MODERNÍ STROJÍRENSTVÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prof. Ing. Ivo Vondrák, CSc.
Advertisements

Mechatronika Informace o studijních oborech Mechatronika
KATEDRA SKLÁŘSKÝCH STROJŮ A ROBOTIKY
Snižování emisí škodlivin u vznětových motorů
Katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd Baví vás práce s lidmi, chcete rozhodovat o nových projektech a řídit jejich realizaci? Chcete-li být.
Centrum výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie (CVVOZE) Regionální výzkumné centrum.
Vazby systému s okolím - pozitivní, negativní
Studijní obor Informační a automatizační technika www. fsid. cvut
Vysoké učení technické v Brně
STROJÍRENSKÝ PRŮMYSL ČR Autor: Mgr. Jana Závodná
Základní koncepce vozidel
Centrum kompetence automobilového průmyslu Josefa Božka
Bakalářský studijní obor Stavba strojů a zařízení Obor je zaměřen zejména na dopravní a manipulační techniku a výrobní stroje. Vysoké učení technické v.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
 New Technologies for Mechanical Engineering – Centrum nových technologií pro strojírenství  regionální výzkumné a vývojové centrum  založeno na kvalitní.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Pístové stroje . Pístové stroje s klikovým ústrojím se vyznačují vratným pohybem některých jejich mechanických částí. Pístové stroje mohou.
Tepelné stroje -motory
4-17 ENET, VŠB-TU Ostrava.
Michal Lukášek Michal Lukášek 8.A Michal Lukášek.
„ČESKÉ INOVAČNÍ PARTNERSTVÍ“ 1 Spolupráce technických univerzit s podniky = významná podpora inovací Český národní komitét IMEKO Vladimír Haasz.
Elektrotechnické a elektronické systémy v dopravě (ESD)
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Využití simulačních modelů v praxi II.
Univerzitní centrum energeticky efektivních budov
Hybridní káry Slovem "hybridní" se rozumí kombinace několika zdrojů energie pro pohon jednoho dopravního prostředku.
O fakultě... Fakulta vznikla 1. ledna 1991 rozdělením Fakulty strojní a elektrotechnické na dvě samostatné fakulty. Fakulta elektrotechniky a informatiky.
1 Představení projektu ENET – Energetické jednotky pro využití netradičních zdrojů energie Prof. Ing. Václav Roubíček, CSc., Dr.h.c. prof. Ing. Radim Farana,
Brno, 2. června Sdružení automobilového průmyslu Technologická platforma „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ „Vozidla pro udržitelnou mobilitu“ Strategická.
Bakalářský studijní program Elektrotechnika Obor  Aplikovaná a komerční elektronika Oborová katedra  Katedra elektroniky.
OBOR ENERGETICKÉ INŽENÝRSTVÍ
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Technologická platforma Vozidla pro udržitelnou mobilitu Vedoucí projektu: Ing. V. Volák, Ricardo Prague Vedoucí projektu: Ing. V. Volák, Ricardo Prague.
Střední odborná škola Otrokovice
Reaktorová fyzika I pro 3. ročník zaměření TTJR, JEŽP a JZ
Efektivní využití energie ve vozidlech (32% nyní) – cesty a synergie
Obor: Kybernetika a měření Jaké studium zajišťují katedry typ obor stud./rok bakalářské Kybernetika a měření 150 magisterské Kybernetika a měření - RT,

ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
INOVACE STUDIJNÍCH PROGRAMŮ STROJNÍCH OBORŮ JAKO ODEZVA NA KVALITATIVNÍ POŽADAVKY PRŮMYSLU doc. Ing. Josef NOVÁK, CSc. VŠB-TU Ostrava.
ČVUT V PRAZE Fakulta stavební ČVUT V PRAZE Fakulta stavební Magisterský studijní program „Budovy a prostředí“ prof.Ing.Karel Kabele,CSc. Katedra TZB.
Vodíkový prograM Technické univerzity v Liberci
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
Jméno Příjmení Konference IDS – Žďár nad Sázavou NABÍDKA VZDĚLÁVÁNÍ A STÁŽÍ V OBORU DOPRAVNÍ TELEMATIKY Ing. Martin Langr, Ph.D.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
Česká asociace pro hydrauliku a pneumatiku (CAHP) Vybrané aplikace tekutinových mechanismů v automobilech 1. března 2016.
Centrum výzkumu Řež s.r.o. Výzkum a vývoj v jaderné energetice Ján Milčák
Spalovací Motory Benzínové
2009 STUDIJNÍ PROGRAM: Ekonomika a management STUDIJNÍ OBOR: PRŮMYSLOVÉ INŽENÝRSTVÍ Ústav průmyslového inženýrství a informačních systémů doc. Ing. David.
Výuka oboru DE. O bor O bor Dopravní elektroinženýrství a autoelektronika Odborná zaměření: Automobilová elektronika Elektrická trakce Sdělovací a zabezpečovací.
Hlavní části motorových vozidel
Centrum pro výzkum, vývoj a inovace Life for Science. Science for Life.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Spalovací motory Ing. Jan Hromádko, Ph.D. Témata cvičení.
Tepelné stroje z pohledu základního kursu fyziky 3. Poznámky k přednášce.
… 32 Základní informace ÚSTAV KONSTRUOVÁNÍ - ÚK tel.: fax:
Strojírenské výrobky Zbožíznalství 1. ročník Strojírenské výrobky ➔ Tvoří výrobní základnu každého průmyslově vyspělého ➔ státu ➔ Výroba navazuje na.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Studium na AF MENDELU Ing. Petr Dostál, Ph.D.
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT Nabízíme nové studijní zaměření Fyzika a technika termojaderné fúze Nové studijní zaměření, které FJFI ČVUT.
Spalovací motory 1 VY_32_INOVACE_21_420
PROFIL FAKULTY Vzdělávací činnost Vědeckovýzkumné aktivity Bc. studium
MEZIFAKULTNÍ MAGISTERSKÝ STUDIJNÍ PROGRAM INTELIGENTNÍ BUDOVY
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
Silnoproudá elektrotechnika
FAKULTA STROJNÍHO INŽENÝRSTVÍ UNIVERZITY JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM
UNIVERZITA PARDUBICE Dopravní fakulta Jana Pernera
Silnoproudá elektrotechnika
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
Aplikovaná elektronika
Transkript prezentace:

MODERNÍ STROJÍRENSTVÍ ČVUT v Praze 1.4.2011 MODERNÍ STROJÍRENSTVÍ VOZIDLA A MOTORY Ing. Branko REMEK, CSc. vedoucí provozu laboratoří U 12120 Ústav automobilů a spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulta strojní ČVUT v Praze

PROGRAM Úvod Historické základy oboru Osobnosti – výuka a průmysl Magisterské a doktorandské studium Automobily silniční a terénní Pístové spalovací motory Kolejová vozidla Evropská spolupráce – výuka a výzkum Laboratoře a zkušebny ústavu Uplatnění absolventů v praxi

První parovůz ve Střední Evropě Pražská Polytechnika (1736) Staré Město, Husova ul. Josef Božek, mechanicus 17.11.1815 – Královská obora Parní stroj Boulton-Watt

ČVUT v Praze – tradice přes 300 let Kontinuita výuky ve spojení s technickou praxí - průmyslem 1707 - Stavovský polytechnický institut 1864 - Strojnictví – samostatný obor 1920 - ČVUT – Fakulta strojní a elektrotechnická Zakladatelé dnešních oborů a kateder: Katedra pístových strojů - Prof. Jan Košťál ČKD Katedra automobilů - Prof. Jan Petránek Praga Katedra automobilů a motorů - Prof. Josef Kožoušek Avia Nástup do nového tisíciletí v podmínkách sjednocené Evropy: Bakalářské, magisterské a doktorské studium v EU Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Výzkumné centrum Josefa Božka – 2000 Mezinárodní spolupráce EMAE Mezinárodní společnosti EAEC, FISITA, SAE International

NW – TATRA – 1850 - 2011 První automobil – Leopold Sviták (vzor Benz) Tatra 87 – 1936 – Erich Ledwinka Tatra 11 – 1923 a 57 – 1931 – Hans Ledwinka Podvozek – rám vozu Tatra 815 TerNo1 - 2009

L&K – Škoda – 1895 - 2011

Praga – vůz na statisíce km 1907 (Kec – Petránek) - 2002 ←Typ V - 1911 - Ing.František Kec První úspěšný nákladní automobil Praga Piccolo - Ing. Jan Petránek Nejúspěšnější osobní automobil (42 sérií v letech 1924 – 1948) ← Typ V3S (Vojenský 3t Speciál) (250 000 vozů v letech 1953 – 1990)

Tradice a pokrok na kolejích Od prvních strojíren První českomoravská, Ringhoffer – Tatra, Breitfeld – Daněk, přes strojírenské trusty ČKD (Českomoravská Kolben-Daněk) a Škoda k dnešním Škoda Transportation Typ 15T =>

Slovenská strela - Tatra Hybridní přenos: Spalovací motor – elektrický generátor s rotujícím statorem + hnací elektromotor – výstup na kola

Vývoj pohonu vozidel Budoucnost: Podlahová plošina, hybridní nebo elektrický pohon, snad palivové články nebo spalovací motor Současnost: Samonosná karoserie a spalovací motor Minulost: Koňský povoz

STUDIUM OBORU „Dopravní technika“ Na tříleté Bakalářské studium „Teoretické základy strojního inženýrství“ (předměty na vyšší úrovni) navazuje: - Magisterské studium (4 semestry + DP) obor „Dopravní technika“ s možnostmi volby předmětů pro zaměření: - pístové spalovací motory - silniční motorová vozidla - kolejová vozidla Na Magisterské studium navazuje individuální: - Doktorské studium – 4 roky Jiná možnost je: Čtyřleté Bakalářské profesní studium „Konstruování pomocí počítače“, ale pro další magisterské studium je podmínkou přijímací zkouška!

„DOPRAVNÍ TECHNIKA“ Základní předměty oboru (pro všechna zaměření): Teorie vozidel Spalovací motory Převodová ústrojí vozidel Zkoušení vozidel a jejich částí Kmitání mechanických soustav Výpočetní metody dopravních strojů Experimentální metody a zkoušení strojů Dynamická pevnost a životnost, MKP

„MOTOROVÁ VOZIDLA“ Předměty pro užší zaměření: Projekty - Diplom Dynamika vozidel Ústrojí vozidel Elektrická zařízení Pasivní bezpečnost Mechanika mechanizmů Konstrukce karoserií a rámů

Ústrojí pohonu AWD – Porsche Rozvodovka PN – Mezinápravový diferenciál – Rozvodovka ZN – Převodovka – Spojka - Motor

Mechatronika

Hybridní pohon vozidla. Paralelní pohon:. Motor + elektro Hybridní pohon vozidla Paralelní pohon: Motor + elektro Elektropohon a rekuperace Spouštění

Paralelní hybridní pohon Spojka Převodovka

„SPALOVACÍ MOTORY“ Předměty pro rozšíření základu: Aplikovaná dynamika Elektronika Aerodynamika – CFD Předměty pro užší zaměření: Projekty a Diplomová práce Příslušenství motorů Přeplňování a chlazení Výpočetní metody

Pístový spalovací motor a jiné možnosti pohonu - alternativy Varianty kinematiky mechanismu, např. krouživý píst Wankel - problémy s těsněním a průběhem spalování i účinností. Spalovací turbina - neuplatnila se ani v ustáleném režimu práce v hybridním voze - účinnost omezená teplotou lopatek. Motory s alternativními tepelnými oběhy (vnější spalování) Parní oběh s vysokotlakým expandérem - parní stroj Stirlingův pracovní oběh - motor Stirling dosažení potřebného měrného výkonu, dynamiky a provozní účinnosti - Carnotův princip omezení účinnosti teplotou, dané např. materiály a provedením výměníků.

Zážehový motor (Otto) Palivo – fosilní i z biomasy - kapalné - benzín, etanol, metanol - plynné - metan CH4, LPG (P-B), CNG, H2 Exhalace – snadné odstranění CO, HC, NOx; v budoucnosti částice Nízká účinnost, větší množství skleníkového CO2 Motormanagement - kvantitativní regulace výkonu – zatím obvykle škrticí klapka – nízká účinnost v nízkém zatížení - zapalování – adaptivní regulace klepání - vícebodové vstřikování - Multipoint Injection - variabilní rozvod - VVT (Variable Valve Timing) Další vývoj: Přímé vstřikování a vrstvená směs – DISI Vzněcování chudé směsi při nízkém zatížení (CAI) Přeplňování a řízení kompresního poměru VVA

Vznětový motor (Diesel) Palivo fosilní kapalné i z biomasy – nafta, metylester řepkového oleje, DME, Fischer-Tropschův kerosen z biomasy, ... Exhalace – nesnadno odstranitelné NOx a částice, malá množství CO a HC, vysoká účinnost, menší emise CO2 - EGR = Exhaust Gas Recirculation a/nebo prachové filtry DPF a/nebo SCR = Selective Catalytic Reduction NOx (Euro 5) Motormanagement - regulace výkonu dávkou paliva a přeplňováním VGT - vícenásobné elektronicky řízené vstřikování UI nebo CR Další vývoj: - vícestupňové přeplňování a adaptivní vstřikování pro homogenní směs v nízkém zatížení (HCCI, HPLI) s integrovaným řízením spolu s EGR a variabilním rozvodem

Palivový článek - princip Plynné palivo, např. vodík Polopropustná membrána pro protony + katalyzátor Elektr. energie mezi katodou a anodou – elektrony Nutnost chlazení Exhalace: kyslík a voda

Možnosti vývoje motoru Technický a technologický vývoj Vývoj metod a metodik práce pístového spalovacího motoru Matematické modelování – konstrukce a materiál Počítačová simulace

Vývoj motoru Downsizing, trend snižování objemu motoru a vysoko- tlaké přeplňování! VGT

„KOLEJOVÁ VOZIDLA“ Předměty pro rozšíření základu: Konstrukce vozidel Pohony vozidel Pojezdy vozidel Předměty pro užší zaměření: Projekty - Diplom Dynamická pevnost Elektrická výzbroj Technologie výroby

Kolejová vozidla Dieselelektrická lokomotiva Naklápění vozové skříně - systém zavěšení „Pendolino“

Vývoj kolejových vozidel Model (M 1:5) dvounápravového podvozku vagonu Měření příčných kmitů obou dvojkolí podvozku na nekonečné kolejnici (žluté kotouče)

DIPLOMOVÁ PRÁCE Zdroj: Diplomová práce – M. Brda Aktivní bezpečnost vozidla – podpůrné systémy pro řidiče ACC (Adaptive Cruise Control a LAN (Lane Assistent) Laserový měřič vzdálenosti Turck LT3 na modelu vozidla SMALL pro zkoušky ovládání a reálných jízdních vlastností. Pracovní dosah: 0,3 až 5 m Frekvence: 4,5 Hz; 45 Hz; 450 Hz Lineární charakteristika Zdroj: Diplomová práce – M. Brda

EVROPSKÉ STUDIUM - EMAE http://www.emae.eu/indexcz.html Vozová zkušebna – aerodynamický tunel EMAE – European Master in Automotive Engineering Výuka v anglickém jazyku na FS – ČVUT (1 rok) Výuka na partnerské vysoké škole v zahraničí (1 rok) Pětiměsíční studijní pobyt ve výrobním podniku nebo výzkumném a vývojovém středisku v zahraničí

Inženýrský diplom automobilové techniky EMAE - Vstupní úroveň: bakalář technického zaměření První rok (2 semestry) Výuka na ČVUT v Praze v angličtině (součástí je intenzivní výuka jazyku) 3. semestr ENSIETA Brest Francie (F) HAN Arnhem Nizozemí (A) Přijímací řízení IFP IFP Paříž Francie (F)+(A) 4. semestr je věnován zpracování diplomové práce a 5ti měsíční stáži ve výrobním nebo výzkumném podniku kdekoli na světě Inženýrský diplom automobilové techniky Magisterské diplomy ze dvou zemí podle specializace ve 2. roce studia MASTER DEGREE IN AUTOMOTIVE ENGINEERING MASTER DEGREE IN AUTOMOTIVE ENGINEERING (F) – Studium ve francouzštině (A) – Studium v angličtině

EMAE – Příklad projektu Simulace jízdy v náročném provozu a automatizované řízení vozidla Spolupráce s univerzitou HAN Nizozemí (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) Vybavení pro zkoušky vzájemné komunikace vozidel Reálná simulace jízdy na modelech vozidel v měřítku 1:5 Optimální řešení pro bezpečnou změnu jízdního pruhu vozovky Zjednodušený model reálného vozidla

Studentský projekt 2009/2010 CTU CarTech Team – Formula Student / SAE Jednotné technické předpisy mezinárodní formule Vývojový tým tvořený pouze studenty oboru Vlastní vedení i financování celého projektu Nejlepší týmy z mistrovství Evropy postupují do finále!

DOKTORSKÉ STUDIUM Zapojení do činnosti VCJB, založeného v roce 2000 Výzkumné centrum Josefa Božka - VCJB Josef Bozek Research Center - JBRC Ředitel - Prof. Ing. Jan MACEK, DrSc. Soustředění univerzitních a jiných vývojových pracovišť v České republice: Obory: Nové systémy pohonu Příprava a spalování směsi Alternativní paliva Mechatronika ve vozidlech Převodná ústrojí MV Inteligentní vozidlo

ČVUT v Praze a Výzkumné Centrum Josefa Božka

Laboratoře a zkušebny ČVUT - FS Praha 6 Pod Juliskou 1969 Praha 2 Karlovo nám. 1923 http://bozek.cvut.cz

Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Zkoušky motorů zážehových – benzínových Vývoj motorů Životnost a spolehlivost Dynamometr MEZ DS 736 Měření spotřeby Měření exhalací Indikace tlaků

Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Dynamometr MEZ DS 736 Měření spotřeby Měření exhalací Indikace Tepelná bilance Elektronika

Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Plynový zážehový motor CNG matematický model zkušební stanoviště

Lineární spalovací motor Patentová ochrana Dvouválcový, dvoudobý motor se spřaženými písty, bez klikového mechanismu Elektromechanický přenos energie Lineární generátor elektrického proudu Vývoj v rámci VCJB - ČVUT Fakulta elektrotechniky FEL – ČVUT v Praze

Pasivní bezpečnost vozidla z hlediska řidiče i chodce Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Pasivní bezpečnost vozidla z hlediska řidiče i chodce Strukturální analýza Optimalizace zádržného systému Střet chodce s vozidlem Ochrana chodce

Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Simulace a experiment Počítačová simulace kolize chodce s automobilem Zkušební zařízení vrhající model hlavy chodce proti vozu

Zkušebna VCJB – ČVUT v Praze Ústrojí pohonu vozidel Zkoušení spojek, převodovek, spojovacích hřídelí a náprav Otevřený zkušební stav => Uzavřený zkušební stav ↓

Centrum vozidel udržitelné mobility ČVUT - CVUM Centrum vozidel udržitelné mobility Projekt OP VaVpI - Regionální výzkumná centra ČVUT a OP PI Prosperita – VTP Roztoky a.s. (EU Structural Funds - 2013) Nová výzkumná základna zaměřená na ústrojí pohonu silničních vozidel 4 stanoviště pro zkoušky motorů a/nebo elektrických pohonů včetně modelového stanoviště pro jednoválce s měřicími zařízeními pro přímou kalibraci simulačních programů, 2 stanoviště pro mechanická a elektrická převodová/přenosová zařízení, vozový dynamometr 4*4 s úplným vybavením pro simulaci provozních podmínek. Optimalizace konceptů a výzkumu nástrojů parametrické optimalizace budoucích motorů hybridních pohonů s dělením výkonu a akumulací energie pro elektrická vozidla pokročilé systémy adaptivního a prediktivního řízení.

Doktorandské studium Doktorandi a zaměstnanci VCJB-JBRC na světovém kongresu SAE Detroit – USA mají světu co nabídnout!

Uplatnění absolventa oboru – krok do reálného života Možnosti v České republice: Základní výzkum Akademie věd ČR Aplikovaný výzkum Benteller, Idiada, mbTec, Ricardo, Porsche Engineering Services Základní vývoj Škoda Auto a.s., IVECO CZ, Siemens, SOR, Škoda-Transport, Tatra a.s. Komponenty a příslušenství vozidel Bosch, ČZ, Hella, Honeywell Turbo Systems, Jihostroj, Motorpal, Pal International, PBS Turbo, Valeo, Visteon, TWR a další podniky SAP Zkoušení vozidel Dekra, Tatra a.s., TÜV-SÜD Auto, Prodej vozidel Zastoupení výrobců OICA Provoz vozidel STK a EK, ČESMAD (dopravci) Servisní služby Autoopravárenství, PHM

IVECO Czech – Irisbus (Karosa) 1895 SODOMKA 1905 Kočáry 1925 Karoserie 1948 Karosa n.p. 1990 Karosa s.p. 1994 Renault V.I. Irisbus = RVI+IVECO 2000 IRISBUS - Karosa 2007 IVECO – Irisbus 2009 IVECO Czech Republic Vysoké Mýto

Škoda Auto a.s. Mladá Boleslav 1895 Laurin&Klement 1905 Voiturette Typ A 1925 Škoda Plzeň 1928 Ing. Hrdlička Karel 1954 LIAZ 1964 Škoda 1000MB 1987 Škoda Favorit Ing. Hrdlička Petr 1993 VW Group Ing. Hrdlička Martin 2011 Studie - Autosalon Genéve Výrobní závody: Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí Výzkumné a vývojové středisko: Mladá Boleslav (Česana) Zkušební polygon: Úhelnice Prodejní a servisní centra v ČR a EU

TATRA a.s. Kopřivnice 1898 NW - Präsident 1919 Tatra (NW) 1920 Ringhoffer–Tatra 1923 Tatra 11 (Ledwinka) 1934 Tatra 77 (87, 97,107) 1944 Tatra T111 (138, 148) 1956 Tatra 603 1973 Tatra 613 (Vignale) 1980 Tatra T813 (T815) 2002 Tatra T815 - TerNo1 2005 Tatra T163 - Jamal 2009 Tatra T810 (rigid) Uplatnění: Kopřivnice Vývoj, výroba, zkušebna!

Futurologie a automobil Populační exploze Nerostné zdroje Obnovitelné zdroje recyklace surovin Ekonomika provozu Ekonomika výroby Životní prostředí - Exhalace - Hluk - Globální oteplování Sobeckost a lenost je hnací silou pokroku !

Studium na Ú-12120 FS - ČVUT Obor dopravní a manipulační technika – zaměření na automobily, spalovací motory a kolejová vozidla: Fakta: Historická tradice Vysoká úroveň studia Světové osobnosti Optimální podmínky pro: - studium - výzkum a vývoj - uplatnění absolventů Prof. Ing. Jan Macek, DrSc. vedoucí ústavu

Studium na Ú-12120 FS - ČVUT http://www.fs.cvut.cz/cz/U220/index.html Obor dopravní a manipulační technika – zaměření na automobily, spalovací motory a kolejová vozidla: Fakta: Historická tradice Vysoká úroveň studia Spolupráce s OEM: VW AG, Renault, Daimler, Porsche, Honeywell Turbo Systems, MAN Turbochargers Spolupráce s Ricardo, AVL, FEV, mbTec, Porsche Engineering Services, Gamma Technologies Inc. ad. Optimální podmínky pro: - studium - výzkum a vývoj - uplatnění absolventů Kontakt: petr.hatschbach@fs.cvut.cz http://www.fs.cvut.cz/cz/U220/index.html