Slyšet jinak Informativní schůzka 5.11. 2003. Přehled Projekt –Cíle –Východiska –Metody –Historie Kurz –Časový rozvrh –Aktivity –Zásady –Okruhy námětů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výuka anglického jazyka s interaktivní tabulí a e-learningem
Advertisements

Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
NABÍDKA ZÁJMOVÝCH KROUŽK Ů pro školní rok 2012/2013.
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
Sylabus pro prezentační dovednosti III.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
C lékařská fakulta – Univerzity Karlovy v Praze Sylabus pro prezentační dovednosti – individuální (IV.) Lektoři: PhDr. Jana Kasalová, PhDr. Jiří.
Pedagogika volného času (VČ)
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
TÝMOVÁ SBOROVNA LEKTOŘI: Mgr. Tomáš Habart, Mgr. Adéla Lábusová
Realizace KA v rámci projektu„Nadané dítě.eu“ září 2010 bylo zahájeno na UHK vzdělávání pro pedagogické pracovníky MŠ a ZŠ v rámci realizace.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
2. pracovní seminář internetizace knihoven Michal Šperling Euredis, a. s. Dne:
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Jak se učí inovační podnikání
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
ArtParty uvádí. CM (Community Music ltd.) je nezisková organizace zaměřená na moderní hudbu. Sídlí v Londýně a úspěšně působí již od roku Cílem.
Podpora poradců Podpora poradců
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Taktická příprava Michal Lehnert.
Integrace na druhou PPP FM - Terapeutické techniky – školní rok 2010/2011 Od začátku září 2010 probíhalo ve Frýdku-Místku vzdělávání a odborná metodická.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Prezentace 5 lekcÍ MUZIKOTERAPIE Mgr. Bc. Svatava Drlíčková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Centrum pro studium vysokého školství
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
STŘEDNÍ PEDAGOGICKÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA KRNOV
Průřezová témata.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Didaktické metody Androdidaktika.
Osobnostní rozvoj Znalost a aplikace principů M.M. Pravidla Komunikace a zdvořilostní formy chování Mravní hodnoty Já rodina okolí Zralá osobnost dítěte.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Setkání zpracovatelů MAP ve Středočeském kraji
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Projekt Impuls / Seminář
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
Projekt Impuls / Seminář
EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Didaktické metody Androdidaktika.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Slyšet jinak Informativní schůzka

Přehled Projekt –Cíle –Východiska –Metody –Historie Kurz –Časový rozvrh –Aktivity –Zásady –Okruhy námětů –Tipy a skladby –Literatura Slyšet jinak ”In der Pädagogik liegt der größtmögliche Erfolg nicht darin, Nachahmer zu finden, sondern darin, andere dazu zu inspirieren, etwas anderes zu tun.” Papert, Seymour: Revolution des Lernens. Kinder, Computer, Schule in einer digitalen Welt. Hannover S. 7

Projekt Cíle –Kompozice Podněty Podnícení zájmu o zvukovou kompozici, důraz na souvislosti a opakování Interpretační praxe Vedení kolektivu žáků a společná cvičení – další podoba interpretačních ensemblových zkušeností Pedagogická zkušenost Zkušenost s předáváním a objasňováním tvůrčích záměrů Potenciální posluchač Kontakt a výchova potenciálního posluchače – skladatel žije Trenažér a feedback Reálné prostředí k odzkoušení funkčnosti autorských záměrů Vývoj Podnět k novým formám zápisu, tektoniky a využití technologií. Vytváření publika Nastavením projektu a spoluprací s pedagogem vzniká iniciační situace Slyšet jinak

Projekt Cíle –Hudební pedagogika Bezbariérový přístup k hudební tvorbě a hudební výchově Součástí projektu jsou integrační strategie, podporující sociální komunikaci a posilování vztahů mezi majoritní a minoritní společností. Rozdíly v odlišných hudebních schopnostech, zkušenostech a dovednostech se také stírají. Stírání hranic mezi výchovami Prostředky, které v projektu lze využít jednak přesahují do dalších disciplín, jednak jsou metody i postupy volně aplikovatelné v jiných disciplínách. Hudební výchova jako tvořivý, nejen reprodukční předmět Stávající osnovy i praxe upřednostňuje metodu nápodoby a hierarchického osvojování poznatků u žáků. Záměrem projektu je naopak důraz na nelineární procesualitu a vlastní tvořivost žáků. Vytváření, nikoli napodobování Smyslem výuky není naučit žáky napodobovat, nýbrž vytvářet. Rozšiřování zvukových zkušeností žáků S výjimkou exkurz Posilování koncentrace a vnímání Každý zvuk a každý pohyb je vytvářen s plnou koncentrací a za intenzivního vnímání zvukového kontextu. Nové zkušenosti a znalosti hudby 20. a 21. století Cvičení využívají kompoziční a interpretační techniky soudobé hudby, a reflektují tvorbu širšího přelomu století. Transfer impulsů mezi hudebními pedagogy, skladateli a hudebníky Výukový tým skladatelů a pedagogů se vzájemně inspiruje Slyšet jinak

Projekt Východiska Procesualita Proces je důležitější, než hierarchie; cesta, než cíl, výuka než koncert. Otevřenost systému Nelinearita výukového systému. Estetická východiska západoevropských předchůdců umělecké avantgardy 20. století, abstrakce Metodika Learning by doing Žák si osvojuje poznatky na základě vlastní zkušenosti, na základě vlastní praxe s vytvářením hudební/zvukové struktury. Discovery learning Učitel/skladatel je tím, kdo umožňuje a doprovází k novému poznaní a nové zkušenosti. Slyšet jinak

Projekt Historie Johna Payntera ve Velké Británii prosazoval od 70. let 20. století povinné kompoziční a interpretační projekty u žáků základních škol. Karsten Witt, tehdejší manažer Ensemble Modern organizoval v 80. letech ve Frankfurtu nad Mohanem projekt vedený Richardem McNicolou, zaměřený na komponování žáků. Ve školním roce inicioval Karsten Witt, tentokrát už coby generální sekretář Konzerthausu ve Vídni, podobný projekt ve splupráci s Österreichisches Kulturservice, Klangforum Wien a anglickými lektory. Od roku 1992 je součástí britských učebních osnov úvod do kompozice u 5-14 letých žáků. Lothar Knessl, Christian Scheib (tehdy oba hudební kurátoři rakouského spolkového ministerstva pro výuku a umění, dnes Musikprotokoll), Constantnze Lippert (ÖKK) a Hans Schneider koncipovali na podzim roku 1993 novou podobu projektu s názvem Klangnetze. V roce 2002 jsme s dr. Josefem Gründlerem modifikovali původní projekt na program nazvaný Slyšet jinak / Anders Hören, který se konal v témže roce poprvé v CR (Olomouc). Slyšet jinak

Projekt Odlišnosti projektů Slyšet jinak

Kurz Časový rozvrh SLYŠET JINAK tvořivost a improvizace v hudební výchově na zvláštních školách – teoretický úvod, společné hudební akce (Wolf, Cardew) – práce na konceptech dvouhodinové výuky ve škole, představy, diskuse, korektury konceptů rozdělení do 5 skupin, příprava pro závěrečný koncert – práce na konceptech dvouhodinové výuky ve škole ve 5 skupinách, – práce na konceptech dvouhodinové výuky ve škole ve 5 skupinách, příprava pro závěrečný koncert – výuka na ZvŠ Hřebčín – závěrečná diskuse a resumé, příprava na koncert – závěrečný koncert Slyšet jinak

Kurz Aktivity Teoretická východiska (přednášky) Společné motivační hudební akce (cvičení) Vytváření 5 pracovních týmů všech cca 35 účastníků kurzu se rozdělí dle stanovených pravidel do 5 týmů Individuální akce v 5 týmech (1 skladatel+7pdagogů) každá skupina vytvoří koncept work in progress Koncepce dvouhodinové výuky každá skupina, která bude chtít vyučovat vytvoří motivační pokyny pro žáky ZvŠ, kteří na základě nich budou vytvařet jejich work in progress, tak, aby ho mohli kdykoli zopakovat akcenty: koncentrace, kreativita Koncepce závěrečné performance všichni účastníci semináře vytvoří týmy (mohou a nemusí být identické s pracovními skupinami), které se budou podílet na závěrečném koncertě a vytvoří koncept work in progress Slyšet jinak

Kurz Zásady Vědomé a koncentrované konání Nejedná se o bezbřehé improvizování Záměrem není vytvářet emotivní podbarvování Důraz na abstrakci a proces Akcent souvislostí a spojení, komponování Zásady stanoveny tak, aby bylo možno skladbu kdykoli opakovat a zdokonalovat Využití nových zvukových možností: –netradiční způsob hry na akustické nástroje –Hudební technologie, musique concrete Okruhy námětů Vědomí a pociťování času Ticho Využití jediného tónu, resp. zvuku Interpretace grafických partitur Zvuk jmen Rytmizování písmen Slyšet jinak

Kurz Tipy a skladby –Christian Wolf: ”Prose Collection” –George Brcht: ”Water Yam” –”Scratch anthology of compositions”,1971; –John Cage: ”Song Book” –Dieter Schnebel: „Schulmusik“ –Vinko Globokar: “Individuum – Collectivum” –Karlheinz Stockhausens ”Aus den sieben Tagen” Slyšet jinak

Kurz Doporučená literatura : –Blomann, K.-H., Sielecki, Frank (Hrsg.). Hören - eine vernachlässigte Kunst? Hofheim –Daniel, L. Metodika HV. Ostrava 2001 –D'Andrea, F. Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha –Dimény, J. Zvuk jako hra. Praha –Havelková, K., Chládková B. Didaktika HV I. Brno 1994 –Herden, J. a kol. Hudba pro děti. Praha 1992 –Hurník, I., Eben P. Česká Orffova škola I-III. Praha –Kulhánková, E. Hudební pohybová výchova. Praha 2000 –Pecháček S. a kol. Praktické úkoly z didaktiky HV pro 1. stupeň ZŠ. Praha 1997 –Paynerová, H. Kreativní pohyb a tanec ve výchově. Praha –Lýsek, F. Metodika HV. Praha 1975 –Sedlák, F. Didaktika HV I. Praha 1978 –Schneider, H., Bösze, C., Stangl, B. (Hrsg.). "Klangnetze" Ein Versuch, die Wirklichkeit mit den Ohren zu erfinden. PFAU Verlag 2000, ISBN –Šimanovský, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha –Viskupová, B. Hudebně pohybová výchova a zpěv. Praha 1989 Slyšet jinak