Prezentace při zveřejňování souhrnu „Ekonomické a marketingové studie pořádání letních olympijských her v roce 2016 resp. 2020 v hlavním městě Praha" 26.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PPP a klasická veřejná zakázka
Advertisements

JAK NA DOTACE NA VYSOČINĚ? RVVZ Vysočina 23. –
Spolek ZS Rosice Prezentace pro město Rosice
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Proč byla studie vytvořena ?
Město Týniště nad Orlicí pro občany SNÍŽENÍ NÁKLADŮ PRO VAŠE DOMÁCNOSTI, FIRMY, OBČANSKÁ SDRUŽENÍ A BYTOVÁ DRUŽSTVA.
MĚSTSKÉ PRŮMYSLOVÉ ZÓNY – SEVERNÍ A JIŽNÍ PŘEDLICE
Představení města v urbánním rozměru Mgr. Jan Mareš, primátor
1 Financování dopravní infrastruktury Tisková konference, 28. května 2007.
Projekt rekonstrukce sportovního zázemí TJ Janovice Prezentace pro zastupitelstvo obce Janovice dne
Strategie dopravy MD ČR
Bc. Lucie Ptáková,  Plánované spuštění systému: 2014  = evropská agentura pro vesmírný systém Galileo (GSA)  Bude zajišťovat především navigaci.
Management sportovního klubu © Nymburk 2012
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Beach Centrum Club o.s. Nabídka spolupráce Sezóna
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Prezentace závěrů projektu
Letní olympijské hry Názory obyvatel ČR a hl. m. Prahy
Realizace rozvojových aktivit v obcích regionu České Švýcarsko 1. schůzka PS
Ostrava, Ing. Lucie Ligocká
Projekt: Regionální centrum pro volnočasové aktivity, tělovýchovnou, kulturní a spolkovou činnost Předběžná studie proveditelnosti.
| Rozvoj železniční sítě v Libereckém kraji Jiří HRUBOŇ KORID LK (CZ) This project is implemented through.
Projekt TROLLEY Dobrý den.
11 Základní data návrhu rozpočtu vlastního hl. m. Prahy na rok 2011 doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc. primátor hl. m. Prahy Praha
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
Michal Pluta Česká spořitelna, a.s. IX / 2008
Outdoorová komunikace - strategie pojišťovny Kooperativa -
Udržitelný rozvoj služeb cestovního ruchu Zpráva o průběhu projektu v období leden – červen 2006 Valná hromada Mikroregionu Hranicko Spolufinancováno.
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic NÁRODNÍ DIALOG KE KLASTROVÝM KONCEPCÍM Martina Froňková Praha,
Jednání RHMP, Evropský sociální fond Evropský fond pro regionální rozvoj Praha a fondy EU Praha a fondy EU 7. výzva OPPK Ing. Milan Richter.
JJ Mois Année IX. Celostátní finanční konference “Finance pro města a obce z evropských fondů v letech “ IX. Celostátní finanční konference.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Návrh způsobu financování opatření Národní strategie BESIP (k diskusi)
Výhled financí obcí Ing. Luděk Tesař.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
ADVISORY Development a cestovní ruch panelová diskuse Real Estate Market 2005.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
pro integrovaný projekt
Teorie optimální velikosti města
Petra Nováková Klára Škorpilová.  Klíčové prvky dnešní kultury - velmi silně ovlivňují chování současné společnosti  Výrazně působí na ekonomický i.
1 „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací projektu z PRV“
Sportovní zařízení a akce
ICT triatlon - 5. ročník triatlonu pro pracovníky ICT Račice června 2010.
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
PRAHA OLYMPIJSKÁ, o.p.s..
Internet jako mediatyp pro reklamní investice
Silnice nebo železnice
SUBURBANIZACE.
MĚSTA 2020 aneb od strategie k projektům
Zákon o koncesních smlouvách a koncesním řízení ( koncesní zákon) – č. 139/2006 Sb. ze 14. března 2006, nabyl účinnosti 1. července 2006 Příprava zákona.
Teorie optimální velikosti města
Regionální operační program Moravskoslezsko Datum: Místo: Prezentuje: Brno Kateřina Plachá.
INVESTICE DO AREÁLU mil. Kč INVESTICE DO AREÁLU V OBDOBÍ mil. Kč.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Podnikatelský záměr: Turnaj v malé kopané. Základní info: turnaj v amatérské malé kopané dvoudenní turnaj přínos pro Olomoucký kraj a město Olomouc, široké.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Snižování podpory z hlediska příjmů projektů – pozice OP Doprava
Praha olympijská EKOS P13. Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP V HLAVNÍM.
Financování výstavby a modernizace dopravní infrastruktury v ČR
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Dlouhodobá udržitelnost veřejných financí
Transkript prezentace:

Prezentace při zveřejňování souhrnu „Ekonomické a marketingové studie pořádání letních olympijských her v roce 2016 resp. 2020 v hlavním městě Praha" 26. listopadu 2004

Obsah prezentace 1. Úvod 4. Makroekonomická vyčíslení -     Tým                                             5. Některé aspekty organizace -     Rozměr a význam OH                       a časování 2.    Základní koncept                             6. Shrnutí přínosů -    Výhody a nevýhody Prahy                 - Pro Prahu -     Soulad s potřebami Prahy                 - Pro ČR a ČR                                            7. Některá naše doporučení -     Koncept „krásných her"                     - Obecná -     Rozmístění sportovišť                       - Praktické kroky 3.    Finance (náklady, výnosy a zdroje financování her) -     Základní metodika -     Náklady -    Výnosy a zdroje

Úvod - Rozměr a význam letních OH Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Úvod - Rozměr a význam letních OH Letní OH jsou jednoznačně nejvýznamnější sportovní událostí, jejíž rozměr nemá mezi dalšími sportovními událostmi obdobu. Počet soutěží (indikace počtu hal/stadionů) 1000 Počet sportovců (indikuje požadavky na ubytování) 10,000 Příjmy z licencí (USD) ■ Letní olympijské hry D Zimní olympijské hry ■  Mistrovství světa ve fotbale Příjmy z TV práv (USD) 10mld. Počet vstupenek v 10,000 (indikuje počet diváků) mld. 10mld 10mld Příjmy ze vstupenek (USD) Příjmy od sponzorů (USD) (indikuje potřebu podpory odvětví ekonomiky) Strana 3 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

Základní koncept - Výhody a nevýhody Prahy Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Základní koncept - Výhody a nevýhody Prahy Praha musí přijít s výrazně odlišnou strategií kandidatury než „standardní' pořadatelská města olympijských her (OH) Výhody vůči „standardním" kandidátům: •  Krása města i architektury •  Ideální poloha a dostupnost, vysoký objem turistiky •  Střední Evropa (zatím pouze Praha a Budapešť) •  Malé vzdálenosti v rámci města a okrajových částí •  Územní plánování (kvalita, hloubka, dlouhodobost) •  Velké plochy i u centra města Nevýhody vůči „standardním" a středoevropským kandidátům: •  Méně sportovišť (pro hry i tréning) •  Menší množství vrcholných sportovních akcí •  Možnosti ubytování nebudou v okamžiku kandidatury postačovat bez dodatečné výstavby u niž je nutné prokázat životaschopnost •  Nikoli pro OH ale pro ČR jsou potřebné rozsáhlé infrastrukturní investice Strana 4 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

Základní koncept - Soulad s potřebami Prahy a ČR Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Základní koncept - Soulad s potřebami Prahy a ČR Výstavba olympijské vesnice a mediální vesnice - shoda s rozvojem rezidenčního bydlení, uspokojením potřeby kolejí a příp. s nimi spojeného univerzitního areálu. Praha pociťuje značný nedostatek sportovišť a sportovních ploch nejen pro sportovce ale i pro širokou veřejnost bráníc odlivu mladých rodin a kvalifikovaných odborníků do satelitů, či jiných měst. V oblasti všeobecné infrastruktury Praha dlouhodobě pociťuje výraznou potřebu dobudování dopravní infrastruktury. V dlouhodobém plánu rozvoje města jsou dále projekty výstavby spojení letiště s centrem, rozvoj městské železnice, další rozšiřování metra do Letňan. Rozvoj výstaviště v Letňanech, Manin, získání špičkového fotbalového stadionu v souladu se záměry města. ČR se v rámci vstupních jednání do EU zavázala k výstavbě, resp. modernizaci žel. koridorů. s Strana 5 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers                                             

Základní koncept - Koncept „krásných her" Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Základní koncept - Koncept „krásných her" Modifikace Severní varianty sledující koncept „krásných her" umožňující maximální vizualizaci krásy města během sportovních událostí. Principy rozmístění areálu: •  Vytvoření hlavního olympijského centra umístěním ceremoniálního stadionu a mediální vesnice do Letňan spolu s využitím výstaviště pro většinu halových sportů. •  Umístění olympijské vesnice pokud možno dopravně blízko historickému centru Prahu. •  Rozmístění sportovišť v Praze umožněné menšími rozměry Prahy a z nich plynoucími rozumnými dopravními vzdálenostmi i časy (Sazka, po radikální rekonstrukci T-Mobile, Maniny, Štvanice, Strahov, Letná, Trojský kanál aj.). •  Umístění dalších plošně náročných sportů v blízkosti Prahy (jezdectví, moderní pětiboj, střelba). •  Umístění speciálních sportů veslování/rychlostní kanoistika, jachting - mimo Prahu (Račice, Lipenská přehrada) jakož i některých zápasů základní části fotbalového turnaje (Brno, Ostrava, Teplice). s Strana 6 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

Základní koncept - rozmístění sportovišť Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Základní koncept - rozmístění sportovišť Cílem studie nebylo navrhnout definitivní rozmístění, ale navrhnout jeho principy, ověřit v detailu jednu možnost rozmístění a využít ji k finančním kalkulacím. s Strana 7 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

Finance - Základní metodika Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Finance - Základní metodika Metodika nákladů LOH: •  V dnešních cenách (příp. diskontované z našeho modelu) •  Zahrnují náklady výstavby •  Vše ve vyšší než průměrné kvalitě i standardu •  U clusterů a sportovišť ověřena plocha i dopravní obslužnost •  Nepředpokládají komplikace nad rámec standardních stavebních prací ani zrychlené dokončování s Strana 8 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Finance - Náklady Kategorie nákladu (milion Kč) Celkové náklady vyvolané OH Náklady vynaložené před kandidaturou Náklady vynaložené po kandidatuře Org.- provozní investiční Investiční Sportovní areály - stadióny, ost, náklady - v rámci Prahy 21 759 14 039 5 476 2 244 - stadióny - mimo Prahu 4 016 4016 - tréninkové plochy - v rámci Prahy 4 974 225 4 749 - sportovní haly výstaviště Letňany 14 355 4 507 3 089 6 760 Mimosportovní areály - olympijská vesnice 13 409 2 296 11 113 - mediální vesnice, MPC/IBC 18 937 5 491 5 102 8 343 Další výdaje - příprava kandidátské nabídky 510 - ostatní provozní výdaje OH 14 670 - výdaje na paralympiádu 1 020 - bezpečnost 21 041 s Strana 9 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

Finance - Náklady (pokračování) Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Finance - Náklady (pokračování) (Kategorie nákladu (milion Kč) Kč) Celkové náklady vyvolané OH Náklady vynaložené před kandidaturou Náklady vynaložené po kandidatuře Org.- provozní investiční Org.- provozní Investiční Infrastrukturní výdaje - technologie, ISIT, telko, internet 8 929 - doprava - v rámci Prahy 2 871 - letiště - železnice - v rámci Prahy 2 100 - železnice - mimo Prahu - silnice - mimo Prahu (včetně PO) - inženýrské sítě - v rámci Prahy 520 - hotely Dopad DPH na výstavbu investic financovaných HMP 3 470 CELKEM PRO OH V ROCE 2020 132 582 510 24 037 74 826 33 209 - Urychlení výstavby D3 3 293 s Strana 10 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

Finance - Výnosy a zdroje Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Finance - Výnosy a zdroje Položka OH v roce 2016 milion Kč OH v roce 2020 Celkové náklady vyvolané OH 135 875 132 582 Výnosy POCOG 40 693 Výnosy z developmentu 25 349 Praha a stát 62 336 58 943 Kraje a sportovní svazy 7 597 Celkové zdroje Téměř 50% zdrojů pochází ze soukromých zdrojů (POCOG a PPP/development). Soukromé/PPP 19% POCOG30% Sportovní federace 3% Kraje 3% Stát 28% HMP16% s Strana 11 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

Makroekonomická vyčíslení (pro OH 2020) Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Makroekonomická vyčíslení (pro OH 2020) Hlavním důvodem, proč pořádání olympiády je většinou pro hostitele výnosné, jsou vnější finanční prostředky, které by jinak jeho ekonomika nezískala. Zdrojem těchto prostředků jsou příjmy od médií, sponzorů, členů "Olympijské rodiny" a turistů. Výsledky generované modelem celé ekonomiky zohledňují nutnost splatit deficit her 66.5 mld. Kč nutný k pokrytí výše uvedeného rozdílu mezi soukromými zdroji a náklady her. I po splacení tohoto rozdílu hry stále generují přírůstek HDP ve výši 25 mld. Kč (cca 1% HDP). Považujeme-li tento oněch 66.5 mld. Kč za investici do her, lze z makroekonomického hlediska vyjádřit poměr mezi náklady a výnosy projektu her asi jako (66.5 mld. Kč : 91 mld. Kč = 66.5+25mld. Kč), tj. zhruba 3 : 4. Mezi další makroekonomické přínosy her patří například zvýšení daňových příjmů v objemu zhruba 16 mld. Kč, obratů v ekonomice o 55 mld. Kč, či 44 tis. vytvořených pracovních míst. Inflace nad rámec obecné inflace v ekonomice není modelem indikována. s Strana 12 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

Některé aspekty organizace a časování Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Některé aspekty organizace a časování Veškeré aktivity Prahy, které budou nutné pro úspěšné zvládnutí kandidatury, se budou odvíjet od základní struktury výběru, která je pevně dána. MOV definuje čtyři základní statuty, které městům v jednotlivých fázích procesu výběru může udělit: I Status města Vznik statutu Okamžik uděleni pro OH v roce 2016 Okamžik uděleni pro OH v roce 2020 Zájem města o pořádání OH ČOV zašle MOV dopis ve kterém oznámí přání Prahy/ČOV pořádat OH Červenec 2007 Červenec 2011 Uchazečské město MOV přijme zájem města o pořadatelství OH Září-listopad 2007 Září-listopad 2011 Kandidátské město MOV vyhodnotí dotazníky uchazečů a provede užší výběr Květen 2008 Květen 2012 Hostitelské město Volba pořadatelského města na základě detailních doplňujících podkladů Červenec 2009 Červenec 2013 Vzhledem k vývoji olympijského hnutí, ale i rozměru české ekonomiky je jediným modelem nabídky, který může Praze přinést úspěch, nabídka tažená veřejným sektorem s výrazným zapojením sektoru soukromého do jednotlivých projektů. s Strana 13 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

N Nekvantifikovatelné n é Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Shrnutí přínosů pro Prahu Subjekt Kategorie Kvantifikovatelné N Nekvantifikovatelné n é Praha Přínosy Vybudovaná infrastruktura nad rámec běžného rozvoje v hodnotě 31 mld. Kč Infrastruktura v rámci běžného rozvoje získává prioritu, nová infrastruktura Vybudovaná sportoviště v hodnotě 21 mld. Kč Dlouhodobý plán a vize rozvoje Vybudované výstaviště v hodnotě 1 mld. Kč Sportoviště brzdící odchod rodin do satelitních městeček Přínosy z turistiky v hodnotě cca 8 mld. Kč Výstaviště jako nová dominanta Prahy a potvrzení její atraktivity PR (platí i pro ČR a regiony) v hodnotě zhruba 2-3 násobku vynaložených prostředků Rozvoj Strahova a Letňan Nové centrum pro sport a odpočinek v Maninách Zahrnutí do skupiny nejúspěšnějších světových metropolí lákajících investice a globální firmy Jasná vůdčí pozice mezi městy v středoevropském regionu včetně Rakouska Náklady Podíl na deficitu financování ve výši cca 20 mld. Kč s Strana 14 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers

Shrnutí přínosů pro ČR Subjekt Kategorie Kvantifikovatelné Pro zveřejnění souhrnu „EKONOMICKÉ A MARKETINGOVÉ STUDIE POŘÁDÁNÍ LETNÍCH OLYMPIJSKÝCH HER V ROCE 2016 RESP. 2020 V HLAVNÍM MĚSTĚ PRAHA" připravila společnost PricewaterhouseCoopers ČR. Shrnutí přínosů pro ČR Subjekt Kategorie Kvantifikovatelné Nekvantifikovatelné Česká republika Přínosy Všechny přínosy Prahy Přilákání takřka 41 mld. Kč zdrojů jako příjmy Organizačního výboru OH Zařazení mezi země schopné pořádat OH se všemi důsledky pro přitažlivost investic a rozvoj ekonomiky Celkový pozitivní makroekonomický dopad ve výši 25 mld. Kč po úhradě všech závazků (úroků i splátek dluhově financovaného deficitu příjmů a výdajů her) Sport pro generaci dětí počítačů Zvýšení celkového obratu ekonomických subjektů o 50 mld. Kč. Celkový daňový dopad ve výši 8 miliard Kč daně z obratu z multiplikačních efektů her a zhruba 8 mld. Kč na daních z příjmů z výše uvedeného přírůstku HDP. Náklady Podíl na deficitu financování ve výši cca 37 mld. Kč (bez Prahy, krajů a sport, svazů) s Strana 15 26. listopadu 2004 PricewaterhouseCoopers