Ing. Václav Matyáš, prezident SPS Zasedání představenstva SPS 17.6 2010 Obsah prezentace: 1. Současná situace ve stavebnictví 2. Dopravní infrastruktura.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna.
Trendy finančních produktů ČLFA
Ústí nad Labem Dosažení potřebné kapacity justičních institucí
ZKUŠENOSTI S VYUŽÍVÁNÍM PŘEDVSTUPNÍ POMOCI EU PHARE / ISPA Ministerstvo financí Centrum pro zahraniční pomoc Ing. Ludmila LEFNEROVÁ.
1 Financování dopravní infrastruktury Tisková konference, 28. května 2007.
Mgr. Libor Jarmič, Ekologický právní servis,
Ing. Karel Havlíček – ředitel odboru příspěvkových programů
Statutární město Ostrava Hlavní problémy v oblasti dopravy statutárního města Ostravy •Krácení finančních prostředků •Dokončování rozpracovaných.
Zpráva o realizaci NPR v roce 2013 a Příprava NPR 2014 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti Úřadu vlády.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
MSP v české ekonomice a dotační podpora z EU a státních prostředků.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Pohled ŘSD na možnosti a výhled realizace staveb na Moravě
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Energetika a stavebnictví Územní energetická koncepce Mezinárodní konference ABF P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Cesta k vyšší životní úrovni obyvatelstva
Budoucnost energetiky ČR Aktualizace státní energetické koncepce Diskuse AEM – Poděbrady 18. a 19. března 2003.
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
TÉMA: SPRAVEDLIVÁ REFORMA HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY AUTOŘI: JAN MLÁDEK, JIŘÍ HAVEL HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
PŘETRVÁVÁ KRIZE VE STAVEBNICTVÍ? 1 Přetrvává krize ve stavebnictví? Praha, Žofín, 7. října 2014 Ing. Jiří Koliba náměstek ministra pro stavebnictví.
Výhled financí obcí Ing. Luděk Tesař.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
1 Evropská dimenze ekonomické krize Ing. Oldřich Vlasák předseda SMO ČR a poslanec EP XII. Celostátní finanční konference 23. listopadu 2009.
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro Místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Léčiva u vzácných onemocnění (v kontextu dalších informací) PharmDr. Josef Suchopár Infopharm, a.s. Praha,
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
INFORMACE O PŘEDBĚŽNÉ ALOKACI V OP Martin Fraško MAS Naděje o.p.s , MOST.
VÝBOR PRO FINANCOVÁNÍ NÁRODNÍ STRATEGIE BESIP (VFNS) Informace o činnosti výboru pro jednání Rady vlády pro BESIP , Praha.
Plány Ředitelství silnic a dálnic na rok 2007 Tisková konference Pondělí Praha.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Priority ve vzdělávání jsou dané legislativou možnostmi finančních prostředků státního a krajských rozpočtů možnostmi čerpání fondů EU aktuálním vývojem.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
213. ŽOFÍNSKÉ FÓRUM KDO ZASTAVÍ PROPAD STAVEBNICTVÍ?
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Strategické úkoly MD Pardubice
Tisková konference ČMKOS
Ing. Pavel Ševčík, Ph.D. technický ředitel
Financování dopravní infrastruktury z rozpočtu SFDI v roce 2017
Možnosti využití expertní pomoci JASPERS
Prezident SPS Ing. Václav Matyáš
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Tisková konference ČMKOS
Konference Dopravní Infrastruktura Litomyšl 2019
Transkript prezentace:

Ing. Václav Matyáš, prezident SPS Zasedání představenstva SPS Obsah prezentace: 1. Současná situace ve stavebnictví 2. Dopravní infrastruktura 3. Další spolupráce SPS se státními orgány v období po volbách 4. Aktualizace „Strategie SPS“

1. SOUČASNÁ SITUACE VE STAVEBNICTVÍ

STAVEBNÍ PRODUKCE – VÝVOJ mld.Kč b.c.* 301,8317,6353,9402,4431,4472,6521,5547,6520,9 meziroční index 110,4103,0109,3108,8105,2106,0107,1100,095,0 * hodnoty S jsou zpětně přepočteny na NACE-CZ 1.Současná situace ve stavebnictví

2010ledenúnorbřezenduben* Stavební produkce Měsíc74,476,583,084,7 Od poč. roku74,475,578,680,6 Pozemní stavitelství Měsíc67,371,381,384,5 Od poč. roku67,369,075,077,9 Inženýrské stavitelství Měsíc99,892,688,085,3 Od poč. roku99,896,990,188,2 STAVEBNÍ PRODUKCE leden – duben 2010 (meziroční index s. c.) 1.Současná situace ve stavebnictví * předběžný výsledek

Stavební produkce↓- 19,4 %↓ -7,3 % z toho Pozemní stavitelství↓ - 22,1 %↓ - 13,3 % Inženýrské stavitelství↓ - 11,8↑+ 14,1 % STAVEBNÍ PRODUKCE LEDEN – DUBEN 2010 a 2009 (stálé ceny) 1.Současná situace ve stavebnictví

2010ledenúnorbřezenduben* Zahájené byty Měsíc71,766,876,6101,6 Od poč. roku71,769,371,979,0 Dokončené byty Měsíc94,0104,098,6118,4 Od poč. roku94,098,998,8102,8 BYTOVÁ VÝSTAVBA leden – duben 2010 (meziroční index) 1.Současná situace ve stavebnictví * předběžný výsledek

2010ledenúnorbřezenduben* Počet povolení Měsíc85,4100,693,796,4 Od poč. roku85,492,593,093,9 Orientační hodnota staveb Měsíc115,276,090,8145,9 Od poč. roku115,294,192,8104,8 mld.Kč měsíčně28,621,930,837,4 mld. Kč od poč.r.28,650,581,3118,7 VYDANÁ STAVEBNÍ POVOLENÍ leden – duben 2010 (meziroční index) 1.Současná situace ve stavebnictví * předběžný výsledek

1.Současná situace ve stavebnictví DŮVODY OHROŽENÍ INVESTIČNÍ VÝSTAVBY  nedostatečné finanční prostředky - vývoj státního rozpočtu - státní dluh - neznámý postoj nové vlády k proinvestiční politice - dostupnost úvěrů  legislativní problémy - vyřešení majetkoprávních vztahů – zákon o vyvlastnění - problematika v územním řízení – stavební zákon - PPP projekty –koncesní zákon - zákon o zadávání veřejných zakázek  neodůvodněné požadavky občanských iniciativ - novela zákona č.100 /2001 o posuzování vlivu staveb na ŽP (EIA) - kompenzační opatření (vydírání)

2. DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA

Reálná potřeba financování rozvoje DI – 100 mld. Kč – do r bil. Kč, 30% údržba Státní fond dopravní infrastruktury  národní zdroje  zdroje z fondů EU – Operační program doprava – na r.2007 – 2013 celkem 140 mld.Kč (5,77 mld. €)  zdroje EU měly být využity ke zrychlení budování  jsou využívány jako náhrada národních zdrojů  od roku 2007 dochází trvale ke snižování národních zdrojů DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA 2. Dopravní infrastruktura

SNIŽOVÁNÍ OBJEMU NÁRODNÍCH ZDROJŮ 2. Dopravní infrastruktura

PLÁNOVANÁ REDUKCE ZDROJŮ ,0 mld.Kčpředstavuje 2,5% HDP ,8 mld.Kč2,0% HDP ,1 mld. Kč1,4% HDP Dopravní politika schválená vládou stanovila 2,5% HDP Důsledek:  radikální zastavení staveb  snížení počtu zaměstnanců  nedobudování dopravní sítě  vysoká míra rozestavěnosti 2. Dopravní infrastruktura

Ani tyto zdroje nemusí být naplněny 2. Dopravní infrastruktura

ZAPOJENÍ SOUKROMÝCH FINANČNÍCH PROSTŘEDKŮ - PPP  alternativní zdroj financování  základní předpoklad pro tvorbu rozvojové strategie stavebních firem  stabilizace stavebnictví  vazba na zaměstnanost  vazba na kvalitu pracovní síly (odliv vyškolených pracovníků)  investice do strojního vybavení  multiplikační efekt 2. Dopravní infrastruktura

REALIZACE PROJEKTŮ PPP  závisí na projektové přípravě  na rychlosti legislativního procesu výběru koncesionáře  cestou k urychlení realizace projektů PPP => předložit harmonogram realizace konkrétních projektů  výběr projektů urychlit a finalizovat  nerealizování znamená nevyužití pozitivních efektů  znevěrohodnění metody PPP jako aktuálního způsobu financování 2. Dopravní infrastruktura

 kontrola hospodárnosti vynakládaných finančních prostředků  aktualizace harmonogramu rozvoje DI s cílem řízení rozestavěnosti  koncepce zdrojového zajištění od r  harmonogram realizace konkrétních projektů PPP ( viz. „Krátkodobá opatření vlády“ odsouhlasená jednáním tripartity )  posílení národních zdrojů  možnost převodu finančních prostředků z jiných OP  racionalizace přípravy staveb NUTNÁ OPATŘENÍ: 2. Dopravní infrastruktura

Průzkum Eurostat a OECD ve 33 evropských zemích:  ceny stavebních prací v ČR na úrovni 40 – 60% průměrných cen EU  ceny inženýrských staveb (dopravní, potrubní, přenosové, a.j.) 74% průměrných cen EU  nejdražší Švédsko (163%), Švýcarsko (155%)  1 km dálnice je o 17% levnější než v Rakousku, srovnatelný s Německem  oproti Německu levnější výstavba velkých mostů (o 14%)  dražší výstavba ražených tunelů (o 27%) STAVÍME DRAZE ČI LEVNĚ ?

2. Dopravní infrastruktura CENA DÁLNIC  minimálně třetinu ceny tvoří položky nesouvisející se stavebními náklady - výkupy pozemků + soudní spory + právní výlohy - ekologická opatření  nabalují na sebe další náklady - potřebné studie - změny projektů - posudky a výzkumy  jsou to náklady v řádu stamilionů až miliard  ČR je v tom odlišná ve srovnání s Německem a Rakouskem

2. Dopravní infrastruktura CENOVÉ NORMATIVY  dle statistky z let na základě 215 dopravních staveb - objem staveb 105 mld. Kč - obsahují objektů  stanoveny čtyři základní typy objektů - komunikace - mosty - tunely - ostatní objekty  vydány v červnu 2009, jsou každoročně aktualizovány  požadavek SPS => státní expertízu u veřejných zakázek nad 300 mil. Kč

2. Dopravní infrastruktura KDY BUDEME JEZDIT ? Dálniční síť - v provozu km - v realizaci 171 km - výhled 869 km Celkem km (dle usnesení vlády ČR z ) Fáze výstavbyDélka km Náklad * mld. Kč Zdroje mld. Kč Dokončení V realizaci 17169,20 96, Výhled – absolutní priorita rek. D1 157,51??? Výhled – naléhavá potřeba 17887,26??? Výhled – další potřeba ,48??? Celkem rek. D1 499,45 * se zohledněním 10% úspory dle krizového plánu ministra dopravy

3. DALŠÍ SPOLUPRÁCE SPS SE STÁTNÍMI ORGÁNY V OBDOBÍ PO VOLBÁCH

3. Další spolupráce v období po volbách SPS BUDE POKRAČOVAT V UPLATŇOVÁNÍ NÁMĚTŮ:  zviditelňovat stavebnictví, dát mu odpovídající společenskou prestiž  podporovat proinvestiční politiku vlády ve státních rozpočtech - dopravní infrastruktura - bytová politika  trvale podporovat zajištěnost financování  prosazovat změny legislativy  podporovat změny v rozpočtové a daňové politice  zasazovat se o změny funkce státní správy

3. Další spolupráce v období po volbách PODPORA PROINVESTIČNÍ POLITIKY:  upřednostnění investičních výdajů s multiplikačním efektem  dopravní infrastruktura jako jedna z priorit státního rozpočtu  harmonogram výstavby dopravní infrastruktury a koncepce jejího financování  výstavba jezů na Labi, rozhodnutí o výstavbě průplavu Dunaj – Odra – Labe  koncepce výstavby nájemních bytů s podporou státu  výstavba energetických staveb (JETE, Prunéřov)  zintenzivnění čerpání zdrojů z EU, zapojení privátních zdrojů (PPP)  sledování vládního programu, diskuse s politiky, kulaté stoly, tiskové konference

3. Další spolupráce v období po volbách ZMĚNY LEGISLATIVY  zákon o vyvlastnění  stavební zákon  zákon o veřejných zakázkách (VOP)  daňové zákony - zrychlené odepisování - podpora učňovského školství - podpora financování vzdělání, vědy, výzkumu - splatnost faktur do 30 dnů - platba DPH z uhrazených faktur  koncesní zákon

3. Další spolupráce v období po volbách OBLAST UDRŽITELNÉHO STAVĚNÍ  vytvoření Strategie udržitelného rozvoje, součástí stavebnictví  podpora programu Zelená úsporám  koordinace předpisů na úseku ŽP  neodůvodněné požadavky občanských iniciativ, obstrukční postupy  nesouhlas s konáním místních referend  kompenzační opatření (vydírání)

3. Další spolupráce v období po volbách FUNKCE STÁTNÍ SPRÁVY  kompetenční zákon č.2/1969 Sb. => MPO nefunkční  nevytváří vhodné podnikatelské prostředí  nezajišťuje provázanost a vyváženost v oblasti legislativy  neřeší úkoly ve vazbě na Evropskou komisi  legislativní, koncepční a finanční nástroje rozčleněny do 5 ministerstev  ustanovení jednoho ministerstva (výstavba, územní rozvoj, ŽP)  při řešení úzce spolupracovat se zaměstnavatelskými svazy

4. AKTUALIZACE „STRATEGIE SPS PRO KRIZOVÉ OBDOBÍ 2009 – 2012“

4. Aktualizace Strategie SPS  jistota => rok 2010 nebude rokem vzestupu ani konsolidace  důležitý bude - růst české ekonomiky - podmínky pro podnikání nastavené novou vládou  v nejbližších letech nebude dosaženo úrovně z roku 2006 – 2008  lze očekávat snížení stavebních kapacit o 10 – 25%  dojde ke snížení počtu firem  3 scénáře ekonomického vývoje - protikrizový - realistický - restriktivní DŮVODY AKTUALIZACE – STRATEGIE

4. Aktualizace Strategie SPS PROTIKRIZOVÝ SCÉNÁŘ  nová vláda si uvědomí ekonomický význam stavebnictví  zváží nebezpečnost propadu a jeho dominový efekt  provede nutná opatření k zastavení propadu stavebnictví - zvýší veřejné investice v roce provede nezbytná opatření pro podporu soukromé investiční sféry - bude konsolidovat trh na trvale udržitelné úrovni  stavební firmy se změní - při rekvalifikaci a vzdělávání vlastních zaměstnanců - v oblasti snižování nákladů a investic

4. Aktualizace Strategie SPS REALISTICKÝ SCÉNÁŘ  čs. ekonomika bude pomalu oživovat, mírný nárůst díky exportní výrobě  růst HDP o 1 – 2%  vláda zahájí proces konsolidace veřejných financí  dojde k významným škrtům investic z veřejných rozpočtů  rozpracované stavby se budou dokončovat, nové se nebudou nezahajovat  stavebnictví nebude nekopírovat částečné oživení ekonomiky (má delší cyklus)  bude vytvářet poklesy i v dalších odvětvích  bude generovat nezaměstnané v celém národním hospodářství

4. Aktualizace Strategie SPS RESTRIKTIVNÍ SCÉNÁŘ  ekonomika EU neporoste  problémy v oblasti veřejných financí => destabilizace stavebního trhu  vyšší potřeba razantních fiskálních úspor  vláda nebude provádět opatření pro podporu stavebnictví  bude pokračovat trend poklesu  zhorší se důvěra spotřebitelů i investorů  bude nízká poptávka i v soukromém sektoru  stát, kraje i obce sníží výdaje do nových staveb i do oprav

4. Aktualizace Strategie SPS mld,Kč547,6520,9474,0497,7507,7 Protikrizováindex k roku 20081,000,950,870,910,93 mld,Kč547,6520,9474,0455,1 Realistickáindex k roku 20081,000,950,870,83 mld,Kč547,6520,9427,1384,4369,0 Restriktivníindex k roku 20081,000,950,780,700,67 snížení stavebni produkce oproti r 2008 Protikrizovámld,Kč -26,7-73,6-49,9-39,9 Realistickámld,Kč -26,7-73,6-92,5 Restriktivnímld,Kč -26,7-120,5-163,2-178,6

4. Aktualizace Strategie SPS dopady na zaměstnanost v ekonomice Protikrizovápočet prac míst (tis.) -85,4-235,5-159,6-127,8 Realistickápočet prac míst (tis.) -85,4-235,5-296,1 Restriktivnípočet prac míst (tis.) -85,4-385,5-522,2-571,4 dopady na zaměstnanost ve stavebnictví Protikrizovápočet prac míst (tis.)463-22,6-62,2-42,2-33,8 Realistickápočet prac míst (tis.)463-22,6-62,2-78,2 Restriktivnípočet prac míst (tis.)463-22,6-101,9-138,0-151,0 dopady do státního rozpočtu,fondu zaměstnanosti,sociální a zdrav poj. Protikrizovámld,Kč -14,7-40,5-27,4-22,0 Realistickámld,Kč -14,7-40,5-50,9 Restriktivnímld,Kč -14,7-66,3-89,7-98,2

4. Aktualizace Strategie SPS