CRM a konkurenceschopnost vybraných firem Jan Němeček Univerzita Hradec Králové
Firmy hledají nová řešení jak na trhu přežít a jak si udržet své zákazníky Jednou z mnoha možností je využití technologie a podnikatelské strategie Customer Relationship Management (CRM)
Není jednotná a ustálená definice CRM Příklady: ◦ Lawrence Handen: „CRM je proces oslovení, udržení a dalšího rozvíjení vztahů se ziskovými zákazníky“ ◦ Jan Dohnal: „CRM zahrnuje pracovníky, podnikové procesy a technologii IS/ICT s cílem maximalizovat loajalitu zákazníků a v důsledku toho i ziskovost podniku. Je součástí podnikové strategie a jako takové se stává součástí podnikové kultury. Technologicky stále více využívá potenciálu a možností internetu.“
Jaká jsou očekávání od vedení firem se zavedeným CRM? Z výzkumu vyplynula tato očekávání: ◦ zvýšení kvality produktu ◦ zvýšení výkonnosti ◦ udržení si stávajících zákazníků ◦ zlepšení komunikace se zákazníky ◦ zjištění a predikce budoucí možné poptávky ◦ získání nových zákazníků ◦ zlepšení konkurenceschopnosti na trhu
Porovnat finanční obrat firem se zavedeným CRM Zjistit, zda jsou v období finanční krize v konkurenční výhodě oproti firmám, které CRM nemají Předpoklad: Nalezení souvislosti mezi zavedením CRM a zvýšením obratu firem Zvoleno časové období let 2007 až 2009
Počet zaměstnancůPočet firem Počet firem s CRM 1– – a více53 Počet firem celkem2922
Z analýzy finančních obratů vybraného vzorku firem pro období let 2007 až 2009 nevyplynula přímá souvislost mezi zavedením CRM a zvýšením obratu Vlivem krize se obraty zvyšovaly jen některým firmám Většině ze zkoumaných firem obrat v důsledku krize naopak klesl
Porovnáním firem se zavedeným CRM a bez zavedeného CRM se ukázalo: ◦ firmy se zavedeným CRM v roce 2009 dokázaly oproti krizovému roku 2008 zvýšit svůj obrat až o 15,6% ◦ firmy bez zavedeného CRM zvýšily v roce 2009 obrat jen o maximálně 3,6%
Firmy č. 6 a 9 nemají CRM zaveden
Firmy č. 15 a 16 nemají CRM zaveden
Firma č. 22 nemá CRM zaveden
Firmy č. 26 a 28 nemají CRM zaveden
V rámci specifického výzkumu byl vybrán vzorek firem z dotazníků pro hodnocení přínosu vyspělých technologií Z nízkého počtu firem se potvrdilo, že CRM v České republice není příliš rozšířen Zda se toto vlivem krize změní, bude předmětem dalšího výzkumu
Pomocí rozdělení firem do kategorií podle počtu zaměstnanců a porovnáním obratů v letech 2007 až 2009 se na zkoumaném vzorku nepodařilo přímo prokázat významný přínos CRM pro konkurenceschopnost firmy oproti firmám bez zavedeného CRM Bylo zjištěno, že firmy se zavedeným CRM dokázaly více zvýšit svůj obrat v roce 2009 oproti krizovému roku 2008
Předmětem dalšího zkoumání bude podrobnější analýza firem se zavedeným CRM, oslovení firem v rámci jednoho odvětví a porovnání jejich obratů a podílů na trhu Sledování vývoje zavádění CRM v České republice a porovnání vývoje se zahraničím
Děkuji vám za pozornost Jan Němeček Univerzita Hradec Králové