Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Třída 3.B ZŠ Mánesova Pavla Mitáčková V úterý 15.4 jsme se neučili. Jeli jsme na výukový program do Koryčan. Ráno jsme se sešli u školy. Jeli s námi.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Moje vlast, moje bydliště Pověst o Libuši VY_32_INOVACE_15 Sada 9
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 2. ročník ZŠ Předmět: Prvouka Autor: Mgr. Martina Marková Základní.
DRAK autor: Kateřina Marková. Trápil obyvatele široko daleko. Když měl hlad, požíral v okolí vše, co mu přišlo pod tlamu. Lidé se ho báli, ale nevěděli,
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
TYPY POVĚSTI Mgr. Michal Oblouk
Vyškrtej názvy měst. Ze zbývajících slabik slož název dalšího města. PRAHA BRNO PLZEŇ TÁBOR LIBEREC AŠ PRA HA BR NO PL ZEŇ TÁ BOR LI BE REC AŠJI HLA VA.
Výprava do minulosti I O praotci Čechovi O Krokovi O Libuši.
Identifikátor materiálu: EU
Obrázky z našich dějin Mgr. Lubomír Šára
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_01
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Staré pověsti české.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Literární výchova 3.ročník ZŠ „ Staré pověsti české“
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Brno Krajské město Jihomoravského kraje. Více než 400 tisíc obyvatel.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
PAMÁTKY PRAHA.
Naše nejstarší minulost v pověstech 4. ročník
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Moje vlast, moje bydliště Pověst o Bruncvíkovi VY_32_INOVACE_17 Sada 9
Mgr .Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Mgr. Hana hoberlová, ZŠ Rajhrad
B Á J E M Ý T U S Mgr. Michal Oblouk. M Ý T U S z řeckého mýthos = vyprávění báje literární (epický) útvar, který pojednává o životě bohů, o vzniku světa.
Pověsti 6. ročník.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Alois Jirásek Staré pověsti české
Název: Naše bájné pověsti Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Brno-historie II. Mgr. Hana Hoberlová.
Alois Jirásek Staré pov ě sti č eskéOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová LITERÁRNÍ STYLY.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_18_LITERATURA PRO DĚTI_POVĚST ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha, příspěvková organizace AUTOR: Jaroslava Lioliasová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_LIDOVÁ_SLOVESNOST TEMA: Staré řecké báje a pověsti.
SŠ, ZŠ A MŠ, KARVINÁ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Povídka, pověst, pohádka, bajka Ověřeno: 5. ročník, V. třída Cílová skupina: žák základní školy praktické.
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Libušin soud Prezentaci zpracovaly: Natálie Janíčková, Tereza Cahová, Tereza Burianová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Pověst 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková LEGENDA Narodil se v r Byl z rodu Slavníkovců. V r. 982 se.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
VY_12_INOVACE_C6. 11 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
TYPY POVĚSTI Mgr. Michal Oblouk
Česká republika - Brněnské pověsti
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Staré pověsti české Alois Jirásek
Příchod Slovanů, praotec Čech.
Opakování pověstí (1. – 7.) O praotci Čechovi, Krok a jeho dcery,
VY_32_INOVACE_18_07_hora Říp – praotec Čech
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název : VY_32_INOVACE_2C44Čj6_Pověst
Název školy: Svobodná základní škola,o. p. s
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
Transkript prezentace:

Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad Pověst Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad

Pověst Pověst je příběh,který má historický podklad. Jádro pověsti je pravdivé,avšak díky ústnímu převypravování je příběh kvůli dramatičnosti a líbivosti značně dokrášlen, proto ztrácí na věrohodnosti. Pověsti tak mohou být brány jako historické zdroje pouze s rezervou.

Pověst Pověsti mají vždy místo a dobu,kdy a kde se odehrávají a svými vypravěči a posluchači byly a jsou považovány za pravdivé. Pověsti se mohou vztahovat k lidem,k místům,ke zvířatům,k hradům a zámkům, ale i třeba ke stromům,zvonům apod. Začarovaná místa,tajemné postavy,kouzla, jevy a záhady nás neustále přitahují a zkazky o nich se vyprávějí již po mnoho generací.

Pověst Druhy pověstí: 1. místní (o hradu, kapličce, studánce…) 2. historické (minulost národa) 3. o výjimečných lidech 4. heraldické (o erbech, znacích) 5. démonické (o vodníku, polednici…) 6. současné (městské, moderní) 7. legendární ( je tu pravdivá postava, která je známá)

Pověst Jak takové pověsti vznikaly? Podobně jako pohádky. Lidé pracovali v průběhu roku hodně venku, na polích a v lese a když tato těžká práce ustala a přišlo období dlouhých zimních večerů,lidé se sešli a právě to byly ty chvíle, kdy si mohli vyprávět nejrůznější příběhy,které slyšeli od svých předků a tímto způsobem je předávali dále.

Pověst Je jasné,že při tomto ústním podání docházelo k tomu,že si někdo něco přidal nebo zveličil anebo pro změnu zase někdo ten příběh nevypověděl úplně přesně. Když se tady v dávných dobách usadili naši předkové,museli bojovat o život a živobytí a to především s přírodou a trvalo mnoho staletí,než se naučili znát její zákony- z čeho vznikají blesky a bouře,proč za noci světélkují bažiny nebo jak se ve vodách vytvoří víry,které dokáží vtáhnout člověka do hlubin.

Pověst Aby si to všechno nějak vysvětlili,začali přisuzovat přírodním silám různé i lidské vlastnosti. Postupem času se společnost začala dělit na bohaté a mocné a ti druzí žili v bídě a nouzi a tak si alespoň vyprávěli příběhy,ve kterých byli takoví mocipáni potrestáni nějakou vyšší silou.

Pověst Brněnské kolo a drak. Pověsti z Brna Autoři: Oldřich Sirovátka, Marta Šrámková Kniha obsahuje část pověstí, které se vztahují k Brnu a jeho nejbližšímu okolí.

Pověst O brněnském drakovi Neslušný mužíček O zvonění na Petrově Zazděný radní Praporková věštba Zderadův sloup O brněnském kole O pokroucené věžičce O zazděném radním Proč na Petrově zvoní zvony poledne už v jedenáct hodin

Pověst BRNĚNSKÝ DRAK Jak to bylo s brněnským drakem, to vlastně nikdo přesně neví. V Trutnově tvrdí,že draka zabili v jeho doupěti lidé pana Truta,když se roku 1006 zakládalo město. Rytíř Albert Trut jej pak věnoval moravskému markraběti vycpaného.

Pověst Kníže prý dal draka na třech řetězech zavěsit v síni radnice,aby si ho každý mohl prohlédnout. Někteří ale vyprávěli,že draka dovezli ze svých výprav křižáci,jiní zase prý slyšeli,že ho pánům z radnice daroval turecký sultán.Brňané jsou ale přesvědčeni,že draka nikdo nepřivezl. Žil prý v Brně u řeky Svratky,kde měl svou jeskyni. Obyvatele však trápil široko daleko. Když měl hlad,požíral v okolí vše,co mu přišlo pod tlamu.

Pověst Lidé se ho báli,ale nevěděli,jak se ho zbavit. Radní slíbili velkou odměnu sto zlaťáků,ale nikdo se nehlásil. Až jednou. Do hospody U Modrého lva přišel řeznický tovaryš,který chodil vandrem po světě. Všichni v hospodě vyprávěli jen o drakovi. Tovaryš chvíli poslouchal a pak povídá: "Já vás toho draka zbavím. Jen doneste velkou volskou kůži a pytel nehašeného vápna." Brňané mu moc nevěřili,ale co chtěl,to donesli.

Pověst Řezník zašil vápno do volské kůže,naložil na vůz a odjel. Když přijel k řece,kde drak lehával,položil rychle na zem kůži a čekal. Za nějakou chvíli drak skutečně přilezl a hned se do kůže pustil. Když ji celou sežral,pěkně ji zapil vodou ze Svratky a odpočíval. Ale to neměl dělat.Vápno v něm začalo vřít,drak se nadouval,nadouval,až praskl. To bylo v Brně radosti! Řezník dostal svou odměnu a vydal se zase do světa. Od té doby se už Brňané nemuseli žádné obludy bát.

Pověst Staré pověsti české Autor:Alois Jirásek Sepsané události z českých dějin podle lidového vyprávění a některých historických pramenů. Kniha Staré pověsti české poprvé vyšla v roce 1894.

Pověst O Čechovi O Krokovi a jeho dcerách O Bivoji O Libuši O Přemyslovi Libušina proroctví O Bruncvíkovi Dívčí válka O králi Ječmínkovi Blaničtí rytíři O Králi Svatoplukovi Boží soud O Daliborovi O Jánošíkovi Kutnohorští havíři O Křesomyslu a Horymírovi

Pověst O KROKOVI A JEHO DCERÁCH

Pověst Po Čechově smrti zvolil lid svým novým vojvodou Kroka,který sídlil na Budči. Krok byl velmi moudrý, všem radil a byl spravedlivý. Na Budči byla škola, kde se učilo bohoslužbě,kouzlům a věštbám,které se považovala za největší umění. Jednoho dne Krok poručil,aby ho tři dny nikdo nerušil,protože bude rozmlouvat s duchy. Po třech dnech zavolal Lecha a starosty obcí,jelikož mu duchové napověděli,aby nechal vystavět nové sídlo. Krokovi se toto místo velice líbilo,a tak nebyl žádný důvod,proč by se nezačalo se stavbou.

Pověst Hrad pojmenoval Vyšehrad. Léta plynula a čas byl nemilosrdný. Krok po své smrti na světě zanechal tři dcery. Kazi znala všechny léčivé byliny a po smrti svého otce žila na jeho hradu v Budči, který přejmenovala na Kazin hrad. Teta nechala vystavět Tetín a i když měla moudrá Libuše hrad Libušín,po smrti otce zůstala na Vyšehradě,odkud panovala moudře a spravedlivě.

Pověst Otázky: Otázky pro bystré hlavičky: 1.Co je to pověst? 2.Jak pověsti vznikaly? 3.O čem nebo o kom mohou pověsti být? Otázky pro bystré hlavičky: 1.Znáš nějakou pověst o Brně?Vyprávěj ji. 2.Znáš pověst ze Starých pověstí českých? Řekni ji.

Pověst Zápis: -pověst je příběh,který má historický základ -jádro pověsti je pravdivé,zbytek příběhu je domyšlený -pověsti se vztahují k lidem,místům,zvířatům,hradům… -v pověsti vždy víme,kdy a kde se odehrává Brněnské kolo a drak-pověsti z Brna a jeho okolí Autoři: Oldřich Sirovátka, Marta Šrámková Staré pověsti české-sepsané události z českých dějin podle lidového vyprávění Autor:Alois Jirásek

Pověst Prameny: Vše platné k 30.11.2011 http://kfbz.cz/KDK/download/baje%20a%20povesti.pdf http://databazeknih.cz/.../brnenske-kolo-a-drak-povesti-z-brna-60145 http://aneris.cz/brno_20.html http://mojebrno.wz.cz/inka--brno-povesti.html http:/cs.wikipedia.org/wiki/Pověst http://rozhlas.cz/ctenarskydenik/dila/_zprava/485977 http://ireferaty.lidovky.cz › Čtenářský deník http://ld.johanesville.net/jirasek-01-stare-povesti-ceske?page=0 Vše platné k 30.11.2011

Konec