Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 2.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

Statistika.
Cíle a postupy empirického výzkumu
kvantitativních znaků
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Cvičení 6 – 25. října 2010 Heteroskedasticita
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
BOX - PLOT OA a VOŠ Příbram.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
CHYBY MĚŘENÍ.
Sociologický výzkum.
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
Kontingenční tabulky Závislost dvou kvalitativních proměnných.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Statistika Zkoumání závislostí
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Lineární regresní analýza
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Experiment Zpracování dat I.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Metody sociální psychologie
Skupinové interview (Focus group)
Pohled z ptačí perspektivy
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
Základy pedagogické metodologie
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Základy pedagogické metodologie
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
Základy pedagogické metodologie
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Vzájemná závislost - KORELACE
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Výzkumné metody v psychologiI
Aplikovaná statistika 2.
Psychologie – úvodní informace PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. konzultační hodiny:St: 12:00 – 13:30 Čt: 9:30 – 11:00 č.108 studijní materiály.
Charakteristiky úrovně Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Testování hypotéz Testování hypotéz o rozdílu průměrů  t-test pro nezávislé výběry  t-test pro závislé výběry.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Ústav lékařské informatiky, 2. LF UK 2008 STATISTIKA II.
… jsou bohatší lidé šťastnější?
Korelace. Určuje míru lineární vazby mezi proměnnými. r < 0
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Metody psychologie.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Parciální korelace Regresní analýza
Úvod do psychologie II. přednáška
Statistika a výpočetní technika
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzájemná závislost - KORELACE
Transkript prezentace:

Psychologie 1 PhDr. Věra Strnadová, Ph. D. Prezentace 2

Vývoj psychologie 1.Naivní představy Animismus Totemismus Fetišismus Magie 2.První náboženství Indie, Čína, Řecko, Egypt 3.Psychologické názory v antické filozofii a medicíně Herakleitos (5. stol. př. n. l.) – „Panta rhei“ Demokritos (4. stol. př. n. l.) Atomismus Poznávání (rozumové, smyslové) Ideál harmonické osobnosti ve starověkém světě KALOKAGATHIA (kalos kai agathos) – řecky „krásný a dobrý“

Psychologické metody -vědecké výzkumné metody. Shromažďují metody, které jsou: A.nezávislé – nestraní žádné hypotéze B.objektivní – umožňují jiným kvalifikovaným osobám opakovat pozorování a získat opět stejné výsledky

Psychologické metody -vědecké výzkumné metody. Shromažďují metody, které jsou: A.nezávislé – nestraní žádné hypotéze B.objektivní – umožňují jiným kvalifikovaným osobám opakovat pozorování a získat opět stejné výsledky Nejčastěji jsou užívané: 1.Experimentální metoda 2.Korelační metoda 3.Metoda pozorování

1. Experimentální metoda Kontrola proměnných Př. – experimentátor chce zjistit, zdali závisí schopnost učení na délce spánku vybrané osoby 36 8 délka spánku (hod) % naučení (záv. proměnná)

1. Experimentální metoda Kontrola proměnných Př. – experimentátor chce zjistit, zdali závisí schopnost učení na délce spánku vybrané osoby Nezávislá proměnná - proměnná, kterou určí experimentátor. Nezávisí na tom, co pokusná osoba dělá. Př. - experimentátor má k dispozici 3 skupiny pokusných osob. Každé ze skupin určí jinou délku spánku. Závislá proměnná – určitý měřitelný rys chování pokusné osoby, např. množství naučeného ze zadaného textu délka spánku (hod) % naučení (záv. proměnná)

Uspořádání pokusu experimentální skupina – zkoumaná podmínka je přítomna, (např. užití počítače v procesu učení)

Uspořádání pokusu experimentální skupina – zkoumaná podmínka je přítomna, (např. užití počítače v procesu učení) kontrolní skupina – zkoumaná podmínka je nepřítomna (pokusné osoby se učí tradičními metodami a počítače nemají)

Uspořádání pokusu experimentální skupina – zkoumaná podmínka je přítomna, (např. užití počítače v procesu učení) kontrolní skupina – zkoumaná podmínka je nepřítomna (pokusné osoby se učí tradičními metodami a počítače nemají) Pokud současně ovlivňujeme několik proměnných, je to tzv. multivariační experiment

Měření Proměnným přiřazujeme číselné hodnoty

Měření Proměnným přiřazujeme číselné hodnoty A) fyzikální způsob – např. počet hodin spánkové deprivace, množství dávky léku

Měření Proměnným přiřazujeme číselné hodnoty A) fyzikální způsob – např. počet hodin spánkové deprivace, množství dávky léku B) škálování – např. pětibodová škála s rozsahem: nikdy, zřídkakdy, někdy, často, vždy

Měření Proměnným přiřazujeme číselné hodnoty A) fyzikální způsob – např. počet hodin spánkové deprivace, množství dávky léku B) škálování – např. pětibodová škála s rozsahem: nikdy, zřídkakdy, někdy, často, vždy Výsledek výzkumů je obsažen ve formě sady čísel která musejí nýt zpracována a interpretována. Toto je základním úkolem statistiky. Zabývá se shromažďováním údajů o skupině jedinců a poté vytvářením závěrů o této skupině

Měření Proměnným přiřazujeme číselné hodnoty A) fyzikální způsob – např. počet hodin spánkové deprivace, množství dávky léku B) škálování – např. pětibodová škála s rozsahem: nikdy, zřídkakdy, někdy, často, vždy Výsledek výzkumů je obsažen ve formě sady čísel která musejí nýt zpracována a interpretována. Toto je základním úkolem statistiky. Zabývá se shromažďováním údajů o skupině jedinců a poté vytvářením závěrů o této skupině Nejčastěji užívaným statistickým údajem je průměr, který odpovídá aritmetickému průměru (součet hodnot výsledků měření dělený počtem měření).

Měření Proměnným přiřazujeme číselné hodnoty A) fyzikální způsob – např. počet hodin spánkové deprivace, množství dávky léku B) škálování – např. pětibodová škála s rozsahem: nikdy, zřídkakdy, někdy, často, vždy Výsledek výzkumů je obsažen ve formě sady čísel která musejí nýt zpracována a interpretována. Toto je základním úkolem statistiky. Zabývá se shromažďováním údajů o skupině jedinců a poté vytvářením závěrů o této skupině Nejčastěji užívaným statistickým údajem je průměr, který odpovídá aritmetickému průměru (součet hodnot výsledků měření dělený počtem měření). Signifikantní rozdíl = rozdíl mezi experimentální a kontrolní skupinou, který je shledán jako hodnověrný, významný. Je vysoce pravděpodobné, že se pozorovaný rozdíl objeví znovu, jestliže se experiment bude opakovat.

2. Korelační metoda Přirozený výskyt rozdílů Př. – chceme testovat hypotézu, zdali jsou obézní lidé více senzitivní k chuťovým podnětům než lidé s normální hmotností. V této situaci nemůžeme vybrat skupinu osob s normální hmotností a požadovat na nich, aby se polovina z nich stala obézními. Spíše můžeme vybrat osoby, které již jsou obézní a pak ty, které mají normální váhu. Posléze zjistíme, zdali se také liší co do senzitivity k chuťovým podnětům

2. Korelační metoda Přirozený výskyt rozdílů Př. – chceme testovat hypotézu, zdali jsou obézní lidé více senzitivní k chuťovým podnětům než lidé s normální hmotností. V této situaci nemůžeme vybrat skupinu osob s normální hmotností a požadovat na nich, aby se polovina z nich stala obézními. Spíše můžeme vybrat osoby, které již jsou obézní a pak ty, které mají normální váhu. Posléze zjistíme, zdali se také liší co do senzitivity k chuťovým podnětům Korelační koeficient - r Určuje stupeň vztahu mezi dvěma proměnnými. Jed vyjadřován číslem s hodnotou mezi 0 a 1. Žádný vztah znamená 0, úplná závislost je označena 1. Např. hodnota korelačního koeficientu mezi výsledky dosaženými v prvním roce studia na univerzitě a výsledky v ročníku druhém je 0,75. Může mít kladnou nebo zápornou hodnotu. Př. – pokud je hodnota korelačního koeficientu mezi počtem absencí studenta ve třídě a konečným výsledkem zkoušek - 0,40, potom korelace mezi účastí na výuce a výsledkem zkoušek bude +0,40. Míra korelace je stejná, ale znaménko určuje, zdali hodnotíme počet absencí nebo počet účastí studenta ve třídě.

Testy Metoda, která měří některé schopnosti, výkony nebo jiné psychologické rysy. Test představuje standardní situaci, které je vystavena skupina lidí. Liší určitým rysem (např. matematické schopnosti, pravorukost či levorukost, různá míra psychické úzkosti). Test je důležitým výzkumným nástrojem v psychologii. Umožňuje psychologům získávat velké množství údajů, s minimálním narušováním jejich každodenního života a bez nutnosti nákladného laboratorního zařízení.

Testy Metoda, která měří některé schopnosti, výkony nebo jiné psychologické rysy. Test představuje standardní situaci, které je vystavena skupina lidí. Liší určitým rysem (např. matematické schopnosti, pravorukost či levorukost, různá míra psychické úzkosti). Test je důležitým výzkumným nástrojem v psychologii. Umožňuje psychologům získávat velké množství údajů, s minimálním narušováním jejich každodenního života a bez nutnosti nákladného laboratorního zařízení. Vztah příčiny a následku Př. – rozměklost asfaltu na ulicích města může korelovat s počtem případů úžehu, které byly ten den hlášeny. To však neznamená, že by se z měkkého asfaltu uvolňoval nějaký jed. který by posílal lidi do nemocnice. V tomto případě rozumíme příčinnosti takto: pálící slunce jednak rozpouští asfalt a jednak způsobuje lidem úžeh. Jestliže korelují dvě proměnné, variace jedné je možná příčinou variace druhé. Avšak bez experimentálního důkazu nejsou takové závěry oprávněné.

3. Metoda pozorování Přirozené pozorování Pozorujeme předmět našeho zájmu ve formě, v jaké se přirozeně vyskytuje (př. – pozorování primátů, primitivních kmenů, novorozenců).

3. Metoda pozorování Přirozené pozorování Pozorujeme předmět našeho zájmu ve formě, v jaké se přirozeně vyskytuje (př. – pozorování primátů, primitivních kmenů, novorozenců). Metoda dotazování (dotazník, interview) Zkoumané jevy zjišťujeme pomocí otázek, která zadáváme zkoumaným osobám. Využívá se ke zjišťování politických názorů, k průzkumu trhu či potřebných oblastí lékařské péče.

3. Metoda pozorování Přirozené pozorování Pozorujeme předmět našeho zájmu ve formě, v jaké se přirozeně vyskytuje (př. – pozorování primátů, primitivních kmenů, novorozenců). Metoda dotazování (dotazník, interview) Zkoumané jevy zjišťujeme pomocí otázek, která zadáváme zkoumaným osobám. Využívá se ke zjišťování politických názorů, k průzkumu trhu či potřebných oblastí lékařské péče. Kazuistiky Zkoumáme životní historii jedince, na základě událostí a údajů, které si daná osoba pamatuje. Jestliže se v životě člověka objeví závažné problémy, pak je důležitá znalost minulosti. Můžeme podle ní vysvětlit chování jedince v současnosti.