Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_06_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla Macillisová Tematický celek Management Ročník 4. ročník Datum tvorby březen 2012 Anotace výkladová látka Metodický pokynprezentace je určena jako výklad do hodiny Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Majetek podniku a jeho pořizování
Majetek podniku - podstatná součást hospodářských prostředků pro podnikatelskou činnost Členění majetku: a)peněžní b)věcný Peněžní majetek - peníze na hotovosti - peníze bezhotovostní - peníze uložené v jiných formách - obligace, ale i peníze zapůjčené jinému podnikateli Věcný majetek - oběžný majetek - dlouhodobý majetek 2.2.
Oběžný majetek - je v neustálém pohybu - výše a hodnota se neustále mění - lze zařadit i peníze Příklad peníze nakoupený materiál pro výrobu pohledávky hotové výrobky
Dle využití v podniku oběžný majetek lze rozlišovat: 1.Zásoby – zde „uložena“ velká hodnota peněz a) nakoupený materiál – pro budoucí využití ve výrobě b) vlastní vyrobený materiál, polotovary c) nakoupené a skladované zboží 2. Drobný hmotný a nehmotný majetek - např. vybavení firmy, výpočetní technika, úklidové prostředky, … Ideální vybavení firmy? Superpočítač v NASA
Do majetku podniku patří i skupiny, které se nepřímo podílí na produkci firmy: Zboží – nakoupeno za účelem dalšího prodeje Náhradní díly – k výměně původních součástí strojů a zařízení Pomocné látky – pro výrobu jsou nepostradatelné (lepidla, barvy, …) Suroviny – např. dřevo na výrobu nábytku, železo pro výrobu nářadí, … Obaly – chrání výrobky např. při skladování Provozní látky – např. plyn, pohonné hmoty, čistící prostředky, … Nedokončená výroba – polotovary Výrobky – hotové výrobky Zvířata – podnik zaměřený na chov, produkci a prodej
Dlouhodobý majetek - nazývaný také investiční - má dlouhou dobu životnosti - patří sem budovy, stroje, zařízení, pozemky, licence, know-how, software, … Dělí se: 1. dlouhodobý hmotný majetek (DHM) – stavby, pozemky, byty, nebytové prostory, Do DHM patří i umělecká díla. 2. dlouhodobý nehmotný majetek (DNM) – výsledky výzkumu, licence, ochranné známky, … 3. dlouhodobý finanční majetek (DFM) – cenné papíry, doba použití delší než 1 rok 5.5.
2006 Pořadí Brand Cena (mld USD) 1 Microsoft 67,000 2 Coca-Cola 56,926 3 IBM 56,201 4 General Electric 48,907 5 Intel 32,319 6 Nokia 30,131 7 Toyota 27,941 8 Disney 27,848 9 McDonald's 27, Mercedes-Benz 21, Citi 21, Marlboro 21, Pořadí Brand Cena (mld USD) 1 Apple 182,957 2 IBM 115,985 3 Google 107,857 4 McDonald's 95,188 5 Microsoft 76,651 6 Coca-Cola 74,286 7 Marlboro 73,612 8 AT&T 68,870 9 Verizon 49, China Mobile 47, GE 45, Vodafone 45,033 Zdroj: Millward Brown BrandZ Global Top 100 (2012) [2] Zdroj: Události ČT, [3] [2] [3] Zdroj: The World's Top Brands [4] [4] Následující 2 tabulky ilustrují, jak se změnil žebříček 12 nejhodnotnějších ochranných známek od roku 2006 do roku 2012
Zdroje: 1. Ing. Jaroslav Zlámal, Ph.D., Ing. Zdeněk Mendl: Ekonomie nejen k maturitě 2. AUTOR NEUVEDEN. [online]. Dostupný na WWW:. 3. AUTOR NEUVEDEN. [online]. Dostupný na WWW: Finance.html#id= AUTOR NEUVEDEN. [online]. Dostupný na WWW: < _NASA_Advanced_Supercomputing_Facility.jpg/ 5. AUTOR NEUVEDEN. [online]. Dostupný na WWW:.