Gymnázium a obchodní akademie Chodov

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OBECNÁ BIOLOGIE MITÓZA
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Vítejte ve světě buněčného cyklu
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
M I T Ó Z A.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
EUKARYOTA.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Buněčný cyklus je cyklus, kterým prochází eukaryotická buňka od svého vzniku po další dělení doba trvání cyklu se nazývá generační doba buněčný cyklus.
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: ORGANICKÁ CHEMIE Pořadí šablony a sada:
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Jednobuněční.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Buněčné dělení.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
EUKARYOTA.
Profáze, metafáze, anafáze, telofáze
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Genetika.
Buněčný cyklus MUDr.Kateřina Kapounková
Test pro kvintu B 15. prosince 2006
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_533.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Rozmnožování buněk.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Buněčný cyklus.
Dělení buněk.
Buněčné dělení Základy biologie
Základní struktura živých organismů
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
Rozmnožování buněk
Cytogenetika Zkoumá dědičnost a proměnlivost organismů na buněčné úrovni.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
BUŇKA – základ všech živých organismů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Rozmnožování buněk - meióza
Buněčná stěna, buněčné jádro
Mitóza, Meióza Test pro kvinty podzim 2006.
Reprodukce buněk Nové buňky mohou v současné etapě evoluce vznikat pouze dělením buněk již existujicích. Dělením buněk je zajišťována: Reprodukce jedinců.
Živočišná Buňka.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_BUŇKA 3_P1-2
Buněčné dělení – část 1. Markéta Láchová, 7. E.
Mitóza Nepřímé dělení Mitóza Je nejčastější způsob, kterým se dělí jádra tělních (somatických) buněk Období života buňky od jejího vzniku až po zánik.
Transkript prezentace:

Gymnázium a obchodní akademie Chodov Smetanova 738, 357 35 Chodov Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0376 Šablona: BOTANIKA Pořadí šablony a sada: 2. Botanika Materiál: VY_32_INOVACE_BOT.2 Vytvořený ve školním roce: 2013 Téma: Dělení eukaryotické buňky – amitóza, mitóza. Je potřeba PC s internetem, projektor, microsoft powerpoint. Předmět a třída: BIOLOGIE, kvinta osmiletého gymnázia Anotace: Materiál je určen pro výklad učiva Dělení eukaryotické buňky - amitóza,mitóza Autor: Mgr. Lucie Koudelková Klíčová slova: buňka, dělení, amitóza, mitóza Ověřený dne: 3. 10. 2013

Dělení eukaryotické buňky amitóza,mitóza

Karyokineze = Dělení jádra AMITÓZA MITÓZA

Amitóza Přímé dělení jádra Probíhá výjimečně, hlavně u nemocných buněk Dceřiné buňky nemají rovnocenné množství DNA nejsou schopny normálního života

Amitóza Jádro se protáhne podél osy a roztrhne se

Mitóza Nepřímé dělení jádra Z mateřské buňky vzniknou 2 buňky dceřiné, z nichž každá má stejné množství DNA jako buňka mateřská

Mitóza Probíhá ve 4 fázích: Profáze Metafáze Anafáze Telofáze

Mitóza Struktura chromozomu DNA centromera chromatida Obr. 1

a) Profáze Centriola (dělící tělísko) se rozdělí na 2 části a rozestoupí se k protilehlým pólům buňky Rozpouští se karyolema Tvoří se dělící vřeténko z cytoskeletu Chromozomy se zkracují a rozlišují (z chromatinu), jsou viditelné

a) Profáze

b) Metafáze Chromozomy se uspořádávají v centrální rovině buňky Navazuje se centroméra Koncem metafáze se začínají podélně rozdělovat na 2 chromatidy

b) Metafáze

c) Anafáze Chromatidy jsou zkracujícími se mikrotubuly dělícího vřeténka taženy k opačným pólům buněk Sesterské chromatidy se dělí v místě centroméry Na každém pólu buňky je stejný počet chromozomů, jako byl původní počet u mateřské buňky

c) Anafáze

d) Telofáze Dceřiné chromozomy se prodlužují, despiralizují a mění se na chromatin Vzniká karyolema kolem jader Vznik jadérka či více jadérek Zaniká dělící vřeténko

d) Telofáze

Probíhá buď už v telofázi nebo těsně po ní Cytokineze = dělení buňky Probíhá buď už v telofázi nebo těsně po ní

Cytokineze Buněčné organely a cytoplazma se přibližně rozdělí do dceřinných buněk Tvoří se přepážka trojím způsobem Pučením Zaškrcováním Přehrádečným dělením

a) Pučení U jednobuněčných organismů (př:kvasinka) Na mateřské buňce vznikne pupen Do něj přicestuje jedno jádro a část cytoplazmy Posléze doroste do stejné velikosti jako mateřská buňka

a) Pučení

b) Zaškrcování Probíhá u živočišných buněk Vchlípí se cytoplazmatická membrána až se buňka předělí Centripetální dělení = od obvodu do středu

c) Přehrádečné dělení Probíhá u rostlinných buněk Střední lamela se ukládá ve středu a roste od středu k okrajům buňky Centrifugální dělení = od středu k obvodu

Úkol: popiš podle obrázků jednotlivé fáze mitózy

Použitá literatura a internetové zdroje Obr. 1: Magnus Manske. Chromosome upright.png [online]. [cit. 21. 9. 2013]. Dostupný na www: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chromosome- upright.png?uselang=cs> Ostatní obr. vlastní ČABRADOVÁ, V. HASCH, F., SEJPKA, J. VANĚČKOVÁ, I. Přírodopis 7, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. FRAUS, 2005, ISBN 80-7238-424-4 DOSTÁL, P. Anatomie a morfologie rostlin v pojmech a nákresech. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-179-6 SKÝBOVÁ, J. Stručný přehled systému a ekologie vyšších semenných rostlin. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2003, ISBN 8072901516 KINCL, M. KINCL, L. JAKRLOVÁ, J. Biologie rostlin pro gymnázia. Fortuna, 2008, ISBN 80-7168-947-5