PROJEKTIVNÍ TECHNIKY Stimuly, které pomáhají respondentům projektovat jejich skryté, nevědomé motivace, víry, postoje anebo pocity k danému objektu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM PROJEKTIVNÍ TECHNIKY Koláže, planety, světy Asociace – volné, vázané či sukcesivní Test dokončování vět, příběhu, doplnění obrázků, bubble testy Technika třetí osoby, hraní rolí Personifikace Imaginace Epitaf, nekrolog, Marketing team game Využití: NAPŘ. V RÁMCI FOCUS GROUPS či individuálních rozhovorů Omezení aplikace: Výsledky víceznačné, nezobecnitelné Marketing team game: Instrukce – představte si, že jste brand manažer pro značku Jacobs. Vaším úkolem je značku nejen dobře prodávat, ale také ji přiblížit lidem co nejvíce. Co byste jako brand manažeři s touto značkou udělali? Modifikace – Představte si, že jste brand manažeři pro značku Jacobs. Vaším úkolem je zhodnotit, co se této značce momentálně moc nedaří a co by měla změnit. O čem byste pravděpodobně hovořili?
Projektivní techniky - klasifikace 1) Doplňování – doplnit asociační řetězec, větu nebo příběh slovní asociace (Jungův test), indukční slovo – následně osoba poví první, co se mu vybaví Dokončování vět Dokončování příběhů – ptáci na stromě Čínský portrét – abstraktní zobrazení osoby pomocí doplňování vět o sobě
Projektivní techniky - klasifikace 2) Interpretace – interpretovat příběh Roschachův test Test tematického osvojování si představ 3) Produkce – nakreslit, napsat, Test „nakresli osobu (dům, strom a osobu) Bubble testy Hraní rolí Technika třetí osoby
Použití v MAV Identifikovat asociaci mezi značkou (brand image) a pocity, které vyvolává Asociace Personifikace Planeta – jak by vypadala planeta, jak mimozemšťani, jak by nás uvítali, jak vypadá příroda/auto/zvíře Bubliny Koláže emoce, a výraz tváře (FaceTrace by Brain Juicer) – 7 typů emocí k vyjádření např. pocitu z reklamy, jak byste pocit pojmenovala, co se za ním skrývá Archetypy – může sloužit k analýze příležitostí, značek, segmentů osob - Needscope inspiroval se řeckou mytologií.
Adcepty/image karty V kvalitativním výzkumu , nejsou to inzeráty, ale vycházejí z sence značky a rozšiřují ho o nové možné směry a témy. Je nástroj po prohloubení 1. krok je hledání klíčových oblastí a témat 2. krok generování ilustrací 15 – 20 pro jednotlivé témata
Cases