Výzkum v politických vědách Interview, pozorování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Typy otázek v dotazníku
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Kvalitativní výzkum.
Reflexe činnosti správních rad vysokých škol Vyhodnocení dotazníku pro rektory a předsedy správních rad Michaela Šmídová.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Obchodní činnosti - Kapitola 8 1 VÝZKUM TRHU KAPITOLA 8 Pavlíčková.
Didaktické prostředky
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Dramaturgie dotazníku
Sociologický výzkum.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Tazatelská síť.
Marketingový výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Etnografický přístup – pozorování, práce v terénu, zápisky
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Psychologie II Sociální psychologie
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Pedagogická diagnostika
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Sběr dat, tvorba výzkumného souboru PSY 118, PSY474 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) Přednáška 4 Prof.PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Metoda ohniskových skupin
Základy pedagogické metodologie
Marketing sportu obecná část
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
aneb Assessment Centre a Development Centre
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Online nástroje pro sběr a administraci dotazníků Ladislava Suchá , Brno Zdroj obrázku: bredmaker, Sxc.hu.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Didaktické prostředky
Nábor a výběr zaměstnanců
Terénní zeměpisná exkurze
Mixed methods design (MMD)
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Standardy pro základní vzdělávání
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Výzkum v politických vědách Interview, pozorování Peter Spáč 11.11.2013

Techniky sběru dat Dotazník Rozhovor Pozorování Analýza dokumentů

Rozhovor, pozorování Vhodnější pro kvalitativní výzkum Využití však i v kvantitativním výzkumu Různá míra obtrusivnosti Použití ve výzkumu: samostatné postupné kombinace

Rozhovor vs. dotazník (Disman) Vysoké náklady Nízké náklady a vysoká efektivita Časová náročnost Nízká časová náročnost Nároky na vyškolení tazatelů Nároky na tazatele nízké Málo přesvědčivá anonymita respondenta Relativně přesvědčivá anonymita Riziko interviewer bias Interviewer bias minimalizovaný Postačuje nižší iniciativa respondenta Vysoké nároky na iniciativu respondenta Otázky je těžší vynechat Obejití otázek je jednodušší Jistota, že odpovídající je skutečně respondent Odpovídat může jiná osoba než respondent Vyšší „návratnost“ Nízká návratnost Podmínky obou technik výrazně závisí od použité formy

Rozhovor Nejde o jednoduchý a nerušený přenos informací Komplexita zúčastněných osob interviewer bias respondent chce působit lépe Komplexita komunikace interpretace otázek a odpovědí informační šum nepochopení

Otázky Kvalitativní rozhovor – využití otevřených otázek Otázky v rozhovoru ≠ výzkumné otázky Nároky na sestavení: neutrální jasné jednoduché logicky seřazené Zásady tvorby otázek se neliší od dotazníku

Otázky „Jaký pocit jste měli z volební kampaně před posledními volbami do Senátu?“ „Jak hodnotíte politiku současné vlády?“ „Pamatujete si ještě průběh tohoto zasedání?“ „Jaký máte názor na to, že v našem státu existuje systém financování politických stran z veřejných zdrojů?“

Pořadí otázek Úvod: cíl – prolomit ledy jednodušší, popisné otázky Klíčové otázky (na interpretaci, názory, pocity) až v dalších fázích Demografické otázky: nenápadně v průběhu rozhovoru na konci Podobné zásady jako u dotazníku

Výzkumník Úspěšnost rozhovoru silně závisí na osobě výzkumníka Jeho role se neomezuje pouze na automatické kladení otázek Vystupuje jako rovnocenný partner respondenta Do průběhu rozhovoru zasahuje i jinými způsoby než jen otázkami (motivace respondenta, sondáž) Riziko – interviewer bias

Zaznamenávání dat Více možných postupů: Odlišná míra pocitu anonymity poznámky audio video Odlišná míra pocitu anonymity Odlišná otevřenost odpovědí Možnost změny v průběhu rozhovoru

Druhy Podle míry strukturovanosti: strukturovaný semi-strukturovaný nestrukturovaný Podle způsobu vedení rozhovoru: formální neformální Podle počtu respondentů: 1:1 skupinový

Druhy Strukturovaný: Nestrukturovaný: dopředu připravené otázky vzájemná kompatibilita vícera rozhovorů minimalizace vlivu osoby výzkumníka slabiny - restrikce na určité téma, oslabená individuálnost rozhovorů Nestrukturovaný: bez dopředu připravených otázek improvizace, konverzační styl rozhovoru nižší vzájemná kompatibilita, vyšší individuálnost

Zásady pro dobrý rozhovor Důkladná příprava Test rozhovoru Dostatečný prostor pro respondenta a pro jeho odpovědi Jednoduché, srozumitelné, neutrální otázky (viz. chyby otázek při dotazníku) Dodržování časových dohod

Zásady pro dobrý rozhovor Výzkumník: cíl – získat data, ne posuzovat respondenta neklást víc otázek souběžně nejprv se ptát na přítomnost, až potom na minulost a budoucnost přiměřené chování, respekt k respondentovi poskytnutí informací o výzkumu respondent musí být informován o způsobu zaznamenávání dat

Skupinový rozhovor Alternativa k rozhovoru 1:1 Víceré názory a postoje jsou vázány na sociální interakce Skupiny respondentů: homogenní vs. heterogenní úmyslné spojování protikladů za účelem vzniku polemiky

Skupinový rozhovor Postup: Možné problémy: uvedení tématu výzkumníkem diskuse metadiskuse (diskuse o diskusi) Možné problémy: schopnost výzkumníka sladit cíle diskuse s jejím reálným vývojem rozdílná míra zapojení jednotlivých respondentů

Pozorování Získávání dat prostřednictvím smyslového vnímání – výzkumník nezasahuje, pouze zaznamenává Cíl – získat data o tom, co se skutečně děje (vs. rozhovor, dotazník – to, co si myslí respondenti) Převážně popisný charakter Etnografické studie Buď jako hlavní technika zisku dat anebo doplnění dat získaných jinak

Pozorování – možné slabiny Silná zátěž na osobu výzkumníka Limitovaná schopnost postřehnout celé dění Vnímání ovlivněné subjektivitou Vnímání pouze toho, co chce být vnímané Chování osob se může měnit pod vlivem vědomí, že jsou pozorovány

Pozorování - druhy Zúčastněné Nezúčastněné přímá účast výzkumníka ve skupině těžší pokud vystupuje skrytě využití – málo prozkoumaný jev, odlišnost vnímání členů a nečlenů, nepřístupnost pro nečleny Nezúčastněné výzkumník není členem skupiny méně obtrusivní, současně ale omezený přístup k členům často následuje po zúčastněném pozorování

Pozorování - druhy Otevřené: Skryté: výzkumník netají svou identitu soulad s etikou výzkumu možný negativní vliv na chování členů skupiny a možnost získání dat Skryté: výzkumník tají svou identitu těžší pokud jde o zúčastněné pozorování riziko účasti na problematických až ilegálních aktivitách skupiny v některých případech nevyhnutný postup

Pozorování - druhy Strukturované: Nestrukturované: zaznamenávání kvali i kvanti dat připravené podklady pro zaznamenávání údajů (např. početnost výskytu konkrétní aktivity) snižuje subjektivnost vnímání Nestrukturované: zaznamenávání dat bez dopředu stanovených kritérií větší pokrytí riziko subjektivity

Úlohy Zhodnoťte vhodnost uvedených bodů při rozhovoru Výzkumník se s respondentem dohodne na zvukovém záznamu, ale během rozhovoru si dělá i písemné poznámky Výzkumník při rozhovoru s politikem vyjadřuje blízkost jeho názorům Bez vědomí respondenta výzkumník nahrává rozhovor, a do svého výzkumu použije: přesné citáty respondenta parafrázi vyjádření respondenta celé znění rozhovoru

Úlohy Jaký typ pozorování byste použili a proč, pokud byste zkoumali: Politickou participaci extrémistických skupin Výběr kandidátů v politických stranách Politické strany a „černé duše“

Úlohy Posuďte vhodnost zvolené techniky sběru dat Výzkumník chce zjistit postoje neonacistické skupiny k politické situaci Technika – otevřené nezúčastněné pozorování Pokud nesouhlasíte s danou technikou, navrhněte alternativu

Úlohy Kterou techniku z dvojice rozhovor / dotazník byste použili a proč? Je vůbec vhodné jednu z nich použít? Volební chování v senátních volbách Názory studentů na vysokoškolskou reformu Tvorba volební kampaně v KDU-ČSL

Úlohy Jste v roli výzkumníka, který má udělat rozhovory s členy politických stran o problematice nabírání černých duší Uveďte, jaké postupy by měly na rozhovory: kladný efekt záporný efekt