3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Chování spotřebitele a formování poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomická gramotnost
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
13. července 2013VY_32_INOVACE_100305_Cenne_papiry_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
10. září 2013VY_32_INOVACE_100209_Nezamestnanost_1_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
4. srpna 2013VY_32_INOVACE_100204_Hospodarsky_proces_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie.
Trh, práva spotřebitele - poptávka
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Poptávka a poptávané množství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
TRH (tržní mechanismus)
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková organizace. Materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK 1.5 – EU peníze středním školám, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/

 je množství jednotlivých druhů zboží, které jsou prodávající ochotni a schopni dodat na trh při určité ceně  nabídku vytváří činnost podniků, která směřuje k uspokojení potřeb spotřebitelů  čím je cena určitého zboží na trhu vyšší, tím více výrobců přichází na trh a chce prodat své zboží  je-li cena na trhu nízká, nabízené množství se snižuje, protože výrobci nemají zájem prodávat za nízkou cenu

 charakterizuje reakci prodávajících na změnu ceny  vypočteme ji, když dáme do poměru procentní změnu nabízeného množství a procentní změnu ceny  nabídka je cenově pružná, pokud prodávající reagují na změny cen silněji a procentní změna nabídky je tedy větší než procentní změna ceny

 je množství jednotlivých druhů zboží, které jsou kupující ochotni a schopni při určité ceně na trhu koupit  poptávku po zboží vytváří snaha lidí uspokojit své potřeby  kupující má opačný zájem než prodávající, chce koupit za co nejnižší cenu  čím vyšší bude cena, tím méně kupujících bude ochotno si za ni zboží koupit

 ochota kupujících závisí na mnoha faktorech  mezi nejdůležitější faktory, které ovlivňují poptávku, patří: o cena o kvalita a užitečnost výrobku o ceny zastupitelných a doplňujících výrobků o příjem kupujících o záliby, zvyklosti, preference kupujících o reklama o móda

 nejdůležitějším činitelem ovlivňujícím poptávku je cena  cena je množství peněz, které bude za kupované a prodávané zboží zaplaceno  u většiny výrobků platí – čím vyšší je jeho cena, tím méně se ho prodá  Marshallův zákon klesající poptávky říká, že „poptávané množství se mění v opačném směru než cena“ (když cena roste, poptávka klesá, a když cena klesá, poptávka roste)  tato závislost poptávky na ceně se nazývá cenová pružnost poptávky

 vyjadřuje reakci poptávky na změnu ceny  vypočteme ji, když dáme do poměru změnu poptávaného množství v % a změnu ceny v % Poptávka může být :  cenově elastická ◦ změna ceny vyvolá větší změnu poptávaného množství v %  cenově neelastická ◦ změna ceny vyvolá menší změnu poptávaného množství v %  jednotkově elastická ◦ změna ceny vyvolá stejnou změnu poptávaného množství v %

 typickým zbožím, které je cenově neelastické (nepružné), jsou základní potraviny  například pečivo budeme kupovat, i kdyby se výrazně zdražilo  poptávka po základních potravinách bude pořád vysoká  poptávka u takového zboží na cenu příliš nereaguje

 vyjadřuje reakci poptávky na změnu příjmů kupujících  vypočteme ji, když dáme do poměru procentní změnu poptávaného množství a procentní změnu důchodu (příjmu kupujících)  obvykle platí, že při zvyšování příjmů se poptávka přesouvá na kvalitnější zboží

 prodávajících je na trhu mnoho a vzájemně si konkurují  snaží se získat kupující tím, že nabízejí příznivější podmínky (cenu, kvalitu, služby)  také kupujících přichází na trh mnoho a vybírají si zboží, které je pro ně výhodné  velikost nabídky a poptávky se neustále mění  mění se také ceny zboží a služeb

 při určité ceně se nabízené a poptávané množství vyrovnají  tuto cenu nazýváme rovnovážnou cenou  na trhu nastává rovnováha mezi nabídkou a poptávkou  při rovnovážné ceně nevzniká ani přebytek ani nedostatek zboží - všechno zboží na trhu se prodá  jestliže se poptávka a nabídka nerovnají, vzniká buď přebytek zboží (nabídka převyšuje poptávku) nebo nedostatek zboží (poptávka je větší než nabídka)

 poptávka převyšuje nabídku  tato situace nastane tehdy, kdy je cena nižší než rovnovážná cena  o zboží je na trhu zájem  je-li na trhu nedostatek zboží (nabídka je nedostatečná), výrobci zvýší cenu  pouze část kupujících je ochotna tuto vyšší cenu zaplatit  množství kupovaného zboží se tedy sníží  poptávka začne klesat

 vyšší cena však vyvolá zájem výrobců o výrobu a prodej tohoto zboží  na trh tak přijdou další prodávající  nabídka roste  tím, jak roste nabídka a klesá poptávka, se rozdíl mezi nimi snižuje  při určité ceně nedostatek úplně zanikne  nabídka a poptávka se opět vyrovnají

 nabídka převyšuje poptávku  tato situace nastane tehdy, kdy je cena vyšší než rovnovážná cena  o zboží na trhu není zájem (je drahé)  je-li nabídka přebytečná, prodávající cenu sníží  tím vzroste množství kupujících, kteří si chtějí koupit zboží za nižší cenu  poptávka roste

 nižší cena však vede výrobce k tomu, že snižují nabídku  nechtějí za nižší ceny prodávat (tolik se jim to nevyplatí)  tím, jak nabídka klesá a poptávka roste, se rozdíl mezi nimi snižuje  při určité ceně přebytek úplně zanikne  poptávka a nabídka se zase vyrovnají

 tržní mechanismus reguluje množství vyráběného a spotřebovaného zboží v celém národním hospodářství  s pomocí vhodných státních zásahů vede k hospodárnému rozdělování hmotných statků a služeb ve společnosti

 jsou statky, které jsou navzájem nahraditelné  spotřebu jednoho můžeme nahradit spotřebou druhého  např. káva-čaj, vlak-autobus, máslo-margarín  poptávka po těchto statcích se mění opačným směrem  při zdražení jednoho statku klesne poptávka po tomto statku, ale vzroste poptávka po jeho substitutech (které se nezdražily)  např. při výrazném zdražení kávy omezím spotřebu kávy a budu pít více čaje (pokud mi chutná obojí)

 jsou statky, u kterých spotřeba jednoho z nich doprovází spotřebu druhého - spotřebovávají se společně  např. auto-benzín, televize-elektřina, tenisová raketa-míček  poptávka po těchto statcích se mění stejným směrem  při zdražení jednoho statku klesne poptávka po tomto statku a také po jeho komplementech  např. pokud výrazně zdraží benzín, klesne poptávka nejen po benzínu (lidé jezdí méně), ale také poptávka po autech (provoz auta je drahý a lidé auta méně kupují)

ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech vyd. Zlín: CEED, ISBN SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie vyd. Praha 5: Libri, s.r.o., ISBN KLÍNSKÝ, Petr. Ekonomika1. Praha: EDUKO nakladatelství s.r.o., ISBN NOVOTNÝ, Zdeněk. Základy podnikové ekonomiky: aktualizované vydání k Břeclav: Moraviapress, ISBN Prezentace byla vytvořena v MS PowerPoint 2010