Školicí materiál Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CZ.1.07/1.2.39/02.0002.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon o sociálních službách
Advertisements

VOLNÝ ČAS TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POTŘEBY KAŽDÉHO ČLOVĚKA.
Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
VYBRANÉ OTÁZKY Z PSYCHOLOGIE PRO PRACOVNÍKY V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH © SPURNÝ, 2012.
Povolání: umělecký malíř
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Rodina.
Abraham Maslow (1908 – 1970). Abraham Maslow Americký psycholog, psychiatr a filozof Zakladatel humanistické psychologie.
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
práce učitele pohledem učitele
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Důstojnost člověka ve zdraví a v nemoci Viola Svobodová Hospic sv
Návykové látky, závislosti
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VY_32_INOVACE_PSYPS15260ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Varovné signály PPP Státní zdravotní ústav. První varování ▪ Zpočátku dívka omezuje příjem některých potravin (sladkosti, smažená jídla, slazené nápoje…),
Domácí násilí v praktické rovině
Jak vybírat školu a obor?. Víte, že? Víte, že… V Plzeňském kraji je téměř 60 středních škol Všechny důležité informace o oborech SŠ v Plzeňském kraji.
Choroby a onemocnění srdce.
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
VY_32_INOVACE_PSYPS15560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
PACIENTOVO POJETÍ NEMOCI
VY_32_INOVACE_12 - Závislosti
Péče o seniory.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. B ENEŠE 456 OKRES K ARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Profesní morálka učitelů Profesně zdatný (chápeme ve smyslu kompetentní) je člověk, který zcela splňuje požadavky svého povolání.
Model transkulturní péče
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Seminář Trauma.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
SYNDROM VYHOŘENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Poruchy nálad a afektivní poruchy Jaké symptomy se projevují při depresi ? Jaké symptomy jsou typické pro manický syndrom ? Setkali jste se již s případem.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vendulka Kudlíková. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_06.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Jak překonat únavu VY_32_INOVACE_16_36.  Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace  Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ 
Co to vlastně je ?  Způsobuje nevratné změny v mozkových buňkách a úbytek mozkové hmoty.  Varovným signálem bývá, že člověk začne trpět neobvyklou ztrátou.
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDÍ.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTIVACE.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Stres a jeho zvládání.
Paměť a soustředění.
Náročné životní situace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Školicí materiál Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami CZ.1.07/1.2.39/

Co to je? • Velmi moderní slovní spojení „syndrom vyhoření“ nepochází kupodivu ani od hasičů, ani od pojišťováků nemovitostí či aut. Kdo někdy viděl dům, byt, auto, chatu, tábořiště či les po požáru (a ona už se média postarala o to, aby se obrazy spáleniště na nás sesypaly z mnoha stran) tuší i bez psychologického vzdělání, že půjde o něco nehezkého.

Pojem „syndrom“ • Slovíčko syndrom znamená soubor příznaků – což napovídá, že se „neporouchalo“ pouze jedno kolečko v člověku, ale že bude stav složitější. • Celý výraz syndrom vyhoření (burnout syndrom) se k nám dostal z USA a původně se používal pro narkomany v posledním stádiu. Zavedl jej Herbert Freudenberger. Poté se začal používat ve spojitosti se zaměstnáním.

Kdo patří mezi ohrožené? • Jaksi (z mého osobního pohledu) nespravedlivě nepostihuje lenochy, flákače, lidi, co se v práci „nepřetrhnou“, ale naopak ty nejpilnější, nejsvědomitější, nejzodpovědnější, pro něž je práce nejen zaměstnáním, ale zároveň i posláním, radostí, činností pro blaho ostatních. Postihuje nejčastěji lidi v těch profesích, které pracují s lidmi a jsou buď přímo či nepřímo závislé na jejich hodnocení (tzv. „pomáhající profese“).

Aktivita • A teď nás čeká aktivita, v níž máte za úkol tipnout si, která povolání jsou nejvíce ohrožena syndromem vyhoření. • Vypište si z nabízených povolání ta, v níž jsou podle vašeho názoru lidé nejvíce ohroženi syndromem vyhoření.

DĚLNÍK - UKLÍZEČ – POLICISTA - KLEMPÍŘ UČITEL – PSYCHOLOG – MANAŽER – TELEFONISTA - POPELÁŘ – OPRAVÁŘ – LÉKAŘ – EKONOM - ŠKOLNÍK – INŽENÝR – VYCHOVATEL – ZDRAVOTNÍ SESTRA

Řešení: • POLICISTA • UČITEL • PSYCHOLOG • MANAŽER • TELEFONISTA • LÉKAŘ • VYCHOVATEL • ZDRAVOTNÍ SESTRA Pokud se vám tipování vydařilo, blahopřeji.

Jak se dopracovat k syndromu vyhoření • Základem je vybrat si správné povolání, tzv. „pomáhající profesi“, kdy budete nucen/a hodně komunikovat s druhými lidmi. • Rychlejšího efektu dosáhnete, jste-li bytostí svědomitou, pracovitou, zodpovědnou, ochotnou a citlivou. • Teď to chce vrhnout se do práce se vším elánem a nadšením, snažit se o dosažení co nejlepších výsledků, věnovat práci či přípravě na ni všechen volný čas.

• Veškerou kritiku je třeba brát si hodně osobně. • Jelikož jste poctivý/á a svědomitý/á budete zahrnováni dalšími a dalšími úkoly, které přece „můžete zvládnout pouze vy“. • Toto nasazení vydržíte určitou dobu (někteří lidé tak fungují neskutečně dlouho) a pak se začne něco dít.

Typické příznaky Vyhoření je syndrom a syndrom je skupina příznaků. • emoce (sklíčenost, popudlivost, bezmocnost) • postoje (nechuť, cynismus, zapomínání, nesoustředěnost) • mezilidské vztahy (snížená ochota pracovat s lidmi, stažení se, soukromé konflikty) • tělesné příznaky potíže se spánkem, jídlem, člověk se snadno unaví, vysoký krevní tlak

Fáze syndromu vyhoření 0.fáze = předfáze: jedinec pracuje co nejlépe, snaží se, přesto má pocit, že požadavkům není možné dostát a jeho snaha není dostatečně ohodnocena, tato fáze představuje jakési podhoubí pro vznik syndromu vyhoření

• 1. fáze: pocit, že jedinec nic nestíhá, jeho práce začíná ztrácet systém • 2. fáze: vyskytují se symptomy neurózy (např. úzkost) spolu s pocitem, že jedinec stále musí něco dělat, přičemž výsledkem je chaotické jednání

• 3. fáze: pocit, že „něco uděláno být musí“, mizí a nahrazuje ho opačný pocit – že se nemusí nic; pouhá přítomnost druhých lidí jedince dráždí, přidružuje se ztráta veškerého nadšení a zájmu, převládá únava, zklamání a vyčerpání, deprese, poruchy soustředění, spánku, paměti ! POZOR - tendence k návyku na psychoaktivní látky (alkohol, tabák …) !

Prevence a „léčba“ - důležitý je postoj člověka k práci – pociťovat v ní smysl, ale neměla by být jediným cílem, smyslem a zájmem v jeho životě -sociální opora (rodina, kolegové v práci, přátelé) -zájmy a koníčky a celkově trávení volného času. Léčení SV – delší dovolená, lepší organizace času, změna zaměstnání, psycholog, psychiatr (při depresích).

Otázky k opakování: 1. Kdo a kde začal používat pojem „burnout syndrom“ a co znamenal původně? 2. Jaká povolání přinášejí zvýšené riziko výskytu SV? 3. Jaké jsou typické příznaky SV? 4. Rozeberte jednotlivé fáze SV. 5. Jak je možné SV předcházet a jak je možné jej léčit?