CAN Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Svatava Mazurová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle ŠVP na ZŠ Slavkov u Brna, Tyršova 977.
CAN – modální sloveso má ve všech osobách stejný tvar následuje po něm infinitiv bez to vyjadřuje schopnosti a dovednosti (I can dance.) vyjadřuje svolení k nějaké činnosti (Can I go?) vyjadřuje proces vnímání (Can you see my sister?)
: Positive sentence: podmět + can + infinitiv I can swim. You can swim. He can swim. She can swim. It can swim. We can swim. You can swim. They can swim.
: Negative sentence: podmět + can + not + infinitiv I can’t swim. You can’t swim. He can’t swim. She can’t swim. It can’t swim. We can’t swim. You can’t swim. They can’t swim. Can + not = cannot = can’t
: Question: can + podmět + infinitiv Can I swim? Can you swim? Can he swim? Can she swim? Can it swim? Can we swim? Can you swim? Can they swim? Short answers: Yes, I can. No, I can’t Yes, he can. No, he can’t
Translate: Umím plavat. Tom se neumí potápět. Moje maminka umí hrát na klavír. Kate neumí hrát na housle. Její tatínek neumí tancovat. Můj bratr umí lyžovat. Umí tvoje sestra bruslit? Ne neumí. Umíš hrát fotbal? Ano umím.
Key: I can swim. Tom can’t dive. My mum can play the piano. Kate can’t play the violin. Her dad can’t dance. My brother can ski. Can your sister skate? No, she can’t. Can you play football? Yes, I can.
Zdroje : RAMATIKA_SLOV%C3%8D%C4%8CKA.pdf