Je česká škola spravedlivá? Zkušenosti a očekávání žáků David Greger PedF UK v Praze Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Ústav pedagogických věd FF MUNI,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Interaktivní testy v matematice
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Může být ve škole …demokracie? Týden vědy 2007 Doc. PhDr. Milan Pol, CSc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. Ústav pedagogických věd FF MU.
Analýza dotazníků projektu National Teams of ECVET Experts
Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
ŠVP na gymnáziích: od mírné skepse k chuti pokračovat Zkušenosti z projektu Pilot G/GP Lucie Slejšková Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Přerozdělování jako hlavní nástroj sociální politiky
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
Stav a vývoj vzdělávacích systémů v Evropě: cíle, směřování, indikátory Simona Pikálková Ústav pro informace ve vzdělávání Lisabonské cíle vzdělávání v.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Plošné testování 5. a 9. tříd v kontextu stavu českého školství Senát Parlamentu ČR
Elektronická učebnice - I
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
ODČÍTÁNÍ DO 100 S PŘECHODEM DESÍTKY
Jaroslav Jíra, GfK Czech Quo vadis PR? Public Relations Summit 2009 GfK CzechPR Summit
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
73.1 Zaokrouhlování desetinných čísel
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Celá čísla Dělení.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Nejprve provedeme výpočet v závorce
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Škola Vinoř Anketa březen 2015.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Praxe očima studentů Petr Liška. Podklady ProtokolyBiCheFyInfMaZDG Jaro Podzim Jaro Podzim Jaro.
Inkluze a integrace v ČR v kontextu nerovností v celém vzdělávacím systému Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Hodnocení žáků. Zpráva OECD o hodnocení vzdělávání Česká republika 2012: Převládá sumativní hodnocení Velký důraz na známky Žáci jsou často zkoušeni ústně.
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Gender ve škole.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
9 let na základní škole:.
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vůdcovství Doc. PhDr. Jan Neuman, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Inkluze jako bubák školství? Ladislav Zilcher Chomutov
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
Transkript prezentace:

Je česká škola spravedlivá? Zkušenosti a očekávání žáků David Greger PedF UK v Praze Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Ústav pedagogických věd FF MUNI, Brno

Obsah prezentace 1. Spravedlivý vzdělávací systém nebo férová škola??? 2. Představení výzkumů spravedlivosti 3. Spravedlivost – principy a kritéria 4. Očekávání žáků a realita (jak by to mělo být a jak to „vidíme-máme“) 5. Ukázka dvou témat: Spravedlivost hodnocení žáků, spravedlivost přístupu učitelů k žákům 6. Diskuse

(1) Spravedlivost – škola nebo systém? equality vs. equity rovnost spravedlnost/ spravedlivost - srovnatelnost - ekvivalence - objektivní srovnání kvality a/nebo kvantity bez morálních soudů - objektivní posouzení nerovností koncept spíše sociologický – vzdělanostní nerovnosti - morálně-etické posouzení nerovností; - hodnotové posouzení - normativní dimenze - koncept vlastní politické filozofii – teorie spravedlnosti (J. Rawls, A. Sen, M. Walzer, R. Nozick aj.)

(1) Spravedlivost – škola nebo systém?  „Objektivní“ vzdělanostní nerovnosti (znevýhodnění) jsou často nepociťované a naopak (BFLPE), referenčním rámcem je škola, zkušenost žáka, ne systém.  Škola nemůže kompenzovat společnost (B. Bernstein), nebezpečí efektivity školy – změna je v moci školy a když to nedělá, je to její chyba.  Může být férová škola v nespravedlivém systému?

(1)Výzkumy – Equity Pilot Survey žáci 8. ročníku ZŠ a VG, rok 2005 N školN třídN žákůN učitelů ČR Belgie Francie Španělsko Itálie Velká Británie25x1026x

(1)Výzkumy – Equity Survey II žáci 9. ročníku ZŠ a VG, rok 2007 N žákůPercent Belgie160812,8 Česká republika151212,0 Francie362728,8 Itálie299223,8 Anglie283622,6 Total ,0

(1)Výzkumy – Equity Survey II žáci 9. ročníku ZŠ a VG, rok 2007  Hlavní výstupy: Orbis scholae 2/2008 viz Gorard, S.; Smith, E. The impact of school experiences on students’ sense of justice.  Kniha: Gorard, S.; Smith, E.; Benadusi, L.; Demeuse, M.; Greger, D.; Meuret, D. Equity in Education: An International Comparison of Pupil Perspectives. Palgrave Macmillan, s.

(1) Nejčastější kritéria/principy spravedlivosti dle sociálních skupin (Kellerhals et al. 1997) Zásluhy (merit) Rovnost podmínek (všem stejně) Uznání (respekt) Potřeby -vyšší SES - muži - nižší SES - menšiny - ženy - nižší SES

(1) Nejčastější kritéria/principy spravedlivosti dle žákovských sub-populací (Dubet 1999, EGREES 2005) Zásluhy (merit) Rovnost podmínek (všem stejně) Uznání (respekt) Potřeby -vyšší SES - muži nadprůměrní žáci středoškoláci - nižší SES - menšiny slabší žáci základní škola - ženy slabší žáci - ženy - nižší SES slabší žáci

(1) Kritéria spravedlivosti pro různé oblasti (Sabbagh et al. 2006, návaznost na M. Walzera 1983, EGREES 2005, Friant 2008) Oblasti (sféry) spravedlnosti Jaké principy dle žáků škola užívá Jaké principy dle žáků by škola měla užívat Právo na (přístup ke) vzdělání Rovnost (všem stejně) - Selekce/výběr žáků do škol, tříd Zásluhy, někdy i potřeby (pozitivní diskriminace) Zásluhy Vyučování a učení (výuka ve třídě) Zásluhy a potřebyRovnost a potřeby Vztah učitel – žák???Odměny: rovnost Tresty: Dle zásluh Hodnocení žákůZásluhy

Spravedlivost v přístupu učitelů k žákům

Příklad: Aby byla ZŠ/SŠ spravedlivá, musejí se její učitelé ChlapciDěvčataNadaní ŽSlabší ŽVŠE … věnovat všem žákům stejně 63% 71% 64% 74% 68% 79% 44 % 64% 63% 73% … věnovat více nadaným žákům 2% 10% 1% 8% 2% 12% 2% 11% 2% 9% … věnovat více slabším žákům 35% 19% 35% 18% 30% 9% 54% 25% 35% 18%

Nesoulad kritérií a hodnocení systému

Scénář/vignettes: Slabší čtenář, pomoc učitele na úkor ostatních? Petra je slabší čtenář a dělá ji problém držet krok s ostatními spolužáky ve třídě. Paní učitelka tak musí Petře více pomáhat a věnuje ji hodně času. Občas musejí ostatní žáci čekat než paní učitelka vysvětlí něco Petře a přijde pomoci i jim.  1. Petra potřebuje více pomoci, proto je spravedlivé, když se jí paní učitelka věnuje více.  2. Paní učitelka by měla věnovat všem žákům stejně času. Není spravedlivé, že ostatní musejí čekat až paní učitelka pomůže Petře. Ze mě 1. Fér 2. NEfé r ČR82%18% BEL71%29% UK41%59% FRA69%31% ITA73%27%

Nesoulad kritérií a hodnocení systému

Spravedlivost a respekt v přístupu učitelů k žákům – sotva půlka spokojena  Equity 2005: S tvrzením, že učitelé si váží a respektují každého žáka souhlasí jen 52% žáků  Equity 2007: Učitelé se ke mně chovali vždy spravedlivě (souhlas 35 %, u slabších žáků jen 11%);  Moji učitelé jsou spravedliví (48% souhlas),  Celkově lze říci, že škola je spravedlivá (52% souhlas).  Učitelé mají mezi žáky své oblíbence (76% souhlas, ostatní země kolem 60%)  Ve třídě se jednalo se všemi žáky stejně (34% souhlas)

Spravedlivost a respekt v přístupu učitelů k žákům – volné výpovědi žáků  Aby učitelé neponižovali slabší žáky!  Na některých předmětech by se mělo slabším žákům více věnovat a ne je přehlížet.  Učitelky nám bez důvodu nadávají do blbců a debilů!!! Lepším žákům říkají zdrobněle, např. Terezko, Markéko…  Někteří učitelé dodržují spravedlnost, váží si všech žáků, ale naopak někteří (není jich moc) si vyberou pár žáků, které si oblíbí a několik chudáků, na které si zasednou.  Neměli by se někteří učitelé povyšovat nad žáky, zejména jedna naše učitelka!  Někteří učitelé jsou fajn, ale jiní po nás někdy hází klíče, křídu, tahají za uši a za vlasy … Velice se mi to hnusí.

Spravedlivost hodnocení /známkování žáků

Nesoulad kritérií a hodnocení systému

Scénář/vignettes: Slabší čtenář, pomoc učitele na úkor ostatních? Honza trávil nad domácím úkolem celý večer. Správné odpovědi vyhledával na internetu a zapisoval je svými vlastními slovy. Jeho spolužák Petr oproti tomu pouze v rychlosti naškrábal několik odpovědí pro domácí úkol ráno v autobuse cestou do školy. Po oznámkování úkolu dostal Honza horší známku než Petr.  1. Není spravedlivé, že Honza dostal horší známku, když se tolik snažil.  2. Petr je určitě chytřejší než Honza, proto je spravedlivé, že dostal lepší známku, i když se tak moc nesnažil. Země1. NEFér 2. Fér ČR60%40% BEL61%39% UK61%39% FRA69%31% ITA66%34%

Spravedlivost hodnocení žáků – spokojená většina  Equity 2005: 68% říká, že učitelé známkují spravedlivě (60% slabších a 72% výborných žáků)  Equity 2007: Žáci dostávají známky, jaké si zaslouží (60%, resp. 51% u slabších žáků)  Přesto však vybrané příklady nespravedlivosti hodnocení: Kritika nesprávného normativního hodnocení: Jen v jednom případě mi nepřijde spravedlivé porovnávání písemek a následně určování jejich známek podle nejlepšího testu. Potom ti, co nepíší základní inf. nemají na ty, co vše píší do detailů. (dívka, prům. žákyně, VG)

Snaha o objektivizaci zkoušení a omezení vlivu (nadržování) učitele: Myslím, že škola není vždy spravedlivá a ne vždy měří stejným metrem. Hodně záleží na učiteli, který nás daný předmět učí. Základem si myslím, že by se měly psát pouze testy s různými možnostmi a za určitý počet bodů by byla určitá známka, tím by se zamezilo nadržování určitým žákům. Dále by se měl na vysvědčení promítnout jenom průměr a ne chování. Když někdo zlobí, má se to ukázat na jeho známce z chování a ne na ostatních, jak to ostatně bývá nejčastěji! Spravedlivost hodnocení žáků – spokojená většina

Škatulkování žáků a setrvalé hodnocení učitelem bez ohledu na výkon/snahu : Nelíbí se mi, když si učitelé na někoho zasednou! Je to nespravedlivé! I když oni tvrdí, že to tak není! Taky se mi nelíbí, když někomu nadržují. Např. u nás je jedna holka, která se zhoršila, ale učitelé jí nadržují, protože je to jejich miláček, a protože předtím měla dobré známky! Navíc někteří učitelé si nejsou schopni žáka vyslechnout!!! Učitelé si nevšímají zlepšení a snahy! Nadržování dívkám (resp. určitým skupinám žáků)?: A že je holkám nadržováno – když se rozbrečí kvůli špatné známce, nedostane ji. To je nefér! Spravedlivost hodnocení žáků – spokojená většina

Spravedlivost diskuse

Děkuji za pozornost!!!

(2) Tři různá pojetí rovnosti příležitostí ve vzdělávání (equal educational opportunities)  1) Rovnost v přístupu ( equality of access/opportunity) Všichni mají mít stejnou šanci dosáhnout určitého (stupně) vzdělání. Záleží pouze na schopnostech žáků, nikoliv na faktorech askriptivní povahy (SES, gender, aj.)

(2) Tři různá pojetí rovnosti příležitostí ve vzdělávání (equal educational opportunities)  2) Rovnost podmínek (equality of treatment/means) Všichni žáci mají mít srovnatelné podmínky vzdělávání. srovnatelné materiální zázemí (normativ na žáka, učebnice, počítače, velikost tříd, kvalitu učitelů atp.), ale také např. sociální složení třídy (žáci různých schopností, SES, atp.)

(2) Tři různá pojetí rovnosti příležitostí ve vzdělávání (equal educational opportunities)  3) Rovnost výsledků (equality of achievements/results) Dosažení funkčního minima pro všechny (základní znalosti, dovednosti a kompetence). Nedosažení funkčního minima je chyba systému, nikoliv chyba žáka – oprávněnost pozitivní diskriminace.