Problém kázně v edukačním procesu versus autorita učitele/učitelky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

pro společnost Chodura
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Jak si počínat při soudním jednání
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Různé role zástupce ředitele školy
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_13.
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Konflikt sociálních rolí
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Komunikace ve styku s veřejností , v řízení a vedení lidí
MEDIACE PRO PEDAGOGICKÉ PRACOVNÍKY garant vzdělávací akce Mgr. David Karel, Ph.D. Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Psychologie II Sociální psychologie
Zpracovala: Simona Hyková
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Druhá evaluace systému ARET pro automatické předčítání učebních textů a pro vytváření automaticky čtených učebních pomůcek Druhá evaluace systému ARET.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Koulová, Staufčíková „ Projekt je podnik žáka, činnost, za kterou převzal žák plně odpovědnost“.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Pedagogická komunikace
Školní pedagogika Jitka Č ervenková, Martina Ukropcová Žák ve škole.
Mgr. Kateřina Lojdová - nejčastější organizační forma výuky - učitel souběžně a přímo vyučuje větší skupinu žáků (třídu, skupinu,
Metodická východiska pro utváření hodnotových postojů ve školní třídě Bc. Jana Kocourková.
Téma Hypotézy ve výzkumu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
1 Týmová práce TYMP 1/ C2 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
Mimoverbální komunikace
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Edukant motivace k učení a řešení výchovných problémů
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
KLIMA TŘÍDY.
První zkušenosti s evaluací
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Školská sociální práce
Rodičovství biologické a pěstounské
Rekreace a věk Miroslav Kyselý.
Pedagog.
Transkript prezentace:

Problém kázně v edukačním procesu versus autorita učitele/učitelky Školení pedagogických pracovníků Sloup v Čechách 4.-5. září 2009 Milan Kubát kubatm@skolalipa.cz

Děkuji za pozornost  Milan Kubát kubatm@skolalipa.cz

„Škola bez kázně je jako mlýn bez vody“ J.A.K. představuje řád (pořádek), který je nezbytný pro to, aby se žáci mohli efektivně učit KÁZEŇ: (J.Průcha a kol.: Pedagogický slovník) Vědomé přesné plnění zadané sociální role, stanovených úkolů, určených činností spojené s respektováním AUTORITY (Hnutí tzv. NOVÉ ANTIAUTORATIVNÍ VÝCHOVY): Nepřijatelný prostředek ničící spontaneitu, tvořivost a individualitu žáka

NEJČASTĚJŠÍ PROJEVY NEVHODNÉHO CHOVÁNÍ: Přílišné mluvení, povídání bez vyvolání, vykřikování Hlučnost verbální i neverbální Nevěnování pozornosti učiteli, válení se na lavici, usínání Neplnění zadaných úkolů Bezdůvodné opouštění svého místa Pozdní příchody do hodiny Opakované žádosti o uvolňování na toaletu Konzumace potravin a pití při vyučování Vulgarity verbální a nonverbální

Problém kázně REAKCE NA NEKÁZEŇ Reagujte – podívejte se na žáka Hleďte mu chvíli do očí Jděte k němu, nespouštějte ho z očí Zůstaňte v blízkosti žáka Projevujte nonverbálně svoji nelibost Zarazte se v řeči a dívejte se na žáka,dokud si toho nevšimne Jmenujte žáka bez dalšího vysvětlení Položte žákovi otázku týkající se probírané látky

Problém kázně REAKCE NA NEKÁZEŇ Položte žákovi otázku týkající se probírané látky nebo vhodnosti jeho chování Promluvte s žákem po hodině (bez diváků) Pohrozte žákovi přesazením; přesaďte ho Pohrozte žákovi, že jeho chování ohlásíte TU,ŘŠ… Věcně zapište podstatu nevhodného chování na papír a žáka nechte provést písemné vyjádření Ohlaste nevhodné chování Využívejte institutu GD (gentlemantské dohody) Požádejte o pomoc zkušenější kolegy (Žádost o radu není v žádném případě projevem selhání)

Problém kázně PREVENCE HRUBÉ NEKÁZNĚ Přiměřené zaměstnání všech žáků – nečinnost = zdroj nekázně Určení jasných pravidel komunikace, pro mne přijatelného jednání a chování Stanovit pouze tolik pravidel kolik jich mohu důsledně kontrolovat Nedělat že neslyším vulgarity - reagovat Využívat „veřejného“ mínění třídy – na otázku reagovat otázkou Využívat pravidla TOP: Tělesná blízkost, Oční (vizuální) kontakt, Pokládání otázek Chválit, chválit, chválit (pozor na kázání celé třídě) Protivná důslednost + humor, nadhled a vtip

Problém kázně ve výchově a autority učitele/učitelky PŘÍČINY NEVHODNÉHO CHOVÁNÍ Pro nevhodné chování mají žáci vždy nějaký důvod, ale dobrý učitel by měl žákům zajistit podmínky pro vhodné chování. nuda – učitel musí udržet zájem žáků, prováděná činnost nesmí trvat příliš dlouho, nesmí být příliš snadná, nepřiměřená, musí být podnětná 2) dlouhotrvající duševní námaha – je obtížná a nepříjemná 3) neschopnost splnit zadaný úkol 4) malá sebedůvěra žáka vzhledem ke školní práci – strach před dalším selháním

Problém kázně ve výchově a autority učitele/učitelky PŘÍČINY NEVHODNÉHO CHOVÁNÍ 5) problémy v emoční oblasti – jejich příčinou může být šikana nebo zanedbávání rodiči 6) špatné postoje – dobré výkony nemusejí pro některé žáky znamenat pozitivní hodnotu 7) nepřítomnost negativních důsledků – učitel musí na nevhodné chování žáka adekvátně reagovat, nesmí ho nechat bez povšimnutí

AUTORITA Definice autority dle pedagogického slovníku „Autorita je legitimní moc, uplatňovaná v souladu s hodnotami těch, kdo jsou ovládáni, jim přijatelnou formou, která si získala jejich souhlas V pojetí autority neexistuje shoda, je to pojem velice komplikovaný a lidé ji podporují nebo oslabují podle svých potřeb. Jde vlastně o PROCES NEUSTÁLÉHO HLEDÁNÍ KOMPROMISU MEZI AUTORITOU, SVOBODOU A VLASTNÍ ODPOVĚDNOSTÍ.

AUTORITA Formální autorita Neformální autorita – míra vlivu plynoucí z postavení, dána silou mocenské pozice, získána automaticky s funkcí Neformální autorita – založena na odborných a lidských kvalitách, souvisí s oblibou….

Vlastnosti AUTORITA důslednost humor spravedlnost takt empatie tolerance náročnost umět přiznat chybu komunikace

Problém kázně ve výchově a autority učitele/učitelky AUTORITA

Co autoritu oslabuje ? AUTORITA nedůslednost nespravedlnost nejasná komunikace nedodržení slibů nevyrovnanost nerozhodnost

Děkuji za pozornost  kubatm@skolalipa.cz