Oddělení vzdělávání trenérů FAČR
Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře
Každý tým je vítězný
Týmová dynamika Osobnost trenéra + jeho řídící činnost Osobnost hráče Mezilidské vztahy
Skupinová pravidla •První krok pro práci v týmu •Kodex pro hráče – musí tvořit sami hráči - vytvoří lepší pravidla
Důslednost a trpělivost Psychologicky nejdůležitější výchovný moment
Hra v životě Podobnost chování v životě i na hřišti
•Hra je modelem pro úspěšný život Dlouhodobý neúspěch odradí
Komunikace Úspěch vždy záleží na komunikačních schopnostech
Trenérské desatero Stejně jako kodex hráče, musí si vytvořit trenér sám
Trenér vychovatel Trenér nejvíce ovlivňuje život dítěte ( dobrovolná volnočasová aktivita ) Nutná spolupráce s rodinou
Autority Když se něco nedaří (př. dítě nehraje rodič řekne, že trenér je blb ) Automaticky ztráta autority i pro další život, model se stále opakuje Nejvíce to ublíží dítěti - velký problém se školou ( učitelky )
Prožitek ze hry Dítě se potřebuje o prožitek ze hry s někým podělit ( rodina, škola) Trenér – osvěta – mluvit o tom s rodiči
Škola •Osvěta – upozornit na velmi špatný příklad ze školy - sportující dítě má hodně energie, proto nemůže být hodné ( velmi špatný vliv učitelek – ženy )
Spolupráce s rodiči •Žlutá karta •Komunikace s rodiči •Výběr spolupracovníků do trén.procesu
Vztah a postoj k dětem Děti chválit za každou činnost – aktivita - pochválené dítě bude i nadále aktivní, kritizované se nebude do žádné činnosti pouštět
Zákazy Největší chyba Zakazovat dítěti koníček - cesta do pekel
Rada pro klučičí týmy Holka v družstvu – nejlepší motivace ( nikdo nechce být horší ) Navíc mají děvčata pro pohyb lepší předpoklady
Věkové zvláštnosti Nejdůležitější věk pro celý život 3 – 6 let Dítě je vychovatelné do 6-ti let ( Fulghum – MŠ) nutná spolupráce s rodinou
Matky - ženy Největší problém v psychice dětí ( zejména matky samoživitelky ) Nejčastěji ruší dojednaná pravidla, ovlivní celý kolektiv – nutná spolupráce stálá komunikace s rodiči
Základ individuality •Dítě do 7 let vnímá jen sebe - týmová práce nic neznamená Základ individuality – musí najít místo ve skupině Vytváří si pojem respektu a úcty k lidem a okolí – nutná osvěta ( rodina to neví )
Do 12 ti let •Dítě do 12 let přemýšlí jen jako jedinec, ve 12-ti letech konec individualizovaného období – zapojování do skupinových činností ( do 12-ti let učení individ.dovednostem )
11 – 13 let •Nejdůležitější období pro týmovou práci - snáší i kritiku ( dříve pochválit ) Dále již problematické – puberta kritiku nesnese 7.třída – nejobtížnější období života ( hledání místa ve skupině, potřeba měřitelného výkonu )
14 – 16 let Puberta – nesnese kritiku Potřeba citlivého přístupu ( pro jedince nutnost obhájit si místo ve skupině, rvačkám nechat volný průchod )
Psychohledisko Do 17-ti let se nemají narušovat skupinové vazby, za každou cenu udržovat smíšené kolektivy Velký problém pro narušení psychiky - rušení kolektivů (např. víceletá gymnázia)