Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pracovní úrazovost ČR v roce 2007
Advertisements

Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
 Je v ČR organizováno a garantováno státem.  Vychází z Listiny základních práv a svobod, která zaručuje každému občanu právo na sociální zabezpečení.
Míra nezaměstnanosti mírně klesla
Zákon č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu
GENERALI TOP TALENT 2007 Návrh koncepce penzijní reformy Jan Krejsa.
Gastouderopvang Holandský boom hlídání dětí a jeho dopady na pečovatele Tijne Berg- le Clercq 30. listopadu 2010.
Analýza Centra ProEquality
Mateřská a rodičovská dovolená
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Nepojistné sociální dávky STÁTNÍ SOCIÁLNÍ PODPORA
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Zabezpečení v případě nemoci a svízelných sociálních situacích Mgr. Hana Svobodová.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Petr NEČAS místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 8. května 2009 Sociální reformy Bilance jejich dopadů za rok 2008.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Konference €FPA ČR řešení případové studie
Fiskální krize a sociální politika Ladislav P r ů š a Praha, 8. února 2012.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
– – Úsporná opatření platná od ledna 2011 a jejich dopady na občany.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Sociální zabezpečení a důchodová politika
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 17. července 2008 Dopady sociálních reforem leden - květen.
Makroekonomie I ( Cvičení 7 – Nezaměstnanost)
Úsporná opatření v působnosti MPSV a daních z příjmů.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Situace na trhu s masem v ČR a EU Miluše Abrahamová Pavel Froněk VÚZE Praha.
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 14. července 2008 Sociální reformy aktuální stav.
Daňová reforma - reformní novela 2013 JUDr. Radim Boháč, Ph.D
Petr Nečas Sociální reformy. Hlavní cíl – zastavení tempa zadlužování země  Hlavní problém – prudké tempo zadlužování státu růstem mandatorních výdajů.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Měření flexibility trhu práce v ČR pomocí strukturálních indikátorů Jan Pavel MF, oddělení koordinace hospodářských politik.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Vyplatí se (více) pracovat? Jan Pavel MF, oddělení Koordinace hospodářských politik Smilovice – květen 2005.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Sociální reforma 2011 Státní sociální podpora  Rodičovský příspěvek  Příspěvek na bydlení  Posuzování zdravotního stavu dětí  Sankce za neplnění povinné.
1 Reforma veřejných financí Reforma veřejných financí 2007.
Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 17. dubna 2009 Bilance reformních změn za rok 2008  Nemocenské pojištění  Čisté mzdy zaměstnanců  Zaměstnávání.
Dva roky sociálních reforem Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 4. prosince 2008.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Přednost početních operací
Právo sociálního zabezpečení J.Kožiak. Předmět úpravy  Pojem Právní odvětví, které upravuje pomoc občanům v tíživé společenské situaci z veřejných zdrojů.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Ministr práce a sociálních věcí Petr NEČAS 4. září 2008 Valorizace důchodů od 1. ledna 2009.
Citlivostní analýza k některým parametrům důchodového systému a migraci.
Novela zákona o důchodovém pojištění (I. etapa důchodové reformy) Technická novela nového zákona o nemocenském pojištění Petr Nečas ministr práce a sociálních.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Příspěvek na péči je nezbytné valorizovat.
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1.1. Vývoj dávek nemocenského pojištění v ČR v letech 1993 – 2010 v kontextu hospodářského cyklu Ing. Yvona Legierská.
ministr práce a sociálních věcí
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

Petr NEČAS ministr práce a sociálních věcí 9. dubna 2008 Bilance dopadů sociálních reforem za rok 2008

Důvody sociálních reforem Výchozí stav: Neudržitelný růst zadlužování  Neudržitelný růst sociálních mandatorních výdajů a z toho vyplývající zadlužování  Jejich výše významně ovlivněna přijetím předvolebních sociálních balíčků na jaře 2006, znamenajících nárůst 68 mld. Kč od , pokud by nedošlo ke změnám (za poslední 2 roky vlády ČSSD navýšení o 100 mld. Kč) Změny  Reforma veřejných financí provazuje změny v daňovém a sociálním systému  Úspornější a adresnější sociální systém je kompenzován snížením daní, především výrazným zvýšením daňových slev

Podpora rodin přenesena do daňové oblasti, rodiny s dětmi na reformě vydělaly  Růst čistých peněžních příjmů zaměstnanců s dětmi dosáhl v roce 2008 meziročně 9,7 %, a byl vyšší, než meziroční zvýšení životních nákladů zaměstnanců 5,8 %  Životní úroveň zaměstnanců s dětmi tedy v roce 2008 přes vyšší inflaci stoupla o 3,9 %  Čisté peněžní příjmy zaměstnanců s dětmi rostly rychleji,než zaměstnanců bez dětí (o 1 %)  V roce 2008 se zvýšila relace mezi čistými peněžními příjmy zaměstnanců s dětmi a zaměstnanců bez dětí na jednoho člena rodiny na 60,2 % ( Kč, Kč) proti roku 2007, kdy dosáhla 59,2 % (9 239 Kč, Kč)  Reforma veřejných financí způsobila, že snížení daní u zaměstnanců s dětmi je vyšší, než snížení objemu dávek státní sociální podpory a rodiny s dětmi na reformě vydělaly

Nemocenské dávky  Míra nemocnosti byla u nás dlouhodobě výrazně vyšší, než v členských zemích EU, především než např. v Polsku, Maďarsku nebo na Slovensku  Neexistuje důvod, aby u nás byla nemocnost vyšší než v těchto zemích, jelikož podle všech mezinárodních srovnávacích studií je zdravotní stav našeho obyvatelstva lepší Změny  Cílem reformy nemocenského bylo dosáhnout větší odpovědnosti zaměstnance i zaměstnavatele, snížit častou fiktivní nemocnost a omezit zneužívání systému  Zavedení třídenní karenční doby, změna výpočtu dávek nemocenského (náhrady mzdy) Výchozí stav: Vysoká pracovní neschopnost nad úrovní běžnou v EU

Nemocenské dávky  Výdaje poklesly v roce 2008 meziročně o 2,8 mld. Kč ze 34,7 mld. Kč na 31,9 mld. Kč, tj. o 8,1 %  Pracovní neschopnost poklesla, v roce 2008 se meziročně snížil počet ukončených případů pracovní neschopnosti o cca 0,7 mil. ze 2,886 mil. na 2,182 mil., tj. o 24,4 %  Krátkodobá pracovní neschopnost do 14 dnů u zaměstnanců malých organizací poklesla o 45 % (šetření v březnu 2008)  Počet proplacených prostonaných dnů se snížil o 12,5 mil. z 98 mil. v roce 2007 meziročně na 85,5 mil., tj. o 12,7 %

Nemocenské dávky  V roce 2008 pokleslo průměrné procento pracovní neschopnosti meziročně z 5,62 % na 5,18 %  Jedná se o nejnižší hodnotu průměrného procenta pracovní neschopnosti od roku 1993 (vzniku ČR)

Státní sociální podpora Výchozí stav: Finančně neudržitelný sociální systém  Málo adresný sociální systém, jeho expanze hrozila rozvratem veřejných financí  Beze změn by výdaje jen na dávky státní sociální podpory stouply z 34 mld. Kč v roce 2006 na 56,2 mld. Kč v roce 2008  Zabudováním automatických valorizací by výdaje výrazně stoupaly nadále Změny  Cílem změn je adresnější a méně nákladný sociální systém  Dochází k zúžení okruhu příjemců dávek státní sociální podpory (přídavek na dítě, sociální příplatek, pohřebné), některé dávky jsou sníženy (porodné), jiné zrušeny („pastelkovné“, příspěvek na zvýšené životní náklady)  Jsou zrušeny automatické valorizace dávek státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi

Státní sociální podpora Celkový počet vyplacených dávek poklesl  ,6 mil.  ,8 mil.  ,3 mil. (meziročně pokles o 10,5 mil., tj. o 36,5 %) Celkové výdaje poklesly  mld. Kč  ,5 mld. Kč  ,9 mld. Kč (meziročně pokles o 6,6 mld. Kč, tj. o 13,7 %)

Státní sociální podpora  V roce 2008 došlo k poklesu výdajů na dávky státní sociální podpory o 14,3 mld. Kč proti původnímu stavu před reformou  Přesto byly tyto výdaje o 7,9 mld. Kč vyšší než v roce 2006

Státní sociální podpora PŘÍDAVEK NA DÍTĚ Celkový počet vyplacených dávek poklesl  ,1 mil.  ,0 mil.  ,7 mil. (meziročně pokles o 9,3 mil., tj. o 46,5 %) Celkové výdaje poklesly  ,0 mld. Kč  ,2 mld. Kč  ,2 mld. Kč (meziročně pokles o 4 mld. Kč, tj. o 39,2 %)

Státní sociální podpora SOCIÁLNÍ PŘÍPLATEK Celkový počet vyplacených dávek poklesl  ,6 mil.  ,9 mil.  ,0 mil. (meziročně pokles o 0,9 mil., tj. o 31,1 %) Celkové výdaje poklesly  ,4 mld. Kč  ,6 mld. Kč  ,2 mld. Kč (meziročně pokles o 1,4 mld. Kč, tj. o 30,4 %)

Státní sociální podpora PŘÍSPĚVEK NA BYDLENÍ Celkový počet vyplacených dávek poklesl  ,8 mil.  ,4 mil.  ,0 mil. (meziročně pokles o 0,4 mil., tj. o 25,4 %) Celkové výdaje mírně stouply  ,3 mld. Kč  ,565 mld. Kč  ,619 mld. Kč (meziročně růst o 54 mil. Kč, tj. o 3,5 %)

Státní sociální podpora RODIČOVSKÝ PŘÍSPĚVEK Celkový počet vyplacených dávek stoupl  ,7 mil.  ,1 mil.  ,3 mil. (meziročně růst o 0,2 mil., tj. o 4,6 %) Celkové výdaje poklesly  ,5 mld. Kč  ,7 mld. Kč  ,3 mld. Kč (meziročně pokles o 0,4 mld. Kč, tj. o 1,4 %)

Státní sociální podpora PORODNÉ Celkový počet vyplacených dávek stoupl  ,5 tis.  ,8 tis.  ,8 tis. (meziročně růst o 5 tis., tj. o 4,4 %) Celkové výdaje poklesly  ,6 mld. Kč  ,1 mld. Kč  ,65 mld. Kč (meziročně pokles o 0,45 mld. Kč, tj. o 21,4 %)

Státní sociální podpora POHŘEBNÉ Celkový počet vyplacených dávek poklesl  ,6 tis.  ,9 tis.  ,1 tis. (meziročně pokles o 87,7 tis., tj. o 86,2 %) Celkové výdaje poklesly  ,9 mil. Kč  ,4 mil. Kč  ,7 mil. Kč (meziročně pokles o 438,7 mil. Kč, tj. o 86,1 %)

Dávky hmotné nouze Celkový počet vyplacených dávek poklesl  ,2 mil.  ,097 mil. (meziročně pokles o 132 tis., tj. o 8,5 %) Celkové výdaje poklesly  20073,3 mld. Kč  20082,8 mld. mld. Kč (meziročně pokles o 0,5 mld. Kč, tj. o 15 %)

PŘÍSPĚVEK NA PÉČI Celkový počet vyplacených dávek stoupl  ,14 mil.  ,7 mil. (meziročně růst o 0,56 mil., tj. o 15,1 %) Celkové výdaje stouply  ,65 mld. Kč  ,3 mld. Kč (meziročně růst o 3,65 mld. Kč, tj. o 20 %)

Děkuji za pozornost