Stanovení ceny v marketingu
Proces stanovení ceny Upřesnění poslání a cílů při stanovení ceny Odhad poptávky Odhad nákladů Rozbor cen konkurence Metody stanovení ceny Konečná strategie stanovení ceny
1.Cíle stanovení ceny Zisk Maximalizace zisku Tržní podíl Růst objemu prodeje Návratnost investic Špičková kvalita výrobku Přežití Jiné cíle
2.Odhad poptávky Poptávková fce neelastická Poptávková fce elastická P1 P1 P2 P2 Q1 Q2 Q1 Q2
Faktory působící na citlivost zákazníků Vliv jedinečné hodnoty Vliv povědomí o náhradě Vliv obtížného porovnání Vliv celkových výdajů Vliv kvality Celkový užitek
Měření poptávky Statistické analýzy z minulých let Laboratorní podmínky Dotazování respondentů Platí: %změna požadovaného množství % změna ceny
Stavy poptávky Negativní poptávka Nulová poptávka Klesající poptávka Nepravidelná poptávka Plná poptávka Nadměrná poptávka Nezdravá poptávka Neg- trh výrobek nemá rád
3.Odhad nákladů 4. Rozbor cen konkurence
5. Metody stanovení ceny Nákladová Poptávková Na základě cen konkurence Podle vnímané hodnoty zákazníkem S ohledem na návratnost investic Se zřetelem na uzavření kontraktu
6. Konečná strategie stanovení ceny Sladění s ostatními mkg. nástroji Závislost na fázi životního cyklu výrobku str.skimming str. pronikání Ceny výrobních skupin Diskriminační ceny
Slevy Srážka při platbě Množstevní sleva Sezónní sleva Funkční sleva Prémie Platba na protiúčet