Morfologie – přednáška 11

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Účelová adjektiva versus participia
Morfologie – přednáška 8
Udine 2013 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. Přednáška č. 8 P8 TZV. POLOVĚTY.
Slovní druhy Tvaroslovné učivo
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Morfologie – přednáška 1
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
SLOVESNÉ TŘÍDY A VZORY Vytvořila: Hana Hinková Ročník: 8.
Přednáška P7 Božena Bednaříková
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. Datum vytvoření: Téma: Slovesa Cíl prezentace: Rozlišování slovesných tvarů Časová dotace: 45 min Anotace: Výukový materiál je zaměřen.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
Slovesa.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesa.
Grafické znázornění věty jednoduché
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Slovesa – varianty a dublety
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
holé, rozvité, několikanásobné
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Slovesa“
Mohu říct na ZŠ, že „byl pronásledován“ je přísudek jmenný se sponou?
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PŘECHODNÍKY chtě nechtě nedbaje (na) nehledě (k, na) nemluvě (o) nevyjímaje.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.10. děj jezdit běhat stav změna stavu stát sedět zvedl se posadil se Slova, která vyjadřují děj, stav, pohyb, činnost,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ slovesné třídy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Slovesné třídy a vzory. Slovesné třídy a vzory.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Slovesné třídy.
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Jazykové praktikum (UJPQ) – tvarosloví 1
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Transkript prezentace:

Morfologie – přednáška 11 PaeDr. Jarmila Alexová, CSc. 15. prosince 2009

Participia (Příčestí) obě minulá činné („minulé“) kmen minulý + L + jmenná koncovka psa L ø/a/o//i/y/a trpné od kmene minulého tvarotvorným sufixem nefinálním (TSNf) -(e)n -t kmen minulý na vokál – TSNf n/t napsá-n, poča-t konsonant – en: pek+en palatalizací pečen !také u vzoru prosit odtrhne se kmenotvorná –i- a pak se přidá –en !včetně palatalizace prosit prošen

Přechodníky (Transgresivy) formy podle Dobrovského, tj. jinak, než ve staré češtině dva přechodníky (a předbudoucí) přítomný (vyjadřuje současnost, ne přítomnost) minulý (vyjadřuje předčasnost)

Přítomný přechodník od nedokonavých sloves od kmene přítomného (odtud název) oni dělaj-í, oni nes-ou kde –ou, přidává se M.sg –akoncovka / F.sg+N.sg -oucnekoncova-ø / pl -oucnekoncova-ekoncovkaPL nesa, nesouc, nesouce kde –í, přidává se –ekoncovka , íc-ø íc-e děl-ajKMEN-e, dělajíc, dělajíce

Minulý přechodník slovesa dokonavá od kmene minulého uděl-a-l M.sg -v, F+N.sg -vši, PL. –vše udělav, udělavši, udělavše upek-ø-l M.sg -ø, F+N.sg –ši, PL. –še upek, upekši, upekše přechodník budoucí formálně přítomný od dokonavého slovesa umřít: umra, umrouc, umrouce upeka, upekouc, upekouce

Verbální substantivum a adjektivum funkčně k S, Adj vyjadřují gramatické kategorie slovesné vid relativní čas

Verbální adjektiva od příčestí od přechodníků zrál – zralý udělán – udělaný / upečený od přechodníků vlaje vlajíc vlajíce – vlající přišed přišedši přišedše – přišedší

Verbální substantiva od kmene minulého slovotvornou příponou –ní, -tí kreslení početí vypadá jako příčestí trpné + í ale i u sloves, která příčestí trpné nemají stát *stán ale OK stání

Slovesné tvary složené obsahuje pomocné sloveso být vyjadřující gramatické kategorie préteritum kondicionál futurum pasivum

Préteritum préteritum aktiva příčestí činné plnovýznamového + indikativ prézenta pomocného být psala jsem antepréteritum aktiva (plusquamperfektum, předminulý) příčestí činné plnovýznamového slovesa + préteritum pomocného slovesa byla jsem psala

Kondicionál kondicionál prézenta aktiva kondicionál préterita aktiva příčestí činné plnovýznamového slovesa + specifické tvary pomocného slovesa být (pozůstatek aoristu být) psala by-chosobní1.sg kondicionál préterita aktiva byla bych psala byla bych + psala – kond. přít. slovesa být byla + bych psala – kond. přít. plnovýznamového slovesa

Futurum sloves nedokonavých infinitiv plnovýznamového slovesa + budoucí čas slovesa být budu psát nedeterminovaná předponou po-nesu vs. budu nést

Pasivum dvojím způsobem opisné pasivum zvratná forma

Opisné pasivum tvar slovesa být + příčestí minulé trpné plnovýznamového slovesa infinitiv pasivní být psán, psána, psáno... pasivní préteritum byl jsem přiveden, -a, -o, etc. pasivní kondicionál byl bych přiveden, -a, -o, etc. pasivní kondicionál minulý byl bych býval milován, -a, -o, etc. pasivní přechodník přítomný jsa milován, jsouc milována, jsouce milováni pasivní přechodník minulý byv milován, byvši milována, byvše milováni

Slovesné třídy na základě kmene přítomného na základě kmene minulého ze základní školy -e-ø oni nes-oukoncovka ne- ø (u)je- økoncovka í- ø á- ø na základě kmene minulého žádná nes-ø-l. pek-ø-l kry-ø-l nu/nou minul tisknout e trpěl sázel (umřel) i prosil a dělal mazal bral (začal) ova kupoval

Konjugační typ podle kmene přítomného zařazujeme do třídy podle kmene minulého zařazujeme ke vzorům v rámci tříd 1. třída nese bere maže peče umře

2. třída tiskne mine začne mi-ne: TZ na samohlásku, slabikotvorné r, l začít: nepravidelný za-č-aKMEN-l – a je součástí základu za-č-n-e -- -n- je původně součást kořene tne, žne, pne, -jme, dme, vezme

3. třída kry-je kup-uje hra-je:TZ na samohlásku kry-ø-l: nulová kmenotvorná v minulém kmeni kup-uje ova je ale velmi transparentní

4. a 5. třída prosí trpí – 3. pl oni trpí sází – 3 pl oni sáz-ej-í kmen minulý taky –i !příčestí trpné: –en s palatalizací trpí – 3. pl oni trpí sází – 3 pl oni sáz-ej-í některá mají spisovně i sází cf. IMPERATIV: trp vs. sázej! 5. třída dělá

Atematická slovesa a přechod mezi třídami z 1. do 5. kope vs. kopá (bral) řada přechodných sloves nezařazená slovesa (atematická) oficiálně 4 být jíst jím jíš jí jíme jíte jedí chtít chci chceš chce chceme chcete chtějí/chtí vědět vím víš ví víme víte vědí (věda vědouc vědouce)

Adverbia

Adverbia základní slovní druh !zájmenná příslovce viz u zájmen pojmenovává okolnosti, za kterých substance nabývají svých znaků okolnosti stavů, dějů, vlastností, další kvalita a míra vlastnosti znak znaku závislé primárně na V, ADJ

Sémantická klasifikace podle toho, o jaké okolnosti se jedná místní – pojmenovává nahoře, dole tady – deiktické časové vloni způsobové – kvalita nějakého děje rychle, hezky, krásně, široko, daleko kauzální

Funkce ve větě primární CC – příslovečné určení sekundární – přísudek Cv – je mi smutno, veselo Ca – cesta zpět Cs – jenom v metatextovém vyjádření doma není ve světě, venku neznamená vevnitř

Z hlediska morfematické struktury od Adj nebo od zájmena vesele, hezky, smutno od jakostních Adj slovnědruhovým morfem –e, -y, -o stupňují se (cf. jako Adj, od nichž jsou utvořena) vesele veseleji nejveseleji od vztahových ústavní  ústavně český  česky nestupňují se

Modální příslovce možno, nutno, záhodno, lze, zapotřebí predikativa aMČ 2. jako součásti přísudku možno – původně jmenný tvar adj N.SG stavová příslovce – horko vs. Je horko – přísudek jmenný se sponou v bezpodmětné konstrukci

Adverbia a jejich kontakty s jinými SD i. adverbializace nejčastěji ze substantiv v jednoduchém tvaru – chvílemi předložkové pády – zpět, nazpět zlehka – P+ADJ

Adverbia a jejich kontakty s jinými SD ii. „vytýkací příslovce“ dnes – částice zejména, zvláště, dokonce jistě příslovce – udělal to velmi jistě částice modální – jistě přijdeme už dopoledne Adv – sekundární předložky uprostřed stál uprostřed stál uprostřed skupiny a rozhlížel se kolem sebe