Celoživotní vzdělávání na Vsetínsku Opava 2012 PhDr. Helena Gajdušková
Situační analýza - Vsetínsko Valašsko – svérázný kraj, ovečky, horalé, prostí lidé, bohatý folklór Vsetín – přistěhovalci z venkova (za prací - 30. léta - Zbrojovka) – nemají vzdělávací návyky
Situační analýza - Vsetínsko současnost: zaměření na „tradiční“ cílové skupiny (děti,senioři) – nestačí mladí vzdělaní lidé odcházejí (Brno, Praha, Ostrava, Olomouc, Zlín, zahraničí) nebo se rodiny stěhují do domků na venkov zůstávají sociálně slabé vrstvy nutnost zaměřit vzdělávání i na ně
Situační analýza - Vsetínsko vzdělávací instituce na Vsetínsku (27.053 obyvatel) chybí VŠ 6 středních škol 7 základní škol 11 mateřských škol vzdělávací instituce placeného vzdělávání (Marlin, soukromá škola Kostka atd.) – šance pro „bezplatné/levné“ knihovny
Knihovna v konkurenčním prostředí role„půjčovací“ – nemá na trhu konkurenci role vzdělávací – existuje konkurence: školy vzdělávací agentury
Knihovna v konkurenčním prostředí Chce-li realizovat vzdělávací aktivity: musí být ve svých aktivitách „lepší“ (jiná) než školy a vzdělávací agentury musí nabídnout „přidanou hodnotu“ – něco nového, jiného
informační a knihovnické vzdělávací komunitní Funkce knihovny informační a knihovnické vzdělávací komunitní Vzdělávací a komunitní aktivity vyžadují další prostory – PC učebna, přednáškový sál s promítáním atd. Je výhoda, když je knihovna má.
Přidaná hodnota knihoven V čem knihovny mohou nabídnout svou přidanou hodnotu ve vzdělávání? zaměří se na cílové skupiny, o které nikdo „nestojí“ (nezaměstnaní, matky/rodiče s malými dětmi, senioři atd.) budou flexibilní v nabídce vzdělávacích aktivit knihovny byly první, kdo učil internet; komunikační dovednosti na internetu (Skype, ICQ, Digi foto); finanční gramotnost konkurují vzdělávacím agenturám – ECDL kurzy, akreditované PC kurzy nabídnou klientům to, co ostatní vzdělávací instituce nabídnout nemohou laskavý knihovník příjemné prostředí (neformální) – lidé se v knihovnách nebojí individuální přístup klient se do knihovny může vracet opakovaně využití i jiné služby knihovny (pro něj přidaná hodnota, pro knihovny noví členové)
Vzdělávání v knihovně neorganizované, vlastní silou, sebevzdělávání (četba, poslech toho, co mě zajímá) organizované pro školy obecně MŠ, ZŠ, SŠ (nabídka školám) http://www.mvk.cz/archiv/stazeni/MVK-101090-nabidka-akci-skolam-a-skolnim-druzinam-pro-skolni-rok-2011_2012l.pdf vzdělávání v rámci projektů – orientace na konkrétní cílové skupiny http://www.mvk.cz/knihovna/vsetin/projekty-10005/ vzdělávání pro veřejnost http://www.mvk.cz/knihovna/vsetin/vypis-akci-10065/
Organizované vzdělávání – projekty - děti a mládež úzce napojené na spolupráci se školami – věc partnerství, důvěry, předešlé dobré zkušenosti snaha přilákat mladé (teenagery) na akce i v jejich volném čase - těžké festival Literární jaro ve Vsetíně projekt, který organizuje knihovna v partnerství s Masarykovým gymnáziem Vsetín (nadace MG); financováno sponzorsky a z grantů úžasná literární výchova spolupráce s MG (dříve nefungovala ideálně) program http://www.literarnifestival.cz/ Komunitní knihovna celoživotního vzdělávání (2006-2008) projekt financovaný ze SROP 3.2 (ESF) jednou z cílových skupin - děti a mládež ohrožené sociální exkluzí nastartovaly díky tomu nové programy – otázka dalšího financování - udržitelnost prevence (drogy, závislost, zájem o veřejné dění atd.) besedy o adrenalinových sportech, hudbě atd.
Organizované vzdělávání – projekty - skupiny obyvatel ohrožené na trhu práce Projekty pro tyto cílové skupiny je možné financovat z evropských peněz financováno z ESF rozvoj partnerství s místními neziskovými organizacemi otázka udržitelnosti – snažíme se v započatých aktivitách pokračovat – zajištění financování (není možné u všech) nové projekty platí si účastníci lektoři (jako nejdražší položka) z lidských zdrojů knihovny, v rámci pracovní doby (členové knihovny mají kurz zdarma, ostatní drobný poplatek) Komunitní knihovna celoživotního vzdělávání (2006-2008) projekt financovaný ze SROP 3.2 (ESF) jednou z cílových skupin – nezaměstnaní, maminky pečující o malé děti rekvalifikační PC kurzy (akreditace MŠMT), motivační a psychologické kurzy Rovné příležitosti žen a mužů v komunitní knihovně (2009-2011) projekt financovaný z OP LZZ (ESF) cílová skupina - dlouhodobě nezaměstnané ženy - muži v podobné situaci (na MD, 50+), zaměstnavatelé, NNO vzdělávací aktivity v rámci projektu:
Organizované vzdělávání – projekty - skupiny obyvatel ohrožené na trhu práce Rovné příležitosti žen a mužů v komunitní knihovně (2009-2011) vzdělávací aktivity v rámci projektu (ideálně pro 8-10 účastnic/ků) – zavedení e-learningu rekvalifikační PC kurzy (navázání z předešlého projektu) jazykové kurzy Angličtina ve 3 úrovních Němčina ve 2 úrovních tematické kurzy Psychosociální osobnostní výcvik s psycholožku Motivace a bilanční diagnostika PC – digitální fotografie, vyhledávání na internetu Právní či Ekonomické minimum, Ekologie a udržitelný rozvoj, Estetika a Sebeprezentace, Prevence při výchově dětí atd.
Organizované vzdělávání – projekty - senioři Senioři vítáni projekt nadace OSF – aktivní účast seniorů – metodika http://www.mvk.cz/archiv/stazeni/MVK-100501-vsetin_metodika08final.pdf Akademický rok (nejen) pro seniory Různá témata vzdělávacích modulů PC kurzy – pro začátečníky; komunikace přes internet (Skype, ICQ, Facebook); Digitální fotografie atd.; tématické – Trénování paměti, Region, Literatura a cestování, Zdravý životní styl, Bezpečí a ochrana vycházky a cyklovyjížďky – tvoří aktivní senioři – dobrovolnictví; pohyb a poznání regionu – vzpomínky pamětníků tvůrčí dílny – podpora mezigeneračních vztahů kluby seniorů – aktivita dobrovolníků – Tilia, S klub na dětských půjčovnách Kurz Senioři komunikují – nadace L.a V. Klausových – regionální přesah Virtuální univerzita 3. věku Česká zemědělská univerzita v Praze (Astronomie, Etika atd.) http://www.e-senior.cz
Organizované vzdělávání – projekty Aktuální témata dnešních dní – s čím nás oslovují: PC gramotnost, sociální sítě (především senioři) Finanční gramotnost – možnost spolupráce s různými finančními institucemi, možnost vyškolit si vlastní lektory z řad knihovníků Možnost informovat o čtečkách, audioknihách, atd.
Organizované vzdělávání – veřejnost částečně financováno z drobných projektů (MK ČR, město Vsetín, Zlínský kraj) většinou z prostředků knihovny pravidelné „čtvrteční“ besedy a přednášky kurz „Finanční gramotnost“ večerní kurz pro veřejnost – Digitální fotografie a další
Vzdělávání knihovníků Rozvoj knihovníků je důležitý pro rozvoj dalšího vzdělávání v knihovně projekt Rozmanitost nás spojuje – (Program cezhraničnej spolupráce Slovenská republika a Česká republika – Fond mikroprojektů); partner Turčianská knižnica v Martině UZS jazykové vzdělávání osobní a profesní rozvoj jednotlivých pracovníků v různých oblastech Týmová školení a rozvoj měkkých dovedností v rámci MVK společné krédo týmová práce zvládání konfliktů práce s problémovými klienty atd.
Vzdělávání veřejnosti – knihovna ano nebo ne? Jak na to? Co dělá většina knihoven? večerní besedy s regionálním autory literární besedy (se spisovateli) jednorázové akce To je ok, ale stačí to?
Vzdělávání veřejnosti – knihovna ano nebo ne? Nestačí… v ČR neexistuje něco jako „Hochvolkschule“ v Německu maximálně funguje ve městech kurzy keramiky, ruční práce jazykové vzdělávání vzdělávání pro nezaměstnané atd. Ale zkuste ve Vsetíně najít nějaké další doplňkové vzdělávání – nenajdete! To je šance pro knihovnu sama může chybějící akce organizovat stane se rozcestníkem pro vzdělávání – informace, kde lidé co najdou včetně e-learningové nabídky
Vzdělávání veřejnosti – knihovna ano nebo ne? knihovna by se neměla ztotožňovat s nabídkou běžných agentur drahé (placené) kurzy agentury vyplňují běžný zájem na trhu Knihovna: čte znamení doby a je tu i pro ty, jimž běžná nabídka škol a agentur nevyhovuje
Hledání nových cest – jak uspět knihovna nabízí vzdělávání pohodovou formou, zábavně, snaží se nabídnout různé benefity (hlídání dětí, informační zdroje atd.) měla by vždy vidět „dopředu“ co na trhu chybí, být „průvodcem“, být v nabídce první, znát potřeby regionu a rychle reagovat, zaváděčem novinek např.pokud je v místě více agentur, které nabízejí kurz na Excel – nemusí to dělat i knihovna – spíš se zaměří na Excel pro seniory, kteří se k agentuře nepřihlásí, protože mají strach, že nebudou stíhat … nebo knihovna přijde s úplně novým kurzem, který na trhu není –novinky v digitální fotce, nebojte se internetu atd. zároveň by knihovna měla znát, co je jí blízké a nikdo se tím nezabývá – databáze, čtečky, regionální osobnosti atd.
Hledání nových cest – jak uspět Co v současnosti vnímáme jako aktuální skupinově další vzdělávání dospělých obecně navázání na předešlé/stávající projekty s ohledem na cílové skupiny (nebo veřejnost jako taková) – kurzy, semináře, besedy témata:Finanční gramotnost, Komunikace a internet, Virtuální univerzita 3. věku, Rozvoj občanské společnosti a regionu, otevřenost zájmovému vzdělávání – besedy, aktivity (zahrádkáři, bývalí pedagogové, turistika a kolo a další), PC gramotnost a další mezigenerační a prorodinné programy (mohou se účastnit celá rodina – rodiče, děti, prarodiče, vnoučata) tvořivé dílny společná čtení jednotlivě Poradenství, nasměrování, individuální konzultace uživatelé na PC/internetu v knihovně čtečky, audioknihy důraz na osobní přístup, ochota najdou u nás vždy, co potřebují - i když přesně neznáme odpověď, nabídneme jiné alternativy, hledáme další informace, společná řešení – odchází spokojeni
Závěrem Dobrá knihovna by měla plnit tyto role: základní knihovnické půjčování, přístup k informacím komunitní možnost setkání různých skupin X izolace jednotlivců vzdělávací jednotlivců i skupin neformální i formální pestrá nabídka dělat to, co je potřeba – aktuální požadavky