černého matného papíru, nejnižší teplotu má teploměr přikrytý lesklou hliníkovou folií.

Zvýšení teploty tělesa při pohlcení tepelného záření závisí na vzdálenosti zdroje záření od tělesa, na teplotě zdroje záření a na barvě a úpravě povrchu tělesa. Těleso s matným a tmavým povrchem se pohlcením tepelného záření za stejných podmínek zahřívá více než těleso s lesklým a světlým povrchem. Změna teploty probíhá obvykle různými způsoby současně. Např. v místnosti s ústředním topením se vzduch ohřívá přímým dotykem s radiátorem, tj. tepelnou výměnou vedením. Stěny s nábytkem se ohřívají pohlcováním tepelného záření, jehož zdroj je radiátor. Současně se stěny ohřívají tepelnou výměnou při styku se vzduchem o vyšší teplotě. Ve vzduchu přitom dochází k proudění vlivem gravitačního pole Země. Prouděním se prohřívání vzduchu urychluje.

Jestliže těleso pohlcuje tepelné záření, jeho teplota se zvyšuje, a tím se zvětšuje i jeho vnitřní energie. Zvýšení teploty tělesa závisí na teplotě a vzdálenosti zdroje záření od tělesa, na barvě a úpravě povrchu tělesa. Některá tělesa (prostředí) nepohlcují tepelné záření (např. vakuum) nebo je pohlcují jen velmi málo (např. tenká čirá skleněná deska). Změnu teploty omezujeme tím, že těleso izolujeme. Např. termoska – udrží vysokou teplotu čaje nebo nízkou teplotu zmrzliny proto, že má vnitřní nádoba termosky má dvojité stěny z tenkého zrcadlově lesklého skla, v prostoru mezi stěnami je vakuum. K tepelné izolaci vnitřní nádoby přispívá i dobře těsnící zátka a plastový obal termosky. Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 69 – 70.