Příprava projektů od A do Z

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Advertisements

Vůdcovská zkouška – Gemini 2010 •Změna •Aktivnější zaměření programů, praxe •Potřeby Castorů –rozdílné znalosti (úroveň ČK) –různorodé oddíly –možné zaměření.
Doporučení pro přípravu žádosti;
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
DENNÍ STACIONÁŘ OLGA.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
MONITOROVACÍ ZPRÁVA Tyto globální granty jsou spolufinancovány ESF a státním rozpočtem ČR.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Tisková konference Vzdělávací projekt „Zdravá nemocnice“
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
1 Způsob žádání o dotaci v rámci OP Lidské zdroje a zaměstnanost Prezentující Mgr. Petr Zavadil.
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Rozvojový plán statutárního města České Budějovice v oblasti sociálních služeb na období Ing. Martina Kučerová.
Představení projektu CZ.1.04/3.1.03/ Individuální vzdělávání poskytovatelů sociálních služeb v oblasti zavádění standardů kvality, strategického.
Projektové řízení Dana Diváková, 24. května 2012 Dana Diváková.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
© GI, konzultační a vzdělávací skupina OLOMOUC Vyhodnocení a zefektivnění procesů plánování sociálních.
Příprava projektů 25. října 2010 Dana Diváková.
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
VZDĚLÁVÁNÍ ÚČASTNÍKŮ KOMUNITNÍHO PLÁNOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB VE SPRÁVNÍCH OBVODECH HL. MĚSTA PRAHY.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
o hospodářské soběstačnosti a o samofinancování církve“
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Oprogram Vkonkurenceschopnost Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace výuky veterinárních studijních programů v oblasti bezpečnosti.
Sociální práce s rodinou 3
Průběh realizace aktivit projektu TIME Průběh realizace aktivit projektu TIME Lenka Zábranská.
Proč „komunitní knihovna“ Knihovnická dílna Zlata Houšková.
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
„ Validace dobré praxe 2 “. Harmonogram semináře 10:00 – 10:15 Zahájení 10:15 – 11:00 Validace – výstupy a využití 11:00 – 11:30 Zkušenosti RP s validací.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
1 OD PROJEKTOVÉHO ZÁMĚRU KE KVALITNĚ PŘIPRAVENÉ AKCI 3 témata a) Přehled požadavků financující instituce b) Fáze přípravy akce c) Kritéria úspěšnosti akce.
Plnění usnesení V. krajské konference NNO konané v hotelu Grand v Třebíči.
0350 – Podpora nových vzdělávacích metod v systému vzdělávání ČMKOS Žadatel: ČMKOS Partner: AIVD Mgr. Dušan Martinek
Příprava projektu Komunitární program PROGRESS. Výzva 0&langId=enhttp://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=63.
CZ / /0012 Zavedení nových technologií a postupů do praxe Milan Havel ČVUT, SZZPLS Milan Havel, tel
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Projektový cyklus, analýza SWOT
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Základní fakta Celková částka pro ZŠ a SŠ v republice (mimo hl. město) mil Kč Minimální částka na jeden projekt: 15 mil. Kč Maximální výše podpory.
Projektové řízení Dana Diváková. Po podpisu smlouvy První schůzka realizačního týmu  Rozdělení rolí  Zhodnocení realizace aktivit při zkrácení rozpočtu.
Projekt Integra Tisková beseda 6. června 2007 Ostrava.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Vyhodnocení Programu prevence kriminality Výzvy kola Programu prevence kriminality –1. řádné – ukončeno v únoru 2013 –2. pro obce spolupracující.
Seminář pro příjemce podpory z OP VK Smlouvy + náležitosti.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
Zpracování žádosti na podporu sociálního podnikání do OPZ - příklad dobré praxe Vznik sociálního podniku Hustířanka služby s.r.o. Hradec Králové, 7.
Ekonomika malých a středních podniků
Závěrečná evaluace vzdělávání cílové skupiny, shrnutí projektu
Žádost o grant.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Místní akční plány rozvoje vzdělávání
Projektový management
Klíčové aktivity projektu
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Transkript prezentace:

Příprava projektů od A do Z Seminář pro žadatele 1. a 3. března 2011 Jiří Suchánek Dana Diváková František Brückner

Obsah A – anotace, analýza B – bombardování donátora C – cíle a cílové skupiny D – dopady E – efektivita a ekonomika F – finance, fundraising G – gró projektu, aktivity H – harmonogram Ch – charakteristika, chyby I – inovace J – jiskra

Průvodce projekty od A do Z K – komunikace L – ladění M – metodika N – novátorství O – „O“ neboli myšlenka P – plánování R – rozpočet S – shrnutí T – tým 5.4.2017

Průvodce projekty od A do Z U – uskutečnění /realizace/ V – vyúčtování, výstupy W – vítězné vyhodnocení X – rizika neboli x procent pro jejich eliminaci Z – zdroje 5.4.2017

A - Anotace a analýza Analýza se objeví v oddíle Potřebnost realizace projektu a Popis výchozí situace Pro potřeby projektu je vhodné využít dvě základní analytické metody a to: SWOT analýza, silné, slabé stránky, příležitosti, ohrožení PEST analýza, politika, ekonomika, společnost, technika 5.4.2017 6

Anotace a analýza Analýza pro potřeby projektu Vyhledávání ve statistikách Informace z klíčových oblastí (úřady práce, krajský úřad, strategické dokumenty města, kraje..) 5.4.2017 7

Anotace Anotace projektu Krátké shrnutí toho, co jste v celém projektu uvedli hlavní a dílčí cíle, cílové skupiny a jejich počet, Aktivity výstupy a dopady projektu. 5.4.2017

B – bombardování donátora Stálá komunikace s donátory. Bombardováním nemyslíme neustálé dotazy na možné finanční prostředky, ale informování o našich aktivitách, hledání společných aktivit, které jsou pro donátory zajímavé, uzavírání dlouhodobých partnerství. V rámci výzev NOKD máte rovněž možnost bezplatných konzultací k vašim projektům. Využívejte především e-maily, osobní schůzky budou možné pouze ve výjímečných případech. Nezapomeňte na dostatečný předstih. Budete-li chtít konzultaci den před uzávěrkou, asi vám již nikdo nepomůže. Nemůžeme číst a dávat připomínky k celému projektu, do všech výzev nám přichází cca 1,600 žádostí. 5.4.2017

C – cíle a cílové skupiny Cílovými skupinami v rámci výzev Nadace OKD je široká veřejnost bez rozdílu věku, pohlaví či zdravotního stavu. Můžete tedy zajišťovat aktivity pro děti a mládež, seniory, zdravotně handicapované, občany města či obce apod. Abychom mohli určit také počet cílové skupiny, kterou projektem oslovíme a dodrželi tak námi zvolené indikátory, musíme se vrátit k A – tedy k analýze, ke zhodnocení reálných možností a schopností. Primární cílová skupina je ta, která je projektem přímo dotčena a účastní se jej. Sekundární cílová skupina je ta, na kterou realizace projektu má dopad prostřednictvím primární cílové skupiny – děti primární, rodiče dětí sekundární. 5.4.2017

C – cíle a cílové skupiny Cíle projektu jsou to, čeho chcete realizací projektu dosáhnout. Cíle projektu pak dosáhneme aktivitami projektu, které jej naplňují. ANO Zlepšení pracovního prostředí klientů v socioterapeutických dílnách NE Zajištění finančních prostředků pro udržení organizace 5.4.2017

D – dopady Dopady vašeho projektu jsou pro přípravu a následnou realizaci /ale také pro hodnocení projektu/ zásadní. Při přípravě projektu se znalostí analýzy a cílové skupiny dokážete dobře odhadnout dopady. Dopady jsou tedy vliv realizace vašeho projektu na cílovou skupinu, změna situace u cílové skupiny a změna ve vaší organizaci. Dopady uvádíte v oddíle Výstupy projektu. 5.4.2017

D – dopady Příklad V rámci projektu budete zlepšovat prostředí v socioterapeutické dílně pro klienty, kteří v ní pracují Primární cílovou skupinou jsou tedy klienti, uživatelé služby. Sekundární cílovou skupinou rodinní příslušníci. Zlepší se tedy psychomotorické dovednosti cílové skupiny, bude zajištěn kontakt s dalšími klienty, zvýší se samostatnost uživatelů. Tato zlepšení se promítnou i v rodině, tedy v sekundární cílové skupině. To je hlavní dopad u hlavní aktivity. Kromě tohoto dopadu půjde ale také např. o: Zvýšení motivace uživatelů službu navštěvovat Zvýšení počtu uživatelů Zlepšení hygienických podmínek, zvýšení bezpečnosti uživatelů 5.4.2017

E – efektivita a ekonomika Již při přípravě projektu musíme brát na zřetel jak ekonomiku, tak efektivitu našeho projektu. Ekonomika vnitřní – máme-li dostatek finančních prostředků v organizaci, zaměřujeme se při přípravě především na potřeby cílové skupiny, můžeme „vymyslet“ nadstandardní aktivity. NEZAPOMEŇTE NA NUTNOST PŘEDFINANCOVÁVAT PROJEKTY A MÍT TEDY DOSTATEČNOU FINANČNÍ KAPACITU PRO REALIZACI PROJEKTŮ. 5.4.2017

E - efektivita Efektivita našeho projektu je rovněž jednou z klíčových oblastí při hodnocení vašeho projektu donátorem. Buďte si jisti, že hodnotitel vezme kalkulačku a spočítá si náklady na jednoho klienta či akci. Projekt nepíšete jen vy. Stejné cílové skupiny a stejné aktivity můžete mít mnohem dražší nežli jiná organizace. A donátor to ví. Nebo zjistí. Pohybujte se při plánování nákupu kompenzačních pomůcek či techniky v tzv. cenách v místě obvyklých. Více v kapitole R - rozpočet. 5.4.2017

F – finance Finance a financování projektů je důvod, proč projekty píšeme. Chceme zajistit naše aktivity, naše služby. Abychom zajistili dostatečné financování naší organizace a tím i našich aktivit či služeb, je nezbytné – především u organizací se třemi a více zaměstnanci – plánovat také financování. Realizovat tzv. fundraisingovou strategii. 5.4.2017

F – finance, fundraising NEZAPOMEŇTE NA NUTNOST PŘEDFINANCOVÁNÍ PROJEKTŮ 5.4.2017

G – gró projektu, aktivity Hlavní součástí projektu jsou vaše aktivity, tedy to, čím chcete projekt naplnit a jakými cestami půjdete pro zlepšení situace cílové skupiny. Rozhodněte se, kolik aktivit ve vztahu k rozpočtu a možnostem vaší organizace jste schopni zrealizovat. Vyberte tři až pět hlavních aktivit, které rozpracujte. Nezapomeňte, že jednotlivé aktivity by na sebe měly navazovat a velmi úzce souviset s rozpočtem. Aktivity, které nejsou uvedeny v rozpočtu, byste vůbec neměli realizovat. Rozpočet je navázán na aktivity a aktivity bez souvislosti s rozpočtem jsou nesmyslné a donátor vám je neuzná. Při přípravě aktivit pracujte s týmem, který máte k dispozici. Předimenzované množství aktivit, které nebude tým schopen zrealizovat, vám připraví nejednu bezesnou noc. Více o týmu v T. Změna aktivit projektu nepřípustná, je porušením smlouvy o poskytnutí dotace. 5.4.2017

H – harmonogram Harmonogram projektu je zhodnocení kdy, v jakých časových úsecích a jak dlouho budou vaše aktivity projektu trvat. Při přípravě projektu využijte nejen své zkušenosti a znalosti v odhadu plánování času, ale také metody, které vám v konkrétním plánování pomohou. Jednou z těchto metod je také Ganttův diagram, která rozpracovává jednotlivé činnosti na časové úseky a zároveň říká, která aktivita musí předcházet jiné tak, aby bylo možno je všechny naplnit a realizovat. Jakékoli zkrácení či prodlužování aktivit je závažnou změnou projektu. V PŘÍPADĚ, ŽE ZÍSKÁTE SNÍŽENOU DOTACI U NOKD, NEMUSÍTE DODRŽET REALIZACI VŠECH AKTIVIT, NAPŘ. JSTE ŽÁDALI 200 000,- NA 15 AKTIVIT V PRŮBĚHU CELÉHO ROKU, ZÍSKALI JSTE 100 000,-, USKUTEČNÍTE 7 AKCÍ, VYBERETE SI TY, KTERÉ CHCETE Harmonogram projektu se objeví v oddíle Aktivity a časový plán 5.4.2017

H – harmonogram Příklad: Váš projekt dle smlouvy má zahájení 1.5.2012, ukončení 31.12.2012. Jednou z aktivit byl vánoční koncert 23.12., faktura za něj vám přišla 27.12. Vy už jste měli dovolenou, zaplatili jste 4.1.2012. Jedná se o neuznatelný náklad, neboť byl proplacen po ukončení realizace projektu. POZOR Prodlužování projektů z tohoto důvodu NENÍ PŘÍPUSTNÉ. 5.4.2017

Ch – chyby Chyby v projektech mohou být formální a gramatické. Formální chyby můžete eliminovat důkladným přečtením příručky pro žadatele. Gramatické chyby můžete částečně eliminovat kontrolou pravopisu. Doporučujeme, abyste nevyplňovali žádost přímo v aplikaci Grantys, ale nejdříve ve wordu a poté zkopírovat do žádosti. Tím můžete odstranit překlepy a nejasnosti. Jestliže v projektu budou chyby, u kterých je zřejmé, že jsou primárně z nepozornosti, dáváte nám tím najevo, že vám na vašem projektu nezáleží, když si ho po sobě ani nepřečtete. PŘÍKLAD JIŽ V ODESLANÝCH PROJEKTECH NA TUTO VÝZVU JSOU DVA PROJEKTY, KTERÉ UVÁDÍ DATUM ZAHÁJENÍ REALIAZACE 21.2. A UKONČENÍ 21.2. A PLÁNUJÍ PROJEKT REALIZOVAT OD LEDNA DO PROSINCE T.R. ZÁSADNÍ CHYBA – NEPROČETLI VÝZVU A PŘÍRUČKU PRO ŽADATELE. 5.4.2017

Ch – charakteristika organizace Velmi často se stává, že vůbec neuvedete nic o vaší organizaci. Vy se znáte. My vás neznáme. Představte se. Pochlubte se. Uveďte, s kým spolupracujete. Řekněte nám, jak máte zajištěn projektový tým. V minulých kolech často nebyla charakteristika organizace zpracována, jsou snižovány body při předhodnocení při její absenci. 5.4.2017

I – inovace, inovativnost projektu   Tedy – jak se váš projekt liší od ostatních, čím je nový, co přináší pro cílovou skupinu, v čem jsou jeho hlavní výhody. Inovativnost projektu se velmi těžce stanovuje v případě, že nemáte dostatečně provedeno A – tedy analýzu. V analýze totiž nejen že hodnotíte, jak váš projekt souvisí s jednotlivými dokumenty kraje, města či ČR a jak přispěje ke zlepšení situace cílové skupiny, ale také jaké jiné projekty a aktivity ve vámi řešené oblasti již existují, jsou v realizaci a přispívají potřebám cílové skupiny. Přehled o dalších projektech v daném tématu je klíčový proto, aby se vám případně nestalo, že se váš projekt bude dublovat s jiným a budete mít jak problém se zajištěním indikátorů, tak naplněním aktivit /více v oddílu R – rizika/. 5.4.2017

J – jiskra Jiskra. Domníváte se, že jiskra není při přípravě projektů důležitá? Není tomu tak. Hodnotitel /tedy zkušený hodnotitel/ velmi rychle pozná, zda ten, kdo projekt připravil, mu také věří. Samozřejmě, že projekt musí splňovat všechny formální náležitosti, aby byl podpořen, ale ono „jiskření“, zaujetí pro věc, potřeba projektu pro zlepšení situace cílové skupiny, je zřejmé a nezbytné. Jiskra velmi úzce souvisí s O – tedy s myšlenkou, nápadem. 5.4.2017

K – komunikace Komunikace v rámci celého projektu můžeme rozdělit do tří oblastí. Komunikace s donátorem Komunikace uvnitř realizace projektu, tedy v týmu Komunikace navenek – tedy propagace, publicita 5.4.2017

L – ladění Ladění má rovněž několik rozměrů. Ladění týmu při přípravě projektu, tedy schopnost mít společné vize a cíle, proč ten který projekt chceme připravovat a následně realizovat. Vychytávání nedostatečností v připravovaném projektu. Ten, kdo projekt připravuje, by jej měl nechat přečíst jak svým kolegům, tak lidem z cílové skupiny – určitě se nějaký příznivec vaší organizace najde. Pochopí-li on, oč vám v projektu jde, máte vyhráno. Často totiž jednáme v psaní projektů s tzv. pracovní slepotou. Upadáme do klišé, do terminologie nám známé, ale pro okolní svět nepochopitelné. Chyby - Gramatické, stylistické… v obou případech neakceptovatelné. Jak máme věřit projektu, který si sám žadatel po sobě ani nepřečetl? Jak máme věřit, že bude schopen projekt dobře realizovat, když si s jeho přípravou dal tak malou práci? Tuto otázku si hodnotitel zcela jistě položí. 5.4.2017

M – metodika  Jakou metodiku při přípravě projektu zvolíte, je na vás. Co ale zcela jistě nesmíte podcenit, jsou základní principy a metody při přípravě a následné realizaci projektu. Možné metodické postupy u jednotlivých částí přípravy projektu: Analýza SWOT analýzy, PEST analýza, dotazníkové šetření, strukturované rozhovory s cílovou skupinou, analýza trhu, marketingová analýza… 5.4.2017

M – metodika Příprava projektu Rizika Rozpočet Možné metodické postupy u jednotlivých částí přípravy projektu: Příprava projektu Logický rámec, Hierarchická dekompozice činností, Ganttův diagram… Rizika Analýza rizik, zhodnocení možného a nepravděpodobného rizika…  Rozpočet Situace v organizaci – růst, rozvoj, stagnace /využití obdoby Ansoffovy matice nebo strategického plánování v organizaci/, analýza trhu – ceny v místě obvyklé, srovnání cen jednotlivých poskytovatelů služeb či aktivit, určení cash flow - schopnost „ufinancovat“ projekt při snížení rozpočtu ze strany donátora… 5.4.2017

N – novátorství Novátorství úzce souvisí s I /inovace/. Buďte velmi opatrní při projektu, který je zcela nový, nevyzkoušený, bez dostupných zpětných vazeb. Neznamená to, že do takového projektu tzv. nemáte jít, naopak. Ale o to více musíte věnovat čas analýzám ve všech oblastech a to i zdrojů možných pro jeho další financování. V případě, že chcete v rámci projektu realizovat zcela nový produkt či aktivitu, doporučujeme zpracovat také marketingovou strategii. 5.4.2017

O – „O“ neboli myšlenka Znáte to. Dlouho přemýšlíte. Víte, co by bylo zapotřebí udělat. Jen chybí nápad. Myšlenka. Impuls. A pak se probudíte uprostřed noci a…je to tady. Na „myšlence“ nelze projekt – tedy dobrý a životaschopný projekt – postavit. Ale myšlenky, nové nápady, mohou být jen na některou část projektu. A přesto jsou nesmírně důležité, neboť rázem staví projektu do zcela nového světla. A je to přesně to, co jej následně, při hodnocení hodnotiteli, odlišuje od šedi všech podobných projektů. 5.4.2017

P – plánování, partnerství Plánování projektu je zcela nezbytné, bez dostatečně naplánovaného projektu není možné jej pak dobře zrealizovat. Plánování je věnována celá kapitola v teoretické části tohoto materiálu. Nicméně alespoň několik poznámek: Neplánujte projekt sami, spoléhejte se na invenci vašich spolupracovníků. Zvláštní pozornost věnujte plánování rozpočtu, stejně tak jako rolí v týmu a souhlasu kolegů s jejich zařazením v týmu. Definujte všechna rizika, která by mohla ohrozit realizaci projektu. 5.4.2017

P – plánování, partnerství Partnerství v projektech Nadace OKD není podmínkou. Spolupracovat můžete, ale nemůžete mít tzv. finanční partnerství, tedy že část získaných finančních prostředků převedete na svého partnera. Partnerství uvádíte v oddílu Zaměstnanci a spolupracující organizace. 5.4.2017

R – rozpočet Opět tedy jen některá doporučení: Rozpočet MUSÍ VŽDY SOUVISET S AKTIVITAMI, UVEDENÝMI V POPISU PROJEKTU Rozpočtu projektu věnujte maximální pozornost, vyhnete se tak problémům s vyúčtováním Vždy postupujte při přípravě rozpočtu z reálných cen, nepoužívejte nikdy „metodu nasliněného prstu“ Vždy postupujte při přípravě rozpočtu dle příručky pro žadatele /uznatelné, neuznatelné náklady apod./ 5.4.2017

R – rozpočet Osobní náklady Osobní náklady jsou pouze náklady na zaměstnance (pracovní smlouvy), náklady na práce konané mimo pracovní poměr (Dohody o provedení práce, Dohody o pracovní činnosti) Jakákoli jiná forma nákladů jsou služby. 5.4.2017

R – rozpočet V případě, že zvolíte špatnou formu úhrady za práci, budete mít následný problém při vyúčtování projektu. Přesun položek mezi těmito kapitolami nebude možný. PŘÍKLAD V ROZPOČTU UVEDETE V OSOBNÍCH NÁKLADECH LEKTORY, ALE NAKONEC VÁM DO VYÚČTOVÁNÍ VYSTAVÍ FAKTURU, JEDNÁ SE TEDY O SLUŽBU. TOTO SE VÁM NESTANE, BUDETE-LI MÍT DOBŘE NAPLÁNOVANÝ PROJEKT A PROVEDENOU ANALÝZU 5.4.2017

R – rozpočet Materiálové náklady Do této kapitoly zjednodušeně patří to, co si tzv. můžete osahat. Jakýkoli spotřební materiál – kancelářské potřeby, tiskárny, cartridge, materiál pro kroužky apod. /není-li v rozpočtu projektu samostatně kapitola zařízení a vybavení/. Cestovné Do této kapitoly patří pouze cestovní náhrady vystaveny na dokladu cestovního příkazu. 5.4.2017

R – rozpočet Investice Pouze náklady investičního charakteru, tedy nákup zařízení (DHM) nad 40 tis. Kč za jeden kus nebo DNM nad 60 tis. Kč za jeden ks. Kč. Služby Do této kapitoly patří všechny náklady, kdy si na základě objednávky objednáte službu či činnost a následně obdržíte fakturu. POZOR: dejte se pozor na tzv. zdvojování – např. v osobních nákladech uvedena účetní a stejně tak v externích službách. V PROJEKTECH, KTERÉ BYLY ZASLÁNY DO TÉTO VÝZVY, JE OPĚT DO INVESTIC ZAHRNOVÁN MATERIÁLNÍ NÁKLAD – TEDY NAPŘ. ANTIDEKUBITNÍ MATRACE. 5.4.2017

R – rozpočet Při přípravě rozpočtu se striktně držte PŘÍRUČKY pro žadatele. Jsou zde uvedeny uznatelné a neuznatelné položky k jednotlivým programům. Žádáte-li v projektu např. také úhradu nákladů za telefonní poplatky, nájemné či elektřinu, nemůžete do projektu uvést celou částku. Jednoduchý výpočet pro tzv. alikvotní část – podíl žádané dotace z NOKD/celkové finanční prostředky v organizaci x 100 – procento. Procento x náklady z minulého období. Např. 100 000 žádost/1 000 000 v organizaci = 10%. Náklady na nájemné celkem 16 000,-, náklady na nájemné do žádosti 1 600,- Kč. 5.4.2017 38

S – spolupráce Na projektu se podílí také řada dalších spolupracovníků, kteří projekt mohou ovlivnit ať již pozitivně či negativně. Při přípravě projektu tedy nesmíme zapomenout rovněž na analýzu možných spolupracovníků, spolupracujících organizací či institucí, kteří nám více či méně mohou v projektu pomoci. Máme-li např. dlouhodobou spolupráci s grafikem či grafickým studiem, víme, jaké jsou ceny, jaké jsou dodací lhůty propagačních materiálů i jak vypadá výsledný produkt. Stejně tak v případě přípravy konference, kterou budeme realizovat tzv. na klíč /čili externí služba na fakturu/ ve stejných prostorách, jako dříve, víme, co od prostor můžeme očekávat a tak nás nepřekvapí požadavky dodavatele. Při dlouhodobé spolupráci je navíc obvyklé, že takovéto spolupracující organizace nám vychází vstříc a jsou schopni i slevit z obvyklých nákladů. 5.4.2017

Tým Již při přípravě projektu byste měli vědět, kdo se bude na projektu, jeho realizaci, podílet. S projektem byste měli tým seznámit. Měli byste vědět, kdo bude projekt řídit, kdo bude dělat vyúčtování apod.

Potřebné znalosti a dovednosti pracovníků Znalosti a dovednosti pracovníků – členů týmu projektu – musí být jasné již při zpracování projektu. Musíme vědět, jaké odbornosti jednotliví členové jsou.

V – vyúčtování, výstupy Přestože vyúčtování se vás bude týkat až v případě, že váš projekt bude podpořen, již při přípravě projektu postupujte podle podmínek pro vyúčtování, abyste mohli lépe zacílit a upravit i váš rozpočet. 5.4.2017

V – výstupy Výstupy projektu jsou to, čeho jste jeho realizací dosáhli. Výstupy by měly naplňovat původní cíl projektu. Např. počet cílové skupiny, upravené prostory, vybudovaná cyklostezka, zpracovaná publikace, zakoupená tiskárna pro zrakově postižené apod. 5.4.2017

W – vítězné vyhodnocení Vítězné vyhodnocení je především o motivaci a pochvale všech zúčastněných, kteří se na přípravě vašeho projektu podíleli. Nezapomeňte všem poděkovat. A pak vám nezbývá, než čekat. Nadace OKD bude mít výsledky k dispozici v dubnu 2012. Prosím – netelefonujte dříve. Nepomůžeme vám. Jakmile projekty schválí správní rada, budou vystaveny na www stránkách nadace a jednotlivých administrátorů. Postupně budete oslovováni a budou vám zasílány vám smlouvy. Ale pokud dotaci obdržíte, tím nic nekončí. Naopak – začíná. Uvědomme si, že vezmeme-li jeden den, tedy 24 hodin, jako celý projektový cyklus /tedy příprava a následná realizace projektu/, zpracování projektu tvoří jen 2 hodiny z celkového času. Ten zbývající je na kvalitní řízení projektu. 5.4.2017

X – rizika neboli x procent pro jejich eliminaci Většinu rizik můžeme předem ošetřit. Dovolte však zmínit jedno, které v teorii uvedeno není a které je nicméně hodně velké. Tímto rizikem je spoléhání se na jeden zdroj příjmů. Vícezdrojové financování je zcela nezbytné pro zajištění udržitelnosti projektů. Spoléháte-li se na to, že jeden donátor vám již několik let poskytuje finanční prostředky, je to velmi krátkozraké a nemá to nic společného se strategickým plánování ani s fundraisingovou strategií. Pracujte dlouhodobě se svými donátory, ale hledejte další možné zdroje, prezentujte své aktivity a 5.4.2017

Zdroje Při přípravě projektu je zapotřebí si také klást otázky o organizaci projektu, jaké bude mít kdo zodpovědnosti, jakých zdrojů bude zapotřebí pro jeho dobrou realizaci. Zdroje jsou kromě financí také lidé v organizaci, kontakty, spolupracovníci, vybavení technikou apod.

Zdroje Vybavení Jakého vybavení – techniky apod., - bude zapotřebí pro realizaci projektu. Jaká technika bude zapotřebí pro zajištění jednotlivých aktivit. Jaké prostory jsou nezbytné pro realizaci projektu. Jakým způsobem bude zajištěno propojení jednotlivých realizátorů projektu.

Z – závěr Nezapomeňte, že hodnotitel vaši organizaci nemusí znát Nezapomeňte, že ani vaše aktivity nemusí být známy všem Nezapomeňte, že můžete naplánovat projekt jen tak velký, jak velký máte tým Nezapomeňte, že musíte mít volné finanční prostředky Nezapomeňte, že projekt má přispět primárně cílové skupině Nezapomeňte, že naplánujete-li projekt dobře, o to lepší bude jeho samotná realizace 5.4.2017

5.4.2017

Krásný den Dana.divakova@ikor.cz www.ikor.cz Děkuji za pozornost Krásný den Dana.divakova@ikor.cz www.ikor.cz 5.4.2017