FOSILNÍ PALIVA A JADERNÁ ENERGIE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

Význam malých vodních ploch pro krajinu
Horniny Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.08
Ropa a zemní plyn Ropa vznikla z odumřelých organismů za nepřístupu vzduchu a tlaku nadložních vrstev v průběhu milionů let. Často je doprovázena zemním.
Znečištění moří, nadměrný rybolov
START.
Den Země – svátek planety
Organizace ochrany přírody v ČR
Deštné pralesy – pozdě na záchranu?
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kvalita ovzduší a pitné vody Ostravska Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_.
Autor: Mgr. Ilona Nováková
Ochrana biosféry – světové přírodní parky a rezervace
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
Význam hub a mechů v ekosystému
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Aromatické uhlovodíky (Areny)
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
Paliva - energie fosilní paliva = pravěká zkamenělá (uhlí, ropa, zemí plyn)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál shrnuje znalosti o fosilních palivech, získané.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Nerosty a horniny Energetické suroviny.
Vzduch Předmět: BiologieTřída: 2L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2014/2015 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Lukáš Kříž.
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA ŽIVOT ČLOVĚKA
ŽIJÍ S NÁMI VE MĚSTĚ - ROSTLINY A ZVÍŘATA
Zdroje uhlovodíků Ropa
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DOMÁCÍ EKOLOGIE – ODPADY A KONZUMNÍ SPOLEČNOST
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o ropě Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák zhodnotí užívání fosilních.
Těžba nerostných surovin
BIOSFÉRA – TYPY EKOSYSTÉMŮ
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?
F_070_Jaderná energie_Jaderná energie Autor: Mgr. Libor Sovadina Škola: Základní škola Fryšták, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Evropa: Hospodářství a průmysl
Zdroje organických sloučenin
Název: Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Přírodní zdroje uhlovodíků – rozdělení:  Zdroje fosilní  vznikaly složitými přeměnami těl živočichů a rostlin v průběhu miliónů let  Mezi fosilní.
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Neobnovitelné (fosilní) zdroje energie zdroje energie Uhlí, ropa, zemní plyn.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_07_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: UHLÍ Anotace:
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Palivoenergetické suroviny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název vzdělávacího materiálu Základní suroviny organické chemie
Topné plyny VY_32_INOVACE_17_328
Energetické suroviny - palivo
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Vypracoval: Viktor Andrianov
Uhlí.
VY_32_INOVACE_04_32_ENERGETICKÉ SUROVINY (PALIVA)
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Ropa Sestavily : Veronika Dvořáková Martina Převrátilová
Transkript prezentace:

FOSILNÍ PALIVA A JADERNÁ ENERGIE Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Člověk a příroda 7.ročník červenec 2011 FOSILNÍ PALIVA A JADERNÁ ENERGIE Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_ Čap-Z 7.,8.15 Vzdělávací oblast: fosilní paliva, jaderná energie Autor: Mgr. Aleš Hruzík Jazyk: český Očekávaný výstup: žák správně definuje základní probírané pojmy a jejich vzájemné vztahy Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: druhý stupeň, základní škola Datum (období), ve kterém byl vzdělávací materiál vytvořen: školní rok 2011-2012 Ročník, pro který je vzdělávací materiál určen: sedmý ročník základní školy

Energie Jaká fosilní paliva znáte? Víte, jak fosilní paliva vznikla?

Energie Jaká fosilní paliva znáte? Uhlí, ropa, zemní plyn Víte, jak fosilní paliva vznikla? Je to nerostná surovina vzniklá přeměnou odumřelých rostlin a těl živočichů za přístupu vzduchu

Fosilní paliva Získává se z nich energie (teplo, světlo, elektřina…) Při jejich zpracování dochází k poškozování životního prostředí (ovzduší, skleníkový efekt, znečištění vod…) Je důležité mít na paměti, že to jsou neobnovitelné zdroje Jejich masivní využívání odstartovala průmyslová revoluce V posledních letech se prosazuje snaha nahradit uhlí, ropu a zemní plyn obnovitelnými zdroji, případně jadernou energií Veškerá moderní výroba je závislá na fosilních palivech Zatímco uhlí se většinou spotřebovává lokálně (v blízkém okruhu těžby), ropa a zemní plyn se dopravují na velké vzdálenosti V přírodě se z fosilních paliv nejčastěji vyskytuje uhlí

Uhlí Jakou barvu může uhlí mít? Uhlí jaké barvy se těží na Ostravsku a jakou barvu má to v západních Čechách? Místo, kde se na západě Čech těží uhlí je ? a ? pánev…

Uhlí Jakou barvu může uhlí mít? Černou, hnědou, hnědočernou Uhlí jaké barvy se těží na Ostravsku a jakou barvu má to v západních Čechách? Na Ostravsku se těží uhlí černé barvy, v západních Čechách těží hnědé uhlí Místo, kde se na západě Čech těží uhlí je mostecká a sokolovská pánev…

Uhlí Hořlavá hornina hnědé, černé nebo hnědočerné barvy Vzniká desítky až stovky miliónů let Na začátku je uhelnatění rostlinných látek V poslední fázi uhlí vzniká tak, že je rašelina překryta pískem a jílmem, a za pomoci stlačení se mění na uhlí Černé uhlí obsahuje 75%-90% uhlíku, hnědé okolo 65% uhlíku Největší zásoby nalezišť – USA(30%), Rusko (25%), Čína (10%) Ekonomické důvody dovolují těžbu pouze 12% známých světových zásob Dříve se uhlí říkalo „hořlavý kámen“ [1 - zdroj. 2011-15-07]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Coal_mine_Wyoming.jpg>

Ropa Kapalina hnědé či nazelenalé barvy, kterou tvoří směs uhlovodíků V počátcích se ropa těžila vědry ze studní, od poloviny 19. století se začaly využívat vrty Bývá buď čerpána nebo pod tlakem vyvěrává na povrch Vyskytuje se společně se zemním plynem Zpracovává se frakční destilací v rafinériích Získáváme: benzín, petrolej, mazut, asfalt, mazadla, těžké oleje, barviva, umělá vlákna, kaučuk, propan butan Je nerozpustná ve vodě [1 - zdroj. 2011-15-07]. < http://cs.wikipedia.org/wiki/Šetření_energií#cite_note-eu-7 >

Celosvětová spotřeba ropy Barel na osobu/den 1 barel = 158,987 l Z mapy je patrné, že největší spotřebu mají v USA a Kanadě, ale také v Norsku. (2007) Naopak největšími producenty ropy jsou Saudská Arábie, Rusko, USA, Írán a Čína. [1 - zdroj. 2011-15-07]. < http://cs.wikipedia.org/wiki/Šetření_energií#cite_note-eu-7 >

Zemní plyn Plynné fosilní palivo obsahující okolo 90% metanu Vysoká hořlavost, ale na rozdíl od ropy bez zápachu Bývá doplňován zapáchájícími plyny, aby jej bylo možno ucítit Při spalování uvolňuje poměrně málo CO2, a tak patří mezi ekologické zdroje Využívá se pro topení, ohřev vody, vaření či pohon vozidel Při výrobě dusíkatých hnojiv se používá jako zdroj vodíku Zápalná teplota 650 °C Teplota plamene 1957 °C [1 - zdroj. 2011-15-07]. < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Natural_gas.jpg>

Fosilní paliva vs. životní. prostředí Těžba fosilních paliv má významný dopad na okolní ekosystém, například: znečištění okolních vod, úbytek spodních vod, velké množství odpadu a ohrozit může také druhovou rozmanitost Velkým problémem je ale takzvaný Skleníkový efekt, který je spojován s globálním oteplováním Při zpracovávání a spalování fosilních paliv se do ovzduší uvolňují skleníkové plyny (velkou měrou se na tom podílejí zejména ropné společnosti – spalování zemního plynu) Často se těží v rozvojových zemích, kde nejsou ekologická pravidla tak přísná Příkladem je Nigérie, kde byl o těžbě natočen krátký film, naleznete jej i na youtube pod názvem Poision fire (Jedovatý plamen)

Jaderná energie Uvolňuje se z jaderných reakcí v atomovém jádře Pro reakce se používá štěpná reakce uranu a plutonia Využívá se i pro pohon vojenských lodí či ponorek Výroba je ale mimořádně nebezpečná, největší havárie se stala v roce 1986 v Černobylu (Ukrajina). Zjistěte si na internetu více. V ČR máme dvě jaderné elektrárny – Dukovany a Temelín Víte, jak funguje jaderná elektrárna? Na stránkách ČEZU v sekci výroba elektřiny, jaderná energetika naleznete interaktivní model. Podívejte se na něj! [1 - zdroj. 2011-15-07]. < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:JE_Temelin1.jpg>

Jaderná energie a ekologie Jaderné elektrárny jsou k životnímu prostředí velice šetrné Náročný proces nemá za následek vypouštění skleníkových plynů nevznikají ani škodlivé zplodiny Problémem je ale jaderný odpad – nízkoaktivní, středně aktivní a vysoce aktivní odpad Odpad je vložen do speciálních kontejnerů a poté uložen do podzemí Speciální úložiště radioaktivního odpadu [1 - zdroj. 2011-15-07]. < http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Radioactive.svg>

Znáte odpověď? K čemu slouží pro jadernou elektrárnu typické „široké komíny“? V nedávné době tsunami způsobily vážné problémy v jaderné elektrárně Fukušima. Ve které zemi to bylo? [1 - zdroj. 2011-15-07]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:JETE-chladici_veze.jpg>

Znáte odpověď? K čemu slouží pro jadernou elektrárnu typické „široké komíny“? Jedná se o chladící věže V nedávné době tsunami způsobily vážné problémy v jaderné elektrárně Fukušima. Ve které zemi to bylo? V Japonsku. [1 - zdroj. 2011-15-07]. http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:JETE-chladici_veze.jpg>