Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Druhy chemických reakcí
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Soli Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
SOLI RZ
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Typy chemických reakcí
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Názvosloví solí.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Identifikace vzdělávacího materiálu
Vzorce pro opakování.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Neutralizace Vznik solí
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Jak vznikají soli.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Soli Chemické sloučeniny, složené z kationtu kovu nebo kationtu amonného a aniontu kyseliny pH =7, vznikají neutralizací, v přírodě se vyskytují jako KRYSTALY.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Názvosloví - opakování I.
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Soli - křížovka
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3073 NázevNázvosloví anorganických a organických sloučenin Téma hodinyNázvosloví.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-18
Soli a jejich chemické vlastnosti
Pětiminutovky z anorganické chemie
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Soli.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Transkript prezentace:

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2673 Příjemce: Základní škola a Mateřská škola Větřní Školní 232 382 11 Větřní Téma hodiny: VY_32_INOVACE_CH9_02 Doporučeno pro: 9. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová

Soli Soli jsou chemické sloučeniny složené z kationtů kovů (popř. amonného kationtu NH4+) a aniontů kyselin Anionty kyselin se odvozují z molekul kyselin odštěpením jednoho nebo více kationtů vodíku H+ Vzorce solí píšeme tak, že jeden nebo více atomů vodíku v molekule kyselin nahradíme atomem určitého kovu

Zopakujte si: Vznik aniontu disociací kyseliny HCl + H2O → H3O+ + Cl- kyselina + voda → oxoniový + chloridový chlorovodíková kation anion HNO3 + H2O → H3O+ + NO3- kyselina + voda → oxoniový + dusičnanový dusičná kation anion

Neutralizace KYSELINA + HYDROXID → SŮL + VODA HCl + KOH → KCl + H2O je reakce kyseliny a hydroxidu, při které vzniká sůl a voda KYSELINA + HYDROXID → SŮL + VODA HCl + KOH → KCl + H2O kyselina hydroxid chlorid voda chlorovodíková draselný draselný

Přehled vzniku solí reakcemi různých skupin látek Vznik soli reakcí Rovnice chemické reakce Vzorec soli Název soli Kyseliny a hydroxidu ( neutralizací) KOH + HCl → H2O + KCl KCl Chlorid draselný Kovu s kyselinou Zn + H2SO4 → H2 + ZnSO4 ZnSO4 Síran zinečnatý Kovu s nekovem 2Cu + S → Cu2S Cu2S Sulfid měďný Oxidu kovu s oxidem nekovu CaO + CO2 → CaCO3 CaCO3 Uhličitan vápenatý Kyselinotvorného oxidu s hydroxidem CO2 + 2KOH → K2CO3 + H2O K2CO3 Uhličitan draselný Zásadotvorného oxidu s kyselinou CaO + 2HNO3→ Ca(NO3)2 +H2O Ca(NO3)2 Dusičnan vápenatý Dvou solí (srážením) AgNO3 + KBr → AgBr + KNO3 AgBr Bromid stříbrný

Vlastnosti solí výskyt v přírodě tvorba krystalů jsou to sloučeniny iontového charakteru mají vysoké teploty tání a varu v pevném skupenství nevedou elektrický proud jejich vodný roztok nebo tavenina elektrický proud vede (díky volně se pohybujícím iontům)

Chlorid sodný Obr. 1: Minerální chlorid sodný – halit Obr.2: Krystalová mřížka halitu

Úkol:Navrhněte výchozí látky pro přípravu: Sulfidu rtuťnatého slučováním prvků Dusičnanu amonného neutralizací Siřičitanu sodného reakcí kyselinotvorného oxidu s hydroxidem Uhličitanu vápenatého srážecí reakcí

Řešení úkolu Hg + S → HgS HNO3 + NH4OH →NH4NO3 + H2O SO2 + 2 NaOH → Na2SO3 + H2O Ca (OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O

Metodické doporučení Prezentace popisuje vznik solí a podává přehled jejich vzniku různými reakcemi. Popisuje jejich hlavní vlastnosti a v závěru umožňuje procvičit si zapisování reakcí chemickými rovnicemi.

BENEŠ, Pavel a kol. Základy chemie. 1. díl. 3. vyd BENEŠ, Pavel a kol. Základy chemie. 1.díl. 3.vyd. Praha: Fortuna, 2005. 143 s. ISBN 80-7168-720-0, s. 109 - 110 Obr. 1 – PILSAK. W.J. [cit. 2011.08.19]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ea/Halit-Kristalle.jpg > Obr. 2 – HOFFFMEISTER.H. [cit. 2011.08.19]. Dostupný pod licencí GNU Free Documentation License na www: < http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2e/NaCl-Ionengitter.png > 11