BODY ART.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
První představitelé impresionismu
Advertisements

Den Země – svátek planety
Řeč, jazyk, mluva.
Na internetu: Karel Šimek říjen 2006.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Anotace Žáci se seznámí s životem a dílem Mikoláše Alše, jeho typickými kresbami, ilustracemi… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci.
,,Vše je v neustálém pohybu. Nehybnost neexistuje.‘‘ Podle italského spisovatele Umberta Eka je to forma umění, v níž je pohyb barev, tvarů a ploch prostředkem,
Body-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Gotická kultura.
Abstraktní expresionismus
Science fiction & fantasy
Karel Čapek.
Dupo Dupo je optimistický, šťastný a spontánní Engendro. Obvykle zvládá několik činností současně.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Bratři Čapkové. Společně se podíleli na některých knihách a povídkách: Povídky Zářivé hlubiny Krakonošova zahrada Devatero pohádek Dramata Loupežník Ze.
Toto přímé a živé umění dovoluje umělcům rozostřit hranice a dělící čáry mezi uměním a životem. Tento směr je útokem na smysly, který vzniká kombinací.
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Ateliér Příroda aneb Land Art v Českém ráji. Co je Land Art  Land art vznikl jako umělecký směr ve druhé polovině 60. let v USA.  Termín, vytvořený.
Expresionismus Expresionismus - evropský umělecký směr.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_52_INOVACE_DEK_51 ABSTRAKCE PŘED 1. SVĚTOVOU VÁLKOU
GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE. 2 NĚCO O KOMPOZICI Kompozice, nebo-li česky skladba, je souhrn všech opatření, která děláme, aby snímek byl přehledný,
Vojtěch Hynais.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Christian Morgenstern
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Počítání, vývoj matematiky,... Asi milion let uplynulo od doby, kdy se na naší planetě objevil člověk. Během této doby se naučil poznávat tvary a směry,
Poezie ve světové literatuře
Estetika režného zdiva v díle Jana Kotěry
Umělecké směry 20. století
POETISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
STÁTNÍ SVÁTEK 17. listopadu
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
Emil František Burian
SYMBOLISMUS Jiří Salajka
1.Světová válka 28. července 1914 až 11. listopadu 1918.
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Symbolismus.
Futurismus.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Poetismus Daniela Mlatečková Michaela V. Vítková 1.
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
Vážná (artificiální) hudba 20. století 2. část. Vážná (artificiální) hudba 20. století Název školy: Základní škola Francova Lhota Autor: Mgr. Lada Martinková.
Marcel Duchamp.
Aktualizace uměleckého díla
Umění akce a umění za hranicemi galerie v období 60. – 80. let
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
IMPRESIONISMUS Název školy: Základní škola Karla Klíče
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Definiční obor a obor hodnot
Japonská Šumava expresionismus.
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Umění a kultura, výtvarná výchova, Body-art Autor: Mgr. Olga Pasovská.
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
LETTRISTICKÁ MOZAIKA Tematická oblast
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
,,Opravdový umělec je úžasná svítící fontána.‘‘
Kultura v předválečném Československu
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Michelanagelo Merisi zv. Caravaggio
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Obnovení demokracie v Československu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Transkript prezentace:

BODY ART

Termín body-art použil poprvé v roce 1970 Wiloughby Sharp v časopise Avalanche. Uvádí několik způsobů použití vlastního těla, kdy se tělo stává sochařským materiálem: „Tělo je použito jako: 1. nástroj, 2. místo ztotožněné zejména s povrchem těla, 3. prostředek artikulace, kdy vystavení těla určitým podmínkám, předmětům apod., mu umožní novou artikulaci, 4. opora, pokud artikulace souvisí s fyzikálními předměty, 5. předmět – např. předvedení těla jako mrtvého, přísně vzato nemůže být podle Sharpa tělo nikdy použito jako předmět, 6. tělo za obvyklých okolností, různé denní aktivity – např. ranní vystupování na židličku, které prováděl Acconci…

Vito Acconci Acconci začal jeho kariéru jako básník. V pozdních šedesátých letech, se přeměnil do performantivity a umělce videí, kdy používal jeho vlastní tělo jako téma pro fotografování, film, video a performanci. Ve středních sedmdesátých letech, Acconci rozšířil jeho profesi na svět zvuku/vizuální instalace. Step piece 1970

 Room Situation 1972

 Blindfolding catching

Termín body-art lze najít v překvapivých souvislostech Termín body-art lze najít v překvapivých souvislostech. V předlistopadovém vydání Vokna Řehoř Samsa ml. cynicky kuriózním způsobem používá termínů akčního umění. Vedle happeningu, environmentu, land-artu a body-artu staví autor nové umění „power action“ performované policií, „policejní body-art“, který přerůstá v tzv. „mocenský body-art“ projevujícím se údery obuškem, ránami pěstmi, kopanci, nasazováním hmatu i želízek etc. Na konci své úvahy, ve které členy vlády nazývá konceptualisty „shora“, předvídá nový typ umění, tzv. „masakr-art“, který by měl nastat po takových „events“, jakými jsou tradiční červený srpen nebo neméněkulatý 28. říjen. Pojmem „masakr-art“ nakonec článek zakončuje.

Jean-Paul Bourdier Francouzský fotograf a učitel na kalifornské univerzitě v Berkeley Jean-Paul Bourdier už 15 let vytváří fascinující body art fotografie, na kterých lidé doslova splývají s okolní krajinou. 

Umělec pracuje běžně s nahotou Umělec pracuje běžně s nahotou. Tělo bez šatů podle něj získává primární povahu jako část vesmíru neodcizená od životního prostředí.

Yves Klein Ještě dříve než body art získal své pojmenování, objevil se Bruce Nauman, který se okolnímu prostoru vydával ve Vlastním portrétu jako fontána, který se tváří jako pocta Duchampovi.Počátek lze pak datovat na 27.11.1960, kdy Yves Klein vydal zvláštní číslo novin, celé věnované jeho uměleckým aktivitám a na titulní stránce reprodukoval práci pojmenovanou popisně "Malíř prostoru se vydává do prázdna", později zjednodušeně "Skok do prázdna" a i jako fotomontáž byla vzata doslova....

Vyhrocené akce prováděla také Marina Abramoviæ společně s Ulayem, zabývali se možnostmi spojení obou těl a délku performance ohraničovala tělesná výdrž obou účastníků. Patří sem akce jako Breathing in/out, kdy jeden dýchá prostřednictvím druhého, Zbývající energie s napnutým lukem, Light/Dark, kdy se vzájemně políčkují atd.

Počátky českého body-artu Počátky českého body-artu, (stejně jako počátky akčního umění) nemůžeme hledat v avantgardních směrech, jakými byli futurismus, dadaismus, konstruktivismus či surrealismus. V našem prostředí není v porovnání s Francií či Německem silná tradice revolty. Přesto existují i v české avantgardě díla, v nichž jsou patrné kořeny body-artu, jedná se o práci Josefa Váchala a Františka Drtikola. Oba pracují s vlastní sebestylizací, která je následně zachycena fotoaparátem (Váchal jako Kristus na kříži a Drtikol jako meditující guru). Z avantgardních představitelů bývá zmiňován ještě choreografický, fotografický projekt Abeceda Karla Teigeho, Vítěslava Nezvala a Milči Majerové.

František Drtikol František Drtikol byl český fotograf tvořící v letech 1901 až 1935. Proslavil se zejména svými portréty a akty ve stylu pozdní secese, později ovlivněné kubisticko-futuristickými prvky. Je řazen k nejúspěšnějším českým klasikům fotografie aktu všech dob. Je známý také svou duchovní praxí východních učení, především buddhismu a je označován za patriarchu českého buddhismu; zajímavostí také bezpochyby je, že současně byl od roku 1945 až do své smrti aktivním členem Komunistické strany Československa (KSČ).

Nahá geometrie

Fotografický projekt Abeceda Karla Teigeho, Vítěslava Nezvala a Milči Majerové.

Josef Váchal Josef Váchal byl český malíř, grafik, ilustrátor, sochař, řezbář a v neposlední řadě také spisovatel a básník. Jeho tvorba byla ovlivněna expresionismem a prvky symbolismu, naturalismu a secese, pokoušel se však o vlastní stylově nevyhraněné umělecké vyjádření. Hlavní část jeho díla spadá do období první republiky, naopak za komunistického režimu měl existenční problémy. Během svého života nebyl doceněn, jistého uznání se mu dostalo až titulem zasloužilý umělec v roce 1969.

Pražská trojice“ (Karel Miler, Petr Štembera, Jan Mlčoch) Ani jeden z autorů „pražské trojice“, podobně jako většina českých a slovenských akčních umělců nevychází z okruhu akademicky vzdělaných výtvarných umělců, jedná se o autodidakty. Jejich tvorba patří do druhé vlny akčního umění. Na rozdíl od světového (západního) umění nelze vidět počátky akční tvorby jako reakci proti tradičnímu (estetickému) umění a s tím spojenou komercionalizaci popř. muzealizaci.

Karel Miller Karel Miller chápal tělo jako nositele přirozeného gesta, jde o výraz krajních možností vlastních tělesnému rozpětí, či o pozice, jimiž se vymezoval vůči okolí. Stál na svahu jako jeho přirozená kolmice, byl schoulený na okraji panelů, že mu hrozilo přetížení (Identifikace), lehl si nahý pod prkno a nechal na rozhodnutí diváků, zda se k němu připojí atd.

Close to the Clouds, 1977 

Petr Štembera Petr Štembera zkoušel možnosti vlastního těla pomocí různých výdrží, dovádějích jej na hranici rizika, kdy akce mohla skončit zraněním. Při performanci „Narcis č.1„ vypil směs z částí svého těla (krev, moč, vlasy, nehty) a upřeně hleděl na vlastní fotografii. V akci Štěpování si způsobem, obvyklým v sadařství vštěpoval větvičku do paže.

Jan Mlčoch Akce Jana Mlčocha odrážely mnohem více než jeho, archetypální obsahy. Nejlépe je vystihuje triptych akcí z jednoho roku (1974) - Igelitový pytel, Zavěšení - Velký spánek a Mytí?, týkající se očisty a osvobození od sepjetí s okolním světem. V akci Zavěšení je umělec zavěšen v prázdném prostoru se zakrytýma očima i ušima, v hluboké tmě a tichu. Neexistuje nic, jenom on a nekonečný prostor.

Tomáš Ruller Společným znakem jeho performancí je ztráta totožnosti jako výraz odcizení a osamělosti moderního člověka v nesvobodě totality. Společnou vlastností používaných materiálu - práškové sádry , bláta, práškových barev atd. - je přilnavost, společným symbolickým pohybem akcí je padání. Opakovaným padáním do bláta či hromady sádry ztrácí autor svou totožnost.

Body Art: stačí jen prsty a barvy

Toto je jedno z neuvěřitelných děl italského umělce a specialisty na ztvárňování živočišné říše Guida Danieleho, jeden z nejznámějších symbolů Spojených států, orel bělohlavý.

Mattel Hot doplnil modely aut svými pomalovanými prsty: modrý Renault F1 pilotem, bílý Ford Mustang gangsta raperem a červené Ferrari přitažlivou kráskou na kapotě.  

Mario Mariotti byl italským umělcem, který své umění směřoval do sportovní oblasti. Na obrázcích vidíte jeho ztvárnění vzpírání a fotbalu.

Tvář , autor: Dalibor Chatrný 

Akční umění se odehrává v určitém čase a prostoru Akční umění se odehrává v určitém čase a prostoru. Je to záležitost konkrétního místa a situace, proto pokud není divák účastníkem akce, do přímého kontaktu s „dílem“, které je pomíjivou záležitostí, se v podstatě nedostane. Za dílo lze samozřejmě považovat i slovní nebo fotografickou dokumentaci, obecně je ale v „akčním umění středem zájmu sama akce, proces, nikoliv výtvor“.

Vypracovala: Sandra Nebesářová Podkrušnohorské gymnázium, Most Téma: BODY ART Vypracovala: Sandra Nebesářová Školní rok: 2012/2013 2. S Podkrušnohorské gymnázium, Most