Školní dějepis, didaktika a metodika dějepisu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
PT – obecná charakteristika
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č. 2 ZS AR 2011/2012.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Obsah dějepisného vyučování, výběr dějepisného učiva, obtížnost dějepisného učiva Přednáška č. 5 AR 2013/2014.
Regionální historie (dějiny) ve výuce dějepisu
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Metodologie historického výzkumu volného času
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Výuka dějepisu v našich zemích Přednáška č.3 ZS AR 2013/2014.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Výuka soudobých dějin problémy a perspektivy Ústav pro studium totalitních režimů Praha.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Podpora počátečního a dalšího vzdělávání prostřednictvím ESF.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Postavení pedagogiky mezi vědami
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace ( ) 1.1 Úvodní poznámky Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Manuscriptorium Evropská digitální knihovna historických fondů.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Pedagogické disciplíny
Obecná didaktika ÚVOD.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Konflikt, koření života
Kurikulum: obsah školní edukace
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Transkript prezentace:

Školní dějepis, didaktika a metodika dějepisu Přednáška č.1 ZS AR 2013/2014

Co je školní dějepis I. Vzdělávací obor ( školní předmět): je formován prostřednictvím legislativy a pedagogických dokumentů ( školský zákon č. 561/200č Sb. v platném znění, Národní program rozvoje vzdělávání v ČR, rámcové vzdělávací programy). II. Specifická, institucionálně zakotvená sociální komunikace historických informací, součást historické kultury ( dle Z. Beneše). Historická kultura – celek historického myšlení( od historického povědomí až po vědecké bádání, instituce, které se podílejí na komunikování historických informací Zdeněk BENEŠ, Historický text a historická kultura, Praha 1995. Předmět ŠD – historické vědomí

Historické vědomí – souhrn znalostí dějin určitého kolektivního uskupení, který je výsledkem recepce odborných poznatků vědy Co ovlivňuje podobu školního dějepisu? Struktura školského systému a místo, které je v ní ŠD konceptuálně a hodinově vymezeno Požadavky kladené společností jako celkem či jednotlivými sociálními skupinami. Socio-ekonomické a kulturní charakteristiky mladé generace. Kvalifikační a věková struktura učitelů.

Funkce školního dějepisu: akulturační a socializační funkce rozvíjení porozumění lidskému světu jako sociální skutečnosti, která má historickou povahu, tedy vyvíjí se v čase a prostoru přispívá k výchově k demokratickému a aktivnímu občanství plní funkci identifikační a sebeidentifikační, podílí se na eliminaci stereotypů spoluvytváří hodnotový systém žáků a umožňuje jim tak sociální, politickou, mravní a estetickou orientaci podílí se na environmentální výchově, učí uznávat a chránit hodnoty přírody i kulturních a historických památek rozvíjí abstraktní a logické myšlení žáků rozvíjí komunikační dovednosti a kultivuje vyjadřovací schopnosti žáků v ústním i písemném projevu, vytváří dovednost vést dialog pomocí argumentace vytváří systémově vybraný soubor základních, tj. sociálně potřebných faktografických znalostí  

Didaktika dějepisu „Didadaskein“ – učit se, vyučovat teorie výuky dějepisu zkoumá zákonitosti dějepisné výuky s cílem strukturovat obsah dějepisu a nalézat efektivní didaktické postupy ( dle S. Julínka) ↓ dvě roviny DD - 1. rozvíjení teoretické báze předmětu dějepis 2. formulování podložených zásad pro školní výuku mezní disciplina, která využívá metodologických postupů historických a pedagogicko-psychologických věd Z. Beneš vymezuje DD jako teorii sociální a osobní historické kultury

Koncepty ŠD – přístupy a modely výkladu historického vývoje chronologická koncepce – quasisyntéza: výklad hlavních linií vývoje lidské společnosti od pravěku po současnost tematický dějepis (case study): soustřeďuje se na omezený počet případových studií koncentrovaný přístup (patch approach): varianta tematického dějepisu, koncentruje se na určitý časový úsek, který analyzuje dimenzionální přístup (dimensional framework): historické epochy jsou vykládány vždy z jednoho hlediska systematicky-analytickým způsobem transdisciplinární koncepce ( social studies, humanities): integrativní pojetí pramenný (badatelský přístup:) široké využívání didakticky upravených historických pramenů, využívání problémového vyučování

Historický vývoj didaktiky dějepisu : Vyčleňování didaktiky z oblasti pedagogických věd – J. A. Komenský 18. století – rozlišování pedagogiky jako teorie výchovy a didaktiky jako teorie vyučování pol. 19. století – pojmy obecná a speciální didaktika a metodika 30. léta 20. století – pojem předmětová (oborová) didaktika

České prostředí: 1. publikace z oboru DD: Jan Lepař „O metodách dějepisného učení“ (1879) Další práce: Eduard Štroch „ Reforma školního dějepisu“ (1905) a „Nový dějepis“ (1909) Reformní pedagogika- 30. léta 20. století: Karel Čondl „ Pracovní učebnice dějepisu I/II“ (1934, 1935) Josef Sochor, Ladislav Horák

Období po roce 1945: Marxistické pojetí výchovy a výuky Václav Mejstřík 1. vysokoškolská učebnice didaktiky dějepisu „Metodika dějepisu jako vyučovacího předmětu“ (1964) Vratislav Čapek „Didaktika dějepisu I/II“ (1985, 1988) Julius Janovský „Základy didaktiky dějepisu“

Období po roce 1989: Tomáš Jílek „ Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu I, II, III“ Stanislav Julínek „Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu“ „Základy oborové didaktiky dějepisu“ Zdeněk Beneš Božena Gracová, Denisa Labischová „Příručka ke sstudiu didaktiky dějepisu“

Zjistěte, co jsou: EUROCLIO International Society for History Didactics ASUD