Nebulární hypotéza Pojetí prostoru a času Antinomie Objektivita

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
• N ě mecký ekonom a myslitel • P ř edch ů dce marginalismu • Autor tzv. Gossenových zákon ů z roku 1854.
Advertisements

SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Nebulární hypotéza Pojetí prostoru a času Antinomie Objektivita
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Sluneční soustava Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.12
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Speciální teorie relativity (STR)
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Soustava lineárních nerovnic
Od č in ě ní nemajetkové újmy v p ř ípad ě zásahu do osobnostního práva Problematika náhrady nemajetkové újmy © Vladimír Plecitý, 2013.
MECHANIKA.
Durkheimovo pojetí času jako sociální kategorie Jiří Šubrt Katedra sociologie FF UK Praha
Obsah statistiky Jana Zvárová
Aristotelés – část druhá
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_OSVZ_ZSVa Ro č ník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
Ernst Mach jako filosof Těleso je komplexem počitků Hlavním principem je ekonomie myšlení.
6. Je dobro dáno povinností?
Právo jako filozofický pojem
17. století = tzv. Velké století = Revoluce ve vědě
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
4.Dynamika.
Předpoklady a historické souvislosti
Chemicky čisté látky.
Kriminalistická stopa
Co je to čas?? Šimon Zdvořák, Tomáš Gogár Čas je trik, kterým se příroda brání tomu, aby se vše stalo najednou. John A. Wheeler.
Filosofie úvod do problému....
Metaetika Shrnutí.
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
Bod, přímka, rovina, prostor
Rozdíl vnímání a představy
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
Husserl.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Vektorový součin a co dál?
Přednáška K čemu je právní filosofie
Definice hmoty Vzorem (pravzory, pralátka…) Identifikací (redukce na známou vlastnost) Gnoseologicky.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
ABAKU. Abaku – kombina č n ě strategická po č etní hra pro 2 až 4 hrá č e.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
-Slune č ní soustava je pojmenována podle SLUNCE -Soustavu tvo ř í 8 planet, více ne ž 3 trpasli č í planety, p ř es 150 m ě síc ů a další menší t ě lesa.
VLNOVÉ VLASTNOSTI ČÁSTIC. Foton foton = kvantum elmag. záření vlnové a zároveň částicové vlastnosti mimo představy klasické makroskopické fyziky Louis.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Mikuláš Koperník Mikuláš Koperník, polský matematik, astronom a lékař (1473 – 1543)
Filosofie Základy logiky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Učíme se od přírody Obr. : wikimedia
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do filozofie.
Psychické procesy - vnímání
Elejská škola.
Soustava lineárních nerovnic
VY_52_INOVACE_Z Šablona.
Právní principy v soudobém právu; právní principy a právní normy
Francouzský materialismus I
MECHANIKA.
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Základní filozofické otázky
Tuhé těleso Tuhé těleso – fyzikální abstrakce, nezanedbáváme rozměry, ale ignorujeme deformační účinky síly (jinými slovy, sebevětší síla má pouze pohybové.
Definiční obory. Množiny řešení. Intervaly.
Francouzský materialismus I
Transkript prezentace:

Nebulární hypotéza Pojetí prostoru a času Antinomie Objektivita Immanuel Kant Nebulární hypotéza Pojetí prostoru a času Antinomie Objektivita 1724-1804

Nebulární hypotéza

Nebulární hypotéza

Nebulární hypotéza

Nebulární hypotéza

Nebulární hypotéza

Nebulární hypotéza Hypotézy vzniku sluneční soustavy musí například uspokojivě vysvětlit téměř kruhové dráhy planet ležící v jedné rovině se souhlasným smyslem rotace, který se shoduje s rotací Slunce vztah mezi poloosami drah planet a pořadovým číslem planety, tzv. Titiovu-Bodeovu řadu málo výstředné, od ekliptiky velmi málo odkloněné dráhy přirozených satelitů rozdíly v hustotách vnitřních a vnějších planet nepřímoúměrné rozdělení hmotnosti a hybnosti mezi planety a Slunce

Myšlenka vývoje vesmíru Simone Laplace

Prostor jako a priori Kritika čistého rozmyslu, Transcendentální estetiky oddíl prvý. Transcendentální – transcendentní Transcendentní – pojmy (tvrzení) překračující oblast možné zkušenosti, nekriticky přesahují meze našeho poznání Transcendentální – poznání, které překračuje v subjektivním slova smyslu předmět směrem k apriorním podmínkám poznání tohoto předmětu.

Prostor jako a priori Intence Nemáme žádné čisté vědomí (na rozdíl od Descartova cogitans), vědomí je již vždy předmětné svou intencí na předmět. Předměty z okolního světa si přestavujeme pomocí tzv. vnějšího smyslu, což je vlastnost naší mysli. V tomto vnějším smyslu je dán tvar velikost poloha (vzájemný poměr).

Prostor jako a priori Prostor není empirický pojem. Není odvozen z vnější zkušenosti. Prostor je nutná představa a priori. Prostor není diskursivní, tj. obecný pojem o vztazích věcí vůbec, ale čistý názor. Prostor si představujeme jako nekonečnou veličinu. Všechny části prostoru jsou najednou.

Prostor jako a priori Transcendentální výklad pojmu prostoru Vysvětlení pojmu jako principu, který odůvodňuje možnost jiných syntetických soudů a priori. Prostor je formální schopnost vnějšího názoru vnímat předměty a poskytovat rozumu bezprostřední představu o nich. Jedině tak je geometrie pochopitelná jako syntetické a priori.

Prostor jako a priori Závěry Prostor není vlastností věcí o sobě ani nevyjadřuje jejich vzájemný poměr. Prostor je forma všech jevů vnější smyslů, subjektivní podmínka smyslovosti, která je před všemi skutečnými vjemy jako čistý názor – a priori.

Čas jako a priori Metafysický výklad pojmu času Čas není empirickým pojem abstrahovaný ze zkušenosti. Čas je nutná představa jako základ všech názorů. Z a priori času vyplývá i možnost apodiktických závěrů o čase: je jednorozměrný nelze vyvodit ze zkušenosti je to pravidlo, podle kterého je zkušenost vůbec možná. Čas není diskursivní. Nekonečnost času – všechny různé časy jsou jen omezenými částmi jednoho jediného základního času.

Čas jako a priori Transcendentální výklad pojmu času Pojem změny a pohybu je možný jen skrze představu času. Závěry Čas není nic samo o sobě existujícího ani objektivní vlastností věcí. Čas je forma vnitřního smyslu – nazírání sebe sama a svého vnitřního stavu. Čas je formální podmínka a priori všech jevů

Čas jako a priori Čas je tedy empirická realita, je objektivně platný, pokud jde o předměty, které mohou být dány našim smyslům. Nazírání je vždy jen smyslové, tzn. že se nemůžeme setkat s předmětem, který by nebyl určen časově. Nemá však absolutní realitu, ale po abstrakci od smyslových dat zůstává čas jako transcendentální idealita   Čas a prostor nejsou pojmy, ale apriorní formy nazírání.

Antinomie Thesis Svět má počátek v čase a jest také prostorově ohraničen. Antithesis. Svět nemá počátku ani hranic v prostoře, nýbrž jest i časově i prostorově nekonečný.

Svět má počátek v čase a jest také prostorově ohraničen Důkaz. Neboť dejme tomu: že svět nemá počátku v čase: tož uběhla až k danému každému okamžiku věčnost a tudíž uplynula nekonečná řada po sobě následujících stavů věcí ve světě. Než nekonečnost řady záleží právě v tom, že nikdy nemůže býti ukončena sukcesivní syntesou. Tedy jest nekonečná uplynulá řada světová nemožná: tudíž, počátek světa nutnou podmínkou její jsoucnosti, což bylo nejprve dokázati. Zřetelem k druhému vezměme opět opak za daný: pak bude svět nekonečně daný celek najednou eksistujících věcí. Nyní nemůžeme velikost nějakého kvanta, nedaného v určitých hranicích při každém názoru,l) představiti si jinak nežli syntesou jeho částí a totalitu takového kvanta jen úplnou syntesou anebo opětovným přidáváním jednoty sobě samému2). Tudíž za účelem pochopení světa, všechny prostory vyplňujícího, jako celku musila by syntesa částí nekonečného světa býti pokládána za dokonanou, t. j. nekonečný čas musel by vypočítáváním všech koeksistujících věcí považován býti za uplynulý, což je nemožnost. Proto nekonečný agregát skutečných věcí nemůže býti za daný celek a s tím zároveň ani za najednou daný považován.

Svět nemá počátku ani hranic v prostoře, nýbrž jest i časově i prostorově nekonečný Důkaz. Neboť dejme tomu: že má počátek. Poněvadž počátek znamená jsoucno, před nimž ušel čas, v němž věc nebyla, musel předcházeti čas, v niž světa nebylo, t.j. prázdný čas. Ale v prázdném čase není vznik nějaké věci možný, poněvadž žádný díl tohoto času nemá na sobě rozeznávací podmínku jsoucna před známkou nejsoucna (at si třeba přijmeme, že povstal sám sebou nebo z jiné příčiny). Může tudíž ve světě počnouti mnoho řad věcí, ale svět sám nemůže míti počátek a jest vzhledem k minulosti nekonečný. Co se týče toho druhého,. přijměme zase nejdřív opak: že totiž svět prostorově jest konečný a obmezený: pak se nachází v prázdném prostoře neobmezeném. Tedy by zde musel býti nejen poměr věcí: v prostoře, nýbrž také věcí. ku prostoru. Poněvadž pak svět jest absolutní celek, mimo nějž žádný předmět názoru ' a proto ani korelát světa, se nenajde, k němuž by se vztahoval, tu by poměr světa k prázdnému prostoru byl poměrem k žádnému předmětu. Takový však poměr, tudíž i ohraničení světa prázdným prostorem, není nic ; není tedy svět prostorově nikterak ohraničený, t. j. jest vzhledem k rozlehlosti nekonečný.

Antinomie Thesis. Antithesis. Druhý rozpor transcendentálních idejí. Každá složená substance ve světě záleží z jednoduchých  částic a nikde neeksistuje nic, leč jednoduché, anebo co z něho je složeno. Žádná složená věc na světe nezáleží z jednoduchých dílů a nikde v něm neeksistuje  nic jednoduchého. Třetí rozpor transcendentálních idejí. Není svobody, nýbrž všechno ve světě děje se prostě podle zákonů přírodních. Kausalita dle zákonů přírodních není jediná, z níž by se daly světové jevy vesměs  odvoditi. Jest nutno ještě kausalitu se svobodou přijmouti k vysvětlení jich. Čtvrtý rozpor transcendentálních idejí. Ke světu náleží něco, co bud jako jeho část anebo příčina jeho je bytostí prostě nutnou. Neeksistuje nikde žádná bytost prostě nutná, ani ve světě ani mimo něj, jako jeho příčina.

Objektivita Kant peers beyond the window of the phenomenal world and sees nothing