Světová literatura 2. poloviny 20. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trochu historického kontextu  Role USA ve válečných konfliktech  Vize „nového světa“→ rozčarování  Aspekty soudobé literatury - průmyslová.
Advertisements

Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Světová literatura po roce 1945
VY_32_INOVACE_31-18 Česká próza po r Ladislav Fuks.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/15/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
Válka Autor: Boris Zagora Prezentace: 2.světová válka Datum:
MICHAIL AFANASJEVIČ BULGAKOV
Světová literatura 2. poloviny 20. století I.
Joseph Heller Narození 1. květen 1923 Úmrtí 12. prosinec 1999 NárodnostAmeričan.
Umberto Eco – Jméno růže
Kritický realismus v literatuře
VY_32_INOVACE_ČJK44060BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_CJK4_2460_Z EM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Samuel Beckett - Čekání na Godotta
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
 Předmět: Literatura  Tematická oblast: Česká a světová literatura po r  Cílová skupina: 4. ročník (oktáva) gymnázia  Oblast podpory: III/2 Inovace.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_733_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.1
postmodernismus, magický realismus
Vypracoval: Mgr. Milan Pilař
LADISLAV FUKS obrázek obrázek LITERATURA 2.SVĚTOVÉ VÁLKY.
FANTASTICKÁ LITERATURA
VY_32_INOVACE_CJK4_2260_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Název J. D. Salinger: Kdo chytá v žitě Předmět, ročník
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Britská literatura 20. století vybraní.
Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S2N_NT_01_04 NázevArnošt Lustig Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník4.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Absurdní drama charakteristika.
Albert Camus Barbora Vaňková.
literatura s prvky SCI–fi, fantazy literatura
John Ronald Reuel Tolkien
Michail Šolochov (1905 – 1984).
WILLIAM FAULKNER Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ČESKÁ LITERATURA 2.POL.20.STOLETÍ (
Beat generation, rozhněvaní mladí muži
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Významní světoví spisovatelé 2. POL. 20. STOLETÍ
EXISTENCIALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
THOMAS MANN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Světová literatra mezi světovými válkami
Existencionalismus, neorealismus
MICHAIL ALEXANDROVIČ ŠOLOCHOV
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Světová literatura 2. poloviny 20. století opakování.
Ota Pavel OB 21. Ota Pavel - vlastním jménem Otto Popper, - * 2. července 1930 v Praze – 31. března 1973 byl český prozaik, novinář a sportovní reportér.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Fantastická literatura-opakování TEMA: Fantastická literatura ČÍSLO PROJEKTU:1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.6 Karel Poláček Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Joseph Heller Joseph Heller služba u letectva účast ve 2. světové válce.
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_ Arnošt Lustig Český jazyk 9. ročník
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_15 Název Arnošt Lustig Téma hodiny Autoři druhé.
Jeden den Ivana Děnisoviče
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Jeden den Ivana Děnisoviče
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
EXISTENCIALISMUS Pavel Trtílek,
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Albert Camus Název : VY_32_inovace_13 Český jazyk a literatura –
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Německá próza mezi válkami
Albert Camus ( ).
Americká próza mezi válkami
Autor: Mgr. Hana Novotná
Transkript prezentace:

Světová literatura 2. poloviny 20. století Znaky a směry v literatuře

zobrazení zážitků z 2. světové války Deník Anny Frankové (film. zpracování) Anna byla dívka z německé židovské rodiny. Proslavil ji její deník, který si psala během skrývání v Amsterdamu za druhé světové války. Po dvou letech byla s rodinou prozrazena a deportována do koncentračních táborů. Tam zemřela na tyfus . Schindlerův seznam – román, film Německý obchodník zachrání přes 1000 polských Židů v době holocaustu ve své továrně

Rusko: Jurij Bondarev – Hořící sníh Michail Šolochov – Osud člověka (Nobelova cena) USA: Norman Mailer – Nazí a mrtví W.Styron – Sophiina volba psychologický román, dvě časové roviny – po 2. světové válce v New Yorku a v koncentračním táboře, autobiografické prvky (film) Sophie je nucena volit při selekci v KT, které dítě pošle do plynu

Úkol Přečtěte si v čítance ukázku z knihy Sophiina volba Odpovězte na otázky za textem Posuďte ukázku ze stylistického hlediska: který slohový postup převládá v ukázce? Jaké jazykové prostředky autor používá?

Joseph Heller – Hlava XXII: o nesmyslném vojenském zákoníku, který nedovoluje opustit vojenskou službu = zesměšnění a absurdnost války

Německo: Anna Seghers – Sedmý kříž, Tranzit Francie: Robert Merle – Smrt je mým řemeslem Anglie: Patrick Ryan – Jak jsem vyhrál válku

James Clavell – román Král krysa Odehrává se v japonském zajateckém táboře, jehož bossem je americký desátník King. Vrcholem jeho aktivit je chov krys v podzemí tábora a prodej jejich stehýnek prominentním zákazníkům (zfilmováno)

Existencionalismus nový filozofický směr reaguje na obtíže spojené s existencí člověka za 2. svět. Války hrdinové jsou plni úzkosti, obav, jediná jistota je pro ně smrt Francie: Jean Paul Sartre – 5 povídek Zeď, které spojuje jeden motiv – zeď. U autora pouze zbourání této zdi znamená útěk a výhru nad vlastním osudem román Nevolnost

V roce 1964 odmítá převzít Nobelovu cenu Jean Paul Sartre V roce 1964 odmítá převzít Nobelovu cenu

Úkol: Přečtěte si z čítanky ukázku novely Zeď Odpovězte na obě otázky za textem Výstavba textu: v jaké formě je vedeno vyprávění? Posuďte text ze stylistického a lexikálního hlediska

Albert Camus – novela Cizinec Děj se odehrává v Alžírsku (autorovo rodiště) Dílo psáno v ich – formě Vypravěč zastřelí bez důvodu na pláži Araba, je uvězněn a odsouzen k smrti Ve vězení přemýšlí o smyslu života, přijímá svůj úděl

Neorealismus Itálie: Alberto Moravia – Horalka, Římanka Horalka – román, ukazuje, jak fašismus ničí morálku lidí

„Diktatura je státní forma, kde se všichni bojí jednoho a jeden všech Alberto Moravia

Beatnici USA: Alan Ginsberg – bás. sb.Kvílení Jack Kerouac – román Na cestě Charles Bukowski – povídky Všechny řitě světa i ta má, autobiogr. román Holywood

Absurdní drama od 50. let 20. stol. Znaky: Vychází z existencionalismu a jeho představy o absurditě lidské existence hl. téma – nemožnost se dorozumět člověk postrádá smysl života, odcizuje se, je neschopen komunikace s lidmi hra bez logického a souvislého děje stereotyp

Francie: Samuel Beckett (Irsko) – Čekání na Godota dva tuláci marně čekají na jakéhosi Godota, který jim má změnit život vedou nesmyslný, absurdní dialog Eugéne Ionesco (Rumunsko) – Plešatá zpěvačka stereotyp, monotónnost, problém komunikace mezi lidmi

Samuel Beckett Eugéne Ionesco

Úkol Přečtěte si ukázky z her Čekání na Godota a Plešatá zpěvačka Odpovězte na otázky za textem Vyhledejte scénické poznámky. K čemu slouží?

Literatura s prvky sci –fi a fantasy Magický realismus prolínání skutečného a snového světa (50.léta 20. stol.) Kolumbie: Gabrie García Márquez – román Sto roků samoty (Nobelova cena) Literatura s prvky sci –fi a fantasy USA: Ray Bradbury – román 451 stupňů Fahrenheita

Polsko: Stanislaw Lem - Astronauti Anglie: Arthur C.Clark – Vesmírná odyssea John Ronald Reul Tolkien – román Hobit, trilogie Pán prstenů George Orwell – romány Zvířecí farma, 1984 Zvířecí farma – román psán formou bajky, podává obraz totalitní společnosti – viz pracovní list na káčku Postmodernismus Itálie: Umberto Eco – román Jméno růže

USA Vladimir Nabokov (ruský emigrant) Lolita – psychologický román o vztahu šokující i dojemná zpověď čtyřicátníka Humberta o bezmezné erotické posedlosti 12 letou dívkou

Jerome David Salinger – Kdo chytá v žitě Román o dospívání a ztráty nevinnosti hlavní postavy Holdena Caulfielda Jeho jediný román Kdo chytá v žitě se stal biblí americké mládeže 60. let minulého století a dodnes je oblíbený po celém světě. Byl přeložen do řady jazyků a prodalo se ho více než 65 miliónů výtisků. Svět dospívajícího Holdena Caufielda v románu Kdo chytá v žitě okouzlil svou bezprostředností, odporem k duchovně vyprázdněnému světu dospělých i černým humorem.

Další významní světoví autoři současnosti Rusko: Alexandr Solženicyn (Nobelova cena) píše o sovětských koncentračních táborech- trilogie Souostroví Gulag, novela Jeden den Ivana Děnisoviče Boris Pasternak – román Doktor Živago podává obraz stalinismu a budování socialismu Německo: Johann Mario Simmel – román Láska je jen slovo

Christiana F. – My děti ze stanice ZOO Dílo otevírá problém moderního světa – drogovou závislost

Anglie Arthur Hailey (čti hejly) bestsellery: Kola, Hotel, Letiště aj.

William Golding – Pán much Příběh chlapců, kteří se ocitají na pustém ostrově a rozehrávají mezi sebou krvelačnou hru. Myšlenka autora: zlo se skrývá v člověku

Mika Waltari – román Egypťan Sinuhet Finsko: Mika Waltari – román Egypťan Sinuhet  moderní historický román o egyptském lékaři